۱۰۰ - ۷۵

 

S1 = خیلی مناسب

 
 

۷۵ - ۵۰

 

S2 = نسبتاً مناسب

 
 

۵۰ - ۲۵

 

S3 = تناسب بحرانی

 
 

۲۵ – ۵/۱۲

 

N1 = نامناسب، قابل اصلاح

 
 

۵/۱۲ - ۰

 

N2 = نامناسب، غیر قابل اصلاح

 

۳-۵ ارزیابی خصوصیات اراضی:

۳-۵-۱ شاخص و درجه اقلیمی :

خصوصیات آب و هوایی حداکثر در چهار گروه نزولات جوی، حرارت رطوبت نسبی و تابش خورشیدی تقسیم می شوند. البته بسته به نوع تیپ بهره وری و محصول، تعداد و نوع آن ها متفاوت خواهد بود. برای ارزیابی هر خصوصیت اقلیمی، مقدار آن در دوره مربوطه با بهره گرفتن از آمار بارندگی محاسبه شده و با مقایسه با جداول اقلیمی، درجه آن تعیین می گردد. برای تلفیق درجات خصوصیات اقلیمی به روش پارامتریک می توان از معادله ریشه دوم یا معادله همان روش پارامتریک خاص، استفاده کرد تا شاخص اقلیمی محاسبه گردد. سپس شاخص اقلیمی به دست آمده باید به مقیاس درجه تناسب باز گردانده شود تا امکان تلفیق ان با سایر خصوصیات اراضی فراهم گردد این عمل توسط معادلات زیر تحقق می یابد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اگر ۲۵<CI >5/92 CR=16.67+.9CI
اگر ۲۵<CI CR=1.6CI
در این معا دلات CR، درجه تناسب اراضی و CI، شاخص اقلیم می باشد. سایز و همکاران و همچنین کالوگیرو و همکاران برای محصولات مختلف، نیازهای اقلیمی را در قالب جداول نیازها به تفکیک سیکل رشد ارائه کرده اند.

۳-۵-۲ درجه بافت و ساختمان خاک

برای ارزیابی بافت و ساختمان خاک، اگر پروفیل یکنواخت باشد یک درجه یا یک کلاس به بافت تعلق می گیرد. ولی اگر پروفیل یکنواخت نباشد، پروفیل تا عمق توسعه ریشه یا تا بالای لایه محدود کننده بسته به عمق و خاک و نوع محصول به بخشهای مساوی تقسیم شده و با اعمال فاکتورهای وزنی یک بافت یا درجه برای کل پروفیل محاسبه می شود. نظر به اینکه با افزایش عمق خاک اهمیت خواص خاک برای رشد گیاه کاهش می یابد به همین دلیل از ضرایب وزنی مزبور برای اعماق مختلف خاک استفاده می شود.

۳-۵-۳ درجه سنگ و سنگ ریزه

اگر سنگ ریزه در عمق ۲۵سانتی متری موجود باشد و با عمق کاهش یابد، متوسط سنگ ریزه تا عمق ۲۵سانتی متر مورد ارزیابی قرار می گیرد. در غیر این صورت با اعمال فاکتورهای وزنی در عمق توسعه ریشه در بخش های مساوی، متوسط وزنی سنگ ریزه برای کل پروفیل محاسبه و مورد ارزیابی قرار می گیرد .

۳-۵-۴ درجه عمق خاک

عمق بهینه ریشه دو برابر عمقی است که ۶۰ درصد ریشه ها در آن قرار دارند. عمق خاک، ضخامت بخش سست خاک در بالای یک لایه محدود کننده می باشد، که نسبت به ریشه و آب غیر قابل نفوذ است.

۳-۵-۵ درجه آهک

اگر مقدار آهک از عمق ۲۵ سانتی متر به طرف پایین پروفیل کاهش یابد ، مقدار اهک در عمق ۲۵ سانتی متری مورد ارزیابی قرار می گیرد. در غیر این صورت در عمق توسعه ریشه یا تا بالای لایه محدود کننده، با اعمال فاکتور وزنی در بخش های مساوی، درجه نهایی فاکتور آهک تعیین می گردد.

۳-۵-۶ درجه گچ

اگر مقدار گچ از عمق ۲۵ سانتی متر به طرف پایین پروفیل کاهش یابد، مقدار گچ در عمق ۲۵ سانتی متری مورد ارزیابی قرار می گیرد. در غیر این صورت در عمق توسعه ریشه یا تا بالای لایه محدود کننده، با اعمال فاکتور وزنی در بخش های مساوی، درجه نها یی فاکتور گچ تعیین می گردد.

۳-۵-۷ درجه ظرفیت تبادل کاتیونی

برای ارزیابی ظرفیت بافری خاک از ظرفیت تبادل کا تیونی (CEC) ظاهری خاک که با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه می شود، استفاده می گردد.
در این رابطه CECt ظرفیت تبادل کا تیونی بخش معدنی خاک و clay درصد رس است. برای پروفیل های با هوا دیدگی یکنواخت مقدارCEC در افق B یا در عمق۵۰ سانتی متری از سطح خاک یا بالای لایه محدود کننده در ارزیابی ملحوظ می گردد. برای پروفیل های که تحت تاثیر خاکسترهای اتشفشانی و رسوبات رودخانه ای قرار می گیرند، تا عمق ۷۵ سانتی متری به وسیله اعمال فاکتورهای وزنی مقدار CEC محاسبه می شود. برای تصحیح مواد آلی نیز به ازای هر یک درصد کربن آلی به مقدار آن ۶/۲ cmol(+)/Kg اضافه می شود.

۳-۵-۸ درجه مواد آلی

برای ارزیابی مواد آلی باید متوسط وزنی تا عمق ۲۵ سانتی متری محاسبه گردد.

۳-۵-۹ درجه اسیدیته خاک

برای ارزیابی PH متوسط وزنی آنها در عمق ۲۵-۰ سانتی متری محاسبه می شود. به منظور اجتناب از اثرات متقابل بین درصد اشباع بازی و مجموعه کاتیونهای بازی و اسیدیته خاک از این سه خصوصیت، خصوصیتی با بدترین شرایط انتخاب و ارزیابی می شود که در منطقه ی مورد مطالعه با PH یا اسیدیته خاک مورد ارزیابی قرار گرفته است.

۳-۵-۱۰ درجه EC

اگر مقادیر EC از عمق ۲۵ سانتی متری به پایین پروفیل کاهش یابد ارزیابی برای مقادیر متوسط عمق ۲۵-۰ سانتی متری انجام می گیرد. در غیر این صورت باید عمق توسعه ریشه یا لایه ی محدود کننده، فاکتور های وزنی مناسب در بخش های مساوی اعمال گردد تا مقداری درجه شوری خاک برای پروفیل به دست آید.

۳-۵-۱۱ درجه ESP

اگر مقادیر ESP از عمق ۲۵ سانتی متری به پایین پروفیل کاهش یابد ارزیابی برای مقادیر متوسط عمق ۲۵-۰ سانتی متری انجام می گیرد. در غیر این صورت باید عمق توسعه ریشه یا لایه ی محدود کننده، فاکتور های وزنی مناسب در بخش های مساوی اعمال گردد تا مقداری درجه شوری خاک برای پروفیل به دست آید.
جدول(۳-۳) تعداد ضرایب وزنی برای خاک هایی با عمق مختلف (اقتباس از سایز و همکاران، ۱۹۸۸)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...