۴-۲٫ توصیف جمعیت شناختی نمونه

اطلاعات این بخش بر اساس سوالات جمعیت شناختی مندرج در بخش نخست پرسش­نامه استنتاج شده است. ویژگی­های جمعیت­شناختی که در این مطالعه مورد بررسی قرار ‌گرفته‌اند عبارتند از: وضعیت افراد پاسخ­دهنده از نظر میزان تحصیلات و سن است که در ادامه گزارش شده است.

۴-۲-۱٫وضعیت افراد پاسخ­دهنده از نظر سن

افراد پاسخ­دهنده از نظر سن به ۴ گروه کمتر از ۳۵، بین۳۵ تا ۴۵، بین ۴۵ تا ۵۵، و بالاتر از ۵۵ تقسیم گردید. که در جدول (۱-۴) نشان داده شده است. همان طور که مشاهده می­ شود بیشترین فراوانی مربوط به دامنه سنی بالاتر از۵۵ سال است و کمترین دامنه سنی مربوط به دامنه سنی ۴۶ تا ۵۵ سال است.

جدول ۱-۴: وضعیت افراد پاسخ­دهنده از نظر سن

ردیف
رده بندی
فراوانی
درصد
۱
کمتر از ۳۵

۲۴

۵/۱۹

۲
۳۶تا۴۵

۲۲

۹/۱۷

۳
۴۶ تا ۵۵

۳۱

۲/۲۵

۴
بالاتر از ۵۵

۴۶

۳۷

۵

کل

۱۲۳

۱۰۰

شکل۱-۴: نمودار دایره­ای وضعیت افراد پاسخ­دهنده از نظر سن

۴-۲-۲٫ وضعیت افراد پاسخ­دهنده از نظر سطح تحصیلات

برای شناسایی سطح تحصیلات جامعه آماری پژوهش به سه سطح فوق دیپلم و پایین­تر، لیسانس، فوق لیسانس و بالاتر تقسیم گردید. فراوانی افراد پاسخ­دهنده در در جدول (۲-۴) نشان داده شده است. همان طور که مشاهده می­ شود بیشترین فراوانی مربوط به پاسخ دهند­گان با سطح تحصیلات کارشناسی است و کمترین سطح تحصیلات مربوط به سطح تحصیلات دیپلم است.

جدول ۲-۴: وضعیت افراد پاسخ­دهنده از نظر سطح تحصیلات

ردیف
رده بندی تحصیلات
فراوانی
درصد
۱

فوق­دیپلم و پایین­تر

۴۶

۴/۳۷

۲

کارشناسی

۶۸

۳/۵۵

۳

کارشناسی ارشد­

۹

۳/۷

۴

کل

۱۲۳

۱۰۰

شکل۲-۴: نمودار دایره­ای وضعیت افراد پاسخ­دهنده از نظر سطح تحصیلات

۴-۳٫ بررسی پایایی و روایی متغیرهای پژوهش

نظر به اینکه استاندارد­سازی ابزارهای پژوهش زیربنای تحلیل­های آماری محسوب می­ شود. در این مطالعه در راستای استانداردسازی ابزارهای پژوهش از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید؛ و سپس از روش همسانی درونی (ضریب آلفای کرانباخ) برای بررسی پایایی مقیاس­ها و خرده­مقیاس­ها استفاده شد. ضریب آلفای توسط کرانباخ[۹۰] (۱۹۵۱) برای اندازه گیری همسانی درونی درون یک مقیاس چند گویه ای توسعه یافت این روش از فنون آماری کارآمد برای برآورد اعتبار مقیاس­های چند سوالی محسوب می شود (پترسون[۹۱]، ۱۹۹۴). در تحلیل عاملی تاییدی داده ­ها با مدل­های اندازه ­گیری از قبل طرح شده تطبیق و مقایسه می‌گردد و برای بررسی تطابق داده ­ها با متغیر پنهان مورد نظر شاخص­ های برازش زیادی وجود دارد که ‌می‌توان به شاخص­ هایی از قبیل شاخص کای اسکوئر به درجه­آزادی(χ۲)، ریشه میانگین مربعات باقیمانده (RMR) ، شاخص نیکویی برازش (GFI)، شاخص نیکویی برازش اصلاح شده (AGFI)، شاخص توکر-لوئیس(TLI)، شاخص برازش هنجار نشده (NNFI)، و شاخص هنجار شده (NFI)، بنتلر-بونت کای­اسکوئر هنجار شده(NC)، شاخص برازش مقتصد (PNFI, PCFI)، و معیار اطلاعات آکائیک (AIC) اشاره کرد.

از آنجا که در این پژوهش تحلیل عاملی تأییدی در دو سطح سازه- عامل و عامل- سوال به طور همزمان انجام شده است. ‌بنابرین‏ سوال اساسی که در این مرحله مطرح شده است این است که آیا مدل اندازه ­گیری یا ساختاری مناسب است؟ برای پاسخ ‌به این پرسش باید آماره ، ضرایب استاندارد و سایر شاخص­ های مناسب بودن برازش مدل مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش با توجه تعداد زیاد شاخص­ های برازش از میان آن ها شاخص­ های رایج در پژوهش­های مختلف، انتخاب گردید. این شاخص ­ها به ترتیب عبارتند از: نسبت کای­اسکوئر به درجه­آزادی(χ۲)، ریشه میانگین مجذورات خطا ( RMSEA)، شاخص نیکویی برازش (GFI)، شاخص هنجار شده (NFI)، شاخص برازش هنجار نشده (NNFI)، و شاخص برازش مقتصد (PNFI) استفاده شده است. پیشینه مدل معادلات پیشنهاد می­دهد که نسبت x2/df کمتر از ۳، ضریب RMSEA کمتر از ۱۰/۰ (جورساک[۹۲]، ۲۰۰۵؛ به نقل بک، شوماکل و اگلوف[۹۳]، ۲۰۰۹)؛ GFI،NNFI، ,NFICFIنزدیک به ۹۵/۰؛ و RMR کمتر از ۰۸/۰ (هیو و بنتلر[۹۴]، ۱۹۹۹)، حاکی از قابل قبول بودن شاخص­ های نیکویی برازش است. در ادامه پایایی ‌و روایی ابزارهای پژوهش تشریح شده است. بر این اساس، در مطالعه حاضر همه شاخص­ های برازش عامل­های یا خرده مقیاس متغیر اصلی (برای مثال، خویشتن­ شناسی یا ترفندهای مدیریت تعارض) شناسایی و نتایج در قالب یک جدول ارائه می شود. چرا که چنین کاری امکان بررسی همزمان شاخص­ های برازش مربوط به متغیرهای مورد مطالعه را فراهم ‌می‌آورد. پس از بررسی شاخص­ های برازش مدل اندازه گیری و ساختاری به تفکیک هر متغیر بررسی می­ شود.

۴-۳-۱٫ متغیر خویشتن شناسی

مقیاس خویشتن­ شناسی از سه خرده مقیاس خودشناسی خصوصی، خودشناسی عمومی و اضطراب اجتماعی تشکیل شده است. در این پژوهش نخست، هر کدام از این سه خرده مقیاس به عنوان متغیر پنهان در نظر گرفته شد. سپس، از طریق مدل اندازه ­گیری تحلیل عاملی تاییدی تک­عاملی روایی سه متغیر خودشناسی خصوصی، خودشناسی عمومی و اضطراب اجتماعی تحت مداقه قرار گرفت؛ نتایج مدل اندازه ­گیری تک­عاملی بر روی سه خرده مقیاس خویشتن شناسی، منجر به حذف گویه­ ۳ از خرده مقیاس خودشناسی خصوصی؛ گویه ۱۱ از خرده مقیاس خودشناسی عمومی؛ و حذف گویه ­های ۱۰، ۱۵ و ۲۳ از خرده مقیاس اضطراب اجتماعی گردید. شاخص های برازش به دست آمده از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول سه خرده مقیاس در جدول (۴-۳) گزارش شده است.

جدول۳-۴: شاخص های برازش مدل اندازه ­گیری تک­عاملی سه خرده مقیاس خویشتن شناسی و متغیر خویشتن­ شناسی

متغیر

X2

df

RMSEA

GFI

NFI

NNFI

CFI

خودشناسی خصوصی

۴۸/۱۵

۱۲

۰۴/۰

۹۵/۰

۹۴/۰

۹۸/۰

۹۹/۰

خودشناسی عمومی

۲۶/۱۰

۸

۰۵/۰

۹۲/۰

۹۵/۰

۹۵/۰

۹۹/۰

اضطراب اجتماعی

۸۴/۷

۹

۰۳/۰

۹۹/۰

۹۷/۰

۱

۱

متغیر خویشتن­ شناسی

۶۲/۲۹۱

۱۴۸

۰۸/۰

۸۱/۰

۸۰/۰

۸۲/۰

۸۵/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...