اعتمادی و دوستان (۱۳۸۵) به بررسی ارتباط بین میثاق محافظه کاری و اجزا هزینه تامین مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و ارائه مدلی برای پیش‌بینی میزان رعایت محافظه کاری حسابداری در شرکت هاست. روش تحقیق قیاسی- استقرایی و روش کتابخانه داری، قلمرو مکانی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی دوره ده ساله بین سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ می‌باشد.نتیجه این تحقیق حاکی از آن است که با رعایت محافظه کاری میانگین موزون هزینه مالی کاهش خواهد یافت.

مشایخ و اسماعیلی (۱۳۸۵)رابطه بین کیفیت سود و برخی از جنبه‌های اصول راهبری در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران را مورد بررسی قرار دادند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بین کیفیت سود و درصد مالکیت اعضای هیئت مدیره و تعداد اعضای غیرموظف هیئت مدیره رابطه ای وجود ندارد. اما رابطه ای غیرخطی بین اقلام تعهدی و درصد مالکیت اعضای هیئت مدیره مشاهده گردید. به طور کلی تعداد مدیران غیرموظف و درصد مالکیت اعضای هیئت مدیره که از سازوکارهای اصول راهبری شرکت محسوب می‌شوند، در ارتقای کیفیت سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نقش با اهمیتی ندارند.

نوروش و مجیدی (۱۳۸۴) در تحقیقی رابطه­ کیفیت سود و هزینه سرمایه را در شرکت­های بورسی ایران بررسی کردند. نتایج تحقیق نشان داد که در دوره مورد آزمون (۱۳۸۲- ۱۳۷۸) به استثنای سال ۱۳۷۹ رابطه معکوسی بین کیفیت سود و هزینۀ سرمایه وجود دارد.

خواجوی و ناظمی(۱۳۸۴) نیز به بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تأکید بر نقش ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار پرداخته، نتیجه می گیرند که میانگین بازده سهام شرکت‌ها تحت تأثیر ارقام تعهدی و اجزای مربوط به آن قرار نمی گیرد.

ثقفی و کردستانی (۱۳۸۳) به بررسی و تبیین رابطه بین کیفیت سود و واکنش نسبت به تغییرات سود نقدی پرداختند. آن ها با بررسی ۵۰ شرکت در بین سال های ۷۰ تا ۸۱ از سه تعریف رابطه جریان نقدی عملیاتی و سود یا اجزای سود، قابلیت پیش‌بینی سود وپایداری سودهای گزارش شده برای اندازه گیری کیفیت سود شرکت‌ها استفاده کرده‌اند ‌بر مبنای‌ تعریف اول آن ها نشان داده‌اند که واکنش بازار به افزایش سود نقدی شرکت‌ها برخلاف پیش‌بینی مثبت است. ‌بر مبنای‌ تعریف دوم از کیفیت سود واکنش بازار به کاهش سود نقدی شرکت‌ها مطابق با پیش‌بینی مثبت است و ‌بر مبنای‌ تعریف سوم، بازده غیرعادی (انباشته) سهام با افزایش (کاهش) سود نقدی و سود غیرمنتظره افزایش(کاهش) می‌یابد.

قائمی (۱۳۸۲) تأثیر هموارسازی سود بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مطالعه کرد، یافته های تحقیق حاکی از آن است که هموار سازی اثری بر بازده های غیرعادی شرکت ها ندارد و لیکن عامل صنعت توأم با هموارسازی بر بازده های غیرعادی شرکت ها مؤثر است. هموارسازی و اندازه توأماً بر بازده های غیرعادی بی اثر بوده ولی هموارسازی و افزایش سرمایه را توأماً می توان عاملی مؤثر بر بازده های غیرعادی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دانست و در نهایت اینکه تأثیرهموارسازی سود بر بازده های غیرعادی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ضعیف است.

ظریف فرد، احمد (۱۳۷۸) شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت سود شرکت های ایرانی را مورد مطالعه قرار داده است . در این تحقیق با اشاره به اینکه ‌در مورد قابلیت اندازه گیری کیفیت سود دیدگاه های متفاوتی وجود دارد و برخی آن را به صورت کمی غیر قابل اندازه گیری می دانند یک چارچوب و الگویی از عوامل و عناصر مرتبط با ا رزیابی کیفیت سود طراحی شده است. در این تحقیق ویژگی های مطلوب و نامطلوب مرتبط با هر یک از عناصر تأثیرگذار بر کیفیت سود ارائه شده و تأکید شده است که کیفیت سود خالص گزارش شده هر شرکت در هر زمان خاص تابعی از میزان و درجه ویژگی های مطلوب و نامطلوب حسابداری و مالی اجزای تشکیل دهنده سود خالص دخیل در کیفیت سود است، که این نیز تابعی از برداشتها و دیدگاه های شخصی هر تحلیلگر و سایر استفاده کنندگان است.

۲-۱۴خلاصه فصل :

محققان تاکنون تعاریف گوناگونی از محافظه کاری حسابداری ارائه داده‌اند ، برخی از آن ها مانند اسمیت و اسکوسن محافظه کاری یعنی انتخاب یک راهکار حسابداری تحت شرایط عدم اطمینان که در نهایت به ارائه کم تر دارایی ها و درآمد بیانجامد و کم ترین اثر مثبت را بر حقوق صاحبان سهام داشته باشد. ولک و همکارانمحافظه کاری را تمایل حسابداران به شناسایی همراه با تأخیر سودها و ارزشیابی هر چه کمتر دارایی ها می‌داند. باسو محافظه کاری حسابداری را این چنین تعریف ‌کرده‌است ” روشی که طبق آن ، در واکنش به اخبار بد ، شناسایی عایدات و خالص دارایی ها کاهش می‌یابد و این در حالی است که ، در واکنش به اخبار خوب شناسایی عایدات و خالص دارایی ها افزایش نمی یابد” ، اما بیشتر محققان در مباحث مربوط به ارزش گذاری دارایی ها ، طبق مبانی حسابداری ، بیشتر به تعاریفی که فلسام و اولسونز از محافظه کاری دارند ، اشاره می‌کنند آن ها محافظه کاری حسابداری را این گونه تعریف می‌کنند ” انتظار اینکه خالص ارزش دارایی‌های گزارش شده توسط یک شرکت ، در بلند مدت از ارزش بازار آن کمتر خواهد بود ” به عبات دیگر فرض می شود که در اثر به کارگیری محافظه کاری حسابداری ، ارزش بازار دارایی‌های گزارش شده بیشتر از ارزش دفتری آن ها خواهد بود. در ادامه فصل ‌در مورد انواع محافظه کاری ، ساختار سرمایه ‌و مباحث پیرامون آن ها ونهایتا در پایان فصل به بیان مختصر تحقیقات انجام گرفته مشابه موضوع تحقیق در داخل وخارج کشور پرداخته شد.

فصل سوم

روش شناسی تحقیق

مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...