دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | ۳-۱۰) روش های گردآوری اطلاعات – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۳-۵)تعداد نمونه و روش اخذآن
پس از تعیین حجم جامعه آماری و با عنایت به محدودیت زمانی انجام پژوهش، از آن نمونهگیری به عمل آمد. برای تعیین حجم نمونه بنا بر جدول۳-۱ فرمولهای مختلفی وجود دارد:
جدول۳-۱: فرمول انتخاب حجم نمونه (حسینی،۱۳۸۲)
فرمول انتخاب حجم نمونه
جامعه
متغیر
نامحدود
کمی
محدود
نامحدود
کیفی
محدود
از آنجایی که در نمونه آماری چندین متغیر کمی را مورد بررسی قرار میدهیم و با عنایت به این موضوع که جامعه آماری تحقیق محدود میباشد لذا فرمول تعیین نمونه آماری به شرح زیر است:
۹۶=
n = حجم نمونه
N = حجم جامعه آماری
= ۱٫۶۴ (در این تحقیق برابر با ۱۰ درصد فرض شد)
e = مقدار خطا (معمولاَ ۱۰ یا کمتر از ۱۰ درصد انتخاب میشود که در این تحقیق معادل ۱۰ درصد یا ۱/۰ در نظر گرفته شد) (حسینی،۱۳۸۲)
= انحراف معیار: برای تعیین انحراف معیار از نمونه ای اولیه با حجم ۳۰ تا استفاده شد که پس از محاسبه عدد ۷۸۹/۰ حادث گردید.
به علت ناهمگن بودن جامعه تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای جهت نمونه گیری استفاده شده است.
۳-۶)متغیرهای تحقیق
ورودی و خروجیها را با بهره گرفتن از ادبیات تحقیق انتخاب شدند و بعد از ان با کمک نظرات خبرگان اصلاح و تعدیل شدند.. جدول ۳-۲ ورودی و خروجیها را به تفکیک متغیرها ارائه داده است. بر اساس ورودی وخروجیهای تعریف شده همان گونه که قبلا ذکر شده است به قرار جدول ۳-۲ است.
عناصر مربوط به ابزارها و تکنیکها
عناصر مربوط به انعطاف پذیری
بعد طراحی
انعطاف پذیربودن محصول
مهندسی همزمان
دسته های تولیدی مناسب
مشارکت مشتری
کاهش زمان راه اندازی
مهندسی ارزش
ترکیب منابع
اجرای QFD
قابلیت تحویل
طراحی به کمک تامین کننده
بهبود بخشیدن محصول
بعد تولید بهنگام
ایجاد محصول جدید
تحویل بموقع
اموزش هم زمان کارکنان
مشارکت تامین کننده
ایجاد بخشهای جدید
حرکت تک محصولی
بعد مربوط به کیفیت
کانبان
عناصر مربوط به پاسخ مشتری
بعد بهبود
روایی و پایایی محصول
سیستم پشنهادات
فروشهای تکراری
کاهش زمان راه اندازی
رضایت بخشی مشتتری از سفارشات
استاندارد سازی
کاهش تعداد شکایات
هموار سازی
کاهش زمان بین خدمات
نقشه جریان ارزش
کاهش زمان برای حل مسایل مشتریان
استفاده مشترک از تجهیزات
نرخ رجوع دوباره مشتری
بعد نگهداری و بازرسی
تعهد وارانتی و خدمات پس از فروش
نگهداری بهره ور
عناصر مربوط به نگهداری و بازرسی کیفیت
کنترل فرایند اماری
کاهش نرخ معیوبات
نگهداری پیشگیرانه
کاهش نرخ ضایعات
اجرای ۵S
کاهش نرخ رد شدن محصول
بعد کنترل بصری
بعد مربوط به سرعت
تحلیل علت
کاهش زمان تحویل در خرید
چراغهای اندن
کاهش زمان تحویل در تولید
ابزارهای گرافیکی
تحویل بموقع محصولات
پوکا یوکه
کاهش زمان سیکل کاری
ابزارهای حمل و نقل
کاهش زمان برای ورود به بازار
عناصر مربوط به تکنولوژی
قابلیت اعتماد در تحویل
بعد تکنولوژی سخت
بعد قابلیت اطمینان
شناخت به کمک کامپیوتر
عناصر مربوط به تعداد تغییرات در دوره ی زمانی
استفاده از ماشینهای NC
تغییرات در سفارشات تولید
دارا بودن تولید انعطاف پذیر
تغییرات در سفارشات فروش
استفاده از CIM
پاسخ به نتایج برای ایجاى تغییرات
بعد تکنولوژی نرم
عناصر مربوط به عملکرى تحویل
تولید سلولی
تحویل بموقع مقدار سفارش
اجرایERP
کاهش زمان بین موعد تحویل و تحویل کالا
دارا بودن فناوری اطلاعات
کاهش زمان تحویل
عناصر مربوط به زیر ساختها
کاهش اختلاف بین معیارهای بیان شده کالا با واقعیت
بعد کارگران
بعد دسترسی به ماشینها
اگاهی و تعهد
کاهش نرخ هزینه تعمیرات ماشین الات
کار تیمی
بعد قابلیت اطمینان
کارگران چند مهارته
عناصر مربوط به تعداد تغییرات در دوره ی زمانی
دارا بودن فرهنگ تغییر
تغییرات در سفارشات تولید
بعد شرایط سازمانی
تغییرات در سفارشات فروش
ارتباطات مناسب
پاسخ به نتایج برای ایجاى تغییرات
ایمنی محیطی
عناصر مربوط به عملکرى تحویل
تغییر در سرپرستی
تحویل بموقع مقدار سفارش
مدیریت
کاهش زمان بین موعد تحویل و تحویل کالا
تعهد و حمایت مدیریت
کاهش زمان تحویل
استفاده از سبکهای مختلف مدیریتی
کاهش اختلاف بین معیارهای بیان شده کالا با واقعیت
اموزش و توانمندسازی
بعد دسترسی به ماشینها
جدول۳-۲ورودی و خروجی ها
۳-۷) زمان و مکان تحقیق
این تحقیق در تابستان سال ۱۳۸۹ در شهرک صنعتی شیراز انجام گردید.
۳-۸)واحد تحقیقی
واحد های مورد بررسی در این تحقیق شرکتهای شهرک صنعتی شیراز میباشند.
۳-۹) روش تحقیق
روش به کارگرفته شده در این تحقیق، آمیزهای از روشهای تحقیق کتابخانهای، میدانی و پیمایشی میباشد. روش کتابخانه ای، عمدتاًً به منظور مطالعه ادبیات موضوع و بررسی سابقه تحقیق و آشنایی با تجربیات صورت گرفته است
روش پیمایشی، آزمون فرضیات تحقیق را امکانپذیر خواهد نمود, برای تحلیلهای آماری در این تحقیق ما از روش رگرسیون برای برای بررسی روابط بین متغیرها استفاده میکنیم و برای بقیه سنجش و مقایسه روش DEA[107] استفاده می شود.
۳-۱۰) روش های گردآوری اطلاعات
در این تحقیق از روش های مختلفی برای گردآوری آطلاعات استفاده خواهد شد که به قرار زیر است.
- مصاحبه
یکی از ابزارهای جمع آوری داده ها محسوب می شود. این ابزار گردآوری داده ها امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می آورد و با کمک آن می توان به ارزیابی عمیق ادراکها ،نگرشها، علایق و آرزوهای آزمودنی پرداخت. از سوی دیگر مصاحبه ابزاری است که امکان بررسی موضوعهای پیچیده، پیگیری پاسخها یا پیداکردن علل آن و اطمینان یافتن از درک سوال از سوی آزمودنی را فراهم میسازد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 12:31:00 ب.ظ ]
|