ج: سرقت منزل از طریق کارت زنی : بدین توضیح که سارق با توجه به تجربه ای که دارد متوجه می شود که در منزل مورد نظر قفل نیست و با بهره گرفتن از یک کارت تلفن و یا یک کارت تبلیغاتی مقاوم و عبور آن از لای درب نسبت به عقب راندن زبانه قفل درب اقدام نموده و درب باز می شود .

د: سرقت منزل از طریق بالا رفتن از دیوار یا درب منزل که معمولا زمانی رخ می‌دهد که بالای دیوار و یا درب منزل فاقد نرده و یا مانع صعب العبور باشد.

ه: سرقت منزل از طریق استفاده از شاه کلید که طی تحقیات انجام شده این نوع شگرد در شهر قم مرسوم نمی باشد.

۲-انواع شگردهای سرقت خودرو :

الف : سرقت خودرو از طریق یکسره کردن برق خودرو بدین صورت که سارق با از بین بردن روکش سیمهای ورودی و خروجی سویچ خودرو و اتصال آنان به یکدیگر خودرو را روشن و سرقت می‌کند، البته این نوع شگرد فقط در خودروهای مدل پایین کاربرد دارد و خودورهای مدل بالا که دارای کامپیوتر می‌باشند نمی توان بدین شیوه سرقت نمود.

ب : سرقت خودرو از طریق جابجا کردن کامپیوتر خودرو ، بدین توضیح که بعضی از سارقین فقط نوع خاصی از خودرو را سرقت می‌کنند مثلا سارقی در شهر قم وجود دارد که تخصصش سرقت خودروی زانتیا می‌باشد وقتی بنده نحوه سرقت را از او سوال کردم گفت : بنده یک خودرو زانتیا دارم کامپیوتر آن را باز کرده ام و در زمان سرقت درب موتور خودرو را بلا فاصله بالا می زنم و برق خودرو را قطع می کنم تا اگر خودرو مجهز به سیستم اعلام سرقت است ، این سیستم غیر فعال گردد و بعد ‌فیش‌های ورودی کامپیوتر خودرو را جدا کرده به کامپیوتر خودروی خود وصل می کنم و با توجه به اینکه سوییچ خودرو ام نیز همراهم می‌باشد و این سوییچ با کامپیوتر خودرو ام هماهنگ می‌باشد خودرو بدون هیچ مشکلی روشن می شود و خودرو را به سرقت می برم .

ج: سرقت خودرو از طریق استفاده از غفلت مالک بدین توضیح که بعضی از مردم برای خریدهای فوری صرفا خودرو را خاموش و از ماشین خود پیاده می‌شوند بدون اینکه سوییچ خودروی خود را بردارند و گاها خودرو ‌را بصورت روشن ترک می‌کنند و سارقین به هیچ عنوان از این لحظه ها نمی گذرند و اقدام به سرقت خودرو می نمایند که این نوع سرقت بسیار متداول است.

د: سرقت خودرو از طریق مسدود کردن راه با موانع طبیعی و یا موانعی که شک بر انگیز نباشد که بیشتر این نوع شگرد در بیرون شهر و در جاده های خلوت اتفاق می افتد ، سارقین با قرار دادن چند تکه سنگ بزرگ یا تنه درخت راه را مسدود می‌کنند و خود مخفی می‌گردند پس از اینکه راننده برای بازکردن جاده از ماشین خود پیاده می شود نسبت به سرقت اتومبیل وی اقدام می‌کنند. بعضی اوقات نیز سارقین با پوشیدن لباس پلیس و ایجاد ایست بازرسی و متوقف نمودن خودروها به بهانه بازرسی نسبت به سرقت خودرو اقدام می‌کنند، لازم به ذکر است این نوع ‌سرقت‌ها معمولا توام با آزار و اذیت ‌مال‌باختگان است.

۳-انواع شگردهای سرقت داخل خودرو

الف : سرقت از طریق شکستن شیشه خودرو با شیوه شمع زنی بدین توضیح که سارق به وسیله یک عدد شمع خودرو یا موتورسیکلت ضربه ای به شیشه درب خودرو وارد می‌کند این ضربه باعث می‌گردد که شیشه به شکسته و به صورت پودر بدون هیچ گونه ایجاد صدای بریزد و سارق اشیا داخل خودرو را سرقت کند.

ب: سرقت از خراب کردن قفل مرکزی خودرو بدین توضیح که سارق به وسیله یک پیچ گوشتی قوی ، پیچ گوشتی را داخل توپی فقل درب سمت راننده کرده و با چرخاندن آن ضمن تخریب فقل به راحتی درب خودرو را باز می‌کند.

ج : سرقت از طریق درب کشی بدین صورت که سارق خودروهایی را که دربهای آنان فاقد استحکام می‌باشد و یا بصورتی طراحی شده اند که انگشنان سارق می‌تواند لای درب قرار گیرد انتخاب کرده و با گرفتن گوشه بالای درب خودرو آن را به سوی خود می کشد و بدین صورت لای درب باز می شود و دست خودرو را داخل خودرو می‌کند و در راباز و اقدام به سرقت می کند.

د: سرقت داخل خودرو از طریق استفاده از غفلت مالک ، بدین صورت سارقین مترصد این هستند که افراد خودروی خودرو را بدون قفل کردن درب آن رها نمایند و از این فرصت استفاده کرده و اقدام به سرقت می نمایند.

ه: سرقت داخل خودرو از طریق خودروهای که ‌در خیابان متوقف می‌باشند مثلا پشت چراغ قرمز ایستاده اند ولی شیشه های عقب یا سمت شاگرد خودرو پایین است و کیفی روی صندلی قرار گرفته است در این زمان سارقین به صورت پیاده یا به وسیله موتور سیکلت کنار خودرو آمده در ناگهان نسبت ربایش کیف یا کالا اقدام و از شلوغی مکان استفاده کرده و متواری می‌گردند.

۴-انواع شگرهای سرقت از طریق جیب بری یا کیف زنی

الف: جیب بری از طریق ایجاد دعوا و مرافعه های ساختگی بدین صورت که دونفر سارق در یک مکان شلوغ اقدام به دعوای ساختگی بین خود می‌کنند و جیب مردمی را که برای جدا کردن آن دو می‌آیند را می‌زنند.

ب : جیب بری با بهره گرفتن از ازدحام جمعیت مثل مکان‌های عمومی مثل حرم مطهر ، مترو ، بازار در ایام خاص که مردم به صورت فشرده در حال حرکت می‌باشند اقدام به سرقت می‌کنند.

ج: کیف زنی با بهره گرفتن از موتور سیکلت که بیشتر قربانیان این نوع سرقت خانم‌ها می‌باشند بدین صورت که سارقین فردی را که کیف همراه دارد و به صورت غیر محتاطانه کیف دستی خود را حمل می‌کند تحت مراقبت قرار می‌دهند و در یک زمان مناسب از پشت مالباخته به او نزدیک و می‌شوند و در یک چشم به هم زدنی کیف وی را می ربایند.

مبحث چهارم : رابطه سرقت با سایر جرائم

گفتار اول : رابطه سرقت با اعتیاد:

اگر بستر جرم زایی را به خیابانی تشبیه کنیم، در رابطه فوق، این خیابان دوطرفه است یعنی یک طرف آن سارق قرار دارد و در طرف دیگر آن معتاد است. فردی که در دام اعتیاد گرفتار شد، پس از مدتی شغل خود را از دست می‌دهد و در نتیجه برای تأمین هزینه های خود مستأصل می‌گردد. از آنجا که زمینه انحراف در وی وجود دارد، در صورتی که در شرایط مساعدی قرار گیرد، از دزدیدن حتی اشیاء و لوازم منزل پدری خود نیز ابایی ندارد زیرا اعتیاد به مرور زمان، احساسات، عواطف و حتی قدرت تشخیص خوب و بد را از او سلب می‌کند لذا برای انجام عمل خود قبحی نمی بیند در تحقیقی که انجام شده، ۸۶ نفر از ۳۰۰ نفر سارقی که مورد پرسش قرار گرفته اند در زمان ارتکاب آخرین سرقت خود معتاد بوده اند و ۲۴ درصد از آن ها اولین سرقت خود را در حالت اعتیاد و یا برای فراهم آوردن پول لازم برای خرید مواد مخدر انجام داده‌اند.

گفتار دوم : رابطه سرقت و طلاق:

رابطه سرقت و طلاق نیز، همانند رابطه سرقت و اعتیاد، دوسویه است. یعنی گاه سرقت موجب از هم پاشیدن کانون گرم خانواده می شود. زمانی نیز بچه های طلاق به علت بی سرپرست بودن به سرقت روی می آورند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...