در این بخش یک قسمت ضرب کننده ولتاژ را به یک مبدل SEPIC ساده به منظور افزایش بهره جهت عملکرد بهتر با ولتاژ ورودی پایین، متصل می کنیم. مبدل پیشنهادی با ولتاژ سوئیچ کمتری نسبت به ولتاژ خروجی و ریپل جریان کمتر، نسبت به مبدل بوست عمل می کند.
در مبدل SEPIC ساده، ولتاژ سوئیچ برابر مجموع ولتا ژهای ورودی و خروجی می باشد. می توان از تکنیک ضرب کننده ولتاژ به منظور افزایش بهره مبدل های DC به DC افزاینده تکفاز یا چند فاز استفاده کرد. یک ترکیب ضرب کننده ولتاژ با مبدل SEPIC در شکل (۳-۱۵) نشان داده شده است.

:افزایش بهره با افزودن قسمت ضرب کننده به مبدل SEPIC ساده
بهبود مبدل SEPIC ساده به­وسیله­ اضافه کردن دیود Dm و خازن Cm در مدار حاصل می­ شود. خازن Cm به وسیله­­ی ولتاژ ورودی مبدل افزاینده شارژ می­ شود. بنابراین ولتاژی که به سلف Lدر طول انتقال اعمال می­ شود بزرگتر از ولتاژ اعمالی مبدل SEPIC معمولی می­باشد که این موضوع منجر به افزابش بهره مدار می­گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

عملکرد مبدل بهبود یافته را می توان در دو مرحله تشریح کرد:

    1. مرحله­­­ی اول ([t0 , t1] شکل ۳-۱۶) : در لحظه­­ی tسوئیچ S خاموش شده و انرژی ذخیره شده در سلف L1 ، از طریق خازن Cو دیود Dبه خروجی و همچنین از طریق دیود Dm به خازن Cm انتقال می­یابد. بنابراین ولتاژ سوئیچ برابر ولتاژ خازن Cm می­ شود. انرژی ذخیره شده در سلف L2 نیز از طریق دیود Do به خروجی انتقال می­یابد.
    1. مرحله­­­ی دوم ([t1 , t2] شکل ۳-۱۷) : در لحظه­ t1 سوئیچ S روشن شده و دیودهای D­m و Do خاموش می­شوند و سلف­های L1 و L2 شروع به ذخیره انرژی می­ کنند. ولتاژ ورودی به سلف L1 اعمال می­ شود و ولتاز Vcs و Vcs نیز به سلف Lاعمال می­شوند. ضمن این­که ولتاژ Vcm بزرگتر از ولتاژ Vcs می­باشد.[۲۷]

مرحله کاری اول مبدل SEPIC بهبود یافته

مرحله کاری دوم مبدل SEPIC بهبود یافته

        1. محاسبه بهره مبدل

       

بهره مبدل SEPIC بهبود یافته با توجه به اینکه میانگین ولتاژ سلف در حالت پایدار صفر است، تعیین می‌شود. بنابراین معادله(۳-۷) در حالت پایداری برای سلف L1 رخ می‌دهد.

(۳-۷)  
(۳-۸)  

بنابراین ولتاژ خازن Cبوسیله معادله (۳-۹) تعیین می‌شود که مشابه معادله بهره مبدل بوست ساده می‌باشد.

(۳-۹)  

در طول یک پریود، هنگامی که سوئیچ قدرت خاموش است دیود‌های Dm و Dدر حالت انتقال هستند و روابط زیر می‌تواند تعیین شود.

(۳-۱۰)  

در حالت پایدار، میانگین ولتاژ سلف L2 برابر صفر است. بنابراین روابط زیر حاصل می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...