بدیهی است این امور در مرکز همکاری های فناوری ریاست جمهوری به عنوان سازمان تسهیلگر فناورانه کشور به علت ساختار پروژه محور آن در رابطه با اطلاعات پروژه ها صورت گرفته و عملیات های مدنظر در قالب این سیستم اطلاعاتی در این حوزه برای سازمان اثر گذار می‌باشد.در بخش ۲-۵ به صورت مختصر به معرفی مرکز همکاری های فناوری ریاست جمهوری که تاکنون به عنوان تنها سازمان تسهیلگر فناورانه در حوزه فناوری های پیشرفته در کشور فعالیت ‌کرده‌است و جامعه این تحقیق را شامل می شود می پردازیم.

ط. مرور تحقیقات پیشین در زمینه سیستم های اطلاعاتی

تاکنون شمایی کلی از سیستم های اطلاعاتی ‌و بالاخص سیستم های اطلاعاتی مدیریت ترسیم شد. همان‌ طور که دیدیم سیستم های اطلاعات مدیریت رامی توان ازدو دید اخص واعم دید. ازدید اخص سیستم اطلاعات مدیریت فقط همان سیستم اطلاعات است که درخدمت مدیریت است ولی ‌در معنی اعم، به کاربرد رایانه و سیستم های اطلاعاتی درتجارت وتوسعه مؤسسات می پردازد. درطول مقاله مشخص شد که سیستم اطلاعات مدیریت فضای حل مسئله بیشتری رانسبت به دیگرکاربردها اشغال می‌کند پشتیبانی آن از بسیار کم تابسیار زیاد ‌در تغییر باشد ‌و مسائلی که پشتیبانی می‌کند می‌تواند به دوصورت ساختاری یانیمه ساختاری باشد. لیکن بشر متوجه پشتیبانی نیازهای اطلاعات کلی درسازمان تانیازهای فردی است. پشتیبانی که توسط سیستم پشتیبانی تصمیم فراهم می شود مشابه سیستم اطلاعات مدیریت می‌تواند ازبسیارکم تابسیار زیاد ‌در تغییر باشد. تنها درمسائل نیمه ساختاری به طورویژه کارمی کند. خصوصیتی که آن را از سیستم اطلاعات مدیریت ‌متمایز می سازد شیوه ای است که درآن پشتیبانی ‌‌نزدیک‌تری ازشخص مدیران انجام می شود. کاربردهایی سیستم اتوماسیون اداری با شخص مدیران انطباق یافته وبه بهترین شکل برای مسائل باساختار کم که ارتباطات غیررسمی فراوان است-وفق می‌یابد. باوجود آنکه سیستم اتوماسیون اداری اطلاعات حل مسئله رادراختیار قرارمی دهد، تصمیم درمورد نحوه به کارگیری آن به مدیران محول می شود.

گسترش سیستم های اطلاعاتی باعث می شود که از ماهیت بروکراتیک مدیریت دولتی کاسته شده وبه سمت وسوی اینفوکراسی گام بردارد. برخی از صاحب‌نظران براین باورند که با تصمیم فناوری اطلاعات،‌مبانی دموکراسی درمدیریت دولتی تضعیف می شود زیرا ماهیت فناوری اطلاعاتی بیش از آنکه جهت گیری دومکراتیک داشته باشد، گرایش‌های تکنوکراتیک دارد. ازسوی دیگر عده ای براین باورند که به کمک فناوری اطلاعات ارزش‌های دموکراتیک مانند تکثرگرایی، آزادی بیان،… تقویت خواهد شد. درجهان ارتباطات ، کنترل مستقیم جای خود رابه ابزارهای غیرمستقیم مانند استانداردسازی، آموزش وپرورش می‌دهد. اطلاعات مبنای قدرت است ‌و انحصار قدرت از هرنوعش که باشد ‌در بلندمدت تبعات منفی خود رانمایان می‌سازد، هم به جامعه زیان می رساند وهم کل حاکمیت رازیرسؤال می ببرد (زاهدی، ۱۳۸۰، ص ۱۲۵).

پس برای این مهارانحصار باید به نوعی اخلاقیات معتقد بود مدیریت باید ‌در بهره گیری از مظاهر جدید فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی باید الزامات اخلاقی چون: ۱-بهبودکیفیت خدمات دستگاه های حکومتی؛۲-اطمینان ازمحرمانه بودن اطلاعات مردم ؛و ۳-دوطرفه بودن جریان اطلاعات میان مردم وحکومت، را رعایت کند.

.i مروری بر امور انجام شده در حوزه سیستم های اطلاعاتی پیاده سازی شده

شرکت حمل و نقل FedEx : شرکت حمل و نقل FedExدر سال ۱۹۷۳ توسط فردی کار آفرین به نام فرد اسمیت بنیان گذارده شد .در حال حاضر این شرکت با دارا بودن زیر ساخته های فیزیکی و مجازی کاملا یکپارچه حمل و نقل ۲۴ ساعتی را به تمام نقاط دنیا انجام می‌دهد شرکت مذکور یکی از پر ازدحام ترین مراکز پردازش داده در دنیا را اداره می‌کند حجم تخمینی مبادلات اطلاعاتی این شرکت ، مدیریت روزانه بیش از صد میلیون درخواست برای بیش از ۳۰۰۰ پایگاه داده و بیش از۵۰۰۰۰۰ فایل بایگانی می‌شوند . این شرکت هم چنین به عنوان یکی از بزرگترین شبکه های آنلاین سرویس دهنده و یا سرویس گیرنده را اداره می‌کند

شرکت حمل و نقل FedEx به دلیل فشارهای ناشی از تورم رو به رشد و رقابت جهانی توسعه پیدا کرد .این فشارها موجب ایجاد تقاضای بیشتر برای تسریع در ارائه خدمات با هزینه کمتر و با کیفیت بالاتر شد اینترنت بستری قابل دسترس و کم هزینه فراهم نمود که این شرکت امکان توسعه جغرافیایی و خدمات رسانی را افزایش دهد

نرم افزاری که این شرکت استفاده می‌کند برنامه ای تحت وب است که ابزارهای حمل و نقل الکترونیکی را نیز به همراه دارد .این نرم افزار به مشتریان توانایی ردیابی موقعیت محموله را از طریق وب سایت شرکت می‌دهد

راه حل های سخت افزاری و نرم افزاری شرکت حمل و نقل FedEx:

    1. Power ship mc FedEx (سیستم سخت افزار و نرم افزار چندین حمل)

    1. ship manager server FedEx (یک سیستم ارائه معاملات با سرعت بالا و قابلیت اعتماد عالی به طور متوسط هر ۸ تقاضا در هر ثانیه را اجازه می‌دهد )

    1. API ship FedEx (که برنامه مبتنی بر اینترنت جهت سفارشات )

  1. FedEx Net –return (یک سیستم مدیریت اقلام برگشتی مبتنی بر وب )

شکل ۲ ۱ زنجیره سفارش شرکت حمل و نقل FedEx

این زیر ساخت ها در حال حاضر به عنوان زنجیره FedEx شناخته شده است. هنگامی که یک مشتری سفارش می‌دهد سفـارش به سرور شرکت فرستاده می شود اطلاعات مربوط به سفارش مشتری به کامپیوتر تاجران ارسال می شود و بعد یک پیام به تاییدیه دریافت سفارش به مشتری ارسال می شود بعدازاینکه سفارش تأیید شد سفارش به یک پردازنده مرکزی فرستاده می شـود و بدین ترتیب سیستم مدیریت انبار فعـال می‌گردد . سیستم موجودی انبار به روز شده و فرایند حمل آغاز می شود در طول تمامی مـراحل کار، مشتری، تاجـر و کارکنان شرکت حمل ونقل می‌توانند در هر زمان وضعیت سفارش و یا تحقق و یا انجام آن را از طریق وب سایت مربوط پیگیری نمایند.

      1. پذیرش فناوری اطلاعات

امروزه تاثیر فناوری اطلاعات بر فضای کسب و کار کنونی غیر قابل انکار است. انسان هزاره سوم در تلاش است با شتاب دادن به روند توسعه و کاربری فناوری اطلاعات در بخش­های مختلف نظام اجتماعی از الگوی سنتی فاصله گرفته و الگوی جدید متناسب با الزامات عصر اطلاعات ایجاد کند(Joseph& Stone, 2003). فناوری ­های اطلاعات و ارتباطات به عنوان فناوری غالب در هزاره جدید معرفی ‌شده‌اند. این فناوری­ها با سرعت بخشیدن به فرایند مبادله اطلاعات و کاهش هزینه­ های داد و ستد، به ابزاری برای افزایش بهره ­وری ‌و کارایی و رشد در تمامی حیطه­های فعالیت بشری تبدیل ‌شده‌اند. مزایای بالقوه این فناوری­ها زمانی قابل حصول است که بین تمام بخش­های جامعه توسعه و گسترش یابند(رضایی، ۱۳۸۸).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...