این مطلب باعث شد که پزشک انگلیسی تحقیقات دقیق تری انجام دهد و سرانجام دریافت که زنان بدوی پشم را به نطفه مردان آغشته کرده و سپس آن را به زن عقیم می‌دهند تا آن را استعمال نماید که علاوه بر نطفه مقدار زیادی از میکروب‌های مضر موجود در پشـم وارد رحم زن می‌گردیـد، اگـر آن زن دارای بنیـه قـوی بـود در مقابـل میکروبها مقاومت می‌کرد و الا از پا در می‌آمد و می‌مرد. .[۴]

این موضوع دکترجامیسون را به فکر انداخت که به‌ وسیله تلقیح مصنوعی و از راه صحیح علمی کار صحرانشینان و جادوگران را به نتیجه برساند و با تکنیک موجود تلقیح مصنوعی زنان را انجام دهد و به‌ وسیله آلات مصنوعی و لوله آزمایش، نطفه مرد را به رحم زن منتقل نماید تا ‌به این وسیله خانواده های فراوانی را که در اثر نداشتن فرزند، به متلاشی شدن تهدید می‌گردیدند نجات دهد. او در این مراحل گاهی به علت بی‌ثمر بودن اسپرم شوهر از نطفه مرد بیگانه استفاده می‌کرد.

در ایران اولین مرکز درمان ناباروری در شهرستان یزد تأسيس شد که خدمات بالینی و تحقیقاتی پزشکی زیادی ارائه داده است .[۵] دومین مرکز باروری و ناباروری از سوی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، مؤسسه‌ رویان در سال ۱۳۶۸ افتتاح شد.[۶] سومین مرکز باروری و ناباروری در دانشگاه علوم پزشکی تهران ، در بیمارستان هایی ، مانند بیمارستان دکتر شریعتی شروع به کار کرد.[۷]

تاریخچه قانون گذاری

در کشورهای جهان سوم که اغلب کشورهای اسلامی نیز در این زمره قرار دارند قانون و مقررات خاصی تدوین نشده است.

جمهوری اسلامی ایران با تدوین قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور(مصوب ۲۹/۴/۱۳۸۲) قانونی را در پنج ماده به تصویب رسانیده که تنها یک روش از روش های موجود را به تصریح تجویز ‌کرده‌است.

در شورای مجمع فقهی سازمان کنفرانس اسلامی، نمایندگی فقهی کشورهای عضو، دیدگاه های شرعی خود را طی مصوبه ای در سال ۱۳۶۵ (۱۹۸۶) پیرامون صور متعدد باروری های مصنوعی بیان کردند، لیکن این امر خلا قانونی کشورها را پر نمی نماید. به عنوان نمونه در کشور مصر، هیئت مشاوره اسلامی در سال ۱۹۸۰ و شورای اتحاد اسلامی در سال ۱۹۸۵ نظرات فقهی خویش را به دولت مصر اعلام کردند، ولی تاکنون این کشور نظرات مذبور را به صورت قانون منعکس ننموده است[۸].

در کشورهایی که دارای مقررات خاص و نسبتاً جامعی می‌باشند نیز قوانین مربوط به تلقیح مصنوعی به مرور زمان تدوین شد.

در قانون بهداشت عمومی در کشورهایی که دارای مقررات خاص و نسبتاً جامعی می‌باشند نیز قوانین مربوط به تلقیح مصنوعی به مرور زمان تدوین شد.

در قانون بهداشت عمومی در کشور فرانسه(مصوب ۲۹ژوئیه ۱۹۹۴) مقررات جامعی ‌در مورد تلقیح مصنوعی وضع شد. این مقررات ذیل دو فصل با عناوین«کمک پزشکی به حاملگی» و «مقررات ویژه مربوط به اعطا و استفاده از نطفه» با افزودن مواد ۱۹-۳۱۱ و ۲۰- ۳۱۱، نسب ناشی از لقاح مصنوعی تحت شرایط مقررات مربوط به بهداشت عمومی، قانونی شناخته شد. در انگلستان سال ۱۹۹۰ قانون جامعی تحت عنوان قانون جنین شناسی و تلقیح انسانی به تصویب رسید. در سوئد قانون باروری در سال ۱۹۸۴ به تصویب مجلس قانون گذاری رسید.

در روسیه با اصلاح قانون خانواده در سال ۱۹۶۸ این امر قانونی شد. در استرالیا با اصلاح قانون خانواده مصوب ۱۹۸۴ این امر قانونی شد، ولی همسر زن عنوان پدر را نمی گیرد و بچه از نظر قانون بدون پدرتلقی می‌گردد. در کانادا، بنابر توصیه کمیسیون اصلاح قوانین در سال ۱۹۸۵ پیشنهاد شد که مراجع قانون گذاری ایالت های کبک و یوکون قوانینی را درخصوص تلقیح مصنوعی وضع نمایند.

در ایالات متحده آمریکا، حداقل ۳۴ ایالت قوانینی را درخصوص بعضی از حقوق و مسئولیت های اهداکننده اسپرم به تصویب رساندند، به نظر نمی رسد که هیچ ایالتی یک قانون جامع و کامل ‌در مورد A.I.D داشته باشد و یا قانون یک ایالت را بتوان به عنوان نمونه و مدل قانون گذاری ‌در مورد A.I.D در نظر گرفت. در کشورهای اتریش، آلمان، نروژ، دانمارک، هلند، بلژیک، پرتغال، یونان، فنلاند اقدام به تصویب قوانین خاص درخصوص تلقیح مصنوعی نموده، به موجب آن مسائل ناشی از به کارگیری این تکنیک ها را از جهات تخصصی و حقوقی تنظیم کرده‌اند. در مجموع بررسی ها نشان می‌دهد که قانون گذاری در این زمینه از اواخر دهه هفتاد میلادی آغاز شده است.[۹]

رواج تلقیح مصنوعی در انگلستان و هجوم زنان بی‌فرزند به بیمارستان‌های لندن موجب شد که موضوع تلقیح مصنوعی در بین عوام انگلستان مطرح، وزیر بهداری استیضاح و دولت تخطئه گردد. علت مخالفت مجلس این بود که چرا این گونه افراد مانند اطفال قانونی، طبیعی و شرعی به ثبت می‌رسند و شناسنامه برای آن ها صادر می‌شود. با وجود اعتراض‌های مذکور از تلقیح مصنوعی جلوگیری نشد و امروزه در انگلستان اطفال ناشی از تلقیح مصنوعی به طور چشم‌گیر مشاهده می‌گردد.

در پاره‌ای از کشورها تلاش بر این بود که از اشاعه این رویه غیر طبیعی جلوگیری به عمل آید. در کشور ایتالیا و در شهر واتیکان، پاپ رهبر کاتولیکهای جهان تلقیح مصنوعی را تحریم کرد[۱۰]؛ ولی بعضی از کشورهای اروپایی و آمریکایی تلقیح مصنوعی را مباح دانستند. امروزه در ممالک متحده آمریکا با وجود مخالفت‌های فراوان، تلقیح مصنوعی رواج دارد و پزشکان فرانسه در صورت توافق زن و شوهر اقدام به تلقیح مصنوعی می‌نمایند.

مشکلات تحقیق

با توجه به اینکه مبحث اهدای جنین از مسائل مستحدثه می‌باشد و دانش پزشکی بسیاری از مشکلات را برطرف نموده و نازایی از جمله بیماری هایی است که تا قرن حاضر علاجی برای آن نبوده و با کمک علم پزشکی بسیاری از مشکلات آن تا حدودی رفع شده است ، بالتبع منشاء ایجاد مسائل مختلف فقهی و حقوقی شده است ، کتاب‌های زیادی درباره آن نوشته نشده است و تحقیق مفصلی نیز در این مورد صورت نگرفته است لهذا با کمبود منابع مواجه بودم .

از طرفی دسترسی به علمای اعظام مشکلات را برای این جانب افزون می کرد و پاسخ به پرسش‌های اینجانب از جانب علما ماه ها طول کشید و این خود روند کار را به تأخیر می انداخت.

ساماندهی تحقیق

این پایان نامه متشکل از چهار فصل است . فصل اول تحت عنوان کلیات و مفاهیم و واژه شناسی است که از دو مبحث تشکیل شده که مبحث اول دارای سه گفتار و مبحث دوم دارای دو گفتار است .

فصل دوم تحت عنوان دارای شش مبحث است که مبحث اول دو گفتار دارد و مبحث دوم هفت گفتار و مبحث سوم دارای شش گفتار می‌باشد و مبحث چهارم پنج گفتار را شامل می شود همچنین مبحث پنجم دارای چهار گفتار است و مبحث ششم دو گفتار دارد.

فصل سوم که به عنوان دارای دو مبحث می‌باشد که مبحث اول دارای دو گفتار و مبحث دوم دارای چهار گفتار می‌باشد . و فصل چهارم تحت عنوان آخرین فصل این رساله است ، که شامل پنج گفتار ، نتیجه گیریی ، پیشنهادها و ضمائم می‌باشد .

فصل اول

کلیات و مفاهیم

مبحث اول :واژه شناسی

رویان : واژه ای است که برای توصیف مراحل اولیه رشد جنین به کار می رود و از مرحله شروع تقسیم سلولی تا هفته ششم حاملگی ؛ جنین را شامل می شود .

انتقال جنین : انتقال و جای دادن جنین در مرحله ۸ سلولی یا پیشرفته تر است که از لقاح در محیط آزمایشگاه به داخل رحم مادر حاصل می شود .

اهداء تخمک : تحریک تخمک گذاری و برداشت تخمک از یک فرد ، برای باروری و انتقال به داخل رحم فرد دیگری است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...