افسردگی و حمایت اجتماعی عناصر مهمی اند که با اعتیاد به اینترنت در ارتباطند.اگر افراد احساس تنهایی یا افسردگی کنند ممکن است به راه های جایگزین برای مقابله با مشکلاتشان روی بیاورند و در تلاش برای یافتن حمایت،ارتباطات معنی دار و راه هایی برای آرام کردن خودشان ممکن است اینترنت را راهی برای ارتباط و فرار از واقعیت دردناک اطراف شان بدانند.افرادی که از افسردگی و اختلالات اضطرابی،هراس اجتماعی و سایر اختلالات وسواس جبری رنج می برند در معرض خطر بیشتری برای اعتیاد به اینترنت هستند(۳،۸،۱۶،۵۸).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

به علاوه مشکلات روانی اجتماعی مثل انزوای اجتماعی،افسردگی،تنهایی و ایجاد مشکل در مدیریت زمان می تواند از تاثیرات منفی استفاده از اینترنت باشد(۵۹).در مطالعه ای که یانگ انجام داده ۵۴% معتادین به اینترنت از افسردگی و ۳۴% از اضطراب رنج می برند.عوامل خطری مثل اعتماد به نفس پایین،انگیزش ضعیف،ترس از طرد شدن و نیاز برای تایید،در افزایش استفاده از اینترنت سهیم هستند.برای این گونه افراد اینترنت بهشتی ایمن است که از مشکلات روزانه و استرس فرار کنند.اینترنت برای آنها آزادی به ارمغان می آورد و اجازه می دهد فارغ از هر گونه مانیتورینگ یا سانسور هر چه می خواهند بگویند و انجام دهند(۱۵).
*میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در دانشجویانی که به میزان زیادی با کامپیوتر و اینترنت آشنایی داشتند نسبت به سایر گروه ها بیشتر بود اما آزمون کروسکال والیس ارتباط معناداری بین میزان آشنایی با کامپیوتر و اعتیاد به اینترنت نشان نداد.مطالعه محمدبیگی و همکاران(۴) و مطالعه درگاهی(۲۹) نشان داد که با افزایش آگاهی دانشجویان از کامپیوتر و اینترنت میزان استفاده از این وسایل هم افزایش می یابد.اما در مطالعه حسن زاده(۱۸) مشخص گردید که اعتیاد به اینترنت تنها با میزان مهارت در استفاده از اینترنت همراه است نه کامپیوتر.
جدول ۵ در ارتباط با ضریب همبستگی اسپیرمن نمره اعتیاد به اینترنت با متغیرهای کمی فردی اجتماعی تنظیم شده است. اطلاعات این جدول موید اینست که بین سن با نمره اعتیاد به اینترنت ارتباط آماری معکوس ومعنی دار بسیار ضعیفی وجود دارد(۰۰۱/۰=p وr=-0/14).بین ترم تحصیلی،معدل ترم قبل و نمره اعتیاد به اینترنت ارتباط معنادار آماری وجود ندارد.
*همانند سایر مطالعات(۴،۳۹،۵۶،۶۱) در این مطالعه هم بین نمره اعتیاد به اینترنت و سن همبستگی منفی(۰۰۱/۰=p وr=-0/14) دیده شد.بدین صورت که در سنین پایین تر احتمال اعتیاد به اینترنت افزایش می یابد و با افزایش سن این احتمال کاهش می یابد. در مطالعه درگاهی(۲۹)،جوان ترها سه برابر سایر افراد از اینترنت استفاده می کردند.خواجه موگهی(۲) سنین نوجوانی را از عوامل مهم پیش بینی کننده اعتیاد به اینترنت می داند.
از نظر پژوهشگر افراد در سنین پایین به دلیل پشت سر گذراندن مراحل بحرانی دوران بلوغ،گذار از مرحله نوجوانی به جوانی و وجود استرس های محیطی و تکاملی اگر در محیط واقعی امکانات مناسبی برای مقابله با این شرایط نداشته باشند به اینترنت به عنوان یک جایگزین روی می آورند.ضمناً در سنین پایین تر احتمال استفاده تفریحی از اینترنت بیشتر است که این مساله هم می تواند به عنوان یک کاتالیزور جهت اعتیاد به اینترنت مطرح شود.
* ضریب همبستگی اسپیرمن بین ترم تحصیلی و اعتیاد به اینترنت رابطه معناداری را نشان نداد.تسای و همکاران(۲۰) در مطالعه ای که با هدف بررسی عوامل خطر اعتیاد به اینترنت در دانشجویان جدیدالورود تایوان انجام داد دریافت که تحصیل در ترم های پایین و در سال های آغازین ورود به دانشگاه با افزایش خطر اعتیاد به اینترنت همراه است.در حالی که یونی کریشنان[۹۴] و همکاران(۷۳) در بررسی الگوی استفاده از کامپیوتر و اینترنت در میان دانشجویان پزشکی در سواحل جنوبی هند بیان کردند تحصیل در ترم های پایین تر با افزایش احتمال استفاده تفریحی از اینترنت و خطر اعتیاد به اینترنت بیشر همراه است.لیو و همکاران(۶۱) عقیده دارند که چون دانشجویان جدیدالورود در حال تطابق با محیط جدید دانشگاه هستند پس وقت کمتری را در اینترنت می گذرانند و احتمال اعتیاد به اینترنت در آنها کمتر است.از نظر پژوهشگر به دلیل چند وجهی بودن موضوع،جهت دستیابی به نتایج دقیق تر لازم است که مطالعات کمی و کیفی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.
*ضریب همبستگی اسپیرمن بین معدل دانشجو و اعتیاد به اینترنت رابطه معناداری را نشان نداد.در مطالعه لشکرآرا و همکاران(۶۷) که به بررسی اعتیاد به اینترنت و سلامت عمومی در دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته بین معدل و نمره اعتیاد به اینترنت رابطه معناداری گزارش شده است اما معلوم نیست اعتیاد به اینترنت باعث کاهش معدل دانشجویان شده یا دانشجویانی که معدل کمتری داشته اند بیشتر مستعد اعتیاد به اینترنت بوده اند.کو[۹۵] و همکاران(۵۸) گزارش کردند که دانشجویان معتاد معدل بالاتری داشته اند.با توجه به مقطعی بودن مطالعات انجام شده در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتر می باشد.
جداول ۷-۶ در ارتباط با هدف دوم پژوهش یعنی “تعیین ارتباط وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان” تنظیم شده است.
جدول شماره ۶ میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در واحدهای مورد پژوهش بر حسب متغیرهای کیفی نحوه استفاده از اینترنت را نشان می دهد.بر اساس اطلاعات این جدول نمره اعتیاد به اینترنت در متغیرهای چگونگی استفاده از اینترنت،اولویت اول و دوم هدف استفاده از اینترنت(علمی،تفریحی،اجتماعی،اقتصادی،تبلیغاتی و ارتباطی)،وسیله اتصال به اینترنت،اولویت های اول،دوم و سوم بخش مورد استفاده در اینترنت(جست وجوی علمی،چت روم و تالار گفتگو،فیس بوک،جست و جوی حنسی،بازی آنلاین،چک کردن ایمیل،دانلود،اخبار و کسب درآمد) از لحاظ آماری معنی دار است و در سایر متغیرها(اولویت سوم هدف استفاده از اینترنت) ارتباط معنی داری وجود نداشت.
* میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در کسانی که به تنهایی از اینترنت استفاده می کردند بالاتر و براساس آزمون من ویتنی این ارتباط معنادار(P=0/003)بود.نتایج مطالعه ما با نتایج مطالعه محمدبیگی و همکاران(۴) همسو می باشد.از نظر پژوهشگر دانشجویان معتاد به اینترنت احتمالا به دلیل هدف و نوع خاص استفاده از اینترنت،تمایل به استفاده از اینترنت در خلوت دارند.زیرا در این شرایط آزادی بیشتری داشته و نظارت کمتری را دریافت می کنند.
*میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در کسانی که با هدف علمی از اینترنت استفاده می کردند نسبت به سایر اهداف در سه الویت مورد پرسش(علمی،تفریحی،اجتماعی،اقتصادی،تبلیغاتی و ارتباطی)،پایین تر بود.این اختلاف در الویت اول (P = 0/001) و دوم (P= 0/001) هدف استفاده از اینترنت معنی دار بود ولی در الویت سوم
(P = 0/325)هدف استفاده از اینترنت معنی دار نبود.افرادی که به صورت هدفمند و جهت مقاصد علمی از اینترنت استفاده می کنند کمتر در معرض اعتیادند(۴).در حالیکه افرادی که به منظور سرگرمی یا فراموشی مشکلات و با هدف غیر علمی به اینترنت رجوع می کنند احتمال اعتیاد به اینترنت بالاتری دارند(۴۲).سیهان(۳۱) در مطالعه ای که به منظور بررسی ارتباط استفاده مشکل زا از اینترنت و مهارت های ارتباطی دانشجویان با توجه به هدف استفاده از اینترنت انجام داد نشان داد که افرادی که با هدف اجتماعی و ارتباطی از اینترنت استفاده می کنند نسبت به کسانی که جهت جست و جوی علمی از اینترنت استفاده می کنند احتمال اعتیاد به اینترنت بالاتری دارند.استفاده های خاص از اینترنت به خصوص با هدف ارتباطی-تعاملی و اجتماعی سهم بزرگی در توسعه اعتیاد به اینترنت دارند.پس هدف استفاده از اینترنت می توانند یک عامل تعیین کننده مهم در پیش بینی اعتیاد به اینترنت باشند.
*میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در کسانی که از بیش از یک وسیله(لپ تاپ،کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه) جهت اتصال به اینترنت استفاده می کردند بالاتر بود و آزمون کروسکال والیس بین وسیله اتصال به اینترنت و اعتیاد به اینترنت ارتباط معنی دار(P= 0/001) آماری را نشان داد. از نظر پژوهشگر افرادی که از بیش از یک وسیله جهت اتصال به اینترنت استفاده می کنند احتمالا با بهره گرفتن از تکنولوژی های روز و با وسایل مختلف قابل حمل به اینترنت متصل می شوند و این مساله با افزایش احتمال دسترسی به اینترنت و در نتیجه افزایش اعتیاد به اینترنت همراه است.
*میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در کسانی که جهت جستجوی علمی،چک کردن ایمیل و دانلود از ایتترنت استفاده می کردند نسبت به کسانی که جهت استفاده از فیس بوک،چت روم و تالار گفتگو و جستجوی جنسی به اینترنت متصل می شدند کمتر بوده که این اختلاف براساس آزمون کروسکال والیس در اولویت اول(۰۰۱/۰=p)،اولویت دوم(۰۰۱/۰=p) و اولویت سوم(۰۰۳/۰=p) بخش مورد استفاده در اینترنت(جست و جوی علمی،تالار گفتگو،استفاده از فیس بوک،جست و جوی جنسی،چک کردن ایمیل،دانلود) از لحاظ آماری معنادار است. مطالعات نشان داده سطوح اعتیاد به اینترنت با توجه به هدف استفاده و بخش مورد استفاده در اینترنت متفاوت است(۳،۳۱،۷۳).اعتیاد به اینترنت در افرادی که جهت سرگرمی یا ارتباط با افراد دیگر از اینترنت استفاده می کنند بیشتر از افرادی است که جهت جست و جوی اطلاعات علمی به اینترنت رجوع می کنند.استفاده های خاص از اینترنت به خصوص عملکرد تعاملی آن سهم بزرگی در افزایش اعتیاد به اینترنت دارد(۳۱).معتادان به اینترنت اغلب از اینترنت جهت فعالیت های اجتماعی و شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک(۳۰)،سرگرمی(۶۳)،اتاق های گفتگو(۳،۳۱)،روابط عاشقانه مجازی و بازی های آنلاین(۳،۸،۷۳) استفاده می کنند.
جدول ۷ در ارتباط با ضریب همبستگی اسپیرمن نمره اعتیاد به اینترنت با متغیرهای کمی نحوه استفاده از اینترنت تنظیم شده است. اطلاعات این جدول حاکی از آن است که بین سن شروع استفاده از کامپیوتر و سن شروع استفاده از اینترنت با نمره اعتیاد به اینترنت ارتباط معتی دار آماری خیلی ضعیفی وجود دارد(۰۰۱/۰=p وr=-0/13)، (۰۰۱/۰=p وr=-0/17). بدین صورت که هر چه سن شروع استفاده از کامپیوتر و اینترنت پایین تر باشد احتمال اعتیاد به اینترنت بیشتر می شود.کسانی که در سنین پایین تری شروع به استفاده از کامپیوتر می نمایند در استفاده از آن هم مجرب ترند.لذا مهارت بیشتری در استفاده از این گونه وسایل داشته و احتمال اعتیاد به اینترنت در آنها بیشتر است(۲۲).
* ضریب همبستگی اسپیرمن بین مدت زمان اتصال به اینترنت و اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت معنا دار ضعیفی(۰۰۱/۰=p وr=-0/4) را نشان داد.بدین معنا که با افزایش ساعات استفاده از اینترنت احتمال اعتیاد به اینترنت بیشتر می شود.نتایج مطالعه ما با مطالعه محمدبیگی و همکاران(۴) همسو می باشد.کیم و همکاران(۳۹) در پؤوهشی که به منظور بررسی عوامل پیش بینی کننده اعتیاد به اینترنت و ارتباط آن با رفتارهای ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان هنگ کنگ انجام دادند افرادی را به عنوان معتاد به اینترنت معرفی کردند که به طور متوسط ۴ ساعت یا بیشتر در روز از اینترنت استفاده کنند.در حالی که یانگ فرد معتاد را کسی میداند که دست کم ۳۸ ساعت در هفته و یا ۸ ساعت در روز از اینترنت استفاده می کند(۵۴).اگر چه در خصوص مدت زمان استفاده از اینترنت در روز و اعتیاد به اینترنت نظرات متفاوتی وجود دارد اما آن چه که بدیهی است این است که با افزایش ساعات استفاده احتمال اعتیاد به اینترنت هم افزایش می یابد.
جداول شماره ۱۳-۸ در ارتباط با هدف سوم پژوهش “تعیین نحوه استفاده از اینترنت بر حسب مشخصات فردی-اجتماعی” تنظیم شده است.
جدول ۸ در ارتباط با ضریب همبستگی اسپیرمن متغیرهای کمی نحوه استفاده از اینترنت با مشخصات فردی – اجتماعی (کمی) واحدهای مورد پژوهش تنظیم شده است.
*اطلاعات این جدول نشان می دهد که بین سن و مدت زمان هر بار اتصال به اینترنت یک رابطه آماری معکوس و معنی دار بسیار ضعیف وجود دارد(۵۰۱/۰=p وr=-0/1).بدین معنی که با افزایش سن مدت زمان استفاده از اینترنت کاهش می یابد.از نظر پژوهشگر احتمالاً با افزایش سن افراد به صورت هدفمندتر و برنامه ریزی شده از اینترنت استفاده می کنند و دیگر به دنبال استفاده تفریحی و یا وقت گذرانی در اینترنت نیستند،ضمناً فرد،بلوغ فکری و عاطفی بالاتری دارد لذا کمتر احتمال دارد که برای فرار از واقعیت به دنیای مجازی روی بیاورد.
جدول شماره ۹ میانگین و انحراف معیار متغیرهای کمی نحوه استفاده از اینترنت (سن شروع استفاده از کامپیوتر،سن شروع استفاده از اینترنت و زمان هر بار اتصال به اینترنت) را بر حسب مشخصات(کیفی) فردی اجتماعی دانشجویان نشان می دهد.بر اساس اطلاعات جدول شماره ۹ سن شروع استفاده از کامپیوتر بر حسب مشخصات کیفی فردی-اجتماعی در متغیرهای وضعیت تاهل،نوع رشته تحصیلی،مقطع تحصیلی،محل اسکان دانشجو،وضعیت اشتغال والدین و هم چنین وضعیت اشتغال دانشجو،میزان درآمد خانوار و میزان تحصیلات والدین از لحاظ آماری معنی دار است و در سایر متغیرها(محل زندگی،سابقه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی،اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد)،میزان آشنایی با کامپیوتر و اینترنت)ارتباط معنی داری وجود نداشت.
*در ارتباط با وضعیت تاهل،سن شروع استفاده از کامپیوتر در دانشجویان مجرد نسبت به متاهلین پایین تر بود(P=0/0001).
* در ارتباط با رشته تحصیلی،سن شروع استفاده از کامپیوتر در رشته های بهداشتی(بهداشت عمومی،بهداشت حرفه ای،بهداشت محیط و آموزش بهداشت) پایین تر از سایر رشته ها بود(P=0/0001).
*در مورد مقطع تحصیلی،سن شروع استفاده از کامپیوتر در افراد با مقاطع تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر پایین تر از افراد با مدارک لیسانس و پایین تر بوده است (P=0/0001).
*از لحاظ محل اسکان، سن شروع استفاده از کامپیوتر در دانشجویانی که به تنهایی زندگی می کردند پایین تر از افرادی بود که با خانواده یا در خوابگاه زندگی می کردند (P=0/0001).دانشجویانی که امکان زندگی به تنهایی را دارند،احتمالاً پیش از ورود به دانشگاه نیز از امکانات رفاهی و آزادی بیشتری برخوردار بوده اند.
*از لحاظ وضعیت اشتغال والدین،در دانشجویانی که مادران شاغل و پدران کارمند داشتند سن شروع استفاده از کامپیوتر پایین تر از سایر گروه ها بود (P=0/0001).از آن جا که وضعیت اشتغال والدین به طور غیر مستقیم با میزان تحصیلات و میزان آشنایی والدین با کامپیوتر می تواند تاثیرگذار باشد،ممکن است فرزندان مادران شاغل که احتمالا دارای تحصیلات سطح بالاتری نسبت به مادران غیر شاغل هستند در سنین پایین تری با کامپیوتر آشنا شوند چون والدین دارای سواد کامپیوتری بیشتر هستند و هم چنین قدرت اقتصادی بیشتری برای خرید کامپیوتر دارند.
*از لحاظ وضعیت اشتغال دانشجو،دانشجویانی که شاغل نبودند تقریباً به طور متوسط سه سال زودتر با کامپیوتر آشنا شده اند (P=0/0001).
*در دانشجویانی که میزان درآمد خانواده هایشان بالاتر بود،،سن شروع استفاده از کامپیوتر پایین تر از سایر گروه ها بوده است (P=0/017).از نظر پژوهشگرداشتن درآمد بالاتر به منزله توانایی بیشتر خانواده ها برای تهیه کامپیوتر و تمایل بیشتر برای آشنایی فرزندانشان با کامپیوتر در سنین پایین تر همراه است.
*در دانشجویانی که والدینشان تحصیلات دانشگاهی داشتند،سن شروع استفاده از کامپیوتر پایین تر بود(P=0/0001).تحصیلات دانشگاهی والدین احتمالا با سواد کامپیوتر و میزان آشنایی با کامپیوتر والدین مرتبط می باشد.در نتیجه دانشجویانی که والدین با تحصیلات دانشگاهی دارند در سنین پایین تری با کامپیوتر آشنا می شوند.
بر اساس اطلاعات جدول شماره ۹ سن شروع استفاده از اینترنت بر حسب مشخصات کیفی فردی-اجتماعی در متغیرهای وضعیت تاهل،نوع رشته تحصیلی،مقطع تحصیلی،محل اسکان دانشجو،وضعیت اشتغال دانشجو، وضعیت اشتغال والدین،درآمد خانوار،تحصیلات والدین و میزان آشنایی با کامپیوتر از لحاظ آماری معنی دار است و در سایر متغیرها(جنس،محل زندگی،سابقه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی،اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد)،میزان آشنایی با اینترنت ارتباط معنی داری وجود نداشت.
*در ارتباط با وضعیت تاهل سن شروع استفاده از اینترنت در دانشجویان مجرد نسبت به متاهلین پایین تر بود(P=0/0001).
*از نظر رشته تحصیلی،سن شروع استفاده از اینترنت در رشته های پزشکی پایین تر از سایر رشته ها بوده است (P=0/0001).از انجا که اکثر دانشجویان رشته های پزشکی از خانواده های دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و سواد کامپیوتر آنها بالاست لذا در سنین پایین تری با اینترنت آشنا می شوند.
*از نظرمقطع تحصیلی،سن شروع استفاده از اینترنت در افراد با مقاطع تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر پایین تر از افراد با مدارک لیسانس و پایین تر بود(P=0/0001).
*از لحاظ محل اسکان در دانشجویانی که به تنهایی زندگی می کردند سن شروع استفاده اینترنت پایین تر از افرادی بود که با خانواده یا در خوابگاه زندگی می کردند (P=0/0001).
*از لحاظ وضعیت اشتغال والدین،در دانشجویانی که مادران شاغل(P=0/0001) و پدران کارمند(P=0/006) دارند سن شروع استفاده از اینترنت پایین تر از سایر گروه ها بود.علت آن مشابه تاثیر وضعیت اشتغال والدین بر سن شروع استفاده از کامپیوتر می باشد.
*از لحاظ وضعیت اشتغال دانشجو،دانشجویان غیرشاغل تقریباً به طور متوسط ۴ سال زودتر با اینترنت آشنا شده اند (P=0/0001).عدم اشتغال به کار و داشتن وقت آزاد بیشتر منجر به روی آوردن به اینترنت برای گذراندن اوقات فراغت می شود.
*در دانشجویانی که میزان درآمد خانواده هایشان بالاتر بود،،سن شروع استفاده از اینترنت پایین تر از سایر گروه ها بوده است (P=0/001).از نظر پژوهشگر این دانشجویان،به دلیل وضعیت مالی بهتر،امکان خرید کامپیوتر و آشنایی با اینترنت در سنین پایین تر را دارند.
*در دانشجویانی که والدینشان تحصیلات دانشگاهی داشتند،سن شروع استفاده از اینترنت پایین تر بود(P=0/0001).احتمالاً به دلیل آشنایی والدین با اینترنت و داشتن مهارت بیشتر در استفاده از اینترنت،بچه ها هم در سنین پایین تری با اینترنت آشنا می شوند.
*در دانشجویانی که میزان آشنایی آنها با کامپیوتر زیاد بود،سن شروع استفاده از اینترنت پایین تر بود (P=0/003).احتمالاً میزان آشنایی زیاد با کامپیوتر با شروع به کار با کامپیوتر در سنین پایین تر و در نتیجه آشنایی زودهنگام با اینترنت همراه است.
بر اساس اطلاعات جدول ۹ مدت زمان هر بار اتصال به اینترنت بر حسب مشخصات کیفی فردی-اجتماعی در متغیرهای جنس،مقطع تحصیلی،محل اسکان دانشجو،وضعیت اشتغال دانشجو، سابقه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی،اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد) ،میزان آشنایی با کامپیوتر و اینترنت از لحاظ آماری معنی دار است و در سایر متغیرها(وضعیت تاهل،رشته،محل زندگی،وضعیت اشتغال والدین،میزان درآمد خانوار،میزان تحصیلات والدین) ارتباط معنادار آماری وجود نداشت.
*در ارتباط با متغیر جنس،در دانشجویان مذکر میانگین زمانی هر بار اتصال به اینترنت به طور متوسط ۴۰ دقیقه بیشتر بود(P=0/004).مدت زمان هر بار اتصال در دانشجویان مذکر (۲/۴۰±۱/۳۸) و در دانشجویان مونث (۲/۰۶±۱/۲۰) بود.در مطالعه محمدی و همکاران(۷۴) که به بررسی اعتیاد به اینترنت و فضاهای مجازی در بین جوانان ۲۵-۱۸ سال پرداخته مدت زمان هر بار اتصال به اینترنت در پسران ۲۹/۲ ساعت و برای دختران ۷/۳ ساعت گزارش شده است.با توجه به وجود نتایج متناقض در این زمینه،نیاز به انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه می باشد.از نظر پژوهشگر امکان باقی ماندن مردان در اینترنت بیشتر می باشد چون آنها در استفاده از اینترنت مجرب ترند و نظارت و کنترل کمتری را دریافت می کنند.
*از نظر مقطع تحصیلی،در دانشجویان مقطع لیسانس و پایین تر(۲/۲۵±۱/۲۳)،مدت زمان هر بار اتصال به اینترنت به طور متوسط نیم ساعت بیشتر از دانشجویان مقاطع بالاتر از لیسانس(۲/۱۱±۱/۳۳) بود(P=0/033).از نظر پژوهشگر دانشجویان مقاطع بالاتر از لیسانس به دلیل مشغله کاری بیشتر و کمبود وقت احتمالاً به صورت کنترل شده و برنامه ریزی شده به عنوان مثال جهت انجام تکالیف درسی از اینترنت استفاده می کنند لذا مدت زمان کمتری را در اینترنت می گذرانند در حالی که ممکن است دانشجویان لیسانس و پایین تر جهت وبگردی و پرسه زنی تفننی از اینترنت استفاده کنند.
*در ارتباط با محل اسکان،در دانشجویان خوابگاهی مدت زمان هر بار اتصال به اینترنت(۱۵/۱±۲/۱۸) بیش از سایر گروه ها بود (P=0/0001).از نظر پژوهشگر کمبود امکانات تفریحی،محدودیت های زندگی خوابگاهی و داشتن وقت آزاد بیشتر در خوابگاه منجر به افزایش مدت زمان اتصال به اینترنت می شود.
*از نظر وضعیت اشتغال،مدت زمان اتصال به اینترنت در دانشجویان شاغل(۰۳/۱±۷۵/۱) ،نسبت به دانشجویان غیر شاغل(۳۰/۱±۲۴/۲)،۴۵ دقیقه کمتر بود و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود (P=0/001).دانشجویان شاغل احتمالاً در سنین بالاتری هستند،متاهل می باشند و وقت آزاد کمتری دارند لذا از اینترنت جهت انجام امور علمی یا مرتبط با کار خود استفاده می کنند لذا زمان کمتری را در اینترنت می گذرانند.
*از نظر سابقه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی و اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد)،در دانشجویانی که سابقه اعتیاد(به سیگار و سایر مواد) داشتند مدت زمان اتصال به اینترنت بیش از سایر گروه ها بود (P=0/0001).فردی که سابقه ای از اعتیاد دارد احتمالاً دارای مشکلات روحی یا اختلالات شخصیتی مثل هیجان خواهی و رفتارهای پر خطر است لذا زمان بیشتری را جهت اتصال به اینترنت صرف می کند.
*در ارتباط با میزان آشنایی با کامپیوتر(P=0/005) و اینترنت(P=0/0001)،در دانشجویانی که آشنایی بیشتری با کامپیوتر و یا اینترنت داشتند،مدت زمان اتصال به اینترنت نیز بیشتر بود.آشنایی بیشتر با کامپیوتر و اینترنت به منزله داشتن مهارت بیشتر در استفاده از این وسایل می باشد.فرد مجرب احتمالاً از بخش های متنوع تری در اینترنت استفاده می کند که این امر منجر به افزایش زمان استفاده می شود.
جدول شماره ۱۰ فراوانی متغیرهای کیفی نحوه استفاده از اینترنت(هدف استفاده از اینترنت و چگونگی استفاده از اینترنت) را بر حسب مشخصات کیفی فردی اجتماعی دانشجویان نشان می دهد.بر اساس اطلاعات جدول شماره ۱۰ بین متغیرهای جنس،وضعیت تاهل،رشته تحصیلی،محل اسکان دانشجو،وضعیت اشتغال و درآمد دانشجو،میزان تحصیلات پدر،سابقه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی،اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد)،میزان آشنایی با کامپیوتر و هدف استفاده از اینترنت رابطه آماری معنی داری وجود دارد و در سایر متغیرها(مقطع،محل زندگی،وضعیت اشتغال والدین،میزان درآمد خانوار،میزان تحصیلات مادر،میزان آشنایی با اینترنت) ارتباط معنی داری وجود نداشت.
*دانشجویانی که با هدف تفریحی از اینترنت استفاده می کردند نسبت به کسانی که با هدف علمی از اینترنت استفاده می کردند میانگین سنی پایین تری داشتند(P=0/001).از نظر پژوهشگر،سنین پایین،با تجربه و پختگی کمتر و نیاز بیشتر برای هدف تفریحی همراه است.
*اکثریت دانشجویان مذکر (۳/۴۱%) با هدف تفریحی و اکثریت دانشجویان مونث با هدف علمی(۲/۴۹%) از اینترنت استفاده می کردند(P=0/0001).کیم بیان می کند که دختران جهت انجام تکالیف درسی و پژوهش های کلاسی از اینترنت استفاده می کنند در حالی که پسران بیشتر جهت استفاده از سایت های خاص و بازی های آنلاین از اینترنت استفاده می کنند(۵۹).فرانگوس(۲۲) میگوید اکثر دانشجویان مذکر جهت تفریح و سرگرمی به اینترنت روی می آورند.از نظر پژوهشگراحتمالاً این مساله ناشی از نظارت کمتر والدین،مجرب تر بودن در استفاده از تکنولوژی های روز مثل کامپیوتر و اینترنت و تفاوت های فرهنگی و تربیتی در دو جنس است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...