در حالت کلی موارد فوق و شکاف پژوهشی موجود در زمینه بررسی موضوع در مراکز آموزشی و درمانی و بیمارستانهای ارومیه، پژوهشگر را علاقمند به انتخاب موضوع نموده تا به سه ضرورت اصلی عامل انسانی، یعنی توانمندسازی کارکنان و یادگیری سازمانی آن ها و نیز تعهد سازمانی پرسنل بپردازد.

۱-۴ اهداف و فرضیه ­های پژوهش

۱-۴-۱ هدف کلی

تعیین رابطه بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان با تعهد سازمانی آنان در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳

۱-۴-۲ اهداف فرعی

    1. هدف اول: بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳

        1. تعیین رابطه بین یادگیری سازمانی و تعهد عاطفی در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳

        1. تعیین رابطه بین یادگیری سازمانی و تعهد مستمر در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳

      1. تعیین رابطه بین یادگیری سازمانی و تعهد هنجاری در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳

  1. هدف دوم: تعیین رابطه بین توانمندسازی کارکنان و تعهد سازمانی در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳

      1. تعیین رابطه بین توانمندسازی کارکنان و تعهد عاطفی در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳

      1. تعیین رابطه بین توانمندسازی کارکنان و تعهد مستمر در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳

    1. تعیین رابطه بین توانمندسازی کارکنان و تعهد هنجاری در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳

۱-۶ فرضیه های تحقیق

۱-۶-۱ فرضیه اصلی

بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان با تعهد سازمانی آنان در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳ رابطه وجود دارد

۱-۶-۲ فرضیات فرعی

    1. فرضیه اول: بین یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳ رابطه وجود دارد.

        1. بین یادگیری سازمانی و تعهد عاطفی در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳ رابطه وجود دارد.

        1. بین یادگیری سازمانی و تعهد مستمر در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳ رابطه وجود دارد.

      1. بین یادگیری سازمانی و تعهد هنجاری در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳ رابطه وجود دارد.

  1. فرضیه دوم: بین توانمندسازی کارکنان و تعهد سازمانی در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳ رابطه وجود دارد.

۲-۱) بین توانمندسازی کارکنان و تعهد عاطفی در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳ رابطه وجود دارد.

۲-۲) بین توانمندسازی کارکنان و تعهد مستمر در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳ رابطه وجود دارد.

۲-۳) بین توانمندسازی کارکنان و تعهد هنجاری در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه در سال ۱۳۹۳ رابطه وجود دارد.

۱-۷ تعریف واژه‏ ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

۱-۷-۱ تعاریف مفهومی وازه ها:

– یادگیری سازمانی

«باب گانز[۲۱]» یادگیری سازمانی را چنین تعریف ‌کرده‌است:

«کسب و کاربرد دانش، مهارت‌ها، ارزش‌ها، عقاید و نگرشهای بهبود بخش در جهت نگهداری، رشد و توسعه سازمان( گانز، ترجمه ابیلی، ۱۳۷۸).

– توانمندسازی

توانمندسازی در مفهوم سازمانی عبارت از تغییر در فرهنگ و شهامت در ایجاد یک محیط سازمانی است(Kyle, 2005).

– تعهد سازمانی

تعهد سازمانی یک نگرش است. یک حالت روانی است که نشان دهنده نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان می‌باشد( مایرو هرسکووویچ، ۲۰۰۲).

– تعهد هنجاری

در این نوع از تعهد کارمند احساس می‌کند که باید در سازمان بماند و ماندن او در سازمان عمل درستی است(لوتاس، ۲۰۰۸)[۲۲].

– تعهد عاطفی

این نوع از تعهد در بردارنده پیوند عاطفی کارکنان به سازمان می‌باشد. به طوری که افراد خود را با سازمان خود معرفی می‌کنند(لوتاس، ۲۰۰۸)

– تعهد مستمر

بر اساس این تعهد فرد هزینه ترک سازمان را محاسبه می‌کند. در واقع فرد از خود می پرسد که در صورت ترک سازمان چه هزینه هایی را متحمل خواهد شد. در واقع افرادی که به شکل مستمر به سازمان متعهد هستند افرادی هستند که علت ماندن آن‌ ها در سازمان نیاز آن‌ ها به ماندن است(لوتاس، ۲۰۰۸)

۱-۷-۲ تعریف عملیاتی وازه ها

۱-۷-۲-۱ تعریف عملیاتی متغیر های پیش بین

– یادگیری سازمانی

نکات اساسی و پایه‎ای یادگیری سازمانی از جنبه عملیاتی باید به صورت ذیل باشد:

    1. ساختارها

    1. تطبیق پذیر با تغییرات

  1. الگوبرداری: خصوصاً در زمینه بهترین روش‌آموزش‌ها(گانز، ترجمه ابیلی، ۱۳۷۸).

– توانمندسازی

توانمندسازی، به معنای تزریق نیرو در کارکنان است. سازمان باید احساس نیروی شخصی کارمند را تقویت کند(گسلر، ۲۰۰۵).

۱-۷-۲-۲- تعریف عملیاتی متغیر ملاک

منظور از تعریف عملیاتی متغیرها، نمره ای است که از پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی آلن و مایر (۱۹۹۰) به دست می‌آید. این پرسشنامه متشکل از ۲۴ سوال می‌باشد.

    1. تعهد سازمانی: نمره ای است که از پرسشنامه تعهد سازمانی سؤالهای ۱ تا ۲۴ سنجیده می شود.

      1. تعهد عاطفی: برای سنجش عملیاتی تعهد عاطفی به عنوان یکی از ابعاد تعهد سازمانی، سوالات ۱ تا ۸ پرسشنامه آلن و مایر (۱۹۹۰) اختصاص یافته است.

    1. تعهد مستمر: برای سنجش عملیاتی تعهد مستمر به عنوان یکی از ابعاد تعهد سازمانی، سوالات ۹ تا ۱۶ پرسشنامه آلن و مایر (۱۹۹۰) اختصاص یافته است.

  1. تعهد هنجاری: برای سنجش عملیاتی تعهد هنجاری به عنوان یکی از ابعاد تعهد سازمانی، سوالات ۱۷ تا ۲۴ پرسشنامه آلن و مایر (۱۹۹۰) اختصاص یافته است.

فصل دوم

«ادبیات و پیشینه پژوهش»

۲-۱- مقدمه

اغلب در هر محیط فرض می شود که افراد پیش از آنکه به شغلی گمارده شوند، لازم است آموزش بینند و یا در حین انجام وظائف شغلی، در دوره ­های آموزشی شرکت جویند. یادگیری یک فرایند مادامالعمر است که تمامی کارکنان باید آن را به آغوش باز بپذیرند. در سازمان‌ها، برای مشارکت افراد و یا کارکنان به صورت جمعی در بهبود و موفقیت سازمان، تمایل زیادی به مفهوم سازمان یادگیرنده به وجود آمده است (سبحانی­نژاد و همکاران، ۱۳۸۵).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...