در این تحقیق برای بررسی پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری از جمله پرسش­نامه یا آزمون­هایی که خصیصه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند به کار می‌رود. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره‌های هر زیر مجموعه سؤال­های پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد، سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد (سرمد و همکاران،۱۳۸۷: ص۱۶۹).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

J تعداد زیر مجموعه سوال­های پرسش­نامه یا آزمون
S2j واریانس نمرات زیر آزمون j ام
S2 واریانس کل تحقیق

معمولاً آلفای کمتر از ۶/۰ پایایی ضعیف، ۶/۰ تا ۸/۰ قابل قبول و بالاتر از ۸/۰ نشان دهنده‌ی پایایی بالا می‌باشد. همچنین، هر قدر این عدد به یک نزدیک­تر باشد بهتر است. جدول شماره (۳-۳) ضریب پایایی پرسش­نامه­ ها را پس یک پیش آزمون شامل ۳۰ نمونه اولیه، به تفکیک نشان می­دهد.
جدول شماره (۳-۳) ضریب پایایی پرسش­نامه­ های اخلاق حرفه­ای و رضایت شغلی

پرسش­نامه پایایی پرسش­نامه
اخلاق حرفه­ای ۰٫۷۷۹
رضایت شغلی ۰٫۸۶۸

۳-۹) روش تجزیه و تحلیل داده­­ها
تجزیه و تحلیل داده ­ها فرآیندی چند مرحله­ ای است که طی آن داده­هایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع­آوری در نمونه آماری فراهم آمده­اند خلاصه، کدبندی، دسته­بندی و در نهایت پردازش می­شوند. در تجزیه و تحلیل داده ­ها، روش­های گوناگون آماری نقش به سزایی در استنتاچ­ها و تعمیم­ها به عهده دارند. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده ­های حاصل از پرسش­نامه و آزمون فرضیات از نرم­افزار SPSS استفاده شده است.
۳-۹-۱) آمار توصیفی[۱۲۹]
از آمار توصیفی به منظور آزمون فراوانی (میانگین­ها، درصدها، انحراف استانداردها، جداول و نمودارها) مربوط به سن، جنسیت، وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی و سنوات خدمت استفاده شده است.
۳-۹-۲) آمار استنباطی[۱۳۰]
۳-۹-۲-۱) آزمون فریدمن[۱۳۱]
این آزمون برای مسائل طرح­های اندازه­ های تکراری قابل استفاده است. با طرح­های اندازه­ های تکراری، هر آزمودنی یک رکورد از پرونده داده­هاست که دارای K متغیر می­باشد. نمرات حاصله از K موقعیت یا فرصت در این متغیرها وارد می­ شود. محقق علاقه­مند به تعیین تغییرات معنی­دار آزمودنی­ها در تمام موقعیت­ها یا فرصت­های مورد اشاره است.
به این منظور، آزمون فریدمن به مقایسه میانه­های متغیرها می‌پردازد و معنی­دار بودن این تفاوت­ها را بررسی می­ کند. در این آزمون، یافته­های متغیرها در هر یکی از موارد، رتبه­گذاری می­شوند و با بهره گرفتن از میانگین رتبه ­های متغیرها در نمونه فرض برابری میانه­های متغیرها مورد آزمون قرار می­گیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...