یکسوساز می‌تواند تحریک قابل برنامه‌ریزی برای ژنراتور تولید کند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پاسخ گذاری سریع دارد.
مبدل می‌تواند به عنوان یک جبران ساز هارمونیکی یا جبران سازی راکتیو عمل کند هنگامی که ظرفیت خالی در دسترس باشد.
معایب آن:
کنترل پیچیده آن که عملکرد آن به شناخت خوب از پارامتر های ژنراتور بستگی دارد که با حرارت و فرکانس تغییر می‌کند.
توان مبدل طرف استاتور باید ۵۰-۳۰ درصد بیشتر از توان نامی سیستم باشد. به عبارت دیگر مغناطیس کنندگی مورد نیاز ماشین را باید فراهم کند.
انواع دیگری از ژنراتور های استفاده شده در سیستم بادی وجود دارد.از قبیل:ژنراتور القایی از دوسو تغذیه بدون جاروبک ژنراتور رلوکتانسی متغیر و ژنراتور القایی دو سرعته.
۲-۴-۲-۳- ژنراتور القایی از دوسو تغذیه بدون جاروبک(BDFM)
ایده اتصال دو ماشین القایی با تعداد قطب‌های متفاوت در یک بدنه مشترک برای ایجاد یک ماشین را می‌توان بهLydall نسبت داد [۹]. این ماشین دارای دو استاتور بوده که روی یک بدنه مشترک سوار شده است. در (BDFM[7]) سیم‌پیچ استاتور اول به شبکه متصل می‌شود و سیم‌پیچ استاتور دوم با یک مبدل الکترونیک قدرت به شبکه متصل می‌شود.چونBDFM جاروبک ندارد مورد توجه خاص برای جایگزینی توربین‌های بادی است که هزینه سرویس و نگه‌داری بالایی دارند و علاقه دارند جاروبک را حذف کنند.
شکل روتور و عملکرد آن چالش بزرگی از جنبه طراحی BDFM است.بطوری که عملکرد روتور مشخص کننده عملکرد کلی ماشین محسوب می‌شود.شکل(۲-۱۳) شکل اتصال BDFM وشکل (۲-۱۴) جزییات عملکرد آن را نشان می‌دهد.
شکل (۲-۱۳) نحوه اتصال BDFM
شکل (۲-۱۴) جزییات عملکرد BDFM
۲-۴-۲-۴- ژنراتورهای القایی دو سرعته
یک ژنراتور القایی قفسی با قابلیت تغییر قطب (معمولاً ۴ و ۶ قطب) بوسیله‌ی بعضی از کارخانه‌ها ساخته شده‌اند که توربین بادی را قادر می سازند تا در دو سرعت مختلف کار کند. در آنها از کنترل pitch و stall استفاده شده است. این نوع ژنراتور بازده توربین را در سرعت‌های کم باد افزایش می‌دهد.این ایده برای مزارع بادی بزرگ مناسب نیست چون قادر نیست شبکه راتغذیه کند [۸].
۲-۵- توپولوژی اتصال توربین‌های بادی در مزرعه بادی
عملکرد کلی یک مزرعه بادی بطور زیادی به نوع توربین نصب شده در آن و نحوه‌ی اتصال آنها به سیستم الکتریکی وابسته است.تعدادی از اشکال الکتریکی ممکن برای مزرعه بادی در شکل(۲-۱۵) نشان داده شده است[۱۰]. در شکل (الف ۲-۱۵)یک مزرعه بادی مجهز به مبدل الکترونیک قدرت نشان داده شده است که می‌تواند هم کنترل توان اکتیو وراکتیو در آن انجام گیرد و هم توربین‌های بادی آن می‌توانند در سرعت متغیر برای ماکزیمم کردن انرژی دریافتی و کاهش سروصدا و کاهش فشار های مکانیکی کار کنند.شکل(ب ۲-۱۵) یک مزرعه بادی با ژنراتور القایی را نشان می‌دهد.از یک STATCOMمی‌توان برای تهیه توان راکتیو مورد نیاز استفاده شود تا به کنترل ولتاژ کمک کند.برای انتقال توان مزارع بادی داخل دریا به مسافت‌های دور از خطوط انتقال DC استفاده می‌شود در انتقالDC ولتاژ پایین یا متوسط درمزرعه بادی به ولتاژDC بالا تبدیل می‌شود وتوانDC به سیستمی در ساحل دریا منتقل می‌شود تا در آن جا دوباره به ولتاژac تبدیل شود.این ساختار در شکل (د۲-۱۵) آمده است.
الف
ب
ج
د
شکل(۲-۱۵) انواع اتصال توربین‌های بادی در مزارع بادی
ساختار انتقالDC دیگری در شکل (ج۲-۱۵) نشان داده شده است که هر توربین بادی بطور مجزا مبدل الکترونیک قدرت دارد و این امکان را فراهم می‌کند تا هر توربین بادی در یک سرعت بهینه مجزا کار کند.مقایسه بین این چهار توپولوژی در جدول(۲-۱) آمده است.انواع دیگری از توپولوژی‌ها نظیر استفاده از ژنراتور سنکرون مغناطیس دایم و ماشین سنکرون تحریک میدانی نیز وجود دارد که سیستم‌های نشان داده شده در شکل‌های(ج۱۵-۲) و (د۱۵-۲) در آنها به کار می‌رود. در حالتی که ژنراتور چند قطب باشد گیربکس حذف می‌شود.
جدول(۲-۱) مقایسه بین انواع توپولوژی اتصال توربین بادی در مزرعه بادی

پارک چهارم پارک سوم پارک دوم پارک اول شماره
خیر بلی خیر بلی کنترل سرعت مجزا
بلی بلی خیر بلی کنترل توان راکتیو به
صورت الکترونیکی
بلی بلی به صورت خارجی بلی کنترل توان راکتیو
بلی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...