منابع کارشناسی ارشد با موضوع تاثیر نام و نشان ... |
۰۳۵/۰
۱۹۶/۰
۷۵۶/۳
۰۰۰/۰
کیفیت درک شده
۲۲۸/۰
۰۴۳/۰
۲۷۳/۰
۳۲۹/۵
۰۰۰/۰
پیوندهای ملی
۱۱۴/۰
۰۳۵/۰
۱۷۳/۰
۲۹۲/۳
۰۰۱/۰
بنابراین نتیجه بررسی فرضیات فرعی پژوهش با بهره گرفتن از نتایج رگرسیون چندگانه بصورت زیر می باشد:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فرضیه ۱: بین وفاداری و نام و نشان شرکت رابطه وجود دارد، تایید می شود.
فرضیه ۲: بین آگاهی و نشان شرکت رابطه وجود دارد، تایید می شود.
فرضیه ۳: بین کیفیت درک شده و نام و نشان شرکت رابطه وجود دارد، تایید می شود.
فرضیه ۴: بین پیوندهای ملی و نام و نشان شرکت رابطه وجود دارد، تایید می شود.
فرضیه ۵: بین دیگر دارایی های اختصاصی و نام و نشان شرکت رابطه وجود دارد، تایید نمی شود.
۴-۵.اعتبار سنجی مدل پژوهش با مدل معادلات ساختاری
مدل معادلات ساختاری رویکرد آماری جامعی برای آزمون فرضیه هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده[۹۴] و متغیرهای پنهان[۹۵] مدل میباشد. از طریق این رویکرد میتوان قابل قبول بودن مدل های نظری را در جامعه های خاص با بهره گرفتن از داده های همبستگی، غیرآزمایشی و آزمایشی آزمود.
تجزیه و تحلیل ساختارهای کواریانس یا مدلسازی علّی یا مدل معادلات ساختاری، یکی از اصلیترین روش های تجزیه و تحلیل ساختارهای دادهای پیچیده است و به معنی تجزیه و تحلیل متغیرهای مختلفی است که در یک ساختار مبتنی بر تئوری، تأثیرات هم زمان متغیرها را برهم نشان میدهد. این روش، ترکیب ریاضی و آماری پیچیده ای از تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر است که در یک سیستم پیچیده گردهم آمده تا پدیده های پیچیده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. مدل معادلات ساختاری به دو بخش کلی تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تقسیم میشود. در قسمت اندازه گیری ارتباط نشانگرها یا همان سوالات پرسشنامه با سازه ها (متغیرهای پنهان مدل) و در قسمت ساختاری ارتباط عامل ها یا همان متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش با یکدیگر جهت آزمون فرضیه ها مورد بررسی قرار میگیرند.
یکی از قوی ترین و مناسب ترین روش های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و اجتماعی تجزیه و تحلیل چند متغیره است، زیرا ماهیت این گونه موضوع ها چند متغیره بوده و نمیتوان آن ها را با شیوه دو متغیری (که هر بار تنها یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته میشود) حل نمود. تجزیه و تحلیل چند متغیره به یک سری روش های تجزیه و تحلیل اطلاق میشود که ویژگی اصلی آنها، تجزیه و تحلیل هم زمان K متغیر مستقل و n متغیر وابسته است. تجزیه و تحلیل ساختارهای کواریانس یا مدلسازی علّی یا مدل معادلات ساختاری (SEM[96]) یکی از اصلیترین روش های تجزیه و تحلیل ساختارهای داده ای پیچیده است و به معنی تجزیه و تحلیل متغیرهای مختلفی است که در یک ساختار مبتنی بر تئوری، تأثیرات هم زمان متغیرها را برهم نشان می دهد.
به طور کلی روابط بین متغیرها در مدل معادلات ساختاری به دو حوزه کلی تقسیم میشود:
روابط بین متغیر های پنهان با متغیرهای آشکار (مدل اندازه گیری یا مدل تحلیل عامل تأییدی).
روابط بین متغیر های پنهان با متغیر های پنهان (مدل معادلات ساختاری یا مدل تحلیل مسیر).
در مدل اندازه گیری ارتباط نشانگرها یا همان سوالات پرسشنامه با سازه ها (متغیر ها) مورد بررسی قرار میگیرد و در قسمت مدل ساختاری ارتباط عامل های مورد بررسی با یکدیگر جهت آزمون فرضیه ها مورد توجه هستند. در واقع تا ثابت نشود نشانگرها یا همان سوالات پرسشنامه، متغیر های پنهان را به خوبی اندازه گیری کردهاند، نمیتوان روابط را مورد آزمون قرار داد؛ لذا برای اثبات اینکه مفاهیم به خوبی اندازه گیری شدهاند از مدل اندازه گیری یا تحلیل عاملی تأییدی استفاده میشود. برای بررسی معنی داری هر مدل از معیار های مختلفی همچون کای دو، P-Value و RMSEA استفاده شده است. اگر کای دو تقسیم بر درجه آزادی کمتر از ۳، P-value بیشتر از ۰۵/۰ و RMSEA کمتر از ۱/۰ باشد مدل معنی دار می باشد. اگر معیار های بالا در سطح قابل پذیرش نباشند مدل معنی دار نیست و باید اصلاح شود.
۴-۲-۷.مدل اندازه گیری یا تحلیل عاملی تأییدی
در روش شناسی مدل معادلات ساختاری، ابتدا لازم است تا روایی سازه[۹۷] مورد مطالعه قرار گرفته تا مشخص شود نشانگر(سوال) های انتخاب شده برای اندازه گیری سازه(متغیر)های مورد نظر خود از دقت لازم برخوردار هستند. برای این منظور از تحلیل عاملی تأییدی (CFA[98])، استفاده میشود. به این شکل که بار عاملی هر نشانگر با سازه خود دارای مقدار t بالاتر از ۹۶/۱ باشد. در این صورت این نشانگر از دقت لازم برای اندازه گیری آن سازه یا صفت مکنون برخوردار است؛ لذا جهت بررسی اینکه هر کدام از سازه های مدل تحقیق تا چه حد با نشانگر های انتخاب شده جهت سنجش آن ها دارای هم سویی بودهاند از مدل اندازه گیری یا همان تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است.
۴-۳-۷.مدل اندازه گیری یا تحلیل عاملی تأییدی در سطح متغیرهای پژوهش
تحلیل عامل تاییدی متغیر مستقل وفاداری به نام ملی سمند
در پرسشنامه بررسی تاثیر نام و نشان ملی بر نام و نشان شرکت ایران خودرو در بازار هدف، میزان تاثیر متغیر وفاداری به نام ملی سمند بر نام و نشان شرکت ایران خودرو در بازار با بهره گرفتن از ۵ سوال (نشانگر) بررسی شده است(سوال های ۱ تا ۵). مدل زیر مدل استاندارد شده بررسی متغیر وفاداری به نام ملی سمند در نرم افزار لیزرل می باشد که رابطه متغیر و نشانگرهای آن ترسیم شده است:
شکل ۴ – ۵ مدل استاندارد شده بررسی متغیر وفاداری به نام ملی سمند در نرم افزار لیزرل
با توجه به شکل بالا معیارهای RSMEA، P-Value و کای دو تقسیم بر درجه آزادی در سطح قابل قبولی قرار دارند و مدل دارای برازش مناسب می باشد. لذا میتوان پارامتر های برآورد شده در مدل را به لحاظ آماری قابل اتکا دانست و از تطابق پذیری نشانگرها با سازههای مورد مطالعه استفاده نمود. شکل بالا نشان می دهد که سوال ۱ دارای بیشترین تاثیر با میزان تاثیر ۵۶/۰ و سوال ۳ دارای کمترین تاثیر با میزان تاثیر ۱۱/۰ روی وفاداری به نام ملی سمند می باشند.
اکنون به بررسی معنی داری هر یک از روابط فوق با بهره گرفتن از نمودار آماره تی استودنت می پردازیم. با توجه به اینکه مقدار آماره تی استودنت نشان داده شده در شکل زیر برای هر یک از سوال ها غیر از سوال ۳ بیش تر از ۹۶/۱ است، در نتیجه غیر از سوال ۳ باقی روابط فوق معنی دار می باشند و برای تجزیه و تحلیل های بعدی باید در مدل بمانند. در این متغیر مقدار آماره t برای سوال ۳ برابر با ۲۷/۱ می باشد که کمتر از ۹۶/۱ است، پس این سوال معنی دار نیست و برای تجزیه و تحلیل های بعدی باید از مدل حذف شود.ُ
شکل ۴ – ۶ مقادیر t-value مدل استاندارد بررسی وفاداری به نام ملی سمند در نرم افزار لیزرل
مقادیر محاسبه شده t برای هر یک از بار های عاملی هر نشانگر باقی مانده با سازه یا متغیر پنهان خود بالای ۹۶/۱ است؛ لذا میتوان هم سویی سوالات پرسشنامه برای اندازه گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر دانست. با توجه به مقادیر آماره تی استیودنت مربوط به خطا ها ملاحضه می گردد که مقادیر این آماره برای همه سوال ها بیشتر از ۹۶/۱ است و نشان می دهد که با مقدار معناداری از خطا مواجه هستیم البته به دلیل اینکه روابط بین این سوال ها (غیر از سوال ۳) با متغیر همه بالا و معنی دار هستند، این خطاها قابل چشم پوشی است. برای آنکه نشان دهیم این مقادیر به دست آمده تا چه حد با واقعیتهای موجود در مدل تطابق دارد باید شاخصهای برازش مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین با توجه به بار های عاملی موجود در هر یک از ابعاد میتوان در مورد اهمیت هر یک از نشانگرها تصمیم گیری نمود.
جدول ۴ – ۱۴ بارهای عاملی و T-Value نشانگرهای مربوط به بررسی متغیر وفاداری به نام ملی سمند
سازه پژوهش
علامت در مدل
بار عاملی در مدل استاندارد
T-Value
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 01:41:00 ق.ظ ]
|