تحقیق-پروژه و پایان نامه | ۴-۳٫ بررسی پایایی و روایی متغیرهای پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۴-۲٫ توصیف جمعیت شناختی نمونه
اطلاعات این بخش بر اساس سوالات جمعیت شناختی مندرج در بخش نخست پرسشنامه استنتاج شده است. ویژگیهای جمعیتشناختی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتهاند عبارتند از: وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر میزان تحصیلات و سن است که در ادامه گزارش شده است.
۴-۲-۱٫وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر سن
افراد پاسخدهنده از نظر سن به ۴ گروه کمتر از ۳۵، بین۳۵ تا ۴۵، بین ۴۵ تا ۵۵، و بالاتر از ۵۵ تقسیم گردید. که در جدول (۱-۴) نشان داده شده است. همان طور که مشاهده می شود بیشترین فراوانی مربوط به دامنه سنی بالاتر از۵۵ سال است و کمترین دامنه سنی مربوط به دامنه سنی ۴۶ تا ۵۵ سال است.
جدول ۱-۴: وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر سن
ردیف
رده بندی
فراوانی
درصد
۱
کمتر از ۳۵
۲۴
۵/۱۹
۲
۳۶تا۴۵
۲۲
۹/۱۷
۳
۴۶ تا ۵۵
۳۱
۲/۲۵
۴
بالاتر از ۵۵
۴۶
۳۷
۵
کل
۱۲۳
۱۰۰
شکل۱-۴: نمودار دایرهای وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر سن
۴-۲-۲٫ وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر سطح تحصیلات
برای شناسایی سطح تحصیلات جامعه آماری پژوهش به سه سطح فوق دیپلم و پایینتر، لیسانس، فوق لیسانس و بالاتر تقسیم گردید. فراوانی افراد پاسخدهنده در در جدول (۲-۴) نشان داده شده است. همان طور که مشاهده می شود بیشترین فراوانی مربوط به پاسخ دهندگان با سطح تحصیلات کارشناسی است و کمترین سطح تحصیلات مربوط به سطح تحصیلات دیپلم است.
جدول ۲-۴: وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر سطح تحصیلات
ردیف
رده بندی تحصیلات
فراوانی
درصد
۱
فوقدیپلم و پایینتر
۴۶
۴/۳۷
۲
کارشناسی
۶۸
۳/۵۵
۳
کارشناسی ارشد
۹
۳/۷
۴
کل
۱۲۳
۱۰۰
شکل۲-۴: نمودار دایرهای وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر سطح تحصیلات
۴-۳٫ بررسی پایایی و روایی متغیرهای پژوهش
نظر به اینکه استانداردسازی ابزارهای پژوهش زیربنای تحلیلهای آماری محسوب می شود. در این مطالعه در راستای استانداردسازی ابزارهای پژوهش از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید؛ و سپس از روش همسانی درونی (ضریب آلفای کرانباخ) برای بررسی پایایی مقیاسها و خردهمقیاسها استفاده شد. ضریب آلفای توسط کرانباخ[۹۰] (۱۹۵۱) برای اندازه گیری همسانی درونی درون یک مقیاس چند گویه ای توسعه یافت این روش از فنون آماری کارآمد برای برآورد اعتبار مقیاسهای چند سوالی محسوب می شود (پترسون[۹۱]، ۱۹۹۴). در تحلیل عاملی تاییدی داده ها با مدلهای اندازه گیری از قبل طرح شده تطبیق و مقایسه میگردد و برای بررسی تطابق داده ها با متغیر پنهان مورد نظر شاخص های برازش زیادی وجود دارد که میتوان به شاخص هایی از قبیل شاخص کای اسکوئر به درجهآزادی(χ۲)، ریشه میانگین مربعات باقیمانده (RMR) ، شاخص نیکویی برازش (GFI)، شاخص نیکویی برازش اصلاح شده (AGFI)، شاخص توکر-لوئیس(TLI)، شاخص برازش هنجار نشده (NNFI)، و شاخص هنجار شده (NFI)، بنتلر-بونت کایاسکوئر هنجار شده(NC)، شاخص برازش مقتصد (PNFI, PCFI)، و معیار اطلاعات آکائیک (AIC) اشاره کرد.
از آنجا که در این پژوهش تحلیل عاملی تأییدی در دو سطح سازه- عامل و عامل- سوال به طور همزمان انجام شده است. بنابرین سوال اساسی که در این مرحله مطرح شده است این است که آیا مدل اندازه گیری یا ساختاری مناسب است؟ برای پاسخ به این پرسش باید آماره ، ضرایب استاندارد و سایر شاخص های مناسب بودن برازش مدل مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش با توجه تعداد زیاد شاخص های برازش از میان آن ها شاخص های رایج در پژوهشهای مختلف، انتخاب گردید. این شاخص ها به ترتیب عبارتند از: نسبت کایاسکوئر به درجهآزادی(χ۲)، ریشه میانگین مجذورات خطا ( RMSEA)، شاخص نیکویی برازش (GFI)، شاخص هنجار شده (NFI)، شاخص برازش هنجار نشده (NNFI)، و شاخص برازش مقتصد (PNFI) استفاده شده است. پیشینه مدل معادلات پیشنهاد میدهد که نسبت x2/df کمتر از ۳، ضریب RMSEA کمتر از ۱۰/۰ (جورساک[۹۲]، ۲۰۰۵؛ به نقل بک، شوماکل و اگلوف[۹۳]، ۲۰۰۹)؛ GFI،NNFI، ,NFICFIنزدیک به ۹۵/۰؛ و RMR کمتر از ۰۸/۰ (هیو و بنتلر[۹۴]، ۱۹۹۹)، حاکی از قابل قبول بودن شاخص های نیکویی برازش است. در ادامه پایایی و روایی ابزارهای پژوهش تشریح شده است. بر این اساس، در مطالعه حاضر همه شاخص های برازش عاملهای یا خرده مقیاس متغیر اصلی (برای مثال، خویشتن شناسی یا ترفندهای مدیریت تعارض) شناسایی و نتایج در قالب یک جدول ارائه می شود. چرا که چنین کاری امکان بررسی همزمان شاخص های برازش مربوط به متغیرهای مورد مطالعه را فراهم میآورد. پس از بررسی شاخص های برازش مدل اندازه گیری و ساختاری به تفکیک هر متغیر بررسی می شود.
۴-۳-۱٫ متغیر خویشتن شناسی
مقیاس خویشتن شناسی از سه خرده مقیاس خودشناسی خصوصی، خودشناسی عمومی و اضطراب اجتماعی تشکیل شده است. در این پژوهش نخست، هر کدام از این سه خرده مقیاس به عنوان متغیر پنهان در نظر گرفته شد. سپس، از طریق مدل اندازه گیری تحلیل عاملی تاییدی تکعاملی روایی سه متغیر خودشناسی خصوصی، خودشناسی عمومی و اضطراب اجتماعی تحت مداقه قرار گرفت؛ نتایج مدل اندازه گیری تکعاملی بر روی سه خرده مقیاس خویشتن شناسی، منجر به حذف گویه ۳ از خرده مقیاس خودشناسی خصوصی؛ گویه ۱۱ از خرده مقیاس خودشناسی عمومی؛ و حذف گویه های ۱۰، ۱۵ و ۲۳ از خرده مقیاس اضطراب اجتماعی گردید. شاخص های برازش به دست آمده از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول سه خرده مقیاس در جدول (۴-۳) گزارش شده است.
جدول۳-۴: شاخص های برازش مدل اندازه گیری تکعاملی سه خرده مقیاس خویشتن شناسی و متغیر خویشتن شناسی
متغیر
X2
df
RMSEA
GFI
NFI
NNFI
CFI
خودشناسی خصوصی
۴۸/۱۵
۱۲
۰۴/۰
۹۵/۰
۹۴/۰
۹۸/۰
۹۹/۰
خودشناسی عمومی
۲۶/۱۰
۸
۰۵/۰
۹۲/۰
۹۵/۰
۹۵/۰
۹۹/۰
اضطراب اجتماعی
۸۴/۷
۹
۰۳/۰
۹۹/۰
۹۷/۰
۱
۱
متغیر خویشتن شناسی
۶۲/۲۹۱
۱۴۸
۰۸/۰
۸۱/۰
۸۰/۰
۸۲/۰
۸۵/۰
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 12:06:00 ب.ظ ]
|