" فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه – ۲-۵- عوامل اجتماعی شخصیت – 3 " |
“
“شخصیت به وحدت یافتگی تام و تمام یک فرد همراه با ویژگیهای افتراقی مثل هوش و مزاج و رفتار گفته می شود.” (شاملو، ۱۳۸۹).
۲-۳- هر کسی شخصیتی دارد
هر کسی شخصیتی دارد و شخصیت شما به مشخص کردن میزان موفقیت،خشنودی،و رضایت خاطر در زندگی شما کمک میکند. ما درباره ی شخصیت صحیت میکنیم بدون اغراق باید بگوییم شخصیت شما یکی از مهمترین نعمتهای شما است. شخصیت به شما کمک کردهاست تا زندگی خود را شکل دهید و در آینده نیز همین کار را خواهد کرد.
هر چیزی که تا به حال به دست آورده اید هر چیزی که انتظار دارید در شغل خود به دست آورید و حتی وضیت سلامت کلی شما تحت تأثیر شخصیت شما و شخصیت کسانی است که با آن ها در تعامل هستید قرار دارند.شخصیت شما گزینههایی را که در زندگی دارید محدود کرده یا گسترش میدهد.تجربیات خاصی را که با دیگران در میان بگذارید یا شما را قادر میسازد بیشتر آن ها را با دیگران در بگذارید. شخصیت،برخی افراد را محدود میکند و دنیای تجربه را به روی دیگران میگشاید.
تا به حال چند نفر را به داشتن شخصیت عالی توصیف کرده اید؟معمولأ منظور شما از این توصیف این است که آن فرد صمیمیو خوشایند است همنشینی با او خوب است و به راحتی میتوان با او کنار آمد شما برداشت خود را بر مبنای برداشتی که از شخصیت او دارید میگیرید.شما همچنین کسانی را میشناسید که آن ها را به داشتن شخصیت وحشتناک توصیف میکنید چنین آدمهایی شاید متخاصم ،پرخاشگر نامهربان،و ناخوشایند باشند و کنار آمدن با آن ها دشوار باشد . در حالی که شما مشغول قضاوت کردن شخصیت دیگران هستید آن ها نیز درباره شما قضاوتهای مشابهی میکنند.این تصمیمات متقابل زندگی قضاوت کننده و قضاوت شونده را شکل میدهند بارها صورت میگیرد یعنی هر بار با موقعیتی اجتماعی روبه رو میشویم که ایجاب میکند تا با افراد تازه ای تعامل کنیم البته تعداد و تنوع موقعیتهای اجتماعی که دوست دارید در آن ها مشارکت کنید نیز به وسیله شخصیت شما تعیین میشوند برای مثال اجتماعی بودن یا خجالتی بودن شما (شولتزو شولتز،ترجمه محمدی،۱۳۸۹).
۲-۴- ابعادشخصیت
۱٫برون گرایی: این خصیصه شامل ویژگیهایی از قبیل تحریک پذیری و مردم آمیزی (میل به برقراری روابط بین فردی)پرحرفی اعتماد به نفس ابراز هیجانات و احساسات به مقدار زیاد میباشد.
۲٫خوشایندی(مقبولیت):این بعد شخصیت شامل ویژگیهایی از قبیل اعتماد نوع دوستی و احترام به خواستهها و نیازهای دیگران مهربانی و محبت سایر رفتارهای پسندیده اجتماعی میباشد.
۳٫وظیفه شناسی(وجدان):ویژگیهای متداول این بعد شخصیت شامل سطح بالای تفکر به همراه کنترل مناسب واکنشها و نیز رفتارهای هدفمند میباشد. کسانی که از این بعد از شخصیتشان برجسته باشد اهل سازماندهی پرداختن به جزییات کارها هستند.
۴٫تهییج پذیری:کسانی که از این ویژگی در آن ها برجسته باشد از نظر هیجانی بی ثبات مضطرب دمدمیمزاج و خجالتی و افسرده هستند.
۵٫آزاد اندیشی: این خصیصه شامل ویژگیهایی از قبیل تخیل و بینش است و کسانی که این بعد شخصیت در آن ها قوی باشد معمولأ دارای علایق متنوعی میباشند.
– عوامل مؤثر در شخصیت
– عوامل زیستی شخصیتی
این عوامل که معمولأ تحت عنوان مزاج به کار میروند آنهایی ست که به ارث میرسند مهمترین این عوامل عبارتند از:
الف-جنس
یکی از عناصر زیستی در تعیین شخصیت نقش دارد جنس است. تفاوتهای زیستی زن و مرد بسیار متعدد و متفاوت است. این تفاوتها در شکل ظاهری بدن،فیزئولوژی و مخصوصأ غدد درون ریز آشکارا به چشم میخورد.
ب- سن
ساخت شخصیت هر فرد به همرا افزایش سن او تغییر مییابد. همان طور که در مورد اثر جنس در شخصیت اشاره شد عوامل زیستی و عوامل محیطی در اینجا نیز دست به دست هم میدهند و در تغییر شخصیت نوجوان مؤثر واقع میشوند.
ج-عوامل عصبی-غددی
در تعیین مزاج هر فرد،نقش غدد درون ریز که عملکرد آن ها را دستگاه عصبی مرکزی هماهنگ میکند که از اهمیت خاصی برخوردار است.
۲-۵- عوامل اجتماعی شخصیت
عوامل اجتماعی مؤثر در شکل گیری شخصیت،ساختهایی را در بر میگیرند که از عناصر زیر تشکیل میشوند محیط خانواده گروهی که خانواده به آن تعلق دارد و فرهنگی که گروه به آن وابسته است عوامل اجتماعی معمولأ تحت عنوان عوامل نهادی به کار میروند و منظور از نهادی بودن آن ها این است که به طور ارادی ذوارد عمل میشوند و استمرار دارند.
۲-۵-۱- تعلیم و تربیت
مجموعه اقداماتی که گروه اجتماعی اتخاذ میکند تا کودک با برخی موقعیتها رو به رو میشوند و به کمک یادگیری ،شخصیت او شکل بگیرد،اصطلاحأ تعلیم و تربیت در معنای وسیع کلمه نامیده میشود.
۲-۵-۲- نقش اولیه سالهای زندگی
یکی از نظریه هایی که مکتب روانکاوی ارائه کرده و کمتر مورد اعتراض قرار گرفته اثر بنیادی اولین سالهای زندگی در رشد و شخصیت است. (گنجی،۱۳۸۶)
۲-۶- شکل گیری شخصیت
نوزاد همراه با یک رشته ظرفیتهای بالقوه به دنیا میآید. خصوصیات جسمانی مانند رنگ چشم رنگ مو ریخت بدنی و شکل بینی انسان اساسأ در هنگام بسته شدن نطفه تععین میشود.هوش و بعضی استعدادهای خاص مانند استعداد موسیقی و هنر نیز تا حدی به وراثت بستگی دارد شواهد روز افزون نشان میدهد که ممکن است تفاوتهای آدمیان از لحاظ پاسخدهی هیجانی نیز امری فطری باشد در یکی از مطالعاتی که با نوزادان کمیبعد از تولد آنان صورت گرفته از لحاظ خصوصیاتی مانند میزان فعالیت فراخنای توجه سازگاری تغییرات محیط و خلق و خوی کلی تفاوتهای پایایی بین آنان دیده شد. ممکن است نوزادان طبعأ فعال بوده توجهش به آسانی از امری منحرف شود و مایل به پذیرش اشیا و افراد جدید باشد. یک نوزاد دیگر ممکن است اغلب اوقات ساکت بوده در انجام فعالیتها تمرکز زیاد نشان ندهد و از هر وضع جدید هراسان شود. این خصوصیات آغازین خلق و خوی در بسیاری از کودکان که مدت بیست سال رشد آنان مورد مطالعه پیگیر قرار داشت پایدار مانده است(روحالهزاده،۱۳۸۶).
۲-۷- مراحل تحول شخصیت
۱٫مرحله پیش تولدی (یا مرحله در حول و حوش رویداد زادروز)که در آن تفرد در سطحی به وقوع میپیوندد که به زحمت میتوان آن را روانشناختی دانست.
۲٫مرحله پس تولدی یا نخستین دوره کودکی که بلافاصله پس از تولد آغاز میشود و واجد وهلهی نوزادی یا نوتولدی و مقدمات تمایز آزمودنی و شی و تسلط حسی –حرکتی بر واقعیات برونی نزدیک است(سال اول زندگی).
۳٫مرحله یادگیری رمزی یا گذار از نخستین هماهنگیها به کنش نمادی که با غلبه مسئله خود پیروی در ارتباط کلامیمشخص میگردد(سال دوم و سوم زندگی).
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 04:11:00 ب.ظ ]
|