با توجه به تحقیق حاضر؛ متغیرهای نسبت وام؛ متوسط هزینه وام ، مجموع وام های پرداختی و ریسک سرمایه بر سود آوری بانک ها مورد محاسبه قرار می‌گیرد و همچنین تاثیر هر کدام از این متغیرها بر سود آوری بانک های مشخص می‌گردد.

۲-۳-۲ طبقه بندی ریسک اعتباری مشتریان

ریسک اعتباری از آن جهت در نهادهای پولی و اعتباری حائز اهمیت است که منابع به کار گرفته شده برای تسهیلات در رخصت بدهی نهاد پولی (بانک) به سهام‌داران آن نهاد می‌باشد که در صورت عدم جریان هم توان اعتبار دهی قدرت برگشت سرمایه، سهام‌داران را تضعیف می‌کند. از مهمترین رویکرد جهت کاهش خسارت های ریسک اعتباری، شناسایی سنجش و طبقه بندی اعتباری مشتریان می‌باشد که اصطلاحاً به آن اعتبار سنجی گویند. بر آن اساس هر کدام از متقاضیان تسهیلات دارای یک درجه اعتبار می‌باشند که آن نوعی برآورد از عملکرد و بازپرداخت تسهیلات درخواستی متقاضی می‌باشد بر اساس استاندارهای کمیته بال، (کمیته نظارتی بر مقررات بانکی) مشتریان دریافت کننده اعتبار بر اساس درجه اعتبار به ۱۰ گروه مختلف طبقه بندی می‌شوند (جماعت، ۱۳۸۹).

جدول( ۲-۱) طبقه بندی مشتریان اعتباری

گروه
ریسک اعتباری
مشخصات

۱

۱/۰- ۰

گروه اول بهترین کیفیت را از نظر بازپرداخت سود و اصل آن دارا است و از کمترین ریسک سرمایه گذاری بر خوردار است.

۲

۲/۰- ۱/۰

گروه دوم از کیفیت بالا برخوردار است و فرق آن ها با گروه قبلی در این است که حاشیه امنیتشان به گستردگی گروه قبلی نیست و ریسک بلند مدت آن مقدار بیشتری است. در داخل گروه از بالا به پایین از دور نمای ضعیف تری برخوردارند.

۳

۳/۰- ۲/۰

گروه سوم: شرایط مطلوب دارند. از لحاظ پرداخت اصل و سود از شرایط مناسبی برخوردار است و ولی ممکن است در اثر بروز اتفاقاتی دچار مشکل گردد. از بالا به پایین در داخل گروه شرایط بدتر می شود.

۴

۴/۰- ۳/۰

گروه چهار از درجه متوسط محسوب می‌شوند و از نظر بازپرداخت اصل و سود به نظر کافی می‌آیند (در حال حاضر) اما در دراز مدت ممکن است دچار مشکل گردند د رداخل گروه به بالا به پایین شرایط بدتر می شود.

۵

۵/۰- ۴/۰

ریسک این گروه بالا بوده و این گروه از نوعی عدم اطمینان بر خور دارند.

۶

۶/۰- ۵/۰

این گروه از نظر تضمین باز پرداخت اصل و سود تسهیلات در شرایط مطلوبی قرار ندارند و از مشخصه‌ های یک سرمایه گذاری خوب برخرودار نیستند.

۷

۷/۰- ۶/۰

از نظر بازپرداخت اصل و سود از تضمین خوبی چه در حال حاضر و چه در آینده برخوردار نیستند این گروه یا در حالت نکول قرار دارند و یا اینکه باز پرداخت اقساط آن ها با خطرات زیادی روبرو است.

۸

۸/۰ – ۷/۰

این گروه نسبت به گروه قبل به میزان بیشتری به خطر سوخت شدن نزدیک و در حالت ورشکستگی قرار دارند.

۹

۹/۰ – ۸/۰

نسبت به گروه قبل در شرایط بدتری قرار داشته و اقساط آن ها اکثراً نکول می شود.

۱۰

۱- ۹/۰

این گروه در بدترین شرایط از لحاظ پرداخت اصل و سود تسهیلات قرار دارند و بازپرداخت اقساط آن ها با احتمال قریب به یقین نکول می شود.

در حال حاضر، برای درجه بندی این ‌گروه‌های از تکنیک های مختلف مانند داده کاوی استفاده خواهد شد.

۲-۴ مدیریت ریسک اعتباری ‬

مدیریت، بالاخص مدیریت نهادهای مالی هرگز وظیفه ای آسان نبوده و در سال های اخیر نیز با مشکلات بسیاری به لحاظ وجود خطرات در محیط اقتصادی مواجه بوده است. اما قسمت عمده کسب و کار نهادهای مالی همچون بانک ها، شرکت های بیمه، صندوق های بازنشستگی و شرکت های تامین مالی، اعطای وام است. به علاوه، این مؤسسات جهت کسب سود بیشتر، باید در بازپرداخت کامل وام خود از سوی مشتریان موفق باشند؛ یا به عبارتی ریسک اعتباری آن ها کم باشد. در صورت عدم توجه به مدیریت ریسک اعتباری و کاهش آن ممکن است خطر رفتاری بروز کند (میشکین و ایکین[۱۸]، ۲۰۰۰).

‌بنابرین‏؛ در خصوص مدیریت ریسک اعتباری رویکردها و اقداماتی اعم از خط مشی اعتباری و فرایند اعطای تسهیلات‬ صورت پذیرفته درحوزه بانکداری به شرح ذیل می‌باشد :‬ ‬

الف) خط مشی اعتباری

خط مشی اعتباری بانک بر اساس مجموعه مقررات ، دستورالعملها و بخشنامه های بانک مرکزی جمهوری ‬ اسلامی ایران و همچنین رویه ها و مقررات داخلی بانک و تجربه تخصیص اعتبار در سنوات قبل و همچنین با امعان نظر به استراتژی کلان بانک طی سه سال آینده تنظیم و به عنوان راهبرد محوری بانک ‌در مورد شیوه و تخصیص ‬اعتبارات می‌باشد که در قالب دستورالعمل به واحدهای اجرایی بانک ابلاغ می‌گردد. ‬‬

ب) فرایند اعطای تسهیلات‬

  1. تخصیص کد اعتباری‬

به منظور تمرکز تسهیلات اعطائی به هر مشتری، نزد یک شعبه از شعب بانک و جلوگیری از‬ پرداخت تسهیلات تکراری در شعب متعدد به مشتری واحد، قبلا از اعطای هر گونه تسهیلات، اعمال ‬می‌گردد. ‬‬

  1. اخذ اطلاعات اعتباری‬

اطلاعات دقیق و آشنایی با وضعیت مشتریان یکی از مهمترین ابزار جهت تصمیم گیری در کلیه‬ عملیات بانکی بوده و مأمور اطلاعات چشم بینای بانک می‌باشد و اکثر تصمیمات اتخاذ شده در امور اعتباری به اتکای گزارش تنظیمی توسط مأمور اطلاعات صورت می پذیرد. ‬‬‬

  1. استعلام از سامانه اعتبار سنجی (شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری مشتریان )‬

بانک‌ها به ‌عنوان بنگاه های اقتصادی جامعه عهده دار تخصیص مناسب منابع جذب شده بوده که تحقق‬ بهینه این مهم در گرو شناخت کامل مشتریان می‌باشد در این راستا و به منظور کاهش ریسکهای مترتب بر اعطای تسهیلات همچنین باستناد تصویب نامه شماره ۲۱۱۸۲۹/ت/۳۹۳۹۶/ه مورخ ۲۶/۱۲/۸۶ هیات محترم وزیران، آیین نامه نظام سنجش اعتبار تهیه و شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران به عنوان نهاد مسئول‬ اجرایی نمودن طرح مذکور موظف به طراحی و پیاده سازی سیستمی جهت دسترسی بانک‌ها و سایر ‬ مؤسسات مالی به اطلاعات جامع مشتریان گردید و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نیز موظف شدند که از ‬ گزارش های اعتباری شرکت مذکور در راستای بهبود تصمیمات اعتباری خود استفاده نمایند. ‬‬

  1. اخذ امتیاز سیستم ارزیابی و اعتبار سنجی مشتریان بانک

یکی از مهمترین فرایندهای بانکی در سطح واحدهای اجرایی که تاثیری بارز در تحقق سودآوری ‬ داشته و موجب چرخش مؤثر منابع می‌گردد تخصیص بهینه منابع می‌باشد. از این رو به منظور ارزیابی کیفیت‬ تخصیص منابع و پذیرش میزان قابل قبول از ریسک اعتباری متحمل بر بانک سیستم یکپارچه ارزیابی ‬اعتباری مشتریان در بانک طراحی، نصب و راه اندازی گردیده است که به عنوان معیاری برای اعطای ‬تسهلات قرار می‌گیرد .‬ ‬‬

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...