پیشنهادی که می­توان برای مسئولین داد این است که با ایجاد انجمن­های هواداری برای تیم سعی شود میزان تعلق و اشتیاق و مشارکت هواداران را افزایش داد و آنها را سازمان­دهی کرد که این روش مقدمات اولیه­اش برای تیم تراکتورسازی صورت گرفته است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۳-۵) فرضیه چهارم، بررسی یا تعیین رابطه­ بین شناسه­ی تیم و توانایی شناخت صحیح حامیان آن تیم
همان­طور که از جدول (۱-۵) پیدا است، برای این فرضیه مقدار ضریب مسیر ۰/۴۳ و T-value=4/49 بدست آمده است. یکی از نتایج دور از انتظار این تحقیق همین فرضیه بود.
یکی از دلایل بروز این نتیجه، می ­تواند این باشد که احتمالا تعدادی از افرادی که در ورزشگاه حضور داشته اند، با اینکه هوادار تیم تراکتورسازی تبریز بوده ­اند، اما به اندازه کافی اطلاعاتی راجع به حامیان تیم تراکتورسازی نداشتند. به­عبارت دیگر، حامیان مالی تیم تراکتورسازی را نمی­شناختند، و این می ­تواند به این دلیل باشد که چون سالانه ممکن است حامیان تیم­ها تغییر کنند و بنابراین هواداران سخت است بتوانند شناخت کاملی را از حامیان مالی تیم­شان داشته باشند.
۵-۳-۵) فرضیه پنجم، بررسی یا تعیین رابطه­ بین شناسه­ی تیم و نگرش نسبت به حامیان آن تیم
برای این فرضیه، مقدار ضریب مسیر ۰/۷۴ و T-value=9/14بدست آمده است. این شاخص ­ها وجود ارتباط قوی میان این دو متغیر را تأیید می­ کند. این یعنی هر چه میزان شناسه­ی تیم ورزشی بیشتر باشد، ادراک مثبت فرد از حامی مالی بیشتر است. نتایج بدست آمده از این فرضیه با نتایج حاصل از تحقیقات قبلی از جمله تیزو و الکساندر (۲۰۰۹)، وینر و اسوانسون (۲۰۰۳) و مینگهان (۲۰۰۱) همخوانی دارد.
تعلق مصرف­ کنندگان به یک رویداد یا تیم ورزشی، به عنوان یکی از مهمترین شاخص­ های فردی که ادراک و رفتار مصرف­ کنندگان از حامی­گری را تحت تأثیر قرار می­دهد، مطرح شده است. وجود این رابطه توسط گوینر و اسوانسون (۲۰۰۳)، نیز به اثبات رسیده است.
با توجه به وجود ارتباط قوی بین دو متغیر هواداری که متعلق به تیمی دارای تیمی با شناسه­ی قوی باشد در نتیجه میزان نگرش و درکی که از حامی مالی خواهد داشت مثبت خواهد بود بنابراین مسئولین باشگاه­ها و حامیان مالی باید به فکر تقویت شناسه­ی تیمی باشند تا بتوانند نظر هواداران را به خود جلب کنند.
۶-۳-۵) فرضیه ششم، بررسی یا تعیین رابطه­ بین شناسه­ی تیم و رفتارهای حمایت حامیان آن تیم
برای این فرضیه، مقدار ضریب مسیر ۰/۸۰ و T-value=11/12 بدست آمده است. این شاخص ­ها وجود ارتباط قوی میان این دو متغیر را تأیید می­ کند. این بدان معنی است هر چه میزان شناسه­ی تیم ورزشی بیشتر باشد، حمایت فرد نیز از حامی مالی افزایش می­یابد. نتایج بدست آمده از این فرضیه با نتایج حاصل از تحقیقات قبلی از جمله تیزو و الکساندر (۲۰۰۹)، کارنول و کیوت (۲۰۰۵) و مادریگال (۲۰۰۱) همخوانی دارد.
داشتن تعلق خاطر به یک تیم ورزشی، بیانگر جنبه­هایی از هویت اصلی فرد است که مقاصد رفتاری وی نسبت به حامی تیم را تحت تأثیر قرار می­دهد. وجود تعلق تیمی در فرد، رابطه مثبتی با توانایی تشخیص حامی، نگرش مثبت نسبت به حامی و بروز رفتار حمایتی (قصد خرید) و رضایت (تبلیغات توصیه­ای) از حامی دارد.
۷-۳-۵) فرضیه هفتم، بررسی یا تعیین رابطه­ بین شناسه­ی تیم و رضایت نسبت به حامیان آن تیم
برای این فرضیه، مقدار ضریب مسیر ۰/۸۶ و۱۱/۱۶ T-value= بدست آمده است. این شاخص ­ها وجود ارتباط قوی میان این دو متغیر را تأیید می­ کند. این بدان معنی است که شناسه­ی تیم تأثیر بسیار مثبتی بر رضایت هواداران از حامیان مالی دارد. محققین دیگری از جمله کو و همکاران (۲۰۰۸)، و هاروی و همکاران (۲۰۰۶) در تحقیق خود این رابطه را مورد تأیید قرار داده­اند. همچنین رابطه میان تصویر شناسه و قصد خرید در تحقیقاتی که خارج از حوزه حامی­گری قرار دارند نیز مورد تأیید قرار گرفته است.
تصویر سازمانی مثبت ادراک شده توسط مشتری از آن جهت که ریسک ادراک شده وی را کاهش می­دهد عاملی تأثیرگذار بر روی تصمیمات مربوط به تراکنش­های مالی مصرف ­کننده است و احتمال خرید را افزایش می­دهد. حامی­گری می تواند واکنش مصرف­ کنندگان نسبت به حامی را تغییر داده و موجب ایجاد نگرش­های مثبت نسبت به حامی گردد، که این امر در نهایت منجر به افزایش تمایل مصرف­ کنندگان به خرید محصولات حامی می­ شود. و این میزان رضایت هواداران از حامیان مالی را نشان می­دهد(گوینر و اسوانسون، ۲۰۰۳،ص۲۸۷).
هر چه مصرف ­کننده علاقه­ بیشتری به تیم مورد نظر داشته باشد، نگرش مثبت­تری به حامی پیدا می­ کند. در نتیجه اگر نگرش مصرف کننده از فعالیت­های حامی نسبت به تیم مثبت باشد، این نگرش مثبت به خود حامی نیز منتقل می شود.
به­عبارت دیگر، اگر هوادار احساس کند که شرکت حامی کمک­های ارزشمندی را برای موفقیت تیم ارائه می­ کند، نگرش مثبتی نسبت به حامی پیدا می­ کند که این نگرش مثبت موجب می­ شود تا ادراک فرد از حامی تحت تأثیر قرار گیرد که این ادراک مثبت، در قالب نتایج رفتاری از جمله تبلیغات توصیه­ای محصولات حامی به دیگران بروز کند.
فرضیه ­های چهارم تا هفتم، اهمیت متغیرهای شناسه­ی تیم و تصویر شناسه حامی در ایجاد نتایج رفتاری نسبت به حامی­گری را آشکار می­سازد. همانطورکه مینگهان (۲۰۰۱) بیان می کند، هوادارانی که میزان تعلق به تیم در آن­ها بالا است، بیشتر احتمال می­رود تا تصویر مثبتی نسبت به حامی در ذهنشان شکل گیرد که این تصویر مثبت درنهایت موجب بروز مقاصد رفتاری از جمله قصد خرید و تبلیغات توصیه­ای گردد. بنابراین می­توان گفت که بازاریابان باید به­منظور افزایش اثربخشی حامی­گری، تلاش نمایند تا میزان تعلق تیمی را بهبود بخشند و تصویر مثبتی از حامی در ذهن هواداران ایجاد نمایند.
بازاریابان ورزشی باید برنامه­هایی تدوین و اجرا کنند تا بتوانند تعلق به تیم در افراد را افزایش دهند. این امر می ­تواند با افزایش مشارکت افراد در رویداد­ها و فعالیت­های اجتماعی تیم میسر گردد. علاوه بر این، بازاریابان باید از طریق راهبرد­های مختلف ارتباطی به تبلیغ گسترده حامی و انجام فعالیت­های ترفیعی اقدام کنند. به­عنوان مثال؛ استفاده از تبلیغات در ورزشگاه و خارج از ورزشگاه مانند تبلیغات چاپی ( شامل بنر و عکس­های مختلف از محصولات حامی)، استفاده از تکنولوژی­های مختلف ارتباطی مانند اینترنت، روزنامه­ها و مجلات ورزشی و اعلام این نکته که شرکت حامی این تیم است، تبلیغ محصولات حامی قبل از شروع بازی و ایجاد بخش روابط عمومی به منظور ارتباط با هواداران و … ، می ­تواند میزان آگاهی هواداران از حامی را بالا برده و موجب ایجاد تصویر مثبت از حامی شود.
۴-۵) محدودیت­های تحقیق
هر تحقیقی ممکن است با یک­سری محدودیت­هایی روبه­رو شود. وجود این محدودیت­ها نشان می­ دهند که در تعمیم دادن نتایج هر تحقیق می­بایست جوانب احتیاط را رعایت کرد.
از جمله محدودیت­های این تحقیق این است که در استفاده و تعمیم نتایج حاصل از این تحقیق باید در نظر داشت که این تحقیق به یک ورزش خاص (فوتبال)، یک تیم ورزشی خاص (تراکتورسازی) و یک حامی خاص (حامی اصلی) مربوط می­ شود. بنابر­این نتایج گزارش شده در این تحقیق تنها نظر هواداران این تیم را نسبت به یک شناسه خاص منعکس می­ کند. در نتیجه تحقیقات آتی باید با بسط این تحقیق نتایج حاصل را قابل تعمیم و عمومی تر نمایند.
۵-۵) پیشنهاد­ها
۱-۵-۵) پیشنهاد­های کاربردی و اجرایی برای مدیران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...