در تحقیقی که توسط گرجی (۱۳۷۷) با عنوان رابطه تصمیم گیری مشارکت با رضایت شغلی کارکنان در شرکت توزیع برق استان مازندران نشان داد بین تصمیم‌گیری مشارکتی و رضایت شغلی رابطه مثبت و قوی وجود دارد و از طریق آزمون‌های آماری این فرضیه مورد تأیید قرار گرفت و علاوه بر آن تحقیق ثابت می‌کند که رابطه تصمیم‌گیری مشارکتی و رضایت شغلی از طریق متغیرهای دیگری که در فرضیات فرعی آمده‌اند تعدیل می‌گردد. در پایان تحقیق توصیه می کند که تامی‌سازمان‌ها برای بالا بردن رضایت شغلی کارکنان، آنان را در تصمیم‌گیری‌های مختلف سازمان شرکت دهند. زیرا مشارکت باعث ایجاد تعهد در کارکنان و موجب افزایش کارایی سازمان، خشنودی شغلی، کاهش ضایعات و هزینه ها، کاهش تعارض و برخورد و تقلیل غیبت می‌شود.

دهپاشی ( ۱۳۹۳)، پژوهشی با عنوان «شیوه های تصمیم‌گیری مدیران و رضایت شغلی کارکنان در بیمارستان‌ها در شهر تهران» انجام دادند که بر طبق نتیجه آن‌ ها مدیران در بیمارستان‌ها بیشتر از شیوه تصمیم‌گیری فردی استفاده می‌کنند که در این بیمارستان‌ها رضایت شغلی در سطح
پایین تری قرار داشته است.

رحمانی (۱۳۷۸) انجام داد، مشخص گردید که سیستم‌های اطلاعات مدیریت موجب بهبود تصمیم‌گیری مدیران سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور و سازمان‌های تابعه می‌گردد.

پیلویی (۱۳۷۹) در پژوهش خود پی برد که: ۱- بین سطح تمایل زیردستان و سبک تصمیم‌گیری استبدادی رابطه‌ خطی مستقیم وجود دارد. ۲- بین سطح تمایل زیر دستان و سبک تصمیم‌گیری مشاوره‌ای رابطه‌ خطی معکوس وجود دارد. ۳- بین فرهنگ مشارکتی و سبک تصمیم‌گیری مشارکتی رابطه‌ خطی مستقیم وجود دارد. ولی رابطه‌ای بین فرهنگ انعطاف پذیر و سبک تفویضی وجود ندارد.

در پژوهش که توسط مقصودی در رابطه با رضایت شغلی در افزایش بهره‌وری کارکنان بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه صورت گرفته است .نتایج نشان داد که رابطه مثبت وقوی بین رضایت شغلی و افزایش بهره‌وری وجوددارد پس فرضیه دوم (قبول)می شود مشارکت با کارکنان در تصمیم گیری با بهره‌وری رابطه ضعیفی دارد میزان در آمد با بهره‌وری رابطه قوی آماری دارد عوامل رفاهی با بهره‌وری رابطه قوی آماری دارد.برابری میانگین در ‌گروه‌های مختلف سابقه کاری پذیرفته می شود (سابقه خدمت درافزایش میزان بهره‌وری تاثیر ندارد) ‌در مورد تاثیر تحصیلات در میزان بهره‌وری، برابری میانگین در ‌گروه‌های مختلف تحصیلی پذیرفته می شود (یعنی در میان تحصیلات مختلف فرقی در میزان بهره‌وری وجود ندارد.

رضایی هرندی (۱۳۹۰)در پژوهشی با عنوان بررسی رابطه بین رضایت شغلی و بهره‌وری متصدیان امور بانکی بانک ملی که با روش پژوهش همبستگی انجام شد نتایج همبستگی مثبت و معناداری را بین رضایت شغلی میزان بهره‌وری متصدیان امور بانکی بانک ملی ایران نشان داد. همچنین، بین عواملی همچون، امکانات مادی، رفاهی و بهداشتی محل کار، امکانات آموزشی و فرصت ارتقائ شغلی، روابط انسانی، امنیت شغلی و پایگاه اجتماعی شغل با میزان بهره‌وری متصدیان امور بانکی بانک ملی ایران همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت.

فصل سوم

روش تحقیق

در این فصل، روش پژوهش با شاخص‌های همچون روش پژوهش، جامعه آماری و روش نمونه گیری، ابزارهای جمع‌ آوری داده ها، روایی و پایایی ابزارها، روش اجرای پژوهش، روش‌های آماری تجزیه و تحلیل داده ها شرح داده شده است.

روش پژوهش

این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از لحاظ روش از نوع همبستگی است.

جامعه آماری

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان اموزش و پرورش ناحیه ۱ شیراز می‌باشد که کلیه کارکنان در سال ۱۳۹۴ شامل ۲۵۰ نفر می‌باشد.

نمونه آماری و روش نمونه گیری

نمونه آماری بر طبق جدول مورگان شامل ۱۵۲ نفر می‌باشد و از آنجا که لیست تمامی اعضا در دسترس بوده و انتخاب افراد کاملاً مستقل از یکدیگر انجام شده است ‌بنابرین‏ از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است.

ابزار جمع‌ آوری داده ها

برای جمع اوری اطلاعات از سه پرسشنامه بهره‌وری، سبک‌های تصمیم‌گیری و خشنودگی شغلی استفاده شده است.

الف )پرسشنامه بهره‌وری:

پرسشنامه بهره‌وری اچیو توسط هرسی و بلانچارد و گلد اسمیت به منظور کمک به مدیران در تعیین علت وجود مشکلات عملکرد و به وجود اوردن استرتژهای تغییر، طرح ریزی گردید. هفت واژه در گیرنده مدل اچیو عبارتند از:توانایی، وضوح، کمک، انگیزه، ارزیابی، اعتبار و محیط. اطلاعات مربوط به شاخص‌های بهره‌وری شامل ۳۲ سوال است که سوال پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت امتیاز بندی گردیده است. امتیازات پرسشنامه بهره‌وری اچیو عبارت از: خیلی کم ۱= کم ۲ تا حدی = ۳ زیاد= ۴ خیلی زیاد =۵

الف: اگر امتیاز محاسبه شده بین ۱۲۸-۱۶۰ باشد کارمند از بهره‌وری خیلی بالا برخوردار است

ب: اگر امتیاز محاسبه شده بین ۹۶-۱۲۷ باشد کارمند از بهره‌وری بالا برخوردار است

ج: اگر امتیاز محاسبه شده بین ۶۴-۹۵ باشد کارمند از بهره‌وری معمولی برخوردار است

د: اگر امتیاز محاسبه شده بین ۳۲-۶۳ باشد کارمند از بهره‌وری پایین برخوردار است

ب: اگر امتیاز محاسبه شده بین ۹۶-۱۲۷ باشد کارمند از بهره‌وری بالا برخوردار است

حداکثر امتیاز ممکن ۱۶۰و حداقل ان ۳۲ خواهد بود

پایایی ابزار بهره‌وری: در تعیین اعتبار پرسشنامه از روش روایی محتوایی استفاده شده و ثبات پرسشنامه به روش آزمون – باز آزمون، مورد بررسی قرار گرفت. و ضریب پایایی این ابزار برار با ۸۱/۰ می‌باشد.

ب) پرسشنامه سبک‌های تصمیم‌گیری عمومی GDMS))

پرسشنامه سبک‌های تصمیم‌گیری ‌عمومی در سال ۱۹۹۵ توسط اسکات و بروس به منظور ارزیابی شیوه های تصمیم‌گیری و بر اساس نظریه سبک‌های تصمیم‌گیری ساخته شد. از دیدگاه بروس و اسکات به طور کلی پنج سبک تصمیم‌گیری وجود دارد که عبارتند از:

۱٫ سبک تصمیم‌گیری عقلایی؛سوالات ۴-۷-۱۱-۱۳-۲۵

۲٫ سبک تصمیم‌گیری شهودی؛ سوالات ۱-۳-۱۲-۱۶-۱۷

۳٫ سبک تصمیم‌گیری وابستگی؛ سوالات ۲-۵-۱۰-۱۸-۲۲-

۴٫ سبک تصمیم‌گیری آنی؛ سوالات ۸- ۹-۱۵-۲۰-۲۴

۵٫ سبک تصمیم‌گیری اجتنابی.سوالات ۶-۱۴-۱۹-۲۱-۲۳

پرسشنامه سبک‌های تصمیم‌گیری عمومی یک ابزار خودگزارشی است که سبک‌های یاد شده در بالا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این آزمون دارای ۲۵ عبارت است و آزمودنی باید در یک طیف لیکرت ۵ درجه‌ای میزان موافقت یا مخالفت خود با هر یک از عبارات را مشخص سازد. این پرسشنامه دارای ۵ زیرمقیاس بوده و به هر زیرمقیاس ۵ عبارت اختصاص یافته است.

ج) پرسشنامه خشنودگی شغلی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...