۲-۳-۳-۳ پیوند مو

کم مویی، ریزش مو و کچلی یکی از مشکلات مهمی است که افراد برای رفع آن اقدام به انجام انواع مختلف پیوندها و کاشت مو ‌می‌کنند؛ چیزی که این روزها ‌می‌توان در سطح خیابان کلینیک­های آن را دید. مراکزی که با روش­های مختلف در روزنامه­ها، فضاهای مجازی و شبکه­ های ماهواره­ای تبلیغات گسترده ­ای ‌می‌کنند و عکس­هایی از قبل از کاشت و بعد از آن منتشر ‌می‌کنند. بسیاری از جراحی ها، پیوندها و کاشت مو به صورت سرپایی با بی­حسی موضعی انجام می­ شود. به اعتقاد کارشناسان در بسیاری از موارد و با توجه به پیشرفت­های علمی پیوند مو به روش­های جدید یک عمل راحت است که در اکثر موارد رضایت بیماران را هم در پی دارد البته در صورتی که کار توسط متخصصان انجام شود. دکتر یحیی دولتی رئیس انجمن پوست ایران گفته تخلف آشکاری که متاسفانه در کشور ما به وفور مشاهده می­ شود، مراکز متعدد پیوند مو هستند که بدون اینکه صلاحیت لازم را برای این کار داشته باشند، فعالیت و تبلیغ می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان وقتی پیوند و کاشت مو توسط متخصصان انجام شود عوارض جانبی بسیار کم خواهد بود اما شایع ترین عوارض این نوع عمل شامل درد و سوزش خفیف در ناحیه پشت سر، تورم پیشانی و صورت، تشکیل دلمه های کوچک روی محل­های کاشت و در گاهی موارد عفونت و خونریزی خواهد بود. در حال حاضر در بسیاری از کشورها پیوند مو یک تخصص جداگانه و صاحب بورد مجاست اما در کشور ما به صورت تخصصی چندان به آن توجه نشده است.

۲-۳-۳-۴ تزریق چربی

یکی دیگر از روش­های پرمشتری جراحی زیبایی در کشور تزریق چربی در نقاط مختلف بدن افراد هم چون لب، صورت، گونه ها، زیر چشم، سینه­ها و نقاط مختلف است. در این عمل پزشک تحت بی­حسی موضعی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ سی سی چربی از ناحیه شکم یا ران­ها را توسط یک دستگاه مکش خفیف از یک سوراخ کوچک روی پوست تخلیه کرده و سپس با یک دستگاه مخصوص به محل مورد نظر تزریق می­ کند. افراد برای برجسته کردن لب ها، حجیم کردن سینه­ها، پر کردن مناطق لاغر و فرورفته صورت مثل گونه و زیر چشم، پر کردن خط خنده و خطوط اطراف دهان و همچنین برای پر کردن جای آکنه و بریدگی­های قدیمی به دنبال تزریق چربی می­روند. (روزنامه شرق، ۱۳۸۹)

۲-۳-۳-۵ جراحی سینه

جراحی پلاستیک سینه می ­تواند به بسیاری از زنان که به خاطر مشکلاتی همچون سرطان سینه شکل ظاهری خود را از دست داده ­اند، اعتماد به نفسی دوباره بدهد اما این روزها جراحی پلاستیک در ناحیه سینه جای خود را به خارج کردن چربی­ها، بافت­های غده­ای و پوست از سینه­ها یا برعکس به بزرگ­تر کردن سینه­ها داده تا آن­ها کوچک­تر یا بزرگ­تر و هم چنین برجسته­تر بشوند. به اعتقاد کارشناسان افراد بیش­تر برای تناسب سینه­های خود با اندام دیگر بدن یا به خاطر افتادگی و کاهش حجم سینه بعد از حاملگی دست ‌به این نوع جراحی می­زنند.

۲-۳-۳-۶ جراحی شکم

یکی از شایع­ترین مراجعات در جراحی­های زیبایی، بدشکلی­ها و نازیبایی­های شکم است. جراحی شکم یا تامی تاک روشی است برای صاف کردن شکم با برداشتن پوست و چربی اضافی و همچنین سفت کردن عضلات دیواره شکم. تامی تاک می ­تواند ظاهر برآمده شکم را درست کند. (روزنامه شرق، ۱۳۸۹)

۲-۴ تحقیقات انجام شده

۲-۴-۱ پیشینه خارجی

گلداسمیت، ویوم و دریتی[۹۸]۱ (۱۹۹۷) بیان می­دارد که بهزیستی روانی شامل دریافت­های فرد از میزان هماهنگی بین هدف­های معین و ترسیم شده با پیامدهای عملکردی است که در فرایند ارزیابی­های مستمر به دست می­ساید و به رضایت درونی و نسبتاً پایدار در توالی زندگی منتهی می­ شود. همچنین احساس بهزیستی و رضایت از زندگی از چند جنبه اهمیت دارد: تأمین سلامت روانی، جسمانی و افزایش طول عمر، اثبات ارزش شادکامی برای انسان، اندازه ­گیری شاخص کیفیت زندگی در کنار شاخص­ های اقتصادی و اجتماعی است. در واقع بهزیستی روانی یا رضایت از زندگی بزرگ­ترین آرزو و مهم­ترین هدف زندگی بشر است که بیش از هر عامل دیگری بهداشت روانی افراد را تحت تأثیر قرار می­دهد.

آریندل و هیسنیک و فی[۹۹]۲ (۱۹۹۹) در بررسی رابطه­ بین بهزیستی روان شناختی و سلامت عمومی ‌به این نتیجه رسیدند که با افزایش بهزیستی روانشناختی، سلامت عمومی نیز تحت تأثیر قرار گرفته و افزایش می­یابد.

شات و ریف (۱۹۹۷) (به نقل از پارادایس و کرنیس، ۲۰۰۲) در مطالعه­ رابطه­ بهزیستی روانشناختی و روان رنجوری رابطه­ معناداری وجود دارد.

رونی، اوتولینی و رافانلی[۱۰۰]۱ (۲۰۰۳) دریافته­اند که بین ابعاد بهزیستی روانشناختی و اضطراب، افسردگی و خصومت رابطه ی معناداری وجود دارد.

در تحقیقی که انگ، کولز، هیمبرگ و سافرین[۱۰۱]۲ (۲۰۰۵) انجام دادند، نتایج نشان داد که بین بهزیستی روانی و رضایت از زندگی و اختلال اضطراب اجتماعی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد.

مطالعه ی کارن و جری[۱۰۲]۳(۲۰۰۸)، نشان داد زنانی که ظاهر خود را بیشتر مورد ارزیابی قرار می­ دهند، عزت نفس کمتری دارند.

ریچتین، زایر، ماراویتا و پروگینی[۱۰۳]۴(۲۰۱۱) نشان دادند که خودارزشمندی با توانایی بازشناسی و رضایت از نواحی مختلف بدن ارتباط دارد.

مطالعه ی فریزن و هولم کوبست[۱۰۴]۵(۲۰۱۰) نشان داد که افرادی که از ظاهر خود رضایت دارند، بدن خود را به طور کارآمدتر درک ‌می‌کنند و نقایص خود را می­پذیرند.

فردریک، لور، پپائو و لیتیتا [۱۰۵]۶ (۲۰۰۷) در پژوهشی مربوط به جراحی زیبایی و تصویر بدنی و نگرش­های مردان و زنان در طول عمر ‌به این نتیجه رسیدند، افرادی که به جراحی زیبایی علاقه مند بودند تصویر بدنی ضعیف­تری نسبت به کسانی داشتند که علاقه­ای به جراحی زیبایی نداشتند و به خصوص افراد سنگین وزن علاقه مندی بیشتری به جراحی زیبایی لیپوساکشن نشان می­دادند و تصویر بدنی ضعیف تری نسبت به افراد دیگر داشتند.

زیمانسکی و کاش[۱۰۶]۷ (۱۹۹۵)، در تحقیقات خود بیان می­دارند، زنان تمایل دارند از چهره و صورت ارزشیابی بیشتری نسبت به همسالان خود کسب کنند و بیشتر از مردان به جراحی­های زیبایی صورت و گردن متمایل می­شوند.

نتیجه تحقیقات بلاورز ، لاکستون، گردی فلیسیر [۱۰۷]۸ (۲۰۰۳)، وندروال و تیلن[۱۰۸]۹ (۲۰۰۰) نشان داد گه عوامل متعددی مثل ارزش های اجتماعی – فرهنگی، مقایسه­های اجتماعی، تأکید جامعه بر جذابیت ظاهری و تجارب منفی در تعامل با همسالان این گونه نگرانی ها را تشدید ‌می‌کنند و به تداوم آن کمک می­ کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...