مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها | فصل چهارم : تجزیه و تحلیل – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
-
- قابلیتِ ساخت مدل های نظری و یا
پیدا کردن راه حل ها برای مشکلاتِ دنیای واقعی
- قابلیتِ ساخت مدل های نظری و یا
گرایش شناختی
-
- پوزیتیویستی(اثبات گرایی)/تفسیری
-
- در پوزیتیویستی، اظهارات نیازمند این هستند که با شواهد (متن) حمایت شوند.
-
- پردازش ها سیستماتیک هستند و در روش های کمی نیز میتواند به کار گرفته شود.
- روش ها و فراگردها در تحلیل تم،
میتواند در تجزیه و تحلیل تفسیری نیز استفاده شود.
قوت ها
-
- برای مجموعه داده های بزرگ بسیار مناسب است.
-
- برای تحقیقات تیمی مناسب است.
-
- دربرگیری تکنیک های کمی که مبتنی بر تم نیست، بر وسعت تحلیل می افزاید.
-
- تفسیرها به وسیله داده ها پشتیبانی
می شود.
- تفسیرها به وسیله داده ها پشتیبانی
- میتواند در جهتِ مطالعهِ موضوعاتِ دیگری از
تجربه های فردی ، استفاده شود.
محدودیت ها
- ممکن است برخی از داده های متنوع تر از دست برود.
منابع اصلی
-
- به طور اخص هیچ کس آن را در متن بیان نکرده است.
- عناصر تجزیه و تحلیل تم، میتواند در بسیاری از کتاب های تجزیه و تحلیل داده های کیفی یافت می شود.
۳ ـ ۸٫ نتیجه گیری
در این فصل، روش تحقیق مورد استفاده برای پژوهش بیان شد. مرحله سومِ پژوهش کیفی به بررسی طرح و روش شناسی پژوهش، جامعه آماری، حجم نمونه، روش نمونه گیری، بررسی پایایی و روایی پژوهش مورد نظر می پردازد که در این فصل توضیح داده شد. در مرحله جمع آوری داده ها، همان طور که در این فصل توضیح داده شد، داده های خام و اطلاعات مورد نیاز، از طریق مصاحبه با خبرگان جمع آوری شد و با انجام یازده مصاحبه پژوهشگر به این نتیجه رسید که داده ها و اطلاعات گردآوری شده به اشباع رسیده است. در فصل بعدی، مرحله چهارم پژوهش که تجزیه و تحلیل
داده های گرآوری شده است انجام میگیرد.
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل
۴ ـ ۱٫ مقدمه
همان طور که در فصل سوم توضیح داده شد، پژوهشگر برای تحلیل اطلاعات حاصل از
مصاحبه های صورت گرفته از روش تحلیل تم استفاده کردهاست، به این ترتیب که پس از بررسی و بازنگریهای متوالی در نسخه نوشتاری مصاحبه ها و کدگذاری آن ها، مفاهیم متنوع و مربوط
استخراج شده و سپس با توجه به همگونی درونی[۴۷] و فقدان همگونی بیرونی[۴۸] محتوای آن ها، که پاتون[۴۹] (۱۹۹۰) از آن ها به مثابه شاخص های قضاوت درباره نوع تنظیم تمها نام برده است، در
گروههایی مشابه و منسجم دسته بندی گردیدهاند، به این ترتیب که داده های هر تم اصلی باید از نظر محتوا و معنایی، در تجانس کامل بوده و همچنین میان تمهای اصلی نیز تمایز روشن و شفافی وجود داشته باشد (براون و کلارک[۵۰]، ۲۰۰۶). در این فصل داده های گردآوری شده با بهره گرفتن از تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد، همچنین با توجه به مصاحبه های صورت پذیرفته سناریوهایی نیز تدوین گردید. مطالب این فصل در سه بخش الف) تحلیل داده های حاصل از مصاحبه و ارائه تم های استخراج شده ب) تحلیل داده های حاصل از مصاحبه و سناریوهای استخراج شده ج) جمع بندی و نتیجه گیری ارائه شده اند.
۴ ـ ۲٫ تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها و ارائه تم های استخراج شده
همان گونه که در مقدمه نیز اشاره شد در این فصل، داده های جمع آوری شده توسط مصاحبه، با بهره گرفتن از روش تحلیل تم، تجزیه و تحلیل می شود. بنابرین ابتدا مصاحبه های انجام شده در word تایپ شد و برای کسب اطمینان از درستی با مصاحبه های ضبط شده، مجددا بررسی شد و با بهره گرفتن از روش کد گذاریِ دستی در برگه های جداگانه کدگذاری انجام شد. برای هر کد شماره هایی اختصاص داده شد به طور مثال ۱۳COIN3 که به معنی ۱۳ امین کد در مصاحبه شماره ۳
میباشد. بعد از کدگذاری، برای پیدا کردن دسته های مفهومی، کد های مشابه در دسته های یکسانی قرار داده شدند و تم های اصلی از طریقِ دسته های مشابه استخراج و نام گذاری شدند که این تم های استخراج شده از پژوهش، در ادامه مطرح خواهند شد. در شکل ۴ ـ ۱ مراحل انجام کار، نشان داده شده است.
همچنین اطلاعات مربوط به مصاحبه شوندگان و کدهای اختصاص داده شده به آن ها به شرح جدول ۴ ـ ۱ قابل مشاهده است.
شکل ۴ ـ ۱٫ مراحل انجام تجزیه و تحلیل تم و کد گذاری
جدول ۴ ـ ۱٫ اطلاعات مرتبط با مصاحبه شوندگان
ردیف
نام
مرتبه علمی
شماره مصاحبه
۱
جناب آقای دکتر علی اصغر پورعزت
استاد
۱
۲
جناب آقای دکتر سهراب اشرفی
استادیار
۲
۳
جناب آقای دکتر افشین علیزاده شعبانی
استادیار
۳
۴
جناب آقای دکتر افشین دانه کار
دانشیار
۴
۵
جناب آقای دکتر حسین نگارستان
استادیار
۵
۶
جناب آقای دکتر آرش جوانشیر خوبی
استادیار
۶
۷
دکتر فرناندو آنتونیو رزته[۵۱]
استادیار
۷
۸
دکتر ویلیام دیوید رابینز[۵۲]
استادیار
۸
۹
جناب آقای دکتر شکری
استادیار
۹
۱۰
جناب آقای دکتر صدیقی
استادیار
۱۰
۱۱
جناب آقای دکتر رضایی
استادیار
۱۱
۱۲
جناب آقای دکتر محمدعلی بابایی
دانشیار
۱۲
۴ ـ ۲ ـ ۱ . تم ایجاد نگرش مثبت به گونه های زیستی
واژه نگرش عبارت است از ترکیبی از باورها و هیجان هایی که شخص را پیشاپیش آماده
میکند تا به دیگران، اشیا و گروههای متنوع به شیوه ی مثبت یا منفی نگاه کند. نگرش ها ارزیابی از اشیا را خلاصه میکنند و در نتیجه پیشبینی یا هدایت اعمال یا رفتارهای آینده را بر عهده
می گیرند. گوردون آلپورت (۱۹۳۵) نگرش را چنین تعریف کردهاست: “نگرش یک حالت آمادگی ذهنی و عصبی است که از طریق تجربه سازمان مییابد و بر واکنش فرد نسبت به تمامی موضوع ها و موقعیت های وابسته به نگرش تأثیر مستقیم و پویا بر جای میگذارد”. لذا ضرورت ایجاد نگرش مثبت در جامعه به واسطه اینکه حفظ گونه های زیستی نقش مهمی در رفع نیازهای ضروری انسان دارد؛ مثل تأمین آب های دائمی و تمیز، پیشگیری از وقوع سیل و طوفان و ایجاد اقلیم پایدار؛ و نابودی گونه های زیستی خطرناک و پیامدهای آن سریع است، از جمله کاهش فرصت ها برای کسب درآمد، سلامت، آموزش و زندگی بهتر، کاهش ماهی در دریا یعنی غذای کمتر برای بقا، کمبود آب تمیز، کمبود منابع جنگل مانند غذا و گیاهان دارویی و در طولانی مدت، درآمد کمتر برای جوامعی که خود جزو فقیرترین کشورهای جهان هستند، ضرورت مییابد. بر این اساس تم ایجاد نگرش مثبت به گونه های زیستی به مثابه اولین تم مطرح شد که شامل هفت دسته مفهومی به شرح جدول ذیل میباشد :
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 10:42:00 ق.ظ ]
|