۱-۷-۱-۲- وجه تسمیه و پیشینه تاریخی:
نام کرمانشاه به بهرام شاه ساسانی منسوب است که در روزگار پدرش، فرمان روایی ایالات کرمان را داشت و بدین جهت به کرمانشاه لقب یافت.
۱-۷-۱-۳- موقعیت جغرافیایی:
استان کرمانشاه با حدود ۲۴۴۳۴ کیلومترمربع وسعت در میانۀ ضلع غربی کشور، بین ۳۳ درجه و ۳۶ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۱۵ دقیقه عرض شمالی و ۴۵ درجه و ۲۴ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۳۰ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است. این استان از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان های لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود شده است.محدوده استان کرمانشاه، از هزاره های قبل از میلاد محل سکونت اقوام مختلف بوده است. استان کرمانشاه ناحیه ای کوهستانی است که ما بین فلات ایران و جلگه بین النهرین قرار گرفته و سراسر آن را قله ها و ارتفاعات رشته کوه های زاگرس پوشانده است. این استان به لحاظ صنعتی و کشاورزی منطقه ای پررونق بوده و به لحاظ قدمت و دیرینگی زیست در این ناحیه از جلوه های گردشگری و جاذبه های خاصی برخوردار است.این استان در منتهی الیه غربی کشور از سه طرف دارای مرز داخلی با
استانهای (لرستان، کردستان، ایلام، همدان) و از یک سمت دارای مرز بین المللی با کشور عراق است مختصات جغرافیایی آن بین ۳۶ و ۳۳ درجه و ۱۵ و ۳۵ درجه شمالی و ۲۴ و ۴۵ درجه تا ۳۰ و ۴۸ درجه طول شرقی قرار دارد.
۱-۷-۱-۴- آب و هوا
آب و هوای استان تحت تأثیر رژیم مرطوب مدیترانه ای و دارای میانگین میزان بارندگی سالانه ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیمتر میباشد.
استان کرمانشاه دارای ۴ اقلیم متفاوت است:
۱-زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک در شهرستانهای قصرشیرین-سرپل ذهاب و دهستان ازگله در جنوب غربی جوانرود
۲-زمستان سرد و تابستان خنک(پاوه، جوانرود و کرند غرب)
۳-نیمه خشک خنک شهرستان سنقر و دهستان پشت دربند کرمانشاه
۴-نیمه خشک گرم شامل کنگاور، صحنه و هرسین
۱-۸-۲- کلیات اقتصادی:
کرمانشاه مرکز کشاورزی ایران است و بیشتر درآمد اقتصادی کرمانشاه از این راه است در حوزه شهرستان کرمانشاه دو شهرک صنعتی وجود دارد که بیش از ۲۵۶ واحد صنعتی و تولیدی در آن احداث شده است . این شهرستان به لحاظ نیروی کار ارزان می تواند فعالیت صنعتی چشم گیری داشته باشد میزان صادرات مواد غذایی، مصالح ساختمانی و صنایع دستی کرمانشاه تنها در ۳ ماه نخست سال
۱۳۹۰ مجموع ۹ درصد از صادرات کل کشور را شامل می شود بازارچه مرزی پرویز خان سال ۱۳۸۷ رتبه اول فعالیت را میان بازارچه های مرزی کسب کرده است. و همچنان مقام اول صادرات به کشور عراق و مقام هشتم صادرات کشور ایران را به خود تخصیص داد مهمترین کارخانه های شهر کرمانشاه عبارتند از: کارخانه های قند، پالایشگاه کرمانشاه، پالایشگاه نفت آناهیتا، مجتمع پتروشیمی کرمانشاه، کارخانه سیمان غرب، کارخانه سیمان سامان، کارخانه اسیدسیتریک کرمانشاه (تنها کارخانه اسیدسیتریک خاورمیانه) و … می باشد.
۱-۸-۳-جغرافیای شهر کرمانشاه:
شهر کرمانشاه از شمال به کوه فرخشاد، از شمال غربی به کوه طاق بستان و از جنوب به سفید کوه منتهی می شود که در قسمت مرکزی استان کرمانشاه با موقعیت ۴۷ درجه و ۴ دقیقۀ شرقی و ۱۹ درجه و ۳۴ دقیقه شمالی قرار دارد و دارای ۲۴۵۰۰ کیلومترمربع گستردگی و ارتفاع ۱۲۰۰ متر از سطح دریا است کرمانشاه یکی از شاهراه های ارتباطی شرق و غرب و قدیمی ترین راه عبور زائران عتبات عالیات است که به همین سبب تأثیرات فرهنگی و معنوی برجای گذارده است. کرمانشاه در دروازه زاگرس قرار دارد. رشته کوه زاگرس که فلات ایران را از سرزمین های همسایه جدا کرده است در مسیر کرمانشاه، به دشت های وسیع و کوه های عمدتاً مجزا و دره های وسیعی منتهی می شود که از قدیم برای رسیدن به میان رودان مورد استفاده قرار گرفته است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فاصله زمینی شهر کرمانشاه در شرایط مطلوب تا بغداد، ۳۹۰ کیلومتر، تا تهران، ۵۹۰ کیلومتر، تا مرز خسروی(مرز ایران و عراق) در حدود ۲۰۰ کیلومتر و فاصله هوایی آن تا تهران ۴۱۳ کیلومتر است.
۱-۸-۴-وضعیت انتظامی:
کلانشهر بزرگ کرمانشاه با شهرک های حاشیه نشین متعدد در بعد انتظامی و در حوزه اجرایی آن توسط تعداد ۱۵ کلانتری شهری، یک واحد یگان امداد، یگان ویژه، سه بخش انتظامی و ۱۰ پاسگاه روستایی کنترل و تأمین امنیت انتظامی می گردد.
۱-۸-۵-وضعیت قتل شهر:
آمار وقوع قتل های شهرستان کرمانشاه در سال ۱۳۸۶

ردیف وقوع کشف جنسیت مقتول انگیزه های منجر به حادث شدن قتل
۱ ۴۷ ۳۷ مذکر مونث اختلاف خانوادگی فساد اخلاقی سرقت نزاع و درگیری اختلافات (مالی، ملکی و قبیله ای) سایر انگیزه ها نامعلوم
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...