دانلود پایان نامه های آماده – ۲-۴-۲-۲ – اهمیت، وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۴-۲-۲ – اهمیت، وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی رکن اصلی قوه مقننه در نظام جمهوری اسلامی ایران است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده و مصوبات آن در صورت تأیید شورای نگهبان برای اجرا به قوه مجریه ایران و قوه قضائیه ابلاغ خواهد شد( اصل ۵۸ قانون اساسی).
بی شک این انتخابات یکی از مهم ترین فعالیت ها در عرصه سیاسی کشور است که تاثیرات آن در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قابل بررسی و دقت نظر میباشد. به طور کلی این اهمیت و تاثیرگذاری را از دو جهت می توان بررسی نمود.
اول: نفس برگزاری انتخابات با آثار قابل توجه آن در مشارکت سیاسی و نمایش مردم سالاری.
دوم: انتخاب بیش از ۳۰۰ نماینده برای مهمترین جایگاه قانونگذاری برای مدت چهار سال.
بر اساس اصول قانون اساسی مهمترین وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی عبارت است:
۱٫ وضع، شرح و تفسیر قوانین عادی در عموم مسایل کشور.( اصول ۷۱ و۷۲)
۲٫ حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور.( اصل ۷۶)
۳٫ تصویب عهدنامهها، مقاولهنامهها، قراردادها و موافقتنامههای بینالمللی. اصل۷۷)
۴٫ تصویب گرفتن و دادن وام یا کمکهای بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت.( اصل ۸۰)
۵٫ تصویب استخدام کارشناسان خارجی در موارد ضرورت.( اصل ۸۲)
۶٫ حق سئوال از رییس جمهور و وزیران.( اصل ۸۶)
۷٫ استیضاح هیئت وزیران یا هر یک از وزیران.(اصل ۸۹)
۸٫ رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت.(اصل ۸)
۹٫ استیضاح و رأی به عدم کفایت رییس جمهور.(اصل ۸۹)
۱۰٫ مرجع رسیدگی به شکایات مردم از سایر قوا. (اصل ۹۰) (چگینی، پایان نامه)
۵-۲-۲- تعاریف متغیرها و مفاهیم تحقیق
۱-۵-۲-۲- خبر
“خبر” در برنامه های تلویزیونی همانطور که گفته شد به لحاظ شیوه اطلاع رسانی (تصویر) مقبولیت عام خود را میان مخاطبان پیدا کردهاست و مخاطب با دیدن لحظه های وقوع، در جریان چگونگی حادثه قرار میگیرد.
خبر چیست؟
“دیگه چه خبر، خبر داری، خبر جدید چیه؟” و ده ها عبارت پرسشی دیگر که همه روزه از بامداد تا شامگاه از زبان هر فرد شنیده می شود، حاکی از روح جست و جوگر انسانهایی است که در پی کسب اطلاعات تازهتر و به اصطلاح داغتر از اطراف خود هستند.
انسان ها فطرتاً خواهان برقراری ارتباط با اطراف خود، شناسایی محیط و بهره گیری از آن برای به حرکت درآوردن چرخهی زندگی هستند، اطلاعات تازه رد و بدل میکنند و در سایه آن قوی تر، آماده تر و آگاه تر با آینده مواجه میشوند؛ اما خبر چیست؟
با تعاریف متعدد و کاربردی خبر از کارشناسان و پژوهشگران علوم ارتباطی در این جا آشنا میشویم:
-
- “خبر گزارشی از واقعیتهاست ولی هر واقعیتی را نمی توان خبر نامید.
-
- خبر پیامی است که احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد.
-
- خبر الزاماًً گزارش رویداد جاری (تازه ها) نیست، ممکن است واقعهای که سالها قبل اتفاق افتاده با معلوم شدن اطلاعات تازه ای راجع یه آن، ارزش خبری پیدا کند. (بدیعی و قندی، ۱۳۸۲: ۱۹)
- رویدادی که امروز خبر است، ممکن است فردا خبر نباشد.
“ریدبلیک” و “ادوین هارولدسن” در تعریف خود از خبر میگویند:
“خبر آگاهی [ای] است که مردم در اتخاذ مواضع خود نسبت به جهانی که به سرعت در حال تغییر است به آن نیاز فوری دارند. هر جا که وضعیت مبهم بوده یا شقوق مختلفی در کار باشد، یا لازم باشد که تصمیمی گرفته شود، هر آگاهی تازهای که بتواند بر نتیجه امر تأثیر بگذارد، خبر به شمار می آید. خبر آگاهی [ای] است که برای کسی حائز اهمیت است”.(بلیک و هارولدسن، ۱۳۷۸:۱۳۸)
گروه ر سانه ای “گلاسگو” که کتب متعددی در زمینه خبر و ماهیت آن منتشر کردهاند، خبر را نه یک پدیده طبیعی که محصول مصنوع ایدئولوژی میدانند و میگویند خبر یک گفتمان است که نه تنها واقعیتهای اجتماعی و حقایق را بیطرفانه منعکس نمیسازند؛ بلکه در “ساخت اجتماعی واقعیت” هم مداخله میکنند.(شکرخواه، ۱۳۷۴: ۷-۶)
نعیم بدیعی و مهدی محسنیان راد در تعریف خود از خبر گفتند:
“خبر گزارشی از رویداد واقعی و عینی است که دارای یک یا چند ارزش خبری باشد. جگونگی ارائه این گزارش تحت تاثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شکل میگیرد”.
همانگونه که ملاحظه می شود هر یک تعریف خاصی از خبر ارائه کردند و هر کدام ویژگیهایی برای آن بیان کردند؛ دستیابی به تعریف مشترک و بهعبارتی ارائه نظریهای جامع و مانع برای خبر بسیار دشوار است اما اگر خبر را گزارشی نسبتاً بیطرفانه، دقیق، عینی و صحیح از رویداد بدانیم به بیراهه نرفتهایم و تا حدودی به اصل تعریف این واژه ارتباطی مورد نیاز بشر نزدیک شده ایم. (قربانی، ۱۳۸۵، ۲۲- ۲۵)
سه نوع سخت خبر۱ نرم خبر۲ و شبه خبر۳ از انواع خبر میباشند که سخت خبر، گزارش مسائل و رخدادهای گذشته و یا در شرف وقوعی است که بر پایه صحت، عینیت و بی طرفی درصدد ارائه اطلاعات است؛ نرم خبر نیز مطلب خبری سبکی است که می تواند رنگینتر، بذله گویانهتر و توأم با تفسیری نسبی ارائه شودو در نهایت، شبه خبر به اخباری گفته می شود که برای تولید آن ها از قبل قرار و مدار گذاشته می شود و بدین ترتیب همان قدرتی که قادر به “ساختن” یک رویداد قابل مخابره است، قادر به تجربه سازی برای مخاطب هم می تواند باشد. (شکرخواه،۱۳۷۹؛ ۹)
____________________________________
۱٫Hard News
۲٫Soft News
۳٫Pseudo-News
۲-۵-۲-۲-شیوه ارائه خبر:
۱-۲-۵-۲-۲- مصاحبه:
مصاحبه یکی از انواع خبرگیری مستقیم است که به وسیله آن عقاید و افکار شخصیت های مهم جامعه، یا نظرهای مردم عادی کوچه و بازار را درباره موضوعات مختلف به ویژه مسائل روز به دست می آورند. مصاحبه گاهی نیز برای گرفتن اطلاعات خاصی است که در اختیار شخصیت طرف مصاحبه قرار دارد و خبرنگار با تماس با این شخصیت اطلاعات به دست آمده را در اختیار مردم قرار میدهد.
مصاحبه یکی از انواع بسیار مهم کسب خبر است که مورد استفاده زیاد روزنامه نگاران قرار میگیرد. “امیل لودویگ”نویسنده معروف میگوید: “مصاحبه از جالبترین و سرگرم کنندهترین انواع خبرهاست”.
اما دکتر مهدی محسنیان راد در کتاب “روش های مصاحبه خبری” خود پس از تفسیر چند تعریف به این باور میرسد که “مصاحبه گزارش و حاصلی است از فراگرد ارتباط میان دو سوی ارتباط به منظور دستیابی به واقعیتی که دارای یک یا چند ارزش خبری باشد. این گزارش ضمن آنکه تحت تأثیر ویژگیهای دو سوی این فراگرد ارتباطی میباشد احتمالاً از عوامل درونسازمانی و برونسازمانی تأثیر میپذیرد.” (نصراللهی، ۱۳۸۵، ۹۷)
مصاحبه از چند جهت برای استفاده کنندگان وسایل ارتباط جمعی جالب است:اول اینکه گفتههای مصاحبه شونده، داستان خبر را زندهتر جلوهگر میسازد که در تلویزیون این امر کاملاً واقعیت پیدا میکندو بیننده شخص طرف مصاحبه را عیناً میبیند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 12:35:00 ب.ظ ]
|