مصاحبه‌شونده شماره ۱ ‌در مورد نحوه هماهنگی بین افراد می‌گوید: «در همان نشست‌هایی که انجام می‌شود، چون از عقل جمعی استفاده می‌شود، نظرات افراد خودبه‌خود درگیر می‌شود، و نهایتاًً خروجی هرچه شد همه ملزم به اجرا هستند.»

ویژگی‌های شخصی

قطعاً علاوه بر تمامی وظایف و عملکردهایی که مدیر دارد، برخی ویژگی‌های عام شخصی نیز یک مدیر باید داشته باشد، تا در امر مدیریت موفق ظاهر شود.

سعه‌صدر، ایمان و اعتقادات، هوش و ذکاوت، علاقه به کار گروهی، فن بیان، سلامت جسم، وسعت دید، و شجاعت از ویژگی‌هایی است که مصاحبه‌شوندگان نسبت به آن تأکید داشتند.

در این میان مصاحبه‌شونده شماره ۱ به روند تربیتی‌ای که مدیر طی آن رشد کرده نیز توجه می‌کند: «از زمانی که نطفه آدم بسته می‌شود، طی مراحلی که مادر بچه را باردار است، دنیا می‌آید و دوران کودکی را چطوری می‌گذراند و در دوران کودکی چه موقعیتی، در چه موقعیتی، با هم‌سن‌‌و سالان خودش دارد، خانواده چطور با او برخورد می‌کنند، و می‌آیند دوران نوجوانی و جوانی و بعد بزرگ‌سالی، ورود آن به جامعه و مسئولیت‌هایی که دارد، همه این‌ها می‌تواند شکل بگیرد، که یک فرد آیا توانمندی مدیریتی دارد یا نه؟»

انگیزه

با آن‌که می‌توان انگیزه را به عنوان یکی از ویژگی‌های شخصی فرد در نظر گرفت، اما با توجه به تأکید مصاحبه‌شوندگان بر روی این مسئله و اهمیت آن در مدیریت مدارس، در کدگذاری محوری جایگاه ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شد.

به‌طوری‌که ازنظر مصاحبه‌شونده شماره ۳ «مدیریت در آموزش‌وپرورش آن نقطه شروعش علاقه‌مندی است.»

نشاط و شادابی، پشتکار و میزان فعالیت‌های مدیر نشان از انگیزه وی می‌دهد، و با توجه ‌به این‌که مدیریت مدارس ازنظر مادی، بهره خاصی را به فرد نمی‌رساند و همچنین مشکلات بسیار بالای آن با توجه به تعامل با اقشار مختلف با ویژگی‌های متفاوت، مسئولیت سنگین دانش‌آموزان و… پذیرفتن و به سرانجام رساندن این امر نیاز به انگیزه و علاقه زیادی دارد.

کدگذاری انتخابی

کدگذاری انتخابی، یافته های مراحل کدگذاری قبلی را گرفته، مقوله محوری را انتخاب می‌کند، به شکلی نظام‌مند آن را به دیگر مقوله‌ها ربط می‌دهد، و مقوله‌هایی را که به بهبود و توسعه بیشتری نیاز دارند، تکمیل می‌کند؛ ‌بنابرین‏، مقوله‌محوری، بخش بسیار مهمی از یکپارچه‌سازی و بهبود مقوله‌هاست (لی، ۲۰۰۱؛ نقل در دانایی‌فرد و امامی، ۱۳۸۵).

در این مرحله، وجه اشتراک مؤلفه‌های به وجود آمده از مراحل قبلی، شناسایی شدند و با توجه به ارتباطات و اشتراکات موجود میان‌ آن‌ ها در دسته‌بندی کلی‌تری جای گرفتند. بدین ترتیب از ۲۷ مؤلفه به وجود آمده در مرحله قبل، ۵ بعد ظاهر شد که در جدول زیر مشاهده می‌نمایید:

جدول ‏۴‑۴: کدگذاری انتخابی مؤلفه‌های به دست‌آمده از کدگذاری محوری

کدگذاری انتخابی

کدگذاری محوری

روابط انسانی

ارتباط با دانش‌آموز

ارتباط با معلم و کارکنان

ارتباط با والدین

ارتباط با اداره آ.پ.

بینش و نگرش

تفکر سیستمی

مسئله شناسی

مسئولیت‌پذیری

وظایف مدیریت

جذب بودجه

انگیزش

برنامه‌ریزی

تصمیم‌گیری

کنترل

هماهنگی

سازمان‌دهی

مشاوره

مدیریت بحران

رشد و پیشرفت

محیط و جو مدرسه

آموزش منابع انسانی

پژوهش

خلاقیت

ریسک‌پذیری

مدیریت دانش

ارتباط با محیط بیرون

نیازهای فردی

تجربه

علم و آگاهی

انگیزه

ویژگی‌های شخصی

مشاهده می‌شود که ۵ بعد برای استانداردهای شغلی مدیران مدارس متوسطه انتخاب گردید.

یعنی استانداردهای شغلی در ۵ دسته تعریف می‌شوند:

    1. استانداردهای موردنیاز در حوزه برقراری روابط انسانی مؤثر

    1. استانداردهای موردنیاز در حوزه بینش و نگرش مدیر

    1. استانداردهای موردنیاز در حوزه وظایف مدیریتی

    1. استانداردهای موردنیاز جهت رشد و پیشرفت مدرسه

  1. استانداردهای موردنیاز فردی مدیر

در میان این مقولات، می‌توان جایگاه روابط انسانی را به عنوان متغیری که دیگر ابعاد متناسب با آن تعریف می‌شوند انتخاب کرد.

آنچه مصاحبه‌شوندگان چه در حوزه وظایف مدیریت، چه بینش و نگرش، چه رشد و پیشرفت و چه نیازهای فردی مطرح کرده بودند، پیرامون برقراری یک ارتباط مؤثر بین افرادی است که مدیر با آن سروکار دارد.

ازنظر مصاحبه‌شوندگان آن متغیر و مقوله‌ای که می‌تواند مدیر را در کارش موفق کرده و وی را به استانداردهای شغلی برساند، برقراری ارتباط مؤثر با انسان‌هاست.

سؤال دوم پژوهش

چه روابطی بین مؤلفه‌های استانداردهای شغلی مدیران مدارس متوسطه برقرار است؟

همان طور که در فصل قبل بحث شد مرحله آخر در نظریه ‌داده بنیاد، مدل‌سازی است؛ و این سؤال نیز به‌نوعی مدل پیشنهادی استانداردهای شغلی مدیران مدارس را طلب ‌کرده‌است.

مدل‌سازی

قبلاً موردبحث قرار گرفت که این مرحله جدای از مراحل قبلی است. هرچند در طی کدگذاری‌ها می‌توان روابطی را بین مؤلفه‌ها پیش‌بینی کرد، اما رسیدن به یک مدل نیاز به فکر و خلاقیت پژوهشگر دارد.

پژوهشگر در طول مراحل کدگذاری با یادداشت‌نویسی‌های متعدد به دنبال رسیدن روابط بین مؤلفه‌ها بود؛ و همان طور که در انتهای مرحله قبل بحث شد، همه استانداردها تحت‌الشعاع روابط انسانی قرار گرفت.

با توجه به کدگذاری انتخابی و ابعاد استانداردسازی، روابط انسانی حاصل از ۴ مؤلفه است: ارتباط با آ.پ.، ارتباط با والدین، ‌ارتباط با دانش‌آموز، و ارتباط با معلم و کارکنان.

بدین ترتیب پرداختن ‌به این ۴ مؤلفه می‌تواند، پژوهش را در رسیدن به یک مدل جامع کمک نماید. به همین دلیل، ابتدا برای هرکدام از این مؤلفه‌ها یک مدل به دست‌آمده، و درنهایت ارتباط سایر مؤلفه‌ها با این ۴ مؤلفه تبیین و ترسیم می‌گردد.

عدم اجرا و

آگاه‌سازی

مطالبه‌گری

اجرا و

اطلاع‌رسانی

بخشنامه

مصالح و

اقتضائات

مدرسه

تعامل

مستمر

و

مؤثر

استقلال

و

نفوذ

شکل ‏۴‑۱: مدل ارتباط مدیر با اداره آموزش و پرورش

برنامه‌ریزی

شناخت

مشارکت

اجرا و

اطلاع‌رسانی

جلب اعتماد

شکل ‏۴‑۲: مدل ارتباط مدیر با والدین

رصد

و

شناخت

محبت و عدالت

توجه، گوش‌دادن و مشورت

حضور و ارتباط مستمر

مسئولیت‌دهی

ایجاد شخصیت

و

هویت

شکل ‏۴‑۳: مدل ارتباط مدیر با دانش‌آموز

نفوذ

و

پذیرش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...