1. Kirk, Gallagher & Anastasiow

پژوهش ها نشان داده‌اند که نسبت پسران با ناتوانی یادگیری بیش از دختران است. مطالعات مختلف این نسبت را از دو تا چهار برابر گزارش کرده‌اند ( اسمیت ، ۱۹۹۱ ). دلایل این امر به خوبی شناخته نشده است. احتمال دارد پسران از نظر زیست شناختی در مقابل آسیب های عصب روان شناختی آسیب پذیرتر از دختران باشند ( ووگل۱ ، ۱۹۹۰ ) . دختران با ناتوانی یادگیری در مقایسه با همتایان پسر خود نمره های هوش پایین تری می گیرند، مشکلات تحصیلی آن ها در خواندن و ریاضی بیشتر است ولی در توانایی‌های حرکتی، بینایی، هجی کردن و نوشتن از پسران وضعیت بهتری دارند. پسران با ناتوانی یادگیری در مقایسه با همتایان دختر خود آسیب های مربوط به توجه و مشکلات رفتاری بیشتری را نشان می‌دهند، در نتیجه سریع تر از دختران شناسایی و برای ارزیابی ارجاع داده می‌شوند .

علاوه بر این ها، بیشتر پسران حتی با آسیب های خفیف برون گرا هستند در حالی که دختران با آسیب های متوسط اغلب گوشه گیرند، به همین دلیل در اغلب موارد تنها دخترانی که آسیب های جدی و شدید دارند، شناسایی می‌شوند ( کاپلان۲ ، ۱۹۹۶ ).

    1. Vogel

  1. Kaplan

۲-الف-۱-۵ سبب شناسی

– عوامل مؤثر در ناتوانی یادگیری را می توان در دو طبقه قرار داد:

– عوامل درونی مانند عوامل ژنتیک، زیست شناختی و ارگانیک

– عوامل بیرونی که اغلب با عنوان عوامل محیطی از آن یاد می شود

آسیب به بافت های مغز ممکن است رشد اولی ی کودک را با تأخیر مواجه کند و به مشکلات یادگیری بیانجامد. البته آسیب مغزی، علت منفرد ناتوانی یادگیری نیست چراکه مشکلات یادگیری تحت تاثیر عوامل متعددی بروز می‌کنند. سطوحی از مغز که در مراحل آخر رشد مغز شکل می گیرند، مسئولیت توانایی‌های سطوح بالای شناختی و استدلال را بر عهده دارند ( کالانچینی و تروت۱، ۱۹۷۱ ). وقایع بسیاری سطوح مغز را مستعد آسیب می‌سازد. منوکسید کربن، تغذیه نامناسب، کمبود اکسیژن، بیماری های عفونی و آسیب به سر وقایع مهمی اند که بر رشد مغز تاثیر می‌گذارند. این وقایع ممکن است قبل از تولد، هنگام تولد یا پس از تولد روی دهند .

  1. Calanchani & Trout

کرک، گالالروآناستازیو (۲۰۰۰) نیز وجود رابطه ی میان عوامل ژنتیکی و مشکلات زبان و خواندن را تأیید کرده‌اند. دکر و دفریس۱ ( ۱۹۸۰ ، ۱۹۸۱ )، ۱۲۵ کودک با ناتوانی یادگیری و خانواده های آن ها را مطالعه کردند. نتایج بررسی های آن ها نشان داد که احتمال موروثی بودن ناتوانی های یادگیری وجود دارد. ‌بنابرین‏ هزاران عامل پزشکی وجود دارد که می‌تواند در مشکلات یادگیری کودکان نقش داشته باشد که از آن جمله تولد زودرس، دیابت، مننژیت ، ایست قلبی و ایدز کودکی را می توان نام برد ( رأس۲ ، لیپر و اولد ، ۱۹۹۱ ). عوامل محیطی نیز در بروز ناتوانی های یادگیری نقش بسزایی دارند. چگونگی تعامل دانش آموزان و محیط ، محیط های یادگیری نامناسب، روابط خانوادگی بی ثبات، سو ء استفاده از کودکان و کاربرد روش ها و مواد آموزشی نامناسب در بروز و تداوم ناتوانی های یادگیری نقش دارند .

محیط علاوه بر اینکه مستقیماً بر روی یادگیری تاثیر منفی می‌گذارد، می‌تواند از طریق ایجاد شرایطی موجب شود که بدکاری عصبی با احتمال بیشتری بروز کند و به طور غیر مستقیم بر روی یادگیری تاثیر داشته باشد. شرایط اقتصادی اجتماعی ضعیف همراه با گروهی از عوامل ( مانند سوء تغذیه، مراقبت های بهداشتی ضعیف قبل و بعد از تولد، بارداری در سنین نوجوانی ) می‌توانند کودکان را در معرض خطر بدکارکردی عصب شناختی قراردهند .

‌بنابرین‏ خانواده و مدرسه از سیستم های مهم اجتماعی در شکل گیری، نگهداری و درمان ناتوانی های یادگیری می‌باشند .

    1. Decker & Defries

  1. Ross , Lipper & Auld

۲-الف-۲ نوشتن و کارکرد آن

نوشتن یا نگارش، نوعی رسانه ی مجازی برای انتقال اطلاعات است که با آن می شود مفاهیم و اندیشه ها را بیان و صورت بندی کرد یا آن ها را پرورش و اشاعه داد. همچنین نوشتن عملی است که به کمک آن می توان اطلاعات واندیشه ها را تحلیل، بررسی و بازبینی کرد ( محمدی فر، ۱۳۸۱ ). درمیان مهارت های پایه ( خواندن، نوشتن و ریاضی )، نوشتن ملموس ترین مهارت نام گرفته است.

تفاوت نوشتن با سایر مهارت های ارتباطی این است که نوشتن سندی کتبی از خود به جای می‌گذارد ( کوزه گر ، ۱۳۸۶ ) در سال های گذشته بیشتر بر جنبه ی خواندن خواندن سواد تأکید می شد اما امروزه بیشتر برنوشتن به عنوان جنبه ی مهم رشد سواد تأکید می شود ( اپل و توماس۱ ، ۲۰۰۹؛ برنینگر، آبوت و سوانسون۲ ،۲۰۱۰؛ کریک ، ژانگ، هنسل و کویین۳ ، ۲۰۰۹ ).

شکل نوشتاری زبان، عالی ترین و پیچیده ترین شکل ارتباطی و آخرین مرحله ای است که آموخته می شود. ‌بنابرین‏، تجارب مفید و بنیادی زبان در گوش دادن، سخن گفتن، توانایی نگهداری موضوع و مطالب شنیده شده در ذهن، ترسیم نگاره ای حرف و واژه، به کارگیری صحیح ابزار نوشتن و خواندن، حافظه دیداری حرکتی مناسب پیش نیازهای اساسی برای نوشتن به حساب می‌آیند ( رخشان و فریار، ۱۳۷۹ ) .

نوشتن دو کارکرد اصلی دارد: ۱- ثبت اطلاعات ۲- نشر اطلاعات

کارکرد عمده ی سخن گفتن، نشر اطلاعات و برقراری ارتباط با دیگران است .

    1. Apel & Thomas

    1. Berininger, Abobott & Swasnson

  1. Carig, ,Zhaneg, Hensel & Quinn

۲-الف -۲-۱ ا ختلال در نوشتن

متن بازنگری شده DSM-TV-IR اختلالات یادگیری را در چهار طبقه تشخیصی گنجانده است: اختلال خواندن، اختلال ریاضیات، اختلال بیان نوشتاری و اختلال یادگیری که به گونه ای دیگر مشخص نشده است اختلال بیان نوشتاری اجزایی دارد که شامل هجی کردن ضعیف (املا ) اشتباه در دستور و نقطه گذاری ( انشا ) و دستخط بد می شود ( کاپلان سادوک ، ۲۰۰۳؛ ترجمه رفیعی و همکاران، ۱۳۸۷ ) .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...