۱۱

دروازه دولت

۱و۳

۴۳

۹۰

۱۲۰

۶۰-۱۸

۱۲

چهار سوق

۱

۳۴

۵۰

۳۰

۶۰-۳۰

۱۳

میدان امام

۳

۵۰

۸۰

۱۵۰

۳۵-۱۸

۱۴

خیابان فیض

۶

۳۳

۴۰

۷۰

۶۰-۲۰

البته می توان دوچرخه را به عنوان مد جایگزین و یا مد مکمل سایر مدهای حمل و نقل در محدوده سقف ۰ تا ۵ کیلومتر به حساب آورد. حال با یک حساب سر انگشتی ساده و با فرض این که ۶۰% افرادی که از دوچرخه استفاده می کنند، تصمیم بگیرند که از وسیله نقلیه شخصی برای سفرهای ۰ تا ۵ کیلومتری خود استفاده کنند و با فرض ضریب سرنشین ۵/۱ برای اصفهان، متوجه می شویم که روزانه حدود ۶۸۵۰ وسیله نقلیه شخصی به کل وسایل نقلیه اصفهان اضافه می گردد. در این میان از کل سفرهای انجام شده با دوچرخه حدود ۵/۱۷ درصد با هدف کار انجام می گردند و این تعداد سفر که بیشترین سهم از کل سفرهای انجام شده توسط دوچرخه را دارا می باشد سفرهای ثابت و مستمر هستند. این گونه سفرها به علاوه سفرهای تحصیلی زمینه مساعدی را برای استقبال عموم مردم اصفهان از طرح مسیرهای دوچرخه سواری شهری را فراهم آورده است .در جدول زیر مشکلات ایستگاه های دوچرخه از دیدگاه متصدیان و شهروندان استفاده کننده از دوچرخه آورده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۱۱-۱-علل گرایش مردم اصفهان به دوچرخه
بدون شک عوامل زیادی درگرایش مردم این شهر به دوچرخه موثر هستند. موقعیت خاص جغرافیایی این شهر، عوامل اجتماعی- فرهنگی و عوامل اقتصادی در این گرایش نقش بسزایی دارند. مهم ترین علل گرایش مردم شهر به دوچرخه هستند که در ادامه بررسی شده اند.
الف- عوامل فرهنگی و تاریخی:
از حدود ۹۰ سال پیش، دوچرخه در این شهر وجود داشته است و از آن موقع تا حالا فراگیرترین وسیله حمل و نقل درون شهری محسوب می شود. کمتر خانواری در این شهر می توان یافت که دوچرخه نداشته باشد. در واقع داشتن دوچرخه برای خانواده ها به سنت بدل شده است، به طوری که حتی خانواده هایی که از آن استفاده نمی کنند نیز اغلب دوچرخه دارند. وجود دوچرخه و ساخته شدن مسیرهای سبز راه برای دوچرخه سواران که کماکان ۶ کیلومتر از آن وجود دارد به طور نسبی فرهنگ استفاده از دوچرخه را در شهر اصفهان به نسبت دیگر کلان شهرهای ایران تقویت کرده ولی به سطح استاندارد نرسانیده است (همان, ۱۴).
ب- عوامل طبیعی:
از بین عوامل مختلف طبیعی، وضعیت توپوگرافی (شیب)، بارش و دما برای دوچرخه سوار اهمیت زیادی دارد و نامناسب بودن آن، دوچرخه سواری را بامشکلات مواجه خواهد ساخت. با توجه به اینکه دوچرخه وسیله ای است که با نیروی مستقیم دوچرخه سوار حرکت می کند، بنابراین در برابر شیبهای بالا بسیار حساس است. حداکثر شیبی که دوچرخه سوار می تواند تعادل را در آن حفظ کند، شیب ۱۵ درصدی است. شرایط جلگه ای شهر اصفهان این مکان را برای دوچرخه سواران فراهم آورده است، و اختلاف شیب در آن به ۵ درصد می رسد (مختاری ملک آبادی،۱۳۸۷،۱۰).
به علت معتدل بودن شهر اصفهان امکان استفاده از دوچرخه در این شهر حداقل برای ۱۰ ماه از سال وجود دارد. عامل دیگر آب و هوایی که می تواند بر دوچرخه سواری تأثیر داشته باشد، دماست (همان،۱۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...