۲ـ۱۸ـ تداوم کسب و کار و مدیریت بحران

در شرایط کسب و کارکنونی و با پیشرفت ها و تحولات جهانی، فرایند تداوم کسب و کار به عنوان یک موضوع مهم در تمامی سازمان ها مطرح شده و مدیریت این فرایند، به عنوان یک بخش ضروری در تمام قسمت های کسب و کار شناخته می شود. توانایی یک سازمان برای حفظ و استمرار فعالیت های بحرانی خود، پس از بروز یک حادثه و ایجاد وقفه و همچنین سرعت بازیابی سازمان و بازگشت به حالت نرمال، می‌توانند عوامل اصلی موفقیت و یا شکست یک سازمان را تعیین نمایند. در راهکارها مبتنی بر مدیریت بحران و تداوم کسب و کار، تمرکز بر شیوه هایی است که ریسک آسیب پذیری سازمان ها را در مقابل هر گونه بحران اعم از خرابی سرورها و سرویس دهنده ها، خرابی سیستم عامل و نرم افزارها، از بین رفنتن اطلاعات به صورت سهوی یا عمدی، آتش سوزی، سرقت، جنگ، زلزله و … به حداقل رسانده و مجموعه ها بتوانند تداوم خدمات خود را در مقابل ریسک های تعیین شده تضمین کنند. مدیریت تداوم کسب و کار فرآیندی مستمر است که سازمان‌ها را با توجه به میزان تاثیر اختلال بر منابع و اینکه بر چه جنبه هایی از کسب و کار آن ها اثرگذر بوده است، برای پیش‌بینی کردن، مهیا ساختن، پیشگیری، پاسخ و بازگرداندن از اختلال کمک می کند. مدیریت تداوم کسب و کار شامل مدیریت بازیابی و تداوم فعالیت ها و خدمات مورد نیاز کسب و کار در هنگام وقوع حوادث و شرایط بحرانی کسب و کار می‌باشد. امروزه با توجه به حساسیت های ناشی از فضای رقابت و تعهدات سازمان ها، تحمل سازمانی در خصوص از کار افتادن برخی از این سرویس ها نزدیک به صفر شده است. به عبارتی دیگر برای سازمان ها عدم عملکرد مناسب این سرویس ها پذیرفتنی نخواهد بود چرا که مزیت رقابتی و درآمد زایی بر بهره برداری مناسب و کارایی سازمان استوار می‌باشد(کریچتون[۴۵]، ۲۰۰۸).

۲ـ۱۸ـ۱ـ آنالیز وابستگی کسب و کار

آنالیز BIA در جهت شناسایی و مستندکردن وابستگی های کسب و کار در راستای مشخص کردن سرویس ها، محصولات، فرایند ها و فعالیت های حیاتی به کار می رود. بر این اساس این آنالیز با هدف های زیر انجام می‌گیرد:

    • تعیین دامنه دقیق سیستم مدیریت تداوم کسب و کار و مرزهای آن

  • مشخص کردن سرویس ها، محصولات، فرایند ها و فعالیت های حیاتی و وابستگی های متقابل بین آن ها

در این فعالیت شناسایی فرآیندهای سازمانی، وابستگی متقابل فرآیندها به یکدیگر و به سرویس های سازمانی از طریق انجام مصاحبه با صاحبان فرایند ها و بررسی های فرآیندی و فنی صورت می‌گیرد. ‌به این ترتیب در سطح سازمان و هر یک از فعالیت های پایه ای دو پارامتر زیر استخراج می‌گردد:

    • میزان قابل تحمل توقف فعالیت ها و سرویس ها

  • میزان قابل تحمل از دست رفتن داده های کسب و کار در هر فعالیت و سرویس

همچنین با مطالعه و آنالیز نیازمندی های شرایط بحرانی حداقل سطح قابل پذیرش کسب و کار ‌در مورد ارائه سرویس ها، انجام فعالیت ها و منابع مورد نیاز هریک تعیین می‌گردد.

۲ـ۱۸ـ۲ـ ارزیابی مخاطرات کسب و کار

ارزیابی مخاطرات به سیستم مدیریت تداوم کسب و کار در شناسایی تهدیداتی که می‌تواند موجب بروز خلل جدی در عملکرد سازمان شده و بقای آن را به خطر اندازد، کمک می‌کند. در این مرحله تهدیدات ممکن به همراه احتمال و شدت وقوع هر یک ارزیابی شده و بر مبنای نتایج حاصل از تحلیل تهدید ها نسبت به شناسایی و رفع نقاط ضعف اقدام می‌گردد. شرکت اینفوامن با دارا بودن دانش عمیق و پیش زمینه ای گسترده در مدیریت ریسک و تجربه عملی قابل تأمل در این حوزه، بهترین روش های ارزیابی مخاطرات را متناسب با نوع کسب و کار سازمان، عوامل مربوط به اتمسفر کسب و کار و حوزه تمرکز فعالیت های حیاتی سازمان به شما ارائه می کند. ‌به این ترتیب در عین سهولت در آنالیز و درک فرایند ارزیابی مخاطرات توسط بدنه کارشناسی و مدیریتی سازمان، ‌در مورد دقت نتایج و قابلیت کاربست پذیری آن نیز اطمینان کافی وجود خواهد داشت.

۲ـ۱۸ـ۳ـ طراحی و تدوین استراتژی های تداوم

بر مبنای تجارب موفق، استراتژی تداوم کسب و کار لازم است حوزه های زیر را در بر بگیرد:

    • ملاحظات مربوط به افراد (شامل دانش و مهارت های لازم)

    • ملاحظات مربوط به فضای کار، ابنیه و تسهیلات مربوطه شامل زیرساخت هایی مانند تأمین انرژی و…

    • منابع و سرویس ها شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات، اطلاعات (غیر دیجیتال)، تجهیزات مورد نیاز جهت انجام فرایند های کاری و مواد و قطعات مصرفی

  • الزامات و ملاحظات مربوط به تأمین کنندگان

بر این اساس متخصصین شرکت اینفوامن به شما کمک می‌کنند تا با در نظر گرفتن کامل شرایط و پس زمینه شناسایی شده در فازهای قبلی، نسبت به بررسی دقیق و کارشناسی گزینه های ممکن برای استراتژی تداوم کسب و کار خود اقدام نمایید. تجربه و دانش اینفوامن در این مرحله تضمین کننده این امر است که استراتژی های تدوین شده دارای همبستگی درونی و قابلیت اجرا می‌باشند و نیازمندی های تداوم کسب و کار سازمان شما را پوشش خواهند داد.

۲ـ۱۸ـ۴ـ پیاده سازی طرح های تداوم

در این مرحله استراتژی های تداوم کسب و کار تبدیل به طرح های پاسخ در سه سطح:

    • مدیریت حوادث و وقایع (سطح استراتژیک)

    • طرح تداوم کسب و کار (سطح تاکتیکی)

  • طرح های بازیابی فعالیت ها (سطح عملیاتی)

می‌گردند که در کنار هم جهت واکنش مناسب به وقایع و حوادث به کار گرفته خواهند شد. متد شرکت اینفوامن در این مورد مطابق و هم‌راستا با تجارب موفق جهانی، توانمندی یک پاسخ همه جانبه و مؤثر در شرایط بحرانی را برای سازمان شما ایجاد می کند.

۲ـ۱۸ـ۵ـ آزمایش، آموزش و نگهداری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...