۲۲/۲

۵۶۰۱

۷۷/۲۰

مهر

۵۹۷۲۷

۱۴۸۲۱

۱۶۹۲۶

۱۵۵۵۷

۴۱۶۳۵

۲۵۳۵

۰۲/۳

۴۳/

۵۲/۲

۱۷۲۹

۵۴/۳۴

نیریز

۱۱۳۷۵۰

۳۲۸۸۱

۳۸۲۴۹

۲۶۹۰۰

۸۰۶۶۵

۶۱۸۵

۴۵/۲

۴۱/

۹۷/۱

۱۰۷۸۷

۵۴/۱۰

مأخذ:مرکز آمار ایران و محاسبات نگارنده
۳-۲۱-اقتصاد پایه:
از اولین گام های مربوط به برنامه‌ریزی توسعه مناطق، شناخت درونی و کالبد شکافی وضعیت موجود اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی است (صباغ کرمانی،۶۵:۱۳۷۷). هدف عمده انجام مطالعات اقتصادی، آگاهی از ترکیب اقتصادی، ارزیابی حیات اقتصادی و پیش بینی وضعیت آینده اقتصاد محلی است تا از آن طریق بتوان زمینه رشد و توسعه منطقه را پیش بینی کرده و تبلور فضایی کالبدی آن را در شکل مناسب به تجسم در آورد (تودارو،۲۴۸:۱۳۷۰). از لحاظ نظری، اقتصاد منطقه به ۲بخش تقسیم می‌شود : فعالیت پایه ای و فعالیت غیر پایه ای.
فعالیت پایه ای، فعالیت‌های هستند که کالا و خدمات را به خارج از محدوده اقتصاد جامعه صـادر می کنند و یا کالا ها و خدمتشان را به افرادی عرضه می کنند که خارج از مرزهای اقتصادی جامعه آمده اند. فعالیت‌های غیر پایه ای آنهایی هستند که نیازهای ساکنین داخل محدوده اقتصادی جامعه را تأمین می کنند. فعالیت‌های غیر پایه ای یا تبعی هیچ کالا یا خدمات تمام شده ای را صادر نمی کنند، بلکه هم از نظر تولید و هم از نطر بازار، محلی هستند. معمولاًبا افزایش فعالیت‌های پایه در یک منطقه ،جریان درآمد منطقه افزایش می یابد .
۳-۲۲-روش ضریب مکانی:این روش برای شناسایی بخش پایه در یک مناطق مختلف به کار می رود و یکی از معروف­ترین نظریه رشد اقتصاد پایه ای است . این نظریه تأکید خاص بر فعالیت‌های پایه­ای و بقیه به عنوان فعالیت‌های غیر پایه ای تلق می گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مدل L.Q یا ضریب کمانی از رابطه زیر به دست می آید:

اگر L.Q=1 باشد منطقه خود کفا است
اگرL.Q>1 باشد منطقه صادر کننده کالا و خدمات است و میزان آن فعالیت پایه ای یا اقتصاد پایه ای را بیان می کند.
اگرL.Q<1باشد منطقه وارد کننده است . مقدار این فعالیت‌ها اقتصاد تبعی یا غیر پایه ای است.
جدول شماره (۳-۶)درصد شاغلان در استان فارس و شهرستان‌های آن و ضریب مکانی بخش‌های اشتغال

شهرستان

کشاورزی

صنعت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...