در این حوزه نویسندگان مدل­های پذیرش فناوری را در حوزه­ مطالعات منطقی در چهار سازمان مختلف در بین افرادی که فناوری نوین در محیط کارشناسان به آن­ها معرفی شده بود مورد سنجش قرار گرفت ارزیابی در سه مرحله­ زمانی مختلف پیش از آموزش، یک ماه بعد از اجرا و سه ماه بعد از اجرای سیستم که در حقیقت بهره­ گیری واقعی بیش از ۶ ماه از مرحله­ پیش از آموزش رخ می‌دهد. ارائه متغیّیر­های میانجی دیگر شامل تجربیات – داوطلبی – سن و جنس بوده است که نتایج می‌دهد که قدرت پیش ­بینی مدل افزوده شده است.

این نظریه مدیران را یاری می‌دهد که احتمال پذیرش فناوری جدید را در درون سازمان ارزیابی کنند. همچنین موجب شناخت عواملی می­ شود که پذیرش فناوری جدید را تحریک ‌می‌کنند. از زمان شکل­ گیری این نظریه در سال ۲۰۰۳، محققان مختلف به آزمون آن در پذیرش فناوری پرداخته­اند. جنسیت، تجربه، سن و داوطلبانه­بودن استفاده از فناوری، به عنوان متغییرهای تعدیل­گر در مدل اصلی تعیین ‌شده‌اند.

در نهایت شکل۸ به عنوان مدل معرفی شده است بر طبق تحقیقات علاقه خودکارایی کامپیوتر و عصبی شدن حین کارکردن با کامپیوتر تاثیر مستقیمی بر قصد رفتاری داشته اند.

سایر متغییرها شامل عملکرد مورد انتظار با تلاش مورد انتظار – تاثیر اجتماعی و شرایط و تجهیزات است.در تحقیق انجام شده مدل تا ۷۰% قابلیت پیش ­بینی رفتار را داشته و مقیاس­های ارزیابی مدل هم تا حدود ۴۰% بهبود یافته است . (Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D., 2003) مروری بر تحقیقات پیشین برپایه­ی تئوری بهبود یافته پذیرش و به­ کارگیری فناوری در تحقیقی (Li & Kishore, 2006)شاخص­ های ارزیابی جدیدی در حوزه­ این تئوری مطرح شد که در بین جمعیت­هایی از گروه ­های متعدد انجام شد که بر خصوصیات جمعیت شناختی چون جنس و دانش اولیه و دانش ویژه در حوزه ی وبلاگ و تجربه کارکردن با آن تأکید شده بود.

داده ­ها در سه مرحله تحلیل شد. در مرحله­ نخست روایی سوالات سنجیده شد و در مرحله­ دوم فاکتورها مورد سنجش قرار گرفت در مرحله ی سوم پرسشنامه سنجیده شد. در این تحقیق صرفاً دانش موجود عامل افتراق بین گروه­ ها شده است.

در تحقیقی که در حوزه ی فناوری های همراه انجام شده است. (Carlsson, Carlsson, Hyvonen, & Puhakaine, 2006) فاکتور علاقه نیز به مدل اضافه شده که در زمان استفاده از آن اثبات می­ شود بخشی از کاربرد استفاده از سیستم را توجیه می­ نماید. تاثیرات اجتماعی نیز تاثیر مستقیمی بر قصد استفاده گذاشته است.

در این تحقیق زمانی که در حوزه چند سیستم مرتبط با فناوری همراه مدل تحقیق مورد بررسی قرار گرفت عامل قصد استفاده در بهره­ گیری به عنوان متغییر وابسته مطرح است که توسط عملکرد و تلاش مورد­انتظار و تاثیرات اجتماعی بیان می­ شود. در این تحقیق تجهیزات تاثیر مستقیمی بر استفاده نداشته است. در تحقیق دیگری که در حوزه­ خدمات همراه انجام شده است. (Knutsen, 2005)اطلاعات در دو بازه­ زمانی جمع شده است: مرحله­ استفاده­ آزمایشی از خدمات و دو هفته پس از پایان دوره آزمایشی اطلاعات مورد سنجش قرارگرفته است. عملکرد و تلاش مورد­انتظار بیشترین تاثیر را بر قصد استفاده داشته است. همچنین تاثیر عامل عملکرد مورد انتظار در مشتریانی که سن بیشتری دارند مهم­تر ارزیابی شده است.

در تحقیقی شاخص­ های سنجش نظریه یکپارچه­ی پذیرش و قبول فناوری در مطالعه­ ای میان فرهنگی مورد سنجش قرارگرفته است. نمونه ­های مورد مطالعه در کشورهای گوناگون شامل دانش آموزان در سطوح متوسطه و آموزش عالی در کشورها بوده که از خدمات وب­سایت­ها استفاده می­نموده ­اند. کشورهایی که در آن پرسشنامه ­ها ترجمه و توزیع شد شامل جمهوری چک، یونان، هند، مالزی، نیوزیلند، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، انگلستان و ایالات متحده بوده است. نتایج بیانگر آن است که شاخص­ های پرسشنامه به اندازه ی کافی قابل ترجمه از زبانی به زبان دیگر هستند و این شاخص ­ها عناصر میان فرهنگی را پوشش نمی­دهند. (Oshlyansky, Cairns, & Thimbleby)

مروری بر تحقیقات در حوزه بانکداری الکترونیک

امروزه صنعت بانکداری تنها در ارائه خدمات پشت باجه خلاصه نمی­ شود بلکه دامنه فعالیت آن در سطح فعالیت شرکت­های چند­ملیتی گسترده شده است؛ بانک‌ها امروزه خود در سیستم مبادلات الکترونیکی به عنوان یکی از سرمایه ­گذاران بزرگ در بازار مبادلات وارد شده و در رقابت با سایر بانک­ها نقش اساسی در تامین مالی و پولی و رفاه اقتصادی جامعه ایفا ‌می‌کنند در یک جمله ‌می‌توان گفت که امروزه صنعت بانکداری دامنه وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی را شامل می شود و بدون آن و بدون تحول و دگرگونی در این صنعت، بزرگترین بخش محرک اقتصادی جامعه فلج می­ شود. (مهرنوش; عباسی نژاد, ۱۳۸۵) با توجه به ورود فناوری جدید در پردازش داده ­ها نیاز جدیدی برای نحوه ارائه خدمات بانکی مطرح شده است با نگاهی به تجارب کشورهای پیشرفته و رشد خدمات بانکداری الکترونیک میتوان نیازهای در حال شکل­ گیری و روند فزاینده آن را در زمینه خدمات بانکی در ایران تا حد مناسبی پیش ­بینی نمود ولی قبل از اجرای کامل بانکداری در کشور باید این موضوع را درنظر داشت که مشتریان به خدمات سنتی هر چند ناکارآ خو­گرفته اند و از همه مهم­تر به آن اطمینان بیشتری دارند.

افزایش دسترسی به فناوری ­های الکترونیکی در صنعت بانکداری شیوه­ ارائه­ خدمات بانک­ها به مشتریان خود را تغییر داده است. امروزه مشتریان بانک­ها در میان تنوع کانال­های مختلف قادر به انتخاب بوده از این رو مشاهده می­ شود که رفتار خرید مصرف­ کنندگان خدمات مالی تغییر یافته و فقدان وفاداری به یک نام تجاری به شدت مشهود است. اغلب مصرف­ کنندگان خدمات مالی بیش از یک حساب بانکی داشته و آماده­ی خارج نمودن نقدینگی از یک حساب به حسابی که منفعت بیشتری دارد هستند. (ICM, 2002) این امر قطعا در برنامه ­های بازاریابی بانک­ها تاثیر­گذار بوده و اتخاذ استراتژی­هایی برای معرفی بیشتر خدمات نوین بانکی را ضروری می­سازد. امروزه مشتریان فرصت‌های بیشتری برای مقایسه خدمات در اختیار دارند و قضاوت مشتری ‌در مورد بانک ‌بر اساس میزان توانمندی بانک در کمک به حل معضلات وتوسعه­تجاری او استوار است. در کشور ما و اکثر کشورهای پیشرفته دنیا، انجام سریع امور و عدم اتلاف وقت به عنوان مهم­ترین عنصر موفقیت در رقابت بانک­ها محسوب شده ومشتریان به عنوان رکن اصلی تعیین­کننده این رقابت­، ارزش بسیار زیادی برای تکنولوژی و سرعت و در درجه بعدی تخصص فنی بانک­ها قائل هستند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...