نرمال بودن یا نبودن جامعه، یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب نوع ضریب همبستگی و رگرسیونی محسوب می شود. چنانچه داده ها نرمال و مقیاس فاصله ای یا شبه فاصله ای باشد می توان از ضریب همبستگی پیرسون بهره گرفت. درغیر این صورت استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن توصیه می شود. در این تحقیق برای آزمون فرضیه های پژوهش جهت تعیین رابطه بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. درجه وابستگی یک متغیر به متغیر دیگر بوسیله همبستگی نشان داده می شود. ضریب همبستگی خطی به عنوان معیاری از رابطه خطی بین دو متغیر تعریف می شود. متداولترین محک همبستگی خطی بین دو متغیر بنام ضریب همبستگی پیرسون می باشد که مقدار آن بین ۱+ تا ۱- می باشد و هرچه ضریب همبستگی به یک (چه مثبت وچه منفی) نزدیکتر باشد نشان دهنده همبستگی شدید دو متغیر است. فرمول آزمون همبستگی:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

که در آن :
X∑ : مجموع نمرات خام گروه X، Y∑ : مجموع نمرات خام گروه Y، XY∑ : مجموع حاصل ضرب های X در Y
: مجموع مجذورات X ها ، : مجموع مجذورات Y ها
: مجذور حاصل جمع X ها ، : مجذور حاصل جمع Y ها ، N : تعداد X ها یا Y ها
می باشد.
۳-۲-۸-۳ مدل معادلات ساختاری
مدل معادلات ساختاری[۱۱۹] یکی از روش های تجزیه و تحلیل چندمتغیره است. کاربرد اصلی آن در موضوعات چند متغیره ای است که نمی توان آنها را به شیوه دو متغیری با در نظر گرفتن هربار یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته انجام داد.
تجزیه و تحلیل چندمتغیره به یک سری روش های تجزیه و تحلیل اطلاق می شود که ویژگی اصلی آنها، تجزیه و تحلیل همزمان چند متغیر مستقل با چند متغیر وابسته است. معادلات ساختاری به عنوان یک الگوی آماری به بررسی روابط بین متغیرهای پنهان و آشکار(مشاهده شده) می پردازد. از طریق معادلات ساختاری می توان ساختارهای فرضی کلی یا الگوهای علی را با داده های غیر آزمایشی تایید کرد. معادلات ساختاری، چارچوب منسجمی را برای برآورد قدرت روابط بین همه متغیرهای یک الگوی نظری فراهم می آورد. نظریه ها محور اساسی در این الگو هستند و بدون آنها نمی توان توصیف مناسبی از روابط درونی متغیرها داشت. معادله ساختاری یک تکنیک تحلیل چند متغیری از خانواده رگرسیون چندمتغیری است که امکان آزمون همزمان مجموعه ای از معادلات رگرسیون را فراهم می کند. در واقع الگوسازی معادله ساختاری یک رویکرد آماری جامع برای آزمون فرض هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده و پنهان است(هومن، حیدرعلی،۱۳۸۴).
۴-۲-۸-۳ مدل رگرسیون تحقیق
رگرسیون یکی از روش های پرکاربرد در مطالعات اجتماعی اقتصادی است. که ارتباط تنگاتنگی با ضریب همبستگی داشته و عموماً بصورت همزمان در مطالعات مورد استفاده قرار می گیرند. تحلیل رگرسیون این امکان را برای محقق فراهم می کند تا تغییرات متغیر وابسته را از طریق متغیر مستقل پیش بینی نماید و سهم هر یک از متغیر های مستقل را نیز در تبیین متغیر وابسته تعیین نماید. رگرسیون رابطه نزدیک با ضریب همبستگی دارد بدین معنا که برای انجام رگرسیون باید ضریب همبستگی را محاسبه کرد که اگر میان متغیر های مورد مطالعه همبستگی وجود داشت تنها در این صورت است که می توان از رگرسیون برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده کرد. هرچه همبستگی بین متغیر ها قوی باشد پیش بینی نیز دقیق تر خواهد بود. تفاوت رگرسیون با ضریب همبستگی در این است که رگرسیون به دنبال پیش بینی است در حالی که ضریب همبستگی تنها میزان وابستگی ۲ تا متغیر را با هم مقایسه می کند.
علامت ضریب همبستگی در تحلیل رگرسیون R و مجذور آن هم R^2 (به توان ۲) و همچنین تفاوت R با r در این است اولاً R بیانگر رابطه میان بیش از ۲ متغیر میباشد در حالی که r بیانگر رابطه بین ۲ متغیر می باشد.
دامنه تغییرات مقدار R بین ۱+ و ۰ ولی در r بین ۰ و ۱- می باشد.
۹-۳ نرم افزارهای مورد استفاده

    • LISREL 8.5
    • Spss 19
    • Excel

فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری یافته های تحقیق
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت فرضیات تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق می باشد، تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهمترین بخشهای تحقیق محسوب می شود.
در این فصل داده های جمع آوری شده برای تائید یا رد فرضیات تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد. این فصل شامل سه بخش است. در بخش نخست، برای ارائه نتایج و یافته های تحقیق ابتدا به توصیف متغیرها پرداخته ایم، در این بخش آماره های توصیفی و نمودارهای متناسب با آنها ارائه شده است. در بخش دوم فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار خواهند گرفت. آماره ای که برای آزمون فرضیات مورد استفاده قرار می گیرد ضریب همبستگی پیرسون است و بخش سوم نیز شامل تحلیل چندمتغیره می باشد، در بخش تحلیل چند متغیره با بهره گرفتن از آزمون رگرسیون چند متغیره میزان تأثیر هریک از ابعاد مدیریت دانش بر مدیریت کیفیت جامع و ابعاد آن مورد سنجش قرار گرفته است و به منظور آزمون کمی مدل نظری فرض شده بوسیله پژوهشگر از مدل معادلات ساختاری و شاخص های برازش استفاده شده است.
۱-۴ پرسش های اساسی تحقیق
پرسش اصلی تحقیق :
۱-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع وجود دارد؟
پرسش های فرعی تحقیق:
۲-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان “شناسایی و کسب دانش” و “بهبود مستمر” وجود دارد؟
۳-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان “شناسایی و کسب دانش” و “تعهد سازمانی” وجود دارد؟
۴-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان “شناسایی و کسب دانش” و “تمرکز بر مشتریان” وجود دارد؟
۵-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان “شناسایی و کسب دانش” و “آموزش، یادگیری و مشارکت کارکنان” وجود دارد؟
۶-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان “تولید و اشتراک دانش” و “بهبود مستمر” وجود دارد؟
۷-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان “تولید و اشتراک دانش” و ” تعهد سازمانی ” وجود دارد؟
۸-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان “تولید و اشتراک دانش” و ” تمرکز بر مشتریان ” وجود دارد؟
۹-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان “تولید و اشتراک دانش” و ” آموزش، یادگیری و مشارکت کارکنان ” وجود دارد؟
۱۰-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان” نگهداری و بکارگیری دانش” و” بهبود مستمر” وجود دارد؟
۱۱-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان” نگهداری و بکارگیری دانش” و” تعهد سازمانی ” وجود دارد؟
۱۲-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان” نگهداری و بکارگیری دانش” و” تمرکز بر مشتریان ” وجود دارد؟
۱۳-۱-۴ آیا رابطه معناداری میان” نگهداری و بکارگیری دانش” و” آموزش، یادگیری و مشارکت کارکنان ” وجود دارد؟
۲-۴ آمارتوصیفی
۱-۲-۴ بررسی ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان
این پرسشنامه در بین کارشناسان ۸ شرکت بیمه خصوصی با ۱۰ سال سابقه فعالیت بیمه ای توزیع و جمع آوری گردید. از بین ۱۵۲ پرسشنامه برگشت داده شده به علت ناقص بودن پاسخ­ بعضی از پرسشنامه ها تعداد ۱۴۵ پرسشنامه کامل دریافت شد و بر اساس آن به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد.
ابتدا به تشریح ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری پرداخته می شود، که آمارتوصیفی اطلاعات جمعیت شناختی (جنسیت، سن، میزان تحصیلات و سابقه فعالیت در سازمان) در ادامه ارائه شده است.
۱-۱-۲-۴ بررسی ویژگی های سنی پاسخ دهندگان
جدول شماره ۱-۴. توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب سن

سن فراوانی درصد
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...