جدول ۲-۱- پیشینه خارجی پژوهش

نام و سال محقق

موضوع تحقیق

نتیجه تحقیق

قراچورلو و وجدانی کیا (۱۳۹۱)

تأثیر ریسک محیط بر ساختار سرمایه شرکت.

هرچقدر ریسک اقتصادی و ریسک مالی بیشتر باشد نسبت بدهی به دارایی‌ها کاهش خواهد یافت و این به دلیل افزایش نرخ بهره و کاهش قدرت وام‌گیری شرکت‌ها می‌باشد.

سیرانی، محمد و همکاران (۱۳۹۰)

بامطالعه تأثیر ریسک نقد شوندگی و سایر عوامل مؤثر بر بازده‌های مقطعی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به بررسی رابطه میان ریسک نقد شوندگی و عوامل مؤثر بر بازده شرکت‌های بورسی پرداختند.

ریسک بازار، اندازه شرکت و سهام شناور رابطه معناداری با بازده دارند، اما رابطه ارزش دفتری به ارزش بازار سهام و ریسک نقد شوندگی با بازده معنادار نیست. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند رابطه ریسک سیستماتیک و ریسک نقد شوندگی معنادار است.

پریسایی (۱۳۸۱)

بررسی تأثیر ساختار سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر بازده و ریسک.

روش‌های تأمین مالی بر بازده سهام شرکت‌ها تأثیر ندارد ولی ریسک شرکت‌ها متأثر از روش‌های تأمین مالی است.

شیرزاده (۱۳۸۱)

بررسی تأثیر ساختار سرمایه بر سودآوری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.

رابطه معنی‌داری بین ساختار سرمایه و بازدهی حقوق صاحبان سهام وجود ندارد. همچنین در خصوص وجود رابطه معنی‌دار بین ساختار سرمایه و بازدهی حقوق صاحبان سهام در صنایع مختلف ‌به این نتیجه رسید که در صنایع کانی غیر فلزی و شیمیایی این رابطه وجود دارد ولی برای صنایع غذایی و صنایع وسایط نقلیه این رابطه وجود ندارد.

شیرزاده (۱۳۸۱)

بررسی تأثیر ساختار سرمایه بر سودآوری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.

رابطه معنی‌داری بین ساختار سرمایه و بازدهی حقوق صاحبان سهام وجود ندارد. همچنین در خصوص وجود رابطه معنی‌دار بین ساختار سرمایه و بازدهی حقوق صاحبان سهام در صنایع مختلف ‌به این نتیجه رسید که در صنایع کانی غیر فلزی و شیمیایی این رابطه وجود دارد ولی برای صنایع غذایی و صنایع وسایط نقلیه این رابطه وجود ندارد.

جدول ۲-۲- پیشینه داخلی پژوهش

فصل سوم :

روش تحقیق

مقدمه

پژوهشگر پس از تعیین و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد. مراد از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص کنیم چه روش تحقیقی برای بررسی موضوع موردنظر لازم است؛ باید به خاطر داشت، محقق به خوبی آگاهی دارد که آنچه یافته است تا حد زیادی بستگی به نوع کاوش او برای دست یافتن به آن دارد. انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به هدف‌ها، ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد. ‌بنابرین‏، هنگامی می‏توان ‌در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع پژوهش، هدف‌ها و نیز وسعت دامنه آن مشخص باشد. به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ نماید تا او هرچه دقیق‌تر، آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ‏هایی برای پرسش یا پرسش‌های تحقیق موردنظر کمک کند (دلاور،۱۳۸۰، ص ۸۲).

در فصل حاضر روش تحقیق استفاده شده توسط پژوهشگر تشریح می‌شود، ‌به این ترتیب که ابتدا فرضیات تحقیق ارائه می‏ گردد، سپس به تشریح و نحوه محاسبه متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق پرداخته می‏ شود، آنگاه قلمرو زمانی و مکانی تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری و فنون جمع‌ آوری داده ها بیان می‏ شود، در ادامه مدل‌های رگرسیونی مورد نیاز جهت آزمون فرضیات تحقیق ارائه خواهد شد.

۳-۱- روش پژوهش:

با توجه به هدف این پژوهش که به دنبال آزمودن رابطه خطی معنی‌دار بین متغیرهای ذکر شده می‏ باشد، از روش تحلیل همبستگی از نوع تحلیل رگرسیون استفاده‏گردیده است.

تحقیقات همبستگی را می‏توان بر حسب هدف به سه دسته تقسیم کرد:

الف) مطالعه همبستگی دو متغیری

ب) تحلیل رگرسیون[۷۱]

ج) تحلیل ماتریس همبستگی یا کوواریانس

در تحلیل رگرسیون هدف پیش‌بینی تغییرات یک یا چند متغیر وابسته با توجه به تغییرات متغیرهای مستقل است. چنان که هدف پیش‌بینی یک متغیر وابسته از چند متغیر مستقل باشد از مدل رگرسیون چندگانه[۷۲] استفاده می‏ شود.

در تحلیل رگرسیون، به طور کلی، سه راهبرد تحلیلی اساسی برای انتخاب متغیرهای مستقل وجود دارد:

۱- راهبرد همزمان[۷۳]،

۲- راهبرد گام به‏گام[۷۴] و

۳- راهبرد سلسله مراتبی[۷۵]

در این تحقیق برای آزمون فرضیه‌ها از روش همزمان استفاده شده است.

۳-۱-۱- مدل خطی رگرسیون:

اگر پژوهشگر بخواهد متغیر وابسته را با بهره گرفتن از یک یا چند متغیر مستقل پیش‌بینی کند، برای این منظور از یک مدل خطی[۷۶] استفاده می ‏کند. این مدل به صورت معادله زیر نشان داده می‏ شود:

(۳-۱)

در این معادله عرض از مبدأ، ضریب رگرسیون و e خطای پیش‌بینی نامیده می‏ شود.

محاسبه مقادیر و b برای هر مجموعه از داده ها چنان انجام می‏ شود که حداقل شود. ‌بنابرین‏، پس از یافتن مقادیر و b مدل خطی به صورت معادله رگرسیون زیر در می ‏آید:

(۳-۲)

در این معادله مقدار پیش‌بینی شده است.

در معادله فوق با قرار دادن مقدار متغیرهای مستقل می‏توان مقدار متغیر وابسته را پیش‌بینی کرد.

      1. ابزارهای تحلیل رگرسیون:

    1. ضریب همبستگی ®: این عدد نشان دهنده میزان رابطه خطی بین دو متغیر x و y است، هر چه r به یک یا منهای یک نزدیک‌تر باشد رابطه خطی بهتری را نشان می‏ دهد و علامت ضریب همبستگی، همان علامت شیب خط رگرسیون و بیانگر جهت تغییرات است.

    1. ضریب تعیین (r2): معرف میزان تغییرپذیری (انحراف) در متغیر وابسته (y) است که به وسیله تغییرپذیری در متغیر مستقل (x)، توضیح داده می‏ شود.

    1. خطای معیار (Standard Error): میزان پراکندگی داده ها را حول رگرسیون برآوردی نشان می‏ دهد.

        1. آزمون‌های آماری:

  1. آزمون خطی بودن (آزمون معنی‌دار بودن R2): این آزمون با بهره گرفتن از آماره آزمون F صورت می‏ گیرد. اگر F محاسبه شده در سطح معنی‌دار بیشتر از F جدول با ۲-k و n-k درجه آزادی به ترتیب برای صورت و مخرج باشد فرض خطی بودن رگرسیون رد می‏ شود. فرمول F به صورت زیر می‏ باشد:

(۳-۳)

  1. آزمون معنی‌دار بودن ضرایب رگرسیون (b): نسبت ضریب موردنظر بر انحراف معیار مربوط به آن آماره‌ای به دست می‏ دهد که از توزیع t پیروی می ‏کند.

مقدار t از فرمول زیر محاسبه می‏ شود:

(۳-۴)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...