آمار استنباطی به محققان این اجازه را می‌دهد که با داشتن اطلاعات درباره نمونه کوچکی از آزمودنی‌ها درباره‌ ویژگی‌های جامعه‌ای که نمونه از آن انتخاب شده، برآورد یا استنباط نمایند. (خلیلی شورینی، ۱۳۸۸). آمار استنباطی با دو دسته از مسائل سر و کار دارد؛ ابتدا به برآورد می‌پردازد و سپس به آزمون فرضیه (دلاور،۱۳۸۷). در تحقیق حاضر از آزمون های زیر استفاده می شود:

        • رگرسیون تک متغیره: برای آزمون رابطه میان متغیرها از آزمون رگرسیون تک متغیره استفاده می شود.

      (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    • مدل سازی معادلات ساختاری: به منظور تعیین رابطه علی بین متغیرها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده می شود. با توجه به اینکه تحقیق حاضر به دنبال شناسایی تاثیر کیفیت خدمات دولت الکترونیک بر اعتماد عمومی می باشد، بنابراین بایستی رابطه علی بین متغیرها آزمون گردد. مدلسازی معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرم افزار LISREL نسخه ۸/۸ انجام خواهد شد.

مدلسازی معادلات ساختاری

برای بررسی روابط علّی بین متغیرها به صورت منسجم کوششهای زیادی در دهه اخیر صورت گرفته است یکی از این روشها نوید بخش در این زمینه مدل معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری با متغیرهای مکنون است. از این روش تحت عنوان مدل علّی و تحلیل ساختار کوواریانس یاد شده است.بدون توجه به نام یامفهوم بی‌شمار آن، این واژه به یک سری مدلهای عمومی اشاره می‌کند که شامل تحلیل عاملی تأئیدی[۴۳]، مدلهای ساختاری همزمان کلاسیک[۴۴]، تجزیه و تحلیل مسیر[۴۵]، رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس[۴۶] و سایر روش های آماری است.
جرقه ورود به بحث مدل معادلات ساختاری با موضوع شاخصهای چندگانه[۴۷] شروع شد. مدل معادلات ساختاری یک رویکرد آماری جامعی برای آزمون فرضیه‌هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده[۴۸] و متغیرهای مکنون[۴۹] می‌باشد. از طریق این رویکرد می‌توانیم قابل قبول بودن مدلهای نظری را در جامعه‌‌های خاص با بهره گرفتن از داده‌های همبستگی، غیرآزمایشی، آزمایشی آزمون نمود.(سرمد و همکاران، ۱۳۷۷، ۲۷۶)
یکی از قویترین و مناسب‌ترین روش های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل چند متغیره است. زیرا ماهیت این گونه موضوعات، چند متغیره بوده و نمی‌توان آنها را با شیوه دو متغیری (که هر بار تنها یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می‌شود) حل نمود.
تجزیه و تحلیل چند متغیره به یک سری روش های تجزیه و تحلیل اطلاق می‌شود که ویژگی اصلی آنها، تجزیه و تحلیل همزمان K متغیر مستقل و N متغیر وابسته است.
تجزیه و تحلیل ساختارهای کوواریانس[۵۰] یا مدل سازی علّی یا مدل معادلات ساختاری یکی از اصلی‌ترین روش های تجزیه و تحلیل ساختارهای داده‌های پیچیده است.
فرآیندهای تجزیه و تحلیل ساختارهای کوواریانس شامل یک سری گامهایی است که به محقق توصیه می‌شود که حتماً به صورت متوالی این گامها را انجام دهد. این گامها عبارتند از :

مراحل مدل معادلات ساختاری

فرآیندهای تجزیه و تحلیل ساختارهای کوواریانس شامل یک سری گامهایی است که به محقق توصیه می‌شود که حتماً به صورت متوالی این گامها را انجام دهد. این گامها عبارتند از :

۱- بیان مدل ۲- تخمین مدل ۳- ارزیابی تناسب یا برازش مدل
۴- اصلاح مدل ۵- تفسیر مدل ۶- ابلاغ یا نوشتن گزارش تحقیقاتی

جدول ۳-۸: گام های مدل سازی معادلات ساختاری
در هر گام محقق باید در مورد، موارد زیر تصمیماتی را اتخاذ کند.

    1. مدل چگونه ساخته شود؟
    1. چه شاخصها و چه تعداد شاخص برای متغیرهای مکنون مورد نیاز است؟
    1. چگونه می‌بایستی خطاهای اندازه‌گیری[۵۱] را به طور جداگانه اداره نمود؟
    1. چه مقدار نمونه برای تخمین مدل مورد نیاز است؟
    1. از چه نوع ماتریسی استفاده شود؟ (Lavee, 1988)

در ذیل سعی می‌شود هر یک از مراحل به تفضیل شرح داده شود.

مرحله بیان مدل

مدل معادلات ساختاری با بیان مدلی که می‌خواهد تخمین زده شود؛ شروع می‌شود. در ساده‌ترین سطح مدل، یک عبارت آماری درباره روابط میان متغیرها است. این مدلها در زمینه رویکردهای مختلف تحلیلی، اَشکال مختلفی به خود می‌گیرند. برای مثال یک مدل در زمینه همبستگی عموماً روابط غیر جهت‌داری را (دوطرفه) بین دو متغیر نشان می‌دهد. در حالی که رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس مدلهایی را با روابط جهت‌دار بین متغیرها نشان می‌دهد. (Hoyle, 1995)
این مرحله یکی از مهمترین مراحل موجود درمدل معادلات ساختاری است. زیرا هیچ گونه تحلیلی صورت نمی‌گیرد مگر این که محقق ابتدا مدل خود را بیان کند. گامهای موجود در این مرحله به شرح زیر است:
۱- ساخت یک مدل ساختاری فرضی
بیان یک مدل در واقع ترجمان یک تئوری به یکسری معادلات ساختاری (ریاضی) است. بنابراین بهتر است ابتدا نمودار مسیر را ترسیم کنیم و متغیرهای درون‌زا[۵۲] و برون‌زا[۵۳] و روابط علّی بین این متغیرها را نشان دهیم.
۲- انتخاب شاخصهای مشاهده شده برای متغیرهای مکنون
بعد از مشخص کردن متغیرهای مکنون درون‌زا و برون‌زا در این گام لازم است تا برای متغیرهای مکنون شاخصها (متغیرهای مشاهده شده) مناسبی انتخاب و به آنها وصل شود بهتر است از چندین شاخص به جای یک شاخص برای اندازه‌گیری متغیر مکنون استفاده شود که این کار براساس تعریف مفهومی و تعریف عملیاتی صورت می‌گیرد.
بنابراین در پژوهش حاضر در ابتدا شاخصهای مربوط به هر متغیر بدون وجود یک ساختارعاملی به عنوان شاخصهای مشاهده شده در نظر گرفته می شود.و سپس با تحلیل عاملی عوامل مربوط به این شاخصهای بدست آمده به عنوان شاخصهای مشاهده شده در نظر گرفته می شود.
۳- ارزیابی حالت تعین[۵۴] مدل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...