۶-۲-۲ تحقیقات مرتبط

جدول ۲- ۲: خلاصه ای از تحقیقات مرتبط

عنوان پژوهش
نویسندگان
سال انتشار

بررسی سبک زندگی جوانان در شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن

زارع- فلاح

۱۳۹۱

ضرورت ارائه تعریف بومی(اسلامی-ایرانی) از سبک زندگی

ولی زاده

۱۳۹۲

بررسی رابطه نگرش جنسیتی و سبک زندگی در بین زنان شهر کرمان

سعیده گروسی- بهشید گروسی- امیر حیدری

۱۳۹۱

بررسی سبک زندگی و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان مرکز جامع علمی-کاربردی زندان تبریز

احمدی- اسمعیلی- رسولی

۱۳۹۱

رابطه سبک زندگی اسلامی با شادکامی در رضایت از زندگی دانشجویان شهر اصفهان

کجباف- سجادیان- کاویانی- انوری

۱۳۹۰

بررسی جامعه شناختی رابطه بین سبک زندگی و دینداری(مطالعه موردی شهر ساری)

رحمانی- سهرابی

۱۳۹۲

پیروی از سبک زندگی اسلامی در میان زندانیان معتاد و غیر معتاد در استان البرز. ایران

حسینی- کلانتر کوشه- اسماعیلی

۲۰۱۴

تماشای تلویزیون و ارتباط آن با سبک زندگی ایستا و اضافه وزن و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات در میان دانش آموزان دبیرستانی: متفاوت از نظر نژادی، قومی، و جنسیت

لوری- وچسلر- گالوسکا- فالتون- کان

۲۰۰۲

اجرای سبک زندگی در میان دانشجویان دانشگاه مالزی

الناگر- بوبری شِو- موحد نور

۲۰۱۳

در سال‌های اخیر شاهد بحث‌های زیادی در زمینه سبک زندگی بوده و هستیم، لذا تحقیقات متعددی نیز در این زمینه به چشم می‌خورد اما در بحث دروس و سبک زندگی در آن ها، تحقیقی یافت نشد. تنها به تعدادی از تحقیقات با موضوعات متفاوت از تحقیق حاضر، در زمینه سبک زندگی اشاره می‌کنیم.

پژوهشی(۱۳۹۱) توسط زارع و فلاح انجام شده است که به گونه‌شناسی سبک زندگی جوانان در شهر تهران و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری آن پرداخته‌اند. در این تحقیق نظریه ساخت‌گرایی تکوینی بوردیو برای تدوین چهارچوب نظری، استفاده شده است. نتایج نشان‌دهنده این است که در میان انواع سبک زندگی، بیشترین میانگین در سبک زندگی لذت‌جویانه و کمترین میانگین مربوط به سبک زندگی منفعلانه است. نکته قابل ملاحظه در این تحقیق، برتری نقش سرمایه اقتصادی نسبت به سایر متغیرهاست. در نتایج این تحقیق، به روشنی نقش مصرف و لذت را در بین سبک زندگی جوانان شاهد هستیم در حالی که با منتقل کردن محتوای درسی مناسب در طول دروان تحصیل، می‌توان در هدایت آنان به سوی سبک زندگی منطبق با فرهنگ و اعتقاداتشان نقش بسیار مهمی را ایفا کرد.

تحقیقی توسط ولی زاده(۱۳۹۲) برای ارائه تعریف بومی(اسلامی- ایرانی) از سبک زندگی انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد ریشه و علت اصلی اختلاف در تعریف از چیستی سبک زندگی در فرهنگ خودی و غرب، دو چیز است: تضاد در جهان بینی و تفسیر از خود زندگی و تضاد در فلسفه و هدف غایی. ‌بنابرین‏ استفاده از نظرات متفکران غربی در این زمینه نه لازم است، نه کافی و نه تلفیق‌شدنی و لزوماًً باید از نوع نگاه نشئت گرفته از جهان‌بینی خاص بومی(اسلامی- ایرانی) برای تعریف سبک زندگی بهره گرفته شود. این تحقیق صرفاً به مفهوم‌شناسی سبک زندگی پرداخته است.

پژوهشی توسط سعیده و بهشیدگروسی و امیرحیدری(۱۳۹۱) به بررسی رابطه نگرش جنسیتی و سبک زندگی در بین زنان شهر کرمان پرداختند. نتایج نشان داد که زنان مورد مطالعه در نگرش جنسیتی و سبک زندگی، کاملاً سنتی هستند. فقط سبک رفتار سلامتی ایشان حالت مدرن داشت. نتیجه به دست آمده، نشان‌دهنده این مسئله بسیار مهم است که هنوز سبک زندگی مدرن، به طور کامل وارد شهرها نشده است و فرصت اصلاح و حاکمیت سبک زندگی اسلامی- ایرانی برای مسئولان و آحاد جامعه وجود دارد.

در تحقیقی(۱۳۹۱) توسط احمدی، اسمعیلی و رسولی به بررسی سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی زندان تبریز و عوامل مرتبط با آن پرداخته شد. نتایج نشان‌دهنده وجود رابطه معنی‎‌دار بین متغیرهای سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی، دینداری و محرومیت نسبی با سبک زندگی است.

پژوهشی توسط کجباف، سجادیان، کاویانی و انوری(۱۳۹۰) برای تعیین رابطه سبک زندگی اسلامی با شادکامی در رضایت از زندگی دانشجویان شهر اصفهان انجام شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که سبک زندگی اسلامی و شادکامی، با رضایت از زندگی دانشجویان در سطح (۰۰۱/۰>p)، شادکامی با ۶ خرده مقیاس سبک زندگی اسلامی در سطح (۰۰۱/۰>p) و خرده مقیاس سلامت با رضایت از زندگی در سطح (۰۰۱/۰>p) همبستگی مثبت و معناداری دارند.

پژوهشی توسط رحمانی و سهرابی در سال ۱۳۹۲ برای بررسی جامعه‌شناختی رابطه بین سبک زندگی و دینداری انجام شد. نتایج حاصل، نشان داد که بین نوع سبک زندگی و نوع دینداری رابطه وجود دارد. بین نوع سبک زندگی و میزان دینداری رابطه‌ای به دست نیامد. بنابر‌این تحقیق، سبک های زندگی متفاوت، موجب تعدد رفتار دینی و شکل‌گیری الگوهای خاص در زمینه دینداری می‌شود.

تحقیقی توسط کلانتر‌کوشه، حسینی و اسماعیلی[۵۸](۲۰۱۴) برای بررسی سبک زندگی اسلامی در میان زندانیان معتاد و غیر معتاد استان البرز انجام شد. نتایج تفاوت معناداری را در میزان پیروی از سبک زندگی اسلامی در بین سه گروه معتادان، افراد غیر معتاد، و کارکنان زندان‌ها نشان داد. تفاوت معناداری در سطح پیروی از سبک زندگی اسلامی بین زنان و مردان وجود داشت.

پژوهشی توسط لوری، وچسلر، گالوسکا، فالتون و لارا کان[۵۹](۲۰۰۲) به بررسی ارتباط تماشای تلویزیون با سبک زندگی ایستا و اضافه وزن و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات در میان دانش‌آموزان دبیرستانی پرداخت. نتایج این تحقیق نشان‌داده که تماشای تلویزیون منجر به اضافه وزن، کاهش فعالیت های بدنی و رفتار‌های تغذیه‌ای ناسالم در بین نوجوانان می‌شود.

پژوهشی توسط الناگر، یوری وی بویری شو و موحدنور[۶۰](۲۰۱۳) برای بررسی اجرایی شدن سبک زندگی در میان دانشجویان دانشگاه مالزی انجام گرفت. این مطالعه اجرای ضعیف سبک زنگی سالم را در بین دانشجویان نشان داد.

لازم به ذکر است که طی بررسی‌های انجام شده در میان تحقیقات خارج از کشور، این نتیجه به دست آمد که اکثر تحقیقات در زمینه سبک زندگی، در ارتباط سبک زندگی با بیماری‌های مختلف بوده و چون ارتباطی با بحث حاضر نداشت از ارائه بیشتر این موارد در اینجا خودداری شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...