کملز می‌گوید : شاگردی که قبلاً‌ چندین بار در مدرسه شکست خورده است نگرش هایی نظیر نمی توانم انجامش بدهم … یا هیچ فایده ای ندارد که باز هم سعی کنم از خود نشان خواهد داد و در نتیجه در تمام تکالیفی که با تردید انجام خواهد داد به طور قطع شکست خواهد خورد، ‌مگر اینکه زمانی حس تازه ای نسبت به ارزش و قدرت خود به دست آورد و بتواند شکافی در این چرخه باطل ایجاد کند؛ ‌‌بنابرین‏، باور توانایی فرد به تنهایی به عنوان عامل پیش‌بینی کننده در موفقیت افراد به شمار می‌آید؛ وقتی فرد باور داشته باشد که می‌تواند موفق می شود(سر،۱۹۹۴ ترجمه حسین پور، ،۱۳۸۹).

خودپنداره تحصیلی درکی است که یک دانش آموز ‌در مورد عملکرد تحصیلی خودش ، توانایی و دستاوردهایش تصور می‌کند. (مارش و انیل ۱۹۸۴) خودپنداره به عنوان یکی از مهمترین ساختارها در علوم اجتماعی بوده و (مارش وانیل ۱۹۸۸) از نظر جهانی به صورت یک ساختار مهم ، به خصوص در روانشناسی آموزشی در نظر گرفته شده است. خودپنداره تا حدود زیادی به عنوان هدف آموزشی در نظر گرفته شده و مرتبط با بسیاری از مزایای آموزشی مثل عملکرد تحصیلی ارتقاءیافته(اکلس ۲۰۰۴ ، مارش و کرا ون ۲۰۰۶ ، مارش و یونگ ۱۹۹۷ ترجمه حسین پور ،۱۳۸۹) و روش هایی برای یادگیری می‌باشد. (برتت ،‌پیلی و دادت ۲۰۰۳) ساختارهای خودپنداره متعددی وجود دارد که ارتباط نزدیکی به موفقیت اقتصادی دانشجو و سلامت طولانی مدت او داشته است(سازمان برنامه توسعه وعملکرد اقتصادی ، ۲۰۰۳) یک بازنگری از آثار مربوط به خودپنداره تحصیلی نشان می‌دهد که هیچ تعریف دقیقی از آن وجود ندارد، به هر حال استرین عنوان ‌کرده‌است که می توان کاربرد چنین اصطلاحی را با ۲ عنصر رایج برای اکثر تحقیقات ، شناسایی کرد.

الف – مفهومی از خودپنداره تحصیلی که نه تنها به توصیف بلکه به برآورد و تخمینی از خود شناسی را منعکس می‌کند.

ب- مفهومی از خودشناسی که مرتبط با خودپنداره تحصیلی بوده و تمایل به تأکید بر قابلیت تحصیلی بر اساس طرز نگرش دارد

دو نیاز بنیادی بشر ،‌ که در بیش تر نگره های روان شناسی در زمینه ی ویژگی های روانی انسان درباره ی آن بحث شده است ،‌نیاز به شناخت خود و نیاز به احساس امنیت است (شاملو، ۱۳۷۲) به نظر بسیاری از روان شناسان ، پاسخ شما به پرسش «من کیستم؟ »‌ همان چیزی است که خویشتن یا خودپنداره یا مفهوم خود ،‌شما را می‌سازد ، و ارزیابی شما از پاسخ تان ‌به این پرسش ،‌عزت نفس یا میزان علاقه و پذیرش شما را نشان می‌دهد. به باور بسیاری از نگره پردازان ،‌خودپنداره و عزت نفس نقشی مهم در سازگاری دارند(سر ،‌۱۹۹۴ ترجمه حسین پور،۱۳۸۹).

یکی از دشواری های دوره ی ما نگرش های خود کم بینانه ی افراد ،‌ و به ویژه دختران است. شاید یکی از دلایل آن این باشد که بیش تر جوامع موفقیت مدارند و به کامیابی و برتری ارزش می‌دهند. پژوهش های گوناگون نشان داده است که شیوه ی نگرش فرد به خود (خودپنداره) در پدید آوردن شکست یا کامیابی وی تأثیر دارد. از این رو ، امروزه به عوامل تعیین کننده ی رفتار، از جمله نظام خود و خود ارزیابی ها توجهی ویژه می شود.

یونگ در تعاریف به دست آمده از خودپنداره ، خود را عاملی بالقوه در فرد می‌داند که در برگیرنده ی دسته ی از احساس ها و اندیشه ها ،‌در بافت ها ، و یادهائی است که از آن آگاهی داریم و راجرز معتقد است که تصویر کودک از آن چه که می‌خواهد باشد یا می‌تواند باشد جزئی از مفهوم با پبنداره خود است و شکل گیری چنین پنداره ای برآمده از کنش ورزی هایی پیچیده و روزافزون با دیگران است، در دیگاه راجرز و کلی ،‌خودپنداره عملکردی در یک پارچه سازی کارکرد انسان دارد

    1. . Epstein ↑

    1. . Darling ↑

    1. . Baumrinad ↑

    1. . Nataly ↑

    1. . Heaven and Goldstein ↑

    1. . Singer and weinestein ↑

    1. . Becher ↑

    1. . Parke and Buril ↑

    1. . Burton, Phipps and Curtis ↑

    1. . Ecological system Theory ↑

    1. . Bron Fenbrenner ↑

    1. Darling ↑

    1. Crain ↑

    1. Watson ↑

    1. Hentrington ↑

    1. Park ↑

    1. Atkinson ↑

    1. Staford Wiyeyer ↑

    1. Schaffer ↑

    1. Shifer ↑

    1. Maccobby & Martin ↑

    1. National Research Council ↑

    1. Kipeck & Palmer ↑

    1. Authoritative parenting ↑

    1. Berk ↑

    1. Neglectful ↑

    1. Indulgent ↑

    1. Rejecting ↑

    1. Un involved ↑

    1. Dox & Donco ↑

    1. Jahnson & Padina ↑

    1. Broofy ↑

    1. Haart ,Deivolf & Bertss ↑

    1. Forman & Kachaneska ↑

    1. Holembeck & et al ↑

    1. Stinberg ↑

    1. Slickerr ↑

    1. Weiss & Schwartz ↑

    1. Lee & Biest ↑

    1. Belsky ↑

    1. Mandel & Tayler ↑

    1. Becen & Ashmour ↑

    1. Hess ↑

    1. Hafman ↑

    1. Hafman.L.W ↑

    1. Krieger ↑

    1. Maclin & Maccoby ↑

    1. Lambe ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...