۳-۳-۷- روش تحلیل داده ها ( قلمرو محا سبات تحقیق )
تبیین شیوه ی پردازش، تجزیه و تحلیل آگاهی ها و داده های خام تحقیق بر اساس ماهیت موضوع ، قالب بندی فرضیه های مطرح و شیوه ی اعتبار سنجی و مدل سازی روابط ساختاری ضرورت دارد.
۳-۳-۸- محدودیت های عملکردی ( قلمرو معذورات تحقیق )
بیان موانع موجود در برابر کسب داده ها و موارد کاستی مربوط به آگاهی های در خور پردازش، از جنبه منابع و ابزارهای تحقیق و مشکلات سازمانی و فردی، محقق می تواند در بهبود روال تحقیق پیشنهادی در آینده موثر باشد و نتایج مطلوب تری را قابل دسترس نماید.
۳-۴- فرایند اجرای تحقیق
در این تحقیق با بررسی چگونگی راه های ارتقاء سطح تکنولوژی فنی ، با محققان دانشگاهی ، مدیران ارشد وکارشناسان صنعت برق مصاحبه شده و در ادامه اقدام به شناسایی عوامل مهم اندازه گیری ابعاد تکنولوژی در شرکت برق منطقه ای غرب شامل استانهای (کرمانشاه ،کردستان و ایلام )گردیده است.
پرسشنامه تهیه بر پایه شاخص های موجود در ادبیات موضوع در سه بخش طراحی شده است. والات پرسشنامه دارای چهار محتوای اصلی و متفاوت از هم بوده که شامل محتواهای فنی ومهندسی، اقتصادی ،فنی – اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی است. درطراحی پرسشنامه از مقیاس چهار گزینه ای برای سوالات استفاده شده، که این پرسشنامه در مراحل طراحی بر گرفته از جدول هدف – محتوا انجام شده که در ادامه موضوع اهداف ما را از تحقیق روشن می نماید. جدول مورد بحث برپایه نظرات اساتید دانشگاه، مدیران صنعت برق و کارشناسان خبره تنظیم گردیده و پس ا ز جمع بندی نظرات آنان، تلاش شد که سوالات صرفا در راستای عوامل تاثیر گذار بر ارتقاء تکنولوژی در بعد فنی و مهندسی خلاصه شود و سایر شاخص های مرتبط با ارتقاء تکنولوژی در راستای هدف اولیه در پرسشنامه مطرح گردد. تا در این صورت سوالات با شرایط موجود در شرکت برق منطقه ای غرب سازگاری بیشتری پیدا کند .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در مرحله دوم، جدول تهیه شده اولیه (هدف – محتوا ) که نظرات ۳۵ نفر از افراد فوق الذکر در آن اعمال گردیده بود، با در نظر گرفتن مقداربدست آمده از تحلیل آماری صورت گرفته از تعداد سوالات مطرح شده در پرسشنامه که تعدادآنها به ۱۰۴ سوال می رسید به دلیل کاهش میزان خطای آماری و افزایش پایایی، پرسشنامه تجدید نظر شده و تعداد سوالات به ۶۶ سوال محدود گردید. در خصوص سوالات مورد نظر به دلیل اطمینان حاصل نمودن از داشتن روایی کامل، در اختیار ۱۲ نفر که شامل ۶ نفر از اساتید دانشگاه در رشته برق و ۶ نفر از مدیر ان ارشد شرکت برق قرار گرفت. که پس از اعمال نظرات اصلاحی افراد فوق در مرحله سوم ، سوالات پرسشنامه در سه جنبه عملکردی ، شناختی و عاطفی تقسیم بندی گردید. اهمیت هر سوال از نظر خبرگان در جنبه های مذکور مورد بررسی قرار گرفته و در آن تصحیحات لازم صورت پذیرفت. در مرحله نهایی پرسشنامه های تدوین شده بین ۱۸۰ نفر از مدیران ارشد، مدیران میانی وکارشنا سان خبره در برق منطقه ای غرب و شرکتهای توزیع نیروی برق استانهای کرمانشاه، کردستان و ایلام و همچنین مدیران و کارشناسان انتقال برق سه استان توزیع گردید. در گام بعد تحلیل های لازم در خصوص میزان همبستگی متغیرها در هر بخش از پرسشنامه و آزمایش فرضیه تحقیق در مباحث بعدی آورده خواهد شد.
۳-۵ – طرح کلی انجام تحقیق
در تحقیق حاضر پس از مطالعه وجمع آوری مبانی نظری، الگوی طرح ارتقاء تکنولوژی در ابعاد مختلف ازجمله فنی ومهندسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در صنعت برق معرفی می گردد. به دنبال آن ، پروسه تدوین سوالات پرسشنامه برای جامعه و نمونه آماری ارائه شده است . درادامه پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها و بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آنها و همچنین مطالعه موردی در خصوص فایده اقتصادی تکنولوژی های نوین بکار رفته و شناخته شده صنعت برق در بلند مدت ارائه می گردد. در شکل شماره( ۱) الگوی کلی انجام تحقیق بصورت شماتیک آورده شده است.
بررسی محتوای روش و تعیین اهداف بر مبنای محتوای تحقیق
تهیه جدول هدف- محتوا و استخراج سوالات پرسشنامه
جمع بندی نتایج تحقیق
جمع آوری اطلاعات- آنالیز و تحلیل داده ها
تفسیر یافته ها، و تحلیل داده های تحقیق
بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ها -مدل سازی و کشف مدل تجربی اولیه و ارزیابی مدل نهایی
تحلیل معادلات رگرسیون در مدل تجربی نهایی و مطالعه موردی
ارائه پیشنهادات
نمودار (۳-۱): الگوی کلی انجام تحقیق حاضر

۳-۶- جامعه آماری تحقیق

جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند و از آنجاییکه هدف این تحقیق بررسی ارتقاء سطح تکنولوژی در ابعاد فنی ومهندسی و ارزیابی فواید فنی، اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی در بلند مدت می باشد. در نتیجه مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان فنی در صنعت برق در منطقه غرب کشور(کرمانشاه،کردستان و ایلام ) به عنوان جامعه آماری این تحقیق هستند. حجم جامعه آماری تحقیق ۱۸۰ نفر می باشد.

۳-۷- روش نمونه گیری و حجم نمونه آماری

در تعیین حجم نمونه گیری و تعداد واحد تحلیل یابنده بر اساس اهداف تحقیق، روش تحقیق، امکانات مالی، امکانات زمانی، روش تحلیل داده های آماری، حجم وگستردگی جامعه آماری، نحوه کنترل و ارزیابی متغیرها، میزان تاثیر پذیری متغیرهای وابسته از متغیرهای مستقل و اثرگذارنده، درصد خطا پذیری نتایج یا خطای مجاز، ناهمگونی یا همگونی متغیرها، عوامل موثر در مطالعه جامعه آماری و بویژه میزان پایایی و روایی متغیرهای مورد نمونه گیری و نتایج آزمون های قبلی انجام شده در مورد جامعه آماری مشابه و روش های تخمینی و محاسباتی مربوطه می توان اقدام نمود. به گونه ای که کفایت برداشت و قضاوت پذیری در نمونه ها بر قرار شود[۳۱].
در این تحقیق ابتدا جامعه آماری به سه طبقه مدیران ارشد، میانی و کارشناسان ارشد صنعت برق تقسیم شده سپس در هر طبقه از روش نمونه گیری ساده استفاده می شود. همچنین به منظور تعیین حجم نمونه از روش کلاین استفاده شده است.
رابطه (۳-۱) ۴۰ × تعداد متغیرهاN =

۳-۸- ابزار های اندازه گیری تحقیق
روش های متعددی جهت جمع آوری اطلاعات وجود دارد. که از آن جمله می توان به روش های مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه ای اشاره نمود. به دلیل اینکه امکان مصاحبه با تمام افراد مورد نظر در جامعه آماری وجود نداشته و از طرفی در روش پرسشنامه اطلاعات، دارای جنبه کمی و قا بل سنجشمی باشد و ا مر بررسی فرضیه های آماری با بهره گرفتن از داده‌های گردآوری شده به راحتی انجام می پذیرد، بنابراین در این پژوهش روش پرسشنامه ای به عنوان روش اصلی جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است. ابزارهای مورد استفاده در جهت انجام تحقیق با بهره گرفتن از منابع مختلف شامل کتابها، پایان نامه های مشابه، نشریات و مقالات علمی داخلی و خارجی، مدل های معتبر موجود و همچنین بهره برداری از اسناد و مدارک معتبر سازمانی، انجام مشاهدات مربوط به شناسایی، طبقه بندی موارد ارزیابی، اندازه گیری های مرتبط با پرسشنامه های هدفدار و انجام مصاحبه های تخصصی از متخصصین دانشگاهی و مدیران با سابقه فنی شرکت برق منطقه ای غرب برای تهیه اهداف پیشنهادی از موارد یاد شده فوق در جهت مباحث نظری مرتبط با موضوع اقدام شد.

۳-۹ – روش بررسی روایی و پایایی (اعتبار سنجی ) پرسشنامه:

۳-۹-۱- روش بررسی روایی پرسشنامه:
به طور کلی، روایی پرسشنامه بدین معناست که محقق تا چه میزان آنچه را که مدعی اندازه‌گیری آن است، اندازه‌گیری می‌کند. به عبارت دیگر روایی آن خصیصه ابزار یاروش جمع‌ آوری داده‌هاست که داشتن این خصیصه، همان مقولاتی را تعیین می‌کند که برای تعیین آن ، طرح‌ریزی شده است و به طور خلاصه، معنای روایی ابزار تحقیق، این است که ابزار تا چه اندازه برای سنجش آن صفت یا خصیصه مورد سنجش کارایی دارد.
برای تعیین روایی پرسشنامه روش های متعددی وجود دارد که یکی از این روشها، روایی محتوا می باشد. روایی محتوا نوعی روایی است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده میشود. روایی محتوای ابزار اندازه گیری برای سوالهای تشکیل دهنده پرسشنامه است. اگر سوالهای پرسشنامه معرف ویژگی ها و مهارتهای ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای روایی محتوا است. برای اطمینان از روایی محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوالهای تشکیل دهنده ابزار اندازه گیری معرف قسمتهای محتوای انتخاب شده باشد. بنابراین روایی محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می شود. روایی محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. (خاکی‏‏،۱۳۸۲)
۳-۹-۲- روش بررسی پایایی (اعتبار سنجی )تحقیق حاضر:
مقصود از پایایی یک وسیله اندازه‌گیری آن است که اگر خصیصه مورد سنجش را با همان وسیله تحت شرایط مشابه دوباره اندازه‌گیری کنیم، نتایج حاصله تا چه حد مشابه، دقیق و قابل اعتماد است. قبل از انجام تجزیه وتحلیل داده های حاصل از نمونه گیری بدست آمده، بایستی قابلیت قضاوت پذیری در مورد این داده ها سنجیده شود. یعنی قابلیت اتکایی (پایایی)[۳۸] و قابلیت اعتباری یا استناد پذیری (روایی ) [۳۹]وشایستگی داده های تحقیق به اثبات رسیده باشد. منظور از پایائی، آزمون ثبات اندازه‌گیری در زمان های مختلف است، در آزمونهایی که پایائی ضریب بالایی دارد، خطاهای اندازه‌گیری به حداقل کاهش یافته است. بنابراین با انجام راستی آزمایی یعنی به کمک دو روش تحلیل عامل میان داده های موجود و تحلیل همبستگی میان عوامل موثر تحلیل شده به اهداف اصلی تحقیق می توانیم برسیم. به عبارت دیگر پس از کسب داده های پیمایشی از متغیرهای مورد شناسایی در ابزار اصلی نمونه گیری یعنی جدول “هدف –محتوا “طبق جدول(۳-۱)؛ در مورد اهداف تحقیق حاضر، بایستی اقدام به سنجش اعتبارداده های کسب شده برای بررسی ارتباط میان عوامل و متغیرهای بدست آمده و کشف ارتباطات معنی دار مهم بین آنها به کمک روش های تحلیل آماری همچون نرم افزار SPSS نمائیم تا امکان کشف عوامل موثر در مدل سازی موضوع تحقیق فراهم گردد. در این خصوص می توان با انواع روش های تجزیه وتحلیل داده های آماری پس از کشف وجود تفاوت مقداری یا واریانس[۴۰]در متغیرهای تحقیق اقدام نمود. احتمال وجود رابطه میان متغیرهای یک پدیده را از جنبه همبستگی بین آنها مورد بررسی قراردهیم. این مسئله با ضرایب معروفی همچون؛ ضریب همبستگی پیرسون [۴۱]، اسپیرمن [۴۲] و کندال [۴۳] معرفی و محاسبه می شوند. که به کمک روش آمار استنباطی می توان برای شناخت ماهیت متغیرهای اصلی ا قدام نمود [۳۲]. در تحلیل همبستگی میان متغیرها به روش پیش بینی، از روش اکتشافی در مورد میان متغیرهای مستقل و وابسته به کمک تشخیص ساختار ارتباطی عوامل مربوطه اقدام نمائیم [۳۳].
بنابراین در این رابطه به منظور تشخیص پایایی و قابلیت اطمینان یافته های تحقیق به گونه ای که در اثر تکرار پیمایش و اندازه گیری به نتایج یکسانی مشابه قبل دست یابیم از روش های مختلفی می توان اقدام به سنجش نمود. معروفترین آنها روش واریانس آزمایی آلفای کرونباخ[۴۴] می باشد که به صورتی ضابطه مند از روش واریانس های نمونه ها اقدام به اعتبار سنجی می کند(سرمد و دیگران ، ۱۳۸۸). فرمول ضریب آلفای کرونباخ به شرح ذیل می‌باشد:
رابطه (۳-۲)
که در آن:
= واریانس سئوال i ام
= واریانس کل سئوالات
K = تعداد سئوالات
در پرسشنامه تحقیق حاضر برای بررسی پایائی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.
۳-۹-۳- پایا سازی داده های تحقیق
با توجه به موارد ذکر شده فوق در این تحقیق حاضر از روش اعتبار سنجی واریانسی و تعیین آلفای کرونباخ اقدام گردیده، بر این اساس نتیجه حاصله (۰٫۷۵۴=α) کسب گردید که بالاتر از حداقل مجاز (۰٫۶≥ α) و حداقل مطلق که معادل (۰٫۵≥ α) می باشد. بنابراین تحقیق حاضر سطح اعتبار لازم را برای قضاوت پذیری و تعمیم داده های تحقیق را بر آورده می سازد.

۳-۹-۴- رواسازی با تحلیل عاملی دادهای تحقیق

به منظور رواسازی داده ها از دو روش در تحقیق حاضر استفاده شده است. در مرحله نخست با بهره گرفتن از ماتریس هدف-محتوا استفاده شده که براساس اطلاعات مندرج در جدول (۳-۱) میتوان دریافت که در پژوهش حاضر ؛ محتوا ها عبارتند از محتوای فنی و مهندسی، اقتصادی، فنی اقتصادی و فرهنگی اجتماعی که در هر یک از محتواها اهدافی را در جهت ارتقاء تکنولوژی صنعت برق در خود دارند.

جدول( ۳-۱): تبیین ارتباط کاربردی میان عوامل مکنون در اهداف و مولفه های محتوایی(هدف- محتوا)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...