دانلود فایل های پایان نامه در رابطه با بررسی ... |
۵-۲-۶. سؤال ششم تحقیق
میانگین فعالیت ایجاد و تثبیت دانش در میان فعالیت های هفت گانه ی الگوی بوکویتز و ویلیامز، در کتابخانه های دانشگاهی شهر شیراز، در مرتبه ی دوم قرار دارد. یافتههای مربوط به سؤال ششم تحقیق در ارتباط با میزان این فعالیت در این کتابخانه ها همان گونه که در جدول ۴-۱۶ و ۴-۱۷ ارائه شد، حکایت از آن دارد که میزان به دست آمده در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز، از حد متوسط پایینتر است و در بین کتابخانه ها، بیشترین میانگین به کتابخانه ی دانشگاه صنعتی و کمترین میانگین به کتابخانه ی دانشگاه پیام نور تعلق دارد. لذا، میتوان نتیجهی بدست آمده را این گونه توجیه کرد که برای رسیدن به وضعیت مطلوب کسب دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز با وجود اقداماتی که صورت پذیرفته هنوز جای کار بیشتری وجود دارد که این موضوع در کتابخانه ی دانشگاه پیام نور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
این یافته با پژوهشهای محمدی استانی، شعبانی و رجایی پور (۱۳۹۰)، عطاپور (۱۳۸۸) و ابزری و کرمانی القریشی ( ۱۳۸۴ )، در یک راستا میباشد. ماپونیا (۲۰۰۴) نیز در بررسی فعالیتهای مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی دانشگاه ناتال به نتایجی هم سو دست یافت.
خلق دانش شامل مجموعه فعالیتهایی است که از طریق آن دانش جدید در سازمان خلق و تولید میشود، فعالیتهایی مانند پاداش دهی و تشویق نوآوریها و ایدههای جدید کارکنان، بحث آشکار در مورد تجارب و شکست های سازمان و تشکیل گروههای یادگیری در سازمان، (الوانی، ناطق و فراحی، ۱۳۸۶) لذا به نظر میرسد با توجه به نتایج به دست آمده لزوم به کارگیری امور فوق برای نیل به شرایط مناسب ایجاد و تثبیت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز ضروری میباشد که استفاده از فن آوری، میتواند به عنوان عاملی مؤثر در این ارتباط در نظر گرفته شود. ولی، ایجاد و خلق دانش بیشتر با عاملهای انسانی سر و کار دارد که مسئولان باید به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند …
هم چنین توجه به زیر ساخت های فن آوری و ایجاد بستر و ابزارهای مناسب برای نگهداری دانش و خلق دانشهای جدید. حمایت و توجه سیاستها، دستورالعملها و فرهنگ سازمانی، از تعامل بین بخشهای مختلف کتابخانه و نیز میان کتابداران که به نظر میرسد در کتابخانههای شهر شیراز مورد بی توجهی قرار گرفته است، میتواند شرایط مناسبی را برای رسیدن به شرایط مطلوب اجرا و پیاده سازی فعالیت ایجاد و تثبیت دانش در این کتابخانهها فراهم سازد.
۵-۲-۷. سؤال هفتم تحقیق
میانگین فعالیت استفاده ی بهینه از دانش در میان فعالیت های هفت گانه ی الگوی بوکویتز و ویلیامز، در کتابخانه های دانشگاهی شهر شیراز، در مرتبه ی هفتم قرار دارد. یافتههای مربوط به سؤال هفتم تحقیق در ارتباط با میزان این فعالیت در این کتابخانهها همان گونه که در جدول ۴-۱۸ ارائه شد، حکایت از آن دارد که میزان به دست آمده در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز، از حد متوسط پایینتر است و در بین کتابخانه ها، بیشترین میانگین به کتابخانه ی دانشگاه صنعتی و کمترین میانگین به کتابخانه ی دانشگاه پیام نور تعلق دارد. لذا، میتوان نتیجهی بدست آمده را این گونه توجیه کرد که برای رسیدن به وضعیت مطلوب کسب دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز با وجود اقداماتی که صورت پذیرفته هنوز جای کار بیشتری وجود دارد که این موضوع در کتابخانه ی دانشگاه پیام نور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و بیشترین توجه باید به این مقوله معطوف گردد چرا که برون داد مدیریت دانش محسوب می شود ولی درمیان سایر فعالیت ها در مرتبه ی آخر قرار دارد.
محمدی استانی، شعبانی و رجایی پور (۱۳۹۰) و شعبانی؛ محمدی استانی و فروگذار (۱۳۹۱) هم در پژوهش های خود در ارتباط با بررسی وضعیت این فعالیت در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان و کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به نتایجی مشابه و هم سو با این پژوهش دست یافتهاند.
فعالیت استفادهی بهینه از دانش استفاده کامل و بهینهی سازمان از دانش موجود در زمانی که فرصت و موقعیت جدیدی برای سازمان به وجود میآید، قبل از این که از منابع برون سازمانی استفاده شود، میباشد؛ لذا کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز براساس یافتههای این تحقیق در وضعیت مناسبی به سر نمیبرند که این امر میتواند با در نظر گرفتن یک شیوهی برنامه ریزی شده برای استفادهی بهینه از دانش موجود و راهکارهایی برای تشخیص موجود بودن دانش راهبردی و حیاتی و افراد دارای این دانش در سازمان، به نتیجهی مطلوبتری نائل گردد.
هم چنین در این فرایند، دانشهایی که از نظر راهبردی و کاربرد دیگر، بی معنی هستند باید از سیستم حذف یا در جایی دیگر انبار شوند و دانشهایی که در حال حاضر بی ارزشند، ولی در آینده احتمال استفاده از آنها وجود دارد، به صورت دسته بندی، بایگانی شوند.
۵-۲-۸. سؤال هشتم تحقیق
یافتههای مربوط به سؤال هشتم تحقیق در ارتباط با میزان فعالیتهای مربوط به مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شیراز همان گونه که در جدول ۴-۲۰ ارائه شد، حکایت از آن دارد که میزان به دست آمده در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز، از حد متوسط پایینتر است و در بین کتابخانه ها، بیشترین میانگین به کتابخانه های دانشگاه آزاد و کمترین میانگین به کتابخانه ی دانشگاه پیام نور تعلق دارد. لذا، میتوان نتیجهی بدست آمده را این گونه توجیه کرد که برای رسیدن به وضعیت مطلوب کسب دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز با وجود اقداماتی که صورت پذیرفته هنوز جای کار بیشتری وجود دارد که این موضوع در کتابخانه ی دانشگاه پیام نور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
این امر نشان دهندهی توجه کم کارمندان و مدیران نسبت به اهمیت و ارزش دانش و اشتراک آن است که باعث کاهش بهره وری و خدمت رسانی مناسب به مراجعان میباشد و هم چنین نشان دهندهی نقصان توجه مدیریت و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز نسبت به برنامههای مدیریت دانش است.
این یافته با نتایج تحقیقات ابزری و کرمانی القریشی ( ۱۳۸۴ )، عطاپور ( ۱۳۸۸ )، حسین زاده ( ۱۳۸۹ ) و محمدی استانی، شعبانی و رجایی پور (۱۳۹۰)، ماپونیا (۲۰۰۴) در یک راستا قرار دارد و با تحقیقات انجام گرفته توسط، شاکری، میر غفوری، شاکری (۱۳۸۹)، تقی زاده، سلطانی و مهدی لوی (۱۳۸۹)، لاریجانی و نوری اصل ( ۱۳۸۷ )، شعبانی؛ محمدی استانی و فروگذار (۱۳۹۱) و راماچاندران، چنگ و اسماعیل ( ۲۰۰۹ ) هم سو نمیباشد.
براساس تحقیقات انجام گرفته در خصوص علل ناکامی در اجرای طرح ها و برنامه های سازمانی، نتایج حاصل حکایت از آن دارد که یکی از عوامل اصلی در این رابطه عدم تعهد و حمایت عملی مدیران ارشد بوده است. سازمان یا شرکتی که نظام مدیریت دانش داشته باشد، مدیریت دانش را در اولویت راهبردهای دراز مدت خود قرار میدهد. نشستهای به اشتراک گذاری دانش در چنین سازمانهایی نه به عنوان فعالیت فرعی بلکه به عنوان فعالیت اصلی کارکنان در آمده است و کارکنان به سبب مشارکت در تبادل اطلاعات و دانش تشویق میشوند و فن آوری اطلاعات و ارتباطات در این راستا به خدمت گرفته میشود. (کوان[۷۵]، ۲۰۰۳).
هم چنین سازمانهایی که با کارکردهای مدیریت دانش سازگارند نتایج بهتری را نسبت به رقبای خود کسب میکنند؛ و این کارکردها تأثیر مثبتی را در عملکرد سازمان خواهد داشت. (مارکوس و گاریکوس[۷۶]،۲۰۰۶) مدیریت دانش شامل مدیریت و دانش است که هر دو این دو مفهوم قلب توسعهی منابع انسانی را تشکیل میدهند. (اکدر[۷۷]، ۲۰۰۹).
مدیریت دانش آخرین درخشش فن آوری میباشد که به نظر میرسد یک مفهوم ساده است حداقل برای کتابداران، این دیدگاه جدید شامل بدست آوردن دانش و دانایی و ارزش افزوده تجارب شخصی در سازمان است. استفادهی مجدد دانش را آسان میکند و آن را به عنوان یکی از جنبههای سازمانی حفظ میکند. مدیریت دانش بر ذخیره و باز استفاده از اطلاعات ویژهای تکیه دارد که قبلاً در مورد دیگری به کار گرفته شده است و این چیزی است که کتابداران سالها در مورد آن صحبت کردهاند. (پرز[۷۸]، ۱۹۹۹).
لذا، با توجه به اهمیت روز افزون دانش در سازمانهایی هم چون کتابخانههای دانشگاهی، مدیریت دانش ابزاری بسیار سودمند برای بهره مندی از مزایای آن خواهد بود. کتابخانههای دانشگاهی در حال گذار از مراکز سنتی به مراکز اطلاعاتی مدرن میباشند. این کتابخانهها با توجه به نیازها و شرایط باید به صورتی طراحی شوند که نیازها را برطرف کرده و انتظارات کاربران خود را درک کند. مدیریت دانش به عنوان وظیفه و مدیریت، یک فرایند است که این گذار را تسهیل و حمایت میکند این عمل از طریق اجرای سیاست فکورانه اتفاق میافتد. (متقی فر[۷۹]، ۲۰۱۲).
در کتابخانهها در یک محیط متفاوت غنی از اطلاعات، بیشتر کارها شامل تولید و توزیع اطلاعات خواهد بود. (مارین[۸۰]، ۱۹۸۴). لذا، کتابخانههای دانشگاهی با بهره گرفتن از برنامههای مدیریت دانش میتوانند از دانش کتابداران، اطلاعات و دانش موجود در مخزنهای سازمانی بهترین سود را ببرند. یکی از بهترین بخشهای کتابخانه که میتواند از برنامههای مدیریت دانش استفاده کند، بخش مرجع و خدمات فنی (فهرستنویسی و رده بندی) است زیرا در این بخش به علت کارهای تخصصی بیشتر میتوان با اعمال فعالیتهای مدیریت دانش، موجب تسهیل اشتراک دانش شد. (محمدی استانی، شعبانی و رجایی پور، ۱۳۹۰).
کارکنان کتابخانه نیاز دارند که دانایی خود را گسترش دهند، تفکر سنتی خود را تغییر دهند و برای به کار گیری مدیریت دانش بر هر دو دانش آشکار و نهان تمرکز داشته باشند. (راکتوزمان و اممتو[۸۱]، ۲۰۰۹) کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز، با اجرای صحیح برنامههای مدیریت دانش میتوانند ارائه خدمات خود را بهبود داده و نیازهای اطلاعاتی مراجعه کنندگان را بهتر برآورده سازند.
۵-۲-۹. نتایج پژوهش
فعالیت کسب دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز دارای میانگین ۲۱/۳، و در حد متوسط میباشد.
فعالیت کاربرد دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز دارای میانگین ۸۶/۲، و پایینتر از حد متوسط میباشد.
فعالیت یادگیری از فرایند دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز دارای میانگین ۶۳/۲، و پایینتر از حد متوسط میباشد.
فعالیت تسهیم و مبادلهی دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز دارای میانگین ۷۰/۲، و پایینتر از حد متوسط میباشد.
فعالیت ارزیابی دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز دارای میانگین ۷۹/۲، و پایینتر از حد متوسط میباشد.
فعالیت ایجاد و تثبیت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز دارای میانگین ۸۷/۲، و پایینتر از حد متوسط میباشد.
فعالیت استفادهی بهینه از دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز دارای میانگین ۶۱/۲، و پایینتر از حد متوسط میباشد.
فعالیتهای مربوط به مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز دارای میانگین ۸۱/۲، و پایینتر از حد متوسط میباشد.
۵-۲-۱۰. نتیجه گیری
یکی از مؤلفههای مهم مدیریت در یک جامعهی دانش محور مدیریت دانش میباشد. در قرن بیست و یکم، سازمانی که در مدیریت مؤثر دانش موفق نشود، در توسعه و رشد فعالیتهای خود با مشکل روبرو خواهد شد. یکی از سازمانهایی که اجرا و پیاده سازی برنامههای مدیریت دانش در آن ضروری به نظر میرسد کتابخانههای دانشگاهی میباشد. این کتابخانهها اهمیت روزافزون یافتهاند و به عنوان مرکز گردآوری و اشاعهی اطلاعات علمی و نیز تأمین امکانات تحقیق برای پژوهش گران، بسیار مورد توجه اند. گرداندگان واقعی این کتابخانهها کتابدارانی میباشند که با توجه به ماهیت رشته خود که با نامی جدید یعنی علم اطلاعات و دانش شناسی جلوه گر است، باید نقش مهم و خاصتری را در مقولهی مدیریت دانش ایفا کنند.
باتوجه به یافتههای این پژوهش، فرایند مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز بر اساس الگوی بوکویتز و ویلیامز در وضعیت مناسبی قرار ندارد. بنابراین، نیاز به توجه بیشتر به امکانات و زیرساختهای مناسب و هم چنین سیاستها و برنامه ریزیهای بلند مدت در این کتابخانهها به منظور بهره مندی از مزایای غیره قابل انکار مدیریت دانش وجود دارد. لذا، این کتابخانهها با انجام راهکارهایی از جمله، ایجاد و تقویت فرهنگ دانایی محوری میتوانند در توسعهی مدیریت دانش مؤثر باشند. هم چنین، آشنایی این کتابخانهها با مفاهیم مدیریت دانش و تلاش آنها در پیاده سازی و اجرای آن از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. البته موفقیت در مدیریت دانش نیاز به تغییر اساسی در فرهنگ سازمانی و تعهد در تمام سطوح سازمانی دارد. علاوه بر این، وجود محیط یادگیری و آموزشی، فعالیتهای تحقیقاتی، فن آوری مبتنی بر دانش و شبکهی ارتباطی دانش محور برای این کتابخانهها میتواند به عنوان عوامل ضروری به شمار آیند. بنابراین بررسی وضعیت موجود کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز از لحاظ میزان برخورداری از مدیریت دانش یک فعالیت مقدماتی و مهم میباشد. تحقیق حاضر، در راستای این امر صورت گرفت تا اینکه مسئولان و دست اندرکاران این کتابخانهها را نسبت به وضعیت موجود مدیریت دانش آگاه و با ارائه راهکارهایی مناسب آنها را در حرکت به سمت بهبود وضعیت مدیریت دانش یاری رساند.
۵-۳. پیشنهادها
در این بخش ابتدا پیشنهادهایی کلی برای بهبود وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز بیان و در ادامه در ارتباط با هر کدام از فعالیتهای مربوط به مدیریت دانش بر اساس الگوی بوکویتز و ویلیامز پیشنهادهایی ارائه و در نهایت موضوعات پیشنهادی برای پژوهشهای آتی مطرح میشود.
۵-۳-۱. پیشنهادهای پژوهش
از آنجا که برای اجرای مناسب مدیریت دانش وجود بسترهای مناسب الزامی میباشد، ابتدا پیشنهاد میشود که در این رابطه راهکارهای مناسب اتخاذ و به کارگرفته شود، از جمله در زمینهی راهبرد و رهبری، فرهنگ، ارزیابی (سنجش) و فن آوری. این راهکارها میتواند زمینهی مناسبی را برای اجرا و بهره برداری از مزایای مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز فراهم سازد؛ لذا پیشنهاد میشود:
باتوجه به این که موفقیت در اجرای برنامهها، تکنیکها، رویکردهای نوین و یا هر طرحی منوط به تعهد و حمایت عملی مدیریت ارشد سازمان میباشد؛ لذا اجرای مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز به عنوان سازمانهایی دانش محور نیازمند تعهد مدیران و مسئولان ارشد این کتابخانه ها در زمینه ی برنامه ریزی، سیاست گذاری، تأمین بودجه، ساختار و سایر منابع و امکانات لازم در این ارتباط، می باشد. لذا، مسئولین ارشد کتابخانهها میتوانند از طرق مختلفی از جمله: مشارکت فعال در مراحل مختلف فرایند اجرای مدیریت دانش؛ تأثیر دادن میزان عملکرد دانشی افراد در نظامهای ارزیابی عملکرد، ارتقا، پاداش دهی، تشویق و تنبیه؛ حسابرسی عملکرد دانشی کتابخانه های دانشکده ای در پایان هر دورهی مالی و سایر راهکارهایی که متناسب با موقعیت و شرایط خاص هر کتابخانه باشد، تعهد و حمایت عملی خود را از مدیریت دانش نشان دهند؛ هم چنین، پیش بینی نیروی انسانی و محرکهای لازم برای ایجاد روحیه اشتراک گذاری دانش در آن ها، برگزاری دورههای آموزشی، اعطای مأموریتهای برون سازمانی، تبادل کتابداران، و نظیر آن باید مورد توجه قرار گیرد. لذا، کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز برای نیل به مدیریت دانش مطلوب مقدم بر همه چیز، باید مدیریت دانش را در سیاستها و راهبردهای کلان سازمانی خود تعریف و برنامهای دراز مدت برای آن تدوین کنند.
اجرای فعالیت های مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز، یک حرکت جمعی و سازمانی است که همهی افراد در ردههای مختلف بایستی درگیر آن شوند. آن چه که همهی کتابداران کتابخانهها را به صورت خودجوش و یکپارچه به سمت اهداف خاصی هدایت می کند فرهنگ سازمانی است. فرهنگ سازمان باید پشتیبان حرکت دانشی کتابداران باشد. در چنین فرهنگی، یادگیری، یاددهی و آموزش، خلاقیت و نوآوری، به اشتراک گذاشتن دانش، انتقال تجربیات و مهارتها به سایر کتابداران، جریان آزاد اطلاعات، ابراز ایدهها و عقاید، فضای مساعد برای بحث و گفتگو، ارزش است. فرهنگ سازمانی که حامی مدیریت دانش است، به صورتی در نگرش، رفتار و عملکرد کتابداران خود تاثیر میگذارد که آنها معتقد میشوند فقط متناسب با میزان کارکرد مثبت خود در فرایند مدیریت دانش میتوانند ارتقا یابند و از سایر مزایای نقدی و امکانات رفاهی سازمان منتفع گردند. بنابراین، با فراهم آوردن بستر فرهنگی لازم، بنیانهای یک نظام دانشی که شامل ایجاد آرمان مشترک برای یادگیری مستمر، تشویق و ترغیب افراد در همهی سطوح برای یادگیری منظم از کارشان، توجه به قابلیتهای کارکنان، حرکت در جهت تغییر الگوهای ذهنی کارکنان، داشتن یادگیری گروهی و تعاملی میباشد، مهیا میگردد.
دانش سازمانی معیاری است کیفی و غیرملموس و اندازه گیری آن به سادگی امکان پذیر نمیباشد. اما آن چه مسلم است این است که تا نتوانیم عملکردی را اندازه گیری کنیم، اصولا نمیتوانیم بر آن به درستی مدیریت نماییم. کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز برای این که بتوانند مدیریت دانش را به منظور دستیابی به اهداف موردنظر خود توسعه داده و تقویت کنند، لازم است روشی را برای اندازه گیری آن تعیین و به مورد اجرا بگذارند. روش اندازه گیری و معیارهای انتخابی باید به گونهای باشند که نوسانات شاخصهای کلیدی عملکرد سازمان را طی دورههای مالی به درستی توجیه و تفسیر نمایند و از طرف دیگر نتایج شاخصهای کلیدی عملکرد رهنمود لازم را در جهت توسعه و بهبود نظام دانش سازمانی به مدیریت ارائه نماید. رضایت کاربران کتابخانه های که دانشجویان و استادان می باشند، از معیارهای کلیدی عملکرد کتابخانهها محسوب میشود. هم چنین میزان استفاده از موفقیتهای دیگران، میزان به کارگیری تجارب قبلی و فعلی، الگوبرداری از کتابخانههای موفق، سرعت انتقال دانش در سازمان، نرخ یادگیری و یاددهی و… از معیارهای اندازه گیری عملکرد دانش سازمان میباشد. لازم به ذکر است هر کتابخانه با توجه به وضعیت و شرایط خود میتواند تعدادی از معیارهای مناسب را انتخاب نماید و سپس شاخصهای اندازه گیری مرتبط با معیارهای برگزیده را تعریف و در دورههای مشخص زمانی (ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یا سالانه) آنها را اندازه گیری نماید. لذا، تعیین سنجه های کیفی و کمی ارزیابی دانش و تعیین شکل و نوع دانش مورد نیاز هر یک از بخشها از جمله فعالیتهایی میباشد که در رابطه با اجرا و پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانهها بسیار با اهمیت است؛ لذا، باید وضعیت مدیریت دانش به صورت منظم و پیوسته ارزیابی و در رفع نواقص و نقاط ضعف و همچنین تقویت نقاط قوت تدابیر لازم به صورت دائمی و پیوسته اتخاذ شود.
فن آوری اطلاعات و ارتباطات، به عنوان محملی مناسب برای ارتباطات درون و برون سازمانی یکی از عوامل زیرساختی مدیریت دانش است که باید در کتابخانهها از اولویت برخوردار باشد. راه اندازی و استفادهی بهینه از شبکههای داخلی در راستای به اشتراک گذاری دانش و انجام فرایند تبدیل دانش یکی از اقدامات مهمی است که باید مورد توجه کتابخانهها قرار گیرد.
هم چنین برای بهبود وضعیت فعالیتهای مربوط به مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز پیشنهاد میشود:
-
- برای بهبود وضعیت فعالیت کسب دانش در این کتابخانهها پیشنهاد میشود :
مدیران این کتابخانهها به افراد و گروههای کاری که مایل به مدیریت دانش خود هستند، امکانات و منابع لازم را اختصاص دهند.
افراد معینی در این کتابخانهها، دانش سازمانی را شناسائی، جمع آوری، طبقه بندی، خلاصه سازی و منتشر کنند.
روشهای اجرائی برای مستند سازی و در اختیار قرار دادن اطلاعات به دیگران در کتابخانهها وجود داشته باشد.
برای بهبود وضعیت فعالیت کاربرد دانش در این کتابخانهها پیشنهاد میشود :
این امکان برای همهی افراد فراهم باشد تا ایدهها و نظرات خود را به صورت آزادانه مطرح کنند.
افرادی که دارای ایدههای جالبی هستند، مورد حمایت قرار گیرند تا پیگیر ایدههای خود باشند.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 04:40:00 ق.ظ ]
|