۲-۲۴)تحقیقات انجام شده در خصوص مدیریت سود

۲-۲۴-۱) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

برای اولین بار واتس و زیمرمن (۱۹۸۶) ثابت کردند که شرکت‌های با اهرم مالی بالا در مقایسه با سایر شرکت‌ها، با احتمال بیشتری دست به بیش نمایی سود می‌زنند. آن ها دریافتند که بیش نمایی سود در دوره هایی که شرکت در حال مذاکره جهت تامین مالی خارج از شرکت با اعتباردهندگان بوده است؛ شدت بیشتری پیدا ‌کرده‌است. واتس و زیمرمن این رفتار فرصت طلبانه مدیران را در جهت کاهش ریسک اعتباری شرکت و اجتناب از سهمیه بندی اعتباری تعبیر نموده و معتقدند که شرکت‌ها بدین روش سعی می‌کنند.

کازنیک[۷۸](۱۹۹۹) نقش مدیریت سود در کاهش هزینه های مرتبط با خطای پیش‌بینی سود توسط مدیریت را بررسی ‌کرده‌است. او با تمرکز بر اقلام تعهدی به عنوان منبع اصلی مدیریت سود چنین نتیجه گیری می‌کند که مدیران به دلیل بیم از اقدامات قانونی سهام‌داران و از دست دادن اعتبار خود، از اقلام تعهدی اختیاری برای کاهش خطای پیش‌بینی سود استفاده می‌کنند. یافته های این تحقیق بیانگر این است که مدیرانی که سود را بیشتر از واقع برآورد می‌کنند، سود گزارش شده را به سمت بالا مدیریت کرده، حجم مدیریت سود به هزینه ها ی مرتبط با خطای پیش‌بینی سود بستگی دارد.

دیچو و دیچاو(۲۰۰۲) نقش ارقام تعهدی را جهت اندازه گیری بهتر سنجش عملکرد شرکت ها در یک سری زمانی بررسی کردند. به دلیل آن که اقلام تعهدی نیازمند مفروضات و پیش‌بینی جریان های نقدی آتی است، ‌بنابرین‏ کیفیت اقلام تعهدی و سود با افزایش در خطای پیش‌بینی مقدار اقلام تعهدی کاهش می‌یابد. آن ها در نهایت چن ین نتیجه گیری می‌کنند که ویژگی های هر شرکت همانند قدرمطلق میزان اقلام تعهدی، طول چرخه عملیاتی، انحراف معیار از فروش، جریان های نقدی اقلام تعهدی و سود و اندازه شرکت را می توان به عنوان ابزاری برای ارزیابی کیفیت سود به کار گرفت .

چانگ، فیرث و کیم (۲۰۰۵) در تحقیقی با هدف بررسی ارتباط جریان های نقد آزاد و مدیریت سود در شرکت ها دریافتند که شرکت های دارای رشد کم و جریان های نقد آزاد بالا ، به منظور تقلیل اثر منفی سرمایه گذاری جریان های نقد آزاد در پرژه های با خالص ارزش فعلی منفی ، مبادرت به استفاده از اقلام تعهدی اختیاری در جهت افزایش سود شرکت می نمایند . آن ها همچنین دریافتند که نظارت بیرونی، توسط ۶ مؤسسه‌ بزرگ حسابرسی و سرمایه گذاران نهادی، رابطه جریان های نقد آزاد و استفاده از اقلام تعهدی اختیاری در مدیریت سود را کاهش می‌دهد.

چمبرز[۷۹] (۲۰۰۵) نشان داد که سرمایه گذاران تلاش می‌کنند تا پایداری اقلام تعهدی و جریان های نقدی را پیش‌بینی کرده ولی قادر به انعکاس آن در قیمت‌ها نیستند. بر این اساس در بعضی شرکت‌ها پایداری اقلام تعهدی بیش از واقع و برای بعضی دیگر کم تر از واقع برآورد می شود. وی این مورد را از طریق طبقه بندی شرکت ها بر حسب اقلام تعهدی و نحوه قیمت‌گذاری شرکت ها در هر طبقه نشان داد.

دیچو و رأس[۸۰](۲۰۰۵) با مقایسه نحوه پایداری سود بر حسب رویکرد ترازنامه ای و رویکرد صورت سود و زیانی نشان داد که پایداری سود تحت تأثیر مقدار و علامت اقلام تعهدی قرار می‌گیرد. اقلام تعهدی پایداری سود را نسبت به جریان های نقدی با اقلام تعهدی بالا بهبود می بخشد، اما در شرکت های با اقلام تعهدی پایین، میزان پایداری کاهش می‌یابد.

فرانسیس و دیگران[۸۱](۲۰۰۵) با بررسی نحوه قیمت گذاری کیفیت اقلام تعهدی به عنوان ریسک اطلاعات مربوط به سود نشان دادند که هر چه کیفیت اقلام تعهدی که انحراف معیار خطای رگرسیونی مربوط به اقلام تعهدی جاری و جریان های نقدی تعریف می شود؛ پایین تر باشد ، هزینه بدهی و سرمایه آن شرکت ها بالاتر می رود. این موضوع به نوعی نشان دهنده تأثیر کیفیت اقلام تعهدی در تصمیم گیری افراد است.

جلینگ(۲۰۰۷) استدلال نمود که شرکت ها به منظور کاهش ریسک اقدام به گزارشگری جهت دار می نمایند. شرکت هایی که از نسبت بدهی به کل دارایی های بالایی برخوردار می‌باشند به منظور اطمینان بخشی به اعتبار دهندگان مبنی بر توانایی پرداخت اصل و بهره وامها و اعتبارات دریافتی اقدام به بیش نمایی سود می نمایند.عدم وجود نوسانات قابل توجه در سود این اطمینان را برا ی اعتبار دهندگان پدید می آورد که واحد تجاری درآینده قادر به پرداخت مطالبات آنان خواهد بود. ریسک با هموارسازی سود وکاهش نسبت بدهی به کل دارایی ها کاهش می‌یابد.

    1. Efficient Monitoring Hypothesis ↑

    1. Ownership Structure Theory ↑

    1. Brown.C & Chen.Y ↑

    1. Pushner, G ↑

    1. Mueller, E. and A. Spitz ↑

    1. -Corporate governance ↑

    1. -Agency Problem ↑

    1. -Berle and Means ↑

    1. Bhattacharya P. S, Graham M ↑

    1. -Institutional Investor ↑

    1. – Gillan and Starks ↑

    1. Ownership Structure ↑

    1. Distribution of Equity ↑

    1. Votes ↑

    1. Capital ↑

    1. Identity ↑

    1. Equity Owners ↑

    1. Insider Holdings ↑

    1. Institutional Holdings ↑

    1. Outstanding Shares ↑

    1. Berle ↑

    1. Means ↑

    1. Efficient Monitoring Hypothesis ↑

    1. Strategic Alignment ↑

    1. -Board of Governers of the Federal Reserve system, 2003 ↑

    1. -Conference Board ,2002 ↑

    1. -Roe ↑

    1. -Sholeifer and Vishny ↑

    1. -Admati, et. al ↑

    1. -Huddart ↑

    1. -Maug ↑

    1. -Noe ↑

    1. -Bethel, Liebeskind, and Opler ↑

    1. -Kang, and Shivdasani ↑

    1. -Kaplan, and Minton ↑

    1. -Chidambaran, and John ↑

    1. -Free-rider problem ↑

    1. -Relation Investing ↑

    1. -Gorton and Kohl ↑

    1. Unit Share ↑

    1. Close-End Fund ↑

    1. Unit Trust ↑

    1. Open-End Fund ↑

    1. Growth Fund ↑

    1. Growth-Income Fund ↑

    1. Income Fund ↑

    1. Net Asset Value ↑

    1. Fund Family ↑

    1. Prospectus ↑

    1. Galagedera, D. U. A. and P. Silvapulle ↑

    1. Swinkels, L., P. Rzezniczak ↑

    1. Shareholder Ownership ↑

    1. Board of Directors ↑

    1. Management Company ↑

    1. Advisor ↑

    1. Management Fee ↑

    1. Independent Custodian ↑

    1. Transfer Agent ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...