فایل های مقالات و پروژه ها – بازی: – 10 |
بنا به توضیحات بالا، مهم ترین نوع آموزش مبتنی بر نظریه های سازندهگرایی روش یادگیرنده محوری است که این روش دارای یک سری اصول است که عبارتند از:
-
- به جای هدف های دقیق از هدف های کلی آموزشی استفاده می شود.
-
- از مواد یادگیری هرچه بیشتر و هرچه متنوع تر استفاده می شود.
-
- ممکن است تکالیف یادگیری را معلم تعیین کند،اما دانش آموزان اجازه دارند که درباره ی چگونگی انجام آن خودشان تصمیم بگیرند.
-
- وقتی که دانش آموزان محتاج کمک میشوند، معلم نقش تسهیل کننده یا هدایت گر را ایفا میکنند.
-
- به دانش آموزان وقت کافی داده می شود تا تکالیف یادگیری را انجام دهند و به ارزش آن پی ببرند.
-
- تفاوت ها بیشتر شناخته و رعایت میشوند.
- جنبههای دموکراتیک و انعطاف پذیری آن ها بیشتر از روش های آموزشی معلم –محوراست(همان منبع).
اصول طراحی آموزشی از دیدگاه سازندهگرایی
روشها و اصول آموزشی سازندهگرایان معطوف به کمک به شاگرد برای بررسی موضوعات و شرایط پیچیده و تفکر در زمینهای خاص مانند فردی متخصص است.بنابرین از شاگرد خواسته می شود تا به درک فردی خود از موضوع از طریق تعاملهای اجتماعی اقدام کند.در این رویکرد،محتوا از پیش تعیین نمی شود و دستیابی به منابع مختلف مورد تأکید است.(فردانش،۱۳۸۵)
-
- برخی از اصول طراحی در رویکرد سازندهگرایی عبارتند از:
- گنجاندن یادگیری در زمینه های مربوط و واقعی
سازندهگرایان معتقدند که یادگیری باید در زمینه های حل مسأله مرتبط با دنیای واقعی انجام شود و شاگرد باید ارتباط موضوعها را با زندگی خود درک کند. از این نظر، موضوعات یادگیری باید مسأله محور یا مطالعه موردی باشد.البته باید خاطرنشان ساخت که استفاده از این نوع موضوعها یا روشها در رویکرد سیستمی نیز با منعی مواجه نیست و در این رویکرد نیز بر حسب نیاز میتوان این قبیل موضوعها و روشها را به کار گرفت.(همان منبع)
- گنجاندن یادگیری در زمینه های اجتماعی
از آنجا که سازندهگرایان حقیقت را امری نسبی و حاصل تعامل اجتماعی می دانند و گفتگو و توافق را مبنای ایجاد و توسعه نظریه ها می شمرند؛ دو مسیر را برای ایجاد زمینه های اجتماعی و تعاملی به منظور تسهیل یادگیری پیشنهاد میکنند. این دو مسیر ارتباطهای میان معلم خصوصی و شاگرد و ارتباطهای میان شاگردان همگروه است. در روش معلم خصوصی، اصول مورد نظر معلم طی تعاملهای ممتد و مکرر توسط شاگرد درونی می شود. این روش را گاهی نظریه استاد شاگردی شناختی مینامند که در آن معلم به عنوان استادکار و شاگرد به عنوان کارآموز، ارزشها و اصول مورد نظر استادکار را فرا میگیرد. معلم ابتدا عملکرد ماهرانه در یک کار را به عنوان الگو به شاگرد ارائه می کند. شاگرد عملکرد را مشاهده کرده، تصویر مفهومی عملکرد ماهرانه در آن حیطه را در ذهن میسازد. سپس معلم شاگرد را برای کسب مهارت ها و دانشهای مورد نظر راهنمایی می کند که این کار ابتدا با حمایت از طریق اشارات و راهنماییها و انجام دادن کارهایی که شاگرد هنوز قادر به انجام دادن آن ها نیست شروع می شود و با حذف تدریجی حمایت خاتمه مییابد و سرانجام شاگرد به تنهایی قادر به مسأله گشایی در حیطه موردنظر میگردد.روش ارتباط میان شاگردان همگروه شامل پرداختن به یک مسأله یا موضوع توسط یک گروه از شاگردان از طریق جمع آوری اطلاعات مربوط به مسأله با بهره گرفتن از سفرهای علمی، مصاحبه و بحثهای کلاسی و سپس تجزیه و تحلیل این اطلاعات توسط شاگردان به صورت بحثهای گروهی برای تشویق بیان دیدگاه های مختلف از سوی آنان و ترغیب رسیدن به یک معنای مورد توافق همگان است. در این روش چند اصل دیگر رویکرد سازندهگرا مانند ارائه تجربه و تقدیر از ابراز دیدگاه های مختلف و تشویق مشارکت در فراگرد یادگیری نیز مورد توجه قرار میگیرد.(همان منبع)
- تشویق تملک و داشتن نظر در فرایند یادگیری
این اصل از طریق آزاد گذاردن شاگرد در انتخاب مسائلی است که میخواهد به آن بپردازد. در این مورد معلم فقط به تبیین مسائل برای انتخاب شاگرد کمک می کند و خود رأسا تصمیم نمیگیرد؛ زیرا مهارت یافتن مسأله نیز خود بخش مهمی از تجربه مسأله گشایی در دنیای واقعی است که شاگرد باید با آن روبه رو شود.(همان منبع)
- ارائه تجربه فرایند ساختن دانش
این دیدگاه تأکید زیادی بر داشتن تجربه و کارآمد شدن شاگرد در امر ساختن دانش دارد و چندان به این نتیجه یا نتایج یادگیری که به صورت دانشها و مهارت های تعریف شده بیان می شود توجهی ندارد. به عبارت دیگر بیشتر بر روش و نحوه یادگیری تأکید می شود، نه بر نتایج و محصول آن، زیرا طرفداران این رویکرد به وجود دانش یا مهارت ثابتی خارج از ذهن شاگرد اعتقاد ندارند.(همان منبع)
- تشویق خودآگاهی از فرایند ساختن دانش
این اصل، هدف غایی و نهایی رویکرد سازندهگراست. مفهومی که تقریبا مشابه این اصل در روانشناسی شناختی است«فراشناخت»نامیده می شود. فراشناخت شامل فراگردهای برتر نظارت کننده، ارزیابی کننده و هدایت کننده فراگردهای ذهن است. توانایی کنترل، نظارت، هدایت و آگاهی از فراگردهای فکری در واقع، هدف غایی رویکرد سازندهگرا را تشکیل میدهد.(همان منبع)
- تشویق به استفاده از انواع روشهای ارائه
تشویق به استفاده از انواع روشهای ارائه نیز به خاطر ملاحظه و رعایت تنوع روشها، راهبردها و ابزارهایی است که بیشترین تناسب را با نحوه یادگیری شاگردان مختلف دارد. از آنجا که محیطهای یادگیری نباید مانعی بر سر راه یادگیری شاگردان ایجاد کند و یکی از این موانع میتواند نوع ارائه محتوا و منابع یادگیری به شاگرد باشد، میتوان با تنوع بخشیدن به روش های ارائه از برطرف شدن این مانع بر سر راه یادگیری شاگردان مطمئن شد.(همان منبع)
بازی:
باید خاطر نشان کرد که تعریفی جامع و کامل از بازی در دست نیست و در هریک از تعاریف،با برجسته نمودن بعدی از بازی،دیدگاه خاصی از آن ارائه شده و از توجه به سایر جنبه های بازی خودداری گردیده است.
به لحاظ لغوی، بازی در لغت نامه دهخدا اینگونه تعریف شده است: “هر کاری که مایه سرگرمی باشد،رفتارکودکانه و غیرجدی برای سرگرمی،کار تفریحی و لعب.همچنین بیان شده “بازی یکی از صور تفریح است که تنها به انسان اختصاص ندارد،بلکه در زندگی حیوانات نیز بازی به طور آشکار دیده می شود (دهخدا،۱۳۸۶،به نقل ازدهقانزاده و نوروزی،۱۳،۱۳۹۱).
در فرهنگ وبستر[۳۷] بازی به عنوان جنبشهای حرکتی و عضلانی تعریف گردیده است. در تعریف بازی،در فرهنگ عمید این چنین درج شده است:”بازی کردن یعنی چیزی را در دست گرفتن و خود را بیهوده با آن سرگرم کردن.” (به نقل از فتحی،۱۳۸۴)
دکتر سیامک رضا مهجور(۱۳۸۰) با مطالعه و جمع بندی نظریات سایر محققان، تعریف زیر را از بازی بیان داشته است:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 11:44:00 ق.ظ ]
|