بین دختران و پسران نمره کل هوش هیجانی بار – اون تفاوت معناداری مشاهده نشده است. در مقایسه های همدلی و رابط بین فردی، دختران امتیاز بیشتری کسب کردند. پسران در خرده مقیاس‌های تحمل فشار و حرمت ذات نسبت به دختران امتیازات بیشتری به دست آوردند.

همچنین تحقیقاتی نیز اندیشه رضایت زناشویی صورت گرفته است که به مواردی از آن ها اشاره می شود:

– نتایج پژوهش میرخشتی (۱۳۷۵) نشان داد که بین رضایت از زندگی زناشویی و سلامت روانی همبستگی معناداری وجود دارد.

– تختی (۱۳۸۰) در پژوهش رابطه باورهای غیرمنطقی و رضایت زناشویی زنان شاغل را با میزان تحصیلات آن ها مورد بررسی قرار داد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین رضایت زناشویی زنان و سطح تحصیلات آن ها رابطه معناداری وجود ندارد ولی رابطه رضامندی زناشویی و باورهای غیرمنطقی، منفی می‌باشد.

– تحقیق گودرزی (۱۳۷۸) نشان داد که بین منبع کنترل درونی و ابعاد مختلف رضایت زناشویی یعنی رضایت از دیدگاه همسر، درک و تفاهم و رضایت جنسی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و زوجهایی که دارای منع کنترل درونی هستند، رضایت زناشویی بیشتری دارند.

فصل سوم

روش شناسی، طرح تحقیق

فصل ۳: طرح تحقیق

پژوهش حاضر از نوع همبستگی، هدف تحقیق همبستگی مطالعه حدود و تغییرات یک متغیر در رابطه با تغییرات یک یا چند متغیر دیگر بر اساس ضرایب همبستگی است. (دلاور، ۱۳۷۶)

این پژوهش با توجه ‌به این که از نوع همبستگی است درصدد است حدود تغییرات رضایت زناشویی را با توجه به تغییرات هوش هیجانی را تبیین کند.

جامعه پژوهش

در این پژوهش جامعه آماری عبارت است از زنان متأهل خانه دار که دامنه سنی آن ها بین ۲۵ تا ۴۰ سال ساکن تهران می‌باشد.

نمونه آماری و شیوه انتخاب نمونه

نمونه مورد بررسی در این تحقیق ۳۰ نفر از زنان متأهل خانه دار ساکن در تهران می‌باشد که مقدار نمونه بر اساس فرمول زیر محاسبه گردیده است:

شیوه انتخاب نمونه ها هم به روش تصادفی انتخاب و به عنوان آزمودنی مورد بررسی قرار گرفتند.

ابزار پژوهش

در این پژوهش برای دست یابی به اطلاعات مورد نیاز ‌در مورد هوش هیجانی از پرسشنامه هوش هیجانی بار – اون و برای دست یابی به اطلاعات ‌در مورد رضایت زناشویی از پرسشنامه ایندیچ استفاده شده است.

روش تجزیه و تحلیل داده ها

بعد از مراحل اجرا و نمره گذاری تجزیه و تحلیل داده ها بر مبنای آمار توصیفی که شامل شاخص های گرایش مرکزی (میانگین) نماد – او شاخص های پراکندگی (واریانس، انحراف معیار) و نمودار هستیوگرام و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است و در آمار استنباطی با بهره گرفتن از آزمون معناداری ضریب همبستگی به تجزیه و تحلیل استنباطی پرداخته شده است.

روایی و اعتبار آزمون هوش هیجانی

آزمون هوش هیجانی بار – اون در سال ۱۹۸۰ با طرح این سئوال که چرا بعضی مردم نسبت به شخصی دیگر در زندگی موفق ترند، آغاز گردید.

این آزمون، دارای ۱۷ سئوال و ۱۵ مقیاس می‌باشد که توسط بار –اون بر روی ۳۸۳۱ نفر از ۶ کشور در آرژانتین، آلمان، هند، نیجیریه، آفریقای جنوبی که ۸/۴۸ درصد آنان مرد و ۲/۵۱ درصد آنان زن بودند اجرا شده و به طور سیستماتیک در آمریکای شمالی هنجاریابی گردید.

نتایج حاصل از هنجاریابی نشان داد که آزمون از حد مناسبی از اعتبار و روایی برخوردار است.

پاسخ های آزمون نیز بر روی یک مقیاس ۵ درجه ای در طیف لیکرت (کاملاً موافقم، موافقم، تا حدودی مخالفم و کاملاً مخالفم) تنظیم شده است. مقیاس های آزمون عبارتند از: ۱- خودآگاه هیجانی ۲- خودابرازی ۳- عزت نفس ۴- خودشکوفایی ۵- استقلال ۶- همدلی ۷- مسئولیت پذیری اجتماعی ۸-روابط بین فردی ۹- واقع گرایی ۱۰- انعطاف پذیری ۱۱- حل مسأله ۱۲- تحمل فشار روانی ۱۳- کنترل تکانش ۱۴ خوش بینی ۱۵- شادمانی

پایایی و اعتیار آزمون در ایران

مراحل هنجاریابی در اصفهان

پس از مکاتبه با سازنده آزمون و دریافت نسخه ای از پرسشنامه، کلیه سئوالات ترجمه و ویراستاری گردید، سپس متن ترجمه شده به زبان انگلیسی برگردان شده و در فرم اولیه مقایسه گردید. نهایتاًً در متن ترجمه شده اصلاحاتی صورت گرفت. این آزمون در ۳ مرحله اجرا شد که نتایج آن به شرح زیر است:

۱- همبستگی بین نمره کل هر مقیاس و نمره کل آزمون

بین میانگین نمره هر یک از مقیاس‌ها و میانگین نمره کل آزمون رابطه مستقیم و معنی دارد وجود دارد یعنی تمام مقیاس‌های موجود در آزمون با متغیر هوش هیجانی دارای ارتباط مستقیم است.

۲- پایایی آزمون از طریق محاسبه آلفای کرنباخ

میزان آلفای کرنباخ برای کل آزمون ۹۳% گزارش گردید. این میزان (آلفای محاسبه شده در مرحله سوم با آلفای محاسبه شده در مرحله دوم آزمون) یکسان به دست آمد.

۳- پایایی آزمون به روش اجرای فرم موازی یا همتا

همزمان با اجرای آزمون هوش هیجانی مصاحبه ای سازمان یافته در رابطه با میزان و تنوع هیجانات، عواطف، ویژگی های فردی و احساسی از گروه مطالبه به عمل آمد. سعی شد سئوالات مصاحبه طوری طراحی شود که در زمینه هوش غیر شناختی افراد (بعد عاطفی، اجتماعی و شخصیتی آن ها) اطلاع مناسبی به دست آید بعد از اجرای ۲ فرم (مصاحبه و آزمون) پرسشنامه نمره گذاری گردید. تحلیل نتایج رابطه بین اطلاعات حاصل از مصاحبه و آزمون در نرم افزار spss را در سطح ۰۰۱/۰ معنی دار نشان داد.

۴- پایایی آزمون به روش زوج – فرد

مطابق با این روش پایایی آزمون ۸۸/۰ گزارش گردید که در سطح ۰۰۰۱/۰R< معنادار است.

نحوه نمره گذاری

از آنجا که گزینه ها بر روی یک طیف ۵ درجه ای لیکرت تنظیم شده اند نمره گذاری از ۵ به یک (کاملاً موافقم ۵ و کاملاً مخالفم ۱) و در بعضی سئوالات با محتوای منفی یا معکوس، از یک به ۵ (کاملاً موافقم ۱ و کاملاً مخالفم ۵) انجام می شود. نمره کل هر مقیاس برابر با مجموع نمرات هر یک از سئوالات آن مقیاس و نمره کل آزمون برابر با مجموع نمرات ۱۵ مقیاس می‌باشد. سبک امتیاز بیشتر در این آزمون، نشانگر موفقیت برتر فرد در مقیاس موردنظر یا در کل آزمون و برعکس می‌باشد. مثلاًٌ کسب امتیاز بالاتر در مقیاس خود ابزاری، نشان دهنده، خود ابزاری بیشتر در فرد است.

روایی و اعتبار پرسشنامه رضایت زناشویی ENRICH

برای بررسی میزان رضایت زناشویی پرسشنامه اینریچ انتخاب شده است. اولسون از این پرسشنامه برای بررسی رضایت زناشویی استفاده نموده و معتقد است که این مقیاس مربوط می شود و به تغییراتی که در طول دوره حیات آدمی رخ می‌دهد و همچنین در این خصوص به تغییراتی که در خانواده به وجود می‌آید حساس است. هر یک از موضوعهای این پرسشنامه در ارتباط با یکی از زمینه‌های مهم است.

این ابزار همچنین می‌تواند به عنوان یک ابزار تشخیص برای زوجهایی که در جستجوی مشاوره رضایت زناشویی و به دنبال تقویت رابطه زناشوئیشان هستند، استفاده شود.

۱۲ مقیاس این پرسشنامه به شرح زیر توصیف شده است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...