فصل سوم
بررسی محدوده مورد مطالعه
۳-۱ مقدمه
امروزه گردشگری، یکی از بزرگ­ترین بخش­های اقتصادی در بسیاری ازکشورها به شمار می­رود (طیبی، بابکی و جباری، ۱۳۸۶). بسیاری ازکشورها، این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می­دانند. اگرچه در شرایط مختلف شرایط متفاوت است، اما همواره گردشگری عامل مهمی برای توسعه اقتصادی به حساب می ­آید(ابراهیمی و خسرویان، ۱۳۸۴). شهرستان پاوه در فاصله ۱۱۲ کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه پس از گذراندن پیچ هایی که تعدادی از کوههای زیبای زاگرس به نام ” شاهو ” را دور میزند شهر پلکانی و بی مانند ” پاوه ” نمایان می شود در میان راه کوهسارها، چشمه ها، جنگل ها و مزارعی که در دامنه ها ایجاد شده اند چنان بدیع و زیباست که روح هر ببیننده ای را سرشار از طراوت می­ کند این مناظر طبیعی به علاوه غارها، آبشارها، وچشمه­ها و باغات رنگین سبب شده اند که پاوه را بهشت استان کرمانشاه قلمداد کنند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

همین­که به شهر باستانی پاوه که سابقه تاریخی فراتر از ۳ هزار سال دارد می رسی از تعجب و حیرت انگشت بر دهان می­مانی که چگونه مردمی در این دیار ساکن­اند که توانسته ­اند چنین ماهرانه و ایستا منازل خود را به صورت پله­های عریض و طویل در دامنه های کوه استوار سازند این سازه ها به گونه ­ای ساخته شده ­اند که در بیشتر موارد پشت بام خانه­ای که در ارتفاع کمتری از دامنه کوه ساخته شده است حیاط منزلی را تشکیل می­دهد که چند متری بالاتر از آن ساخته شده است. به دلیل مشابهت تیپ شهرسازی پاوه به شهر ماسوله در شمال کشور آن را شهر هزار ماسوله نیز لقب داده­اند و پیشوند هزار ماسوله برای آن نشانگر بزرگی و گستردگی شهر پاوه نسبت به ماسوله است.
شهرستان پاوه با داشتن رودخانه­های پرآب سیروان، لیله، مرخیل، و پاوه رود یکی از مناطق پر آب غرب کشور است.
شهرستان پاوه برای تبدیل شدن به یک قطب گردشگری توجه مسئولین را می­طلبد.کارشناسان گردشگری معتقدند با سرمایه گذاری در زمینه آثار تاریخی و جلوه­های شگفت انگیز طبیعی شهرستان پاوه استعداد تبدیل شدن به یک مرکز تفریحی و سیاحتی را دارد(خالدی مکی، ۱۳۹۰: ۱۶۵).
۳-۲ موقعیت استان کرمانشاه و شهرستان پاوه
۳-۲-۱ موقعیت ریاضی
این استان با مساحت ۲۴۵۸۶ کیلومتر مربع، جمعا ۴۵/۱ درصد از مساحت کشور را در برگرفته و از این نظر رتبه هیجدهم را به خود اختصاص داده است. پهنه مذکور بین ۳۳ درجه و ۳۶ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۱۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۵ درجه و ۲۲ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۷ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینوچ قرار دارد.
استان کرمانشاه در میانه ضلع غربی ایران در بین رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. و این استان در غرب کشور واقع شده است.
این استان از شمال با کردستان، از جنوب به استان­های لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب با طول مرز ۳۳۰ کیلومتر با کشور عراق همسایه می­باشد.
شهرستان پاوه در ۳۴ درجه و ۵۵ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۱۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۶ درجه تا ۴۶ درجه و ۳۰ دقیقه طول شرقی واقع شده است( طرح توسعه و عمران شهر پاوه، ۱۳۸۸: ۲).
جدول ۳-۱ طول وعرض جغرافیایی پاوه

شهرستان طول شرقی عرض شمالی
حداقل حداکثر حداقل حداکثر
دقیقه درجه دقیقه درجه دقیقه درجه دقیقه درجه
پاوه ۵۶ ۴۵ ۳۳ ۴۶ ۵۳ ۳۴ ۱۸ ۳۵
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...