جهت تعیین اثر دانه­بندی خاک بر روی نفوذپذیری خاک، گرادیان هیدرولیکی، شعاع تاثیر چاه و زمان رسیدن به تعادل سه نوع خاک مختلف در نظر گرفته شده است. به دلیل شرایط خاص دستگاه اندازه دانه­ های خاک باید در محدوده ماسه قرار گیرد. خاک بسیار ریز برای پیزومترها مشکل­ساز خواهد بود و خاک بسیار درشت نیز به دلیل عدم برقراری شرایط دارسی و آشفتگی جریان امکان پذیر نمی ­باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۲-۱- دانه بندی خاک
به منظور تعیین دامنه اندازه ذرات خاک و توزیع وزنی آن­ها دانه بندی صورت می­گیرد. جهت تعیین دانه بندی خاک­ها، هریک از خاک­ها بر روی یک سری الک ریخته شده در دستگاه شیکر قرار داده شد، سپس وزن باقی مانده از خاک روی هر الک اندازه گیری می­ شود. با تعیین درصد عبوری از هر الک منحنی دانه بندی خاک رسم شود. منحنی دانه بندی سه نوع خاک مورد استفاده در شکل (۳-۳) ترسیم شده است.
شکل ۳-۳: منحنی دانه بندی خاک های به کار رفته
۳-۲-۲- اندازه موثر[۳۳]، ضریب یکنواختی[۳۴]و ضریب دانه بندی[۳۵]
اندازه موثر، ضریب یکنواختی و ضریب دانه بندی، سه پارامتر پایه می­باشند که از ِآن­ها برای طبقه بندی خاک های دانه­ای و تعیین نفوذپذیری استفاده می­ شود.
قطری که در روی منحنی دانه­بندی مربوط به درصد عبوری ۱۰ است، اندازه موثر نامیده شده و با نمایش داده می­ شود. ضریب یکنواختی نیز مطابق رابطه زیر تعریف می­ شود:
(۳-۱)
که در آن ضریب یکنواختی و مربوط به درصد عبوری ۶۰ درصد در روی منحنی دانه بندی می باشد. ضریب دانه بندی به صورت زیر تعریف می­ شود:
(۳-۲)
که در آن ضریب دانه بندی ، قطر مربوط به درصد عبوری ۳۰ درصد می­باشد.
پارامترهای فوق از روی منحنی دانه­بندی تعیین شده ­اند که مقادیر آن­ها برای سه نوع خاک محاسبه شده است و درجدول (۳-۱) آورده شده است.
جدول ۳-۱: ضرایب دانه بندی خاک ها

پارامترها
نوع خاک
D10 D30 D60 D50 Cc Cu
خاک نوع ۱ ۰٫۶۳۳ ۰٫۹۵۵ ۱٫۴۳۸ ۱٫۲۲ ۱٫۰۰۲ ۲٫۲۶۹
خاک نوع ۲ ۰٫۵۱۴ ۰٫۶۲۰ ۰٫۷۵۱ ۰٫۶۲۵ ۰٫۹۹۵ ۱٫۴۶۲
خاک نوع ۳ ۰٫۳۳۶ ۰٫۶۷۶
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...