۲-۲-۶-۱۲- نیروی پنج گانه مدل بازاریابی اجتماعی
ویبه پنج عامل تأ ثیر گذار بر موفقیت بازاریابی اجتماعی را چنین بیان می کند:
نیروشدت انگیزه فرد است که او را به سمت هدف اجتماعی سوق می دهد.
جهتدانشی که به فرد چگونگی و محل به کمال رساندن انگیزه او را نشان دهد.
مکانیسم: وجود یک سازمان که شخص را قادر می سازد انگیزه خود را به عمل تبدیل نماید
شایستگی و سازگاریتوانایی و اثر بخشی سازمان در انجام وظایفش ( تبدیل انگیزه به عمل).
فاصلهبر آورد( فرد) از انرژی و هزینه های مصرف شده در دستیابی به انگیزه لازم برای کسب پاداش

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۲-۶-۱۳- مراحل انجام یک بازاریابی اجتماعی
پنج مرحله در اجرای یک برنامه بازاریابی اجتماعی مد نظر است( میرک زاده و بهرامی، ۱۳۹۰).
برنامه ریزی: استراتژی بازاریابی اجتماعی موثر بر مبنای پژوهش های محکم بنا می شود. در مرحله برنامه ریزی هدف پژوهش، آموختن بیشتر در مورد بازار و گروه مخاطب است. چند روش معمول مورد استفاده در این مرحله عبارتند از: پیمایش، گروه های متمرکز و مصاحبه.
برای تامین اطلاعات در مورد میزان درک مشتریان هم استفاده از گروه های متمرکز، مطالعه سطح دانش نگرش و عملکرد ، اطلاعات بازاریابی و تحلیل رسانه ای می توان استفاده کرد. استفاده از گروه های متمرکز در تمامی فرایند بازاریابی اجتماعی، از برنامه ریزی گرفته تا تولید مواد و پیام های اموزش، می تواند عملی باشد.
برای بالابردن شانس دستیابی به مخاطبین از طریق رسانه ها دوراه وجود دارد:
الف- تعیین و استفاده از رسانه های مناسب که بیشتر توسط گروه مخاطب مورد استقبال قرار می گیرند.
ب- توجه به دروازه بان هایی که محتوا و جریان اطلاعات را کنترول می کنند.
تولید مواد و پیام ها : در این مرحله مواد و پیام ها تولید می شوند. این کار باتوجه به مفاهیم مکان یابی و با تاکید برنقاط کلیدی بازار چون جذابیت یا ظاهر محصول، منافع حاصل از محصول، تصویر سازی برای مصرف کننده، کاربرد آن و دسته بندی مناسب محصول صورت می گیرد. در این مرحله مهم آن است که چه گفته شود نه این که چگونه گفته شود. انتخاب نام مناسب برای محصول یا خدمت هم در این مرحله صورت می گیرد.
پیش آزمون مواد و پیام ها : مواد و مفاهیم تولید شده با تعدادی از گروه مخاطب آزمون می شود تا مواردی چون ماندگاری در حافظه، سلامت محصول ، برقراری ارتباط ، درک مفهوم ، باورپذیری، قابلیت پذیرش محصول ، تصویر و جذابیت خدمت یا محصول کنترول گردد. به این ترتیب مکان یابی محصول یا خدمت ارزیابی می گردد تا پس از رفع کاستی ها نهایی شده وآماده عرضه به گروه مخاطب شود.
مداخله: با شناسایی کانال های رسانه ای و تولید پیام های استاندارد شده، برنامه بازاریابی اجتماعی آماده اجراست. یک پوشش رسانه ای مناسب و مطلوب می تواند پیام های مورد نظر ما را به گروه مخاطب منتقل نماید.
ارزشیابی: در برنامه بازاریابی اجتماعی، معمولا ارزشیابی در سه بخش انجام می شود:
۱) فرایند
۲) ارزشیابی اثر
۳) ارزشیابی پیامد
در نوع اول ارزشیابی تعیین می گردد که آیا با اجرای مراحل مختلف برنامه بر اساس دستورالعمل تهیه شده دسترسی به مخاطب صورت گرفته است یا نه؟
در نوع دوم مشخص می شود که آیا تغییری در مخاطبینی که در تماس با پیام ها و مواد ما بوده اند مشاهده شده است یا نه؟
در نوع سوم تعیین می کنیم که آیا انجام رفتار باعث تغییرات مطلوب در سطح کلان جامعه شده است یا نه؟
۲-۲-۶-۱۴- مدل های بازاریابی اجتماعی
SMART الف : مدل[۲۷]
در این مدل که در آن از بازاریابی اجتماعی به عنوان ابزاری برای اصلاح رفتار جامعه در حوزه سلامت کمک گرفته می شود، مراحل زیر تعریف شده است:
برنامه ریزی مقدماتی
- تعریف یک مشکل بهداشتی و بیان آن با اصطلاحات رفتاری
- تعیین اهداف
- تنظیم برنامه مقدماتی برای ارزشیابی
- تعیین هزینه های پروژه
تحلیل مشتری
- تقسیم بندی و تعریف جمعیت واجد شرایط
- تعریف روش های پژوهش رسمی
- تعریف نیازها ، خواسته ها و ترجیحات مشتری
- تولید ایده های اولیه برای مداخلات و استراتژی های ارتباطی در اولویت
تحلیل بازار
- ساخت و تعریف آمیزه بازاریابی
- ارزیابی بازار برای شناخت رقبا (رفتارها،پیام ها و برنامه ها و…)شرکا و سیستم های حمایتی و منابع
تحلیل کانال ها
- شناسایی کانال های ارتباطی مناسب
- تعیین چگونگی استفاده از این کانال ها
- ارزیابی انتخاب های توزیع
- تعریف قوانین ارتباطی برای شرکای برنامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...