توجه کمی به خود فرایند تصمیم گیری و تعامل بین زن و شوهر شده است . بسیاری از مطالعات تصمیم گیری تعطیلات خانوادگی در دهه ی ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ، منتشر شده اند ( برونر و دی هوگ ۲۰۰۸ ، نیکلاس و اسنپنگر ۱۹۸۸، ون راج [۱۰۵]۱۹۸۶ ) . به هر حال مطالعات کمتری در طول دهه ی ۱۹۹۰ مشاهده شده است . کنگ و هسو (۲۰۰۵) از یک بروز رسانی حمایت می‌کنند :

به عنوان نتیجه ، ادبیات موجود منعکس کننده ی شرایط فعلی تصمیم گیری خانواده نیست . در بیست سال گذشته ، تغییرات جمعیت شناختی و اجتماعی گوناگونی روی داده است که ممکن است فرایند تصمیم گیری را دگرگون کرده باشد . در نتیجه ضروری است که تصمیم گیری خانواده ، مجدداٌ مورد مطالعه قرار گیرد تا خلأ در ادبیات رفتار گردشگر کاهش یابد ( کنگ و هسو ۲۰۰۵) . آن ها ادامه می‌دهند که علی‌رغم اهمیت تئوریکی و کاربرد عملی مطالعات تصمیم گیری ، این موضوع هنوز در مرحله ی آغازین در ادبیات گردشگری قرار دارد .

تعطیلات خانوادگی روشی از زندگی برای بسیاری از خانواده هاست و گذراندن تعطیلات در طول سال به یک سنت برای خانواده ها تبدیل شده است ( پیرسی[۱۰۶] ۲۰۰۷) . یک خانواده می‌تواند به شیوه های متفاوت تعریف شود . یک تعریف ، زن و شوهری است که با یا بدون فرزندان سفر می‌کنند ( پیرسی ۲۰۰۷ ، نیکلاس و اسنپنگر ۱۹۸۸). در طول سال های گذشته تعریف خانواده وسعت یافته است . امروزه خانواده می‌تواند یک والد مجرد با یک یا چند کودک ، پدر بزرگ و مادر بزرگ و نوه ها ، عمه / خاله ، عمو / دایی و خواهرزاده و برادر زاده ها باشند (گاردین [۱۰۷]۲۰۰۱ ) گذراندن تعطیلات برای خانواده زمانی است که برای فرار از زندگی روزانه و روال روزانه ، به سفر می‌روند . تعطیلات هم چنین خانواده را قادر می‌سازد که زمانی را مجدداً با هم در ارتباط باشند و تجربیاتی تازه داشته باشند .تصمیم گیری تعطیلات فرایندی مداوم است ( دکراپ و اسلندرز [۱۰۸]۲۰۰۵) . هر مرحله از فرایند ، تأثیری بر مرحله ی بعد دارد . فرایند می‌تواند به مجموعه ای از مراحل زیر تقسیم شود :

    1. شناخت و درک اینکه تصمیمی باید گرفته شود .

    1. فرمولاسیون اهداف و مقصد ها

    1. ایجاد مجموعه ای جایگزین از اهدافی که باید انتخاب شوند .

    1. جستجوی اطلاعات ‌در مورد ویژگی های جایگزین ها ی تحت بررسی

    1. قضاوت نهایی یا انتخاب از بین جایگزین های بسیار

    1. ادام بر اساس تصمیم

  1. ایجاد بازخور برای تصمیم بعدی ( پیرسی ۲۰۰۷ ، سیراکایا و وود ساید ۲۰۰۴[۱۰۹]) .

[البته باید ذکر شود که در پایان نامه ی فعلی از مراحل تصمیم گیری چهارگانه استفاده خواهد شد . ]

هر مرحله ، انتخاب ها و گزینه های لازم برای رسیدن به تصمیم نهایی را کاهش خواهد داد .

انتخاب ها و تصمیمات تعطیلات نهایی با متغیر هایی ، تحت تأثیر قرار می گیرند ؛ شامل : متغیرهای درونی / روانشناسی و متغیرهای برونی/ روانشناسی ( پیرسی ۲۰۰۷) . هر خانواده و فرد انگیزه های متفاوتی برای گذران تعطیلات دارد . انگیزه ها شامل ، عوامل روانشناسی داخلی مانند نیاز ها ، خواست ها و اهداف و همینطور عوامل خارجی نظیر عوامل کششی از مقاصد انتخابی باشد ( پیرسی ۲۰۰۷ ، فادنس ۱۹۹۴).

فرایند تصمیم گیری برای یک خانواده می‌تواند بر اساس آن که چه کسی در خانواده تصمیم می‌گیرد و چرخه ی حیات خانواده متغیر باشد . وقتی نوبت به تصمیمات سفر و تعطیلات خانواده می‌رسد ، سایر مقالات می نویسند که مقوله های متعدد تصمیم وجود دارد ( پیرسی ۲۰۰۷ ) . کُنسزا و دیویس[۱۱۰]( ۱۹۸۱ ) بیان می‌کنند که ۱۲ مقوله وجود دارد :

    1. آیا برویم ؟

    1. چه قدر هزینه کنیم ؟

    1. کجا برویم ؟

    1. چطور سفر کنیم ؟

    1. چقدر بمانیم ؟

    1. آیا فرزندان را ببریم ؟

    1. آیا با اقوام سفر کنیم ؟

    1. آیا با ‌گروه‌های تور سفر کنیم ؟

    1. آیا تعطیلات جداگانه داشته باشیم ؟

    1. چه زمانی از سال به تعطیلات برویم ؟

    1. نوع اقامت چگونه باشد ؟

  1. آیا با دوستان به سفر برویم ؟ ( پیرسی ۲۰۰۷ )

این دوازده مقوله ، بر تصمیم نهایی تأثیر می‌گذارند . هر حوزه برای فرایند تصمیم گیری مهم است . به هر حال ، مطاعات انجام شده و مطالعه ی فعلی همه ی این موارد را ، بررسی نمی کنند . زمانی که تصمیم برای سفر رفتن گرفته می شود ، فرایند تصمیم گیری ادامه می‌یابد ؛ هر مقوله تحت بررسی قرار می‌گیرد ، جایگزین ها بررسی می‌شوند و تصمیمات تا وقتی که زمان شروع سفر می شود ، گرفته می‌شوند ( پیرسی ۲۰۰۷ ، منسفلد [۱۱۱]۱۹۹۲)

۲٫۷فرزندان و تعطیلات

بررسی نقش فرزندان در تصمیمات سفر و گردشگری ، به فهم فرایند تفکر فرزندان و نظراتشان نسبت به گردشگری و سفر نیاز دارد . اگرچه هیچ مطالعه ی تحقیقاتی یافت نمی شود که بر اینکه چگونه کودکان هتل ها، خطوط هوایی ، جاذبه ها و سایر اجزای سفر به طور می بینند ، تمرکز نکرده است .( روبین ۲۰۱۰) . کالینگفورد ( ۱۹۹۵ ) پیشگام مطالعه ی کودکان در سفرهای خارجی بود . مطالعه ی او درک ارزشمندی از چارچوب ذهنی کودکان و اینکه چگونه نیاز به مقوله بندی آن چه نرمال است و آن چه متفاوت است . به طور قابل توجه تر ، تحقیق کالینگفورد نشان می‌دهد که فرزندان مقاصد عالی را به عنوان مقصدی با تفریحات خانه می بینند ولی با ملحقات اضافی مانند غذای خوب ، تفریح ، و هوای خوب . او هم چنین در تحقیق خود دریافت که استفاده از حس بینایی ، نقش مرکزی بازی می‌کند و به طور واضح یک اثر قوی در مهیا کردن فرزندان در زمینه ی گردشگری است (روبین ۲۰۱۰ ) .

دلایل زیادی برای جذب خانواده به همراه فرزندانشان به یک مقصد یا جاذبه وجود دارد . یک لیست خلاصه شده توسط رایان ( ۱۹۹۲ ) شامل موارد زیر است :

    1. کودکان ، کاتالیستی در ایجاد بازدید خانواده ها هستند .

    1. کودکان به طور مستقیم تعداد بازدید ها را افزایش می‌دهند .

    1. کودکان به طور بالقوه زمان اقامت را گسترش می‌دهند .

    1. کودکان به طور مثبت به تدارک غذا و فرصت های خرده فروشی پاسخ می‌دهند .

  1. اعتقاد بر این است که کودکان ماهیت تجربه ی بزرگسالان را غنی می‌کنند.

از این لیست ، با اهمیت ترین مورد ، مورد شماره ی یک یعنی «کودکان ،کاتالیستی در ایجاد بازدید خانواده ها هستند » است . همان‌ طور که قبلا ً ذکر شد ،رزندان می‌توانند اثر مستقیم بر تصمیمات گردشگری و سفر با سطوح مختلف از مداخله و / یا نظرات و عقاید از پیش درک شده از محصول / مکان اعمال کنند . به هر حال حضور و وجود صرف فرزندان و نیازهایشان به طور قابل بحثی – حتی تأثیر بیشتری – بر انتخاب خدمات و محصولات گردشگری دارند . تورتلی در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۱ انجام داد لیستی از انگیزاننده ها برای تجربیات تفریحی ارائه می‌دهد که به شرح زیر است:

    • با هم بودن خانواده

    • آموزش فرزندان

    • تربیت فرزندان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...