۲-۲۳-۵-۳-۲- منابع حمایت مالی ورزش های حرفه ای

۱) نوع اول حمایت مالی از ورزشکاران یا تیم‌های حرفه‌ای از طرف سرمایه‌داران انجام می‌گیرد مانند حمایت‌های مالی از تیم‌های حرفه‌ای فوتبال یا دیگر رشته‌های ورزشی.


۲) نوع دوم حمایت مالی از ورزشکاران یا تیم‌های حرفه‌ای از طریق ورودیه افراد به اماکن ورزشی تأمین می‌‌گردد.

۳) نوع سوم حمایت مالی از ورزشکاران یا تیم‌های حرفه‌ای توسط تماشاگران و طرفداران پر و پا قرص آن ها تأمین می‌گردد.

۴) نوع چهارم حمایت مالی از تیم‌ها یا ورزشکاران حرفه‌ای از طریق تبلیغات تجاری و صنعتی که این‌گونه تیم‌ها برای شرکت‌ها و مراکز صنعتی انجام می‌دهند، به دست می‌آید و از طریق آن ها به تأمین منابع مالی خود می‌پردازند. ۵) نوع دیگر از حمایت مالی از ورزشکاران یا تیم‌های حرفه‌ای از طریق حق پخشی که به وسیله رسانه های گروهی برای پوشش مسابقات این افراد یا تیم‌ها به آن ها پرداخت می‌شود، تأمین می‌گردد. باید اذعان نمود که نوع حمایت مالی در جوامع مختلف از تیم‌های حرفه‌ای یا به ظاهر حرفه‌ای متفاوت می‌باشد و نمی‌توان دقیقاً الگوی فوق را ‌در مورد آن ها به کار برد، زیرا الگوی ارائه شده نسبی است.(پارسامهر، ۱۳۹۰: ۲۱)


۲-۲۳- ۶- تامین مالی از طریق اعانات و یارانه های دولتی

اعانات و یارانه های دولت محلی می‌تواند گروه ها و سازمان های ورزشی را یاری دهند. اعانات و یارانه های دولتی در دسترس بوده و سازمان های ملی می‌توانند از سازمان تربیت بدنی و سایر سازمان های دولتی تقاضای کمک داشته باشند. برخی از مواد و تبصره های قانون بودجه و برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تسهیلاتی را فراهم نموده است و هزینه های ورزشی و کمک های دولتی را به عنوان هزینه های قابل قبول محسوب می‌کند. مانند:

– تبصره‌ ب ماده‌ ۱۱۷ قانون برنامه‌ چهارم توسعه‌ اقتصادی کشور

– طرح ۴۹ قانون بودجه برنامه‌ چهارم مبنی بر کمک به باشگاه های خصوصی.

با ایجاد ارتباط مؤثر با شوراهای محلی، شهرداری ها و تربیت بدنی خود از بهترین شیوه عمل برای تأمین منابع و پیگیری امور ورزشی مطلع خواهید شد.(حسینی،۱۳۸۶: ۵)

۲-۲۳-۷- تامین مالی از طریق تجارت کالاها و تجهیزات ورزشی

هریک از این شرکت ها برای دستیابی به منافع اقتصادی حاصل از این بازی ها به رقابت تنگاتنگی در حوزه های فعالیت خود ( بازار بین‌المللی ) روبه رو بودند.به عنوان مثال در عرصه ی رقابتی بین تولیدکنندگان لباس و لوازم ورزشی جهان ، بین سه شرکت آدیداس ، نایکی و پوما در بازی های جام جهانی ۲۰۰۲ ، موجب شد تا گران ترین و پرهزینه ترین سرمایه گذاری تبلیغاتی بین این سه شرکت رخ دهد.

شرکت نایکی برای اینکه بتواند در قاره ی آسیا و در ورزش فوتبال حضور جدی داشته باشد، مبلغ یکصد میلیون دلار سرمایه گذاری کرد و از این جهت تلاش گسترده ای را آغاز نمود.(پیتر پائولوریچی) مدیر بازرگانی این شرکت می‌گوید: “بیش از ده تیم در این دوره مسابقات لباس های آدیداس را به تن کرده بودند که از مهم ترین آن ها می توان به تیم های فرانسه و آرژانتین اشاره کرد.تیم آلمان نیز لباس های آدیداس را به تن داشت و تیم ملی فرانسه از سال ۱۹۷۰ تا کنون با لباس های آدیداس در مسابقات مختلف ظاهر شده است.” ) کاظم،۱۳۸۱: ۲۴)

تقاضای روز افزون کشورها برای خرید وسایل و تجهیزات ورزشی با کیفیت و یا استاندارباعث شده است که شرکت های بین‌المللی در زمینه ی تولید و تجارت های کالاها، تجهیزات و وسایل ورزشی چند ملیتی در بسیاری از کشورها تشکیل شود.این شرکت ها در بسیاری از کشورها دارای نمایندگی بوده و اجناس و کالاهای ورزشی خود را ه فروش می رسانند.شرکت هایی مثل آدیداس ، پوما، یونکس ، گلف ، گلدستار، آسکس ، امروزه به صورت شرکت های معتبر جهانی درآمده اند. لباس ، کفش ، توپ و سایر وسایل و تجهیزات ورزشی توانسته اند اقتصاد عمومی خود را رونق دهند.دولت ها با اعطای وام های دراز مدت با بهره کم و حمایت از اتحادیه های صنفی حمایت خود را برای تولید و تجارت کالاهی ورزشی اعلام می دارند واقعیت این است که امروزه صنعت ورزش به عنوان یک صنعت پر رونق در عرصه ی مبادلات اقتصادی جامعه حضور مؤثر و فعال پیدا کرد است.به عنوان مثال، در سال ۱۹۹۹ صنعت ورزش در امریکا جزو یکی از سود آورترین صنعت شناخته شده و در بین چهار صد صنعت بزرگ در آن کشور ، مقام بیست و دوم را به دست آورده است . امروزه کمتر ورزشکار باشگاه، سازمان و فدراسیون های ورزشی در سراسر جهان یافت می شود که از کالاها، اجناس ، وسایل و تجهیزات ورزشی که شرکت هایی مثل آدیداس و پوما و یونکس تولید کرده‌اند.حتی برای یکبار استفاده نکرده باشد.صاحبان و مالکان این شرکت ها با نفوذ در لیگ های حرفه ای معتبر جهانی و انعقاد قرار دادهای کلان مالی ورزشکاران و تیم های ورزشی را موظف می‌کنند تا از وسایل و تجهیزات شرکت های ورزشی مورد نظر در مسابقات و حتی تمرینات استفاده کنند. این موضوع
تا اندازه ای متداول و مرسوم شده که حتی به صورت یک فرهنگ در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه درآمده است. صاحبان قدرت و سرمایه و کسانی که سهامدار چنین شرکت هایی هستند به تماشاچیان و حتی بینندگان تلویزیونی مسابقات به خاطر استفاده از تولیدات و فرآورده های شرکت های تجاری مورد نظر جایزه می‌دهند. (نادریان جهرمی،۱۳۸۹: ۳۴۳)

۲-۲۳-۷-۱- بررسی وضعیت تجارت کالا و تجهیزات ورزشی در ایران

آنچه که لازم به ذکر است این است که در شرایط فعلی کشور ما سرمایه گذاری قابل توجهی در زمینه تولیدات و فرآورده های کالاها ، تجهیزات و وسایل ورزشی با کیفیت و قابل توجهی در زمینه تولیدات و فرآورده های کالاها ، تجهیزات و وسایل ورزشی با کیفیت و قابل رقابت به تولیدات شرکت های خارجی انجام نگرفته است.ورزشکاران تیم های مختلف ورزشی در سطوح مختلف ترجیح می‌دهند که همچنان از وسایل گران قیمت ساخت شرکت های خارجی استفاده کنند.به عنوان مثال امروزه کمتر ورزشکار فوتبالیست حتی مبتدیان و نوجوانان مشاهده می کنید که از کفش و سایر وسایل و تجهیزات ورزشی مورد نیاز ساخت داخل استفاده کنند.(نادریان جهرمی،۱۳۸۹: ۳۴۳) در بسیار از موارد متاسفانه در داخل کشور یا اصلا تولید و ساخت وسایل وجود ندارد و چنانچه وسایل و تجهیزاتی تولید می شود از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و کیفیت مطلوب ندارد و لذا نمی توان از این وسایل در مسابقات رسمی استفاده کرد.‌بنابرین‏ ورزشکاران غالبا ترجیح می‌دهند در تمرینات از وسایل و تجهیزاتی استفاده کنند که در مسابقات از آن ها استفاده می‌کنند.با توجه به استقبال بسیار زیاد افراد از برنامه ها و فعالیت های ورزشی رشد تولیدات داخلی تجهیزات و وسایل ورزشی مورد نیاز ورزشکاران متناسب با تقاضاهای آنان نبوده و به ناچار به منظور رفع این نیازها، تجهیزات ورزشی وارداتی در یک سطح بسیار وسیع بازارهای داخلی را پر ‌کرده‌است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...