‌بنابرین‏، وزارت کار باید ابتدا اطمینان حاصل کند که پس از عقد قرارداد بانک با کارآفرین و مجری طرح، آیا اشتغال مورد نظر ایجاد شده است و آیا اعتبار دریافت شده دقیقاً در خرید ماشین آلات یا استخدام نیروی کار به کار گرفته شده است یا خیر؟ ‍ ‍

این که چند میلیارد ریال وام پرداخت شده و شماری وام گرفته‌اند، نباید ملاک اعلام افزایش اشتغال باشد و تا مطمئن نشده‌ایم، نباید آمار بیکاری و اشتغال موجود را تغییر داده و آماری جدید اما نا منطبق با واقعیت ارائه دهیم.

نکتهدیگر، آن است که موافقت کردن با پرداخت وام بانکی به طرح‌های خود اشتغالی و زودبازده، نباید مبنای فرضیهایجاد شغل در همان زمان باشد، زیرا ممکن است که ایجاد آن شغل به زمان زیادی نیاز داشته باشد.

در طرح‌های زودبازده باید به پایداری شغل بیش از هر چیز توجه شود، زیرا برخی از دریافت وام‌ها، طرح‌های زودبازده و خود اشتغالی به معنای ایجاد شغل پایدار و مؤثر و مستمر برای چند سال آینده نیست. قبل از آن که برای ایجاد چند صد هزار شغل برنامه ریزی شود، باید به امکان حفظ اشتغال پایدار، بیش از ایجاد شغل جدید توجه شود زیرا در اقتصادهای پیشرفته مانند آمریکا که حجم گردش مالی و اقتصاد و تولید ناخالص چند برابر کشور ماست، ایجاد شغل نمی‌تواند بیش از ۵/۲ میلیون فرصت شغلی در سال باشد. همچنین حفظ اشتغال پایدار به مراتب سخت‌تر از ایجاد شغل جدید در طرح‌های زودبازده است.

۲-۴- بنگاه­های زود بازده.

با توجه به اینکه این رساله در زمینه اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک اقتصادی (صنایع کوچک و متوسط) می‌باشد لذا بررسی ساختار و تعریف صنایع کوچک و متوسط، مشکلات و موضوعات مرتبط با آن لازم به نظر می‌رسد بنا براین در این قسمت به بررسی ساختار و مشکلات و موضوعات کلیدی در زمینه تأمین اعتبارات برای این بنگاه‌ها پرداخته و راه‌هایی را که در جهت هدایت بیشتر این اعتبارات به بنگاه ها در اجلاس سئول پیشنهاد شده ذکر خواهد شد.

صنایع صنفی

صنایع دستی

صنایع کارگاه وکارخانه ای

صنایع بزرگ

صنایع کوچک ومتوس ممنتمتوسط

صنایع

صنایع صنفی ودستی

نمودار ۲ ــ ۲ تقسیم بندی صنایع.

۲-۴-۱- ساختار و تقسیم بندی صنایع در کشورها:

ساختار و تقسیم بندی صنایع در کشورها به صورت ذیل است (شریفی النبی،۱۳۸۱:.۲۷-۲۸) :

الف ــ صنایع صنفی و دستی:

۱ ــ صنایع دستی و سنتی : به صنایعی اطلاق می‌شود که دارای خط تولید صنعتی نبوده و به کمک دست و هنر و خلاقیت فردی محصولاتشان را تولید می‌کنند مانند صنایع قالی بافی، گلیم بافی منبت کاری و …

۲ ــ صنایع صنفی :به آن دسته از صنایع اطلاق می‌شود که از ماشین آلات صنعتی در صورت نیاز استفاده می‌کنند ولی دارای خط تولید پیوسته و مستمر نبوده و بر اساس نیاز مشتری و نیازهای خاص متقاضی محصولاتشان را تولید می‌کنند مانند واحدهای آهنگری، نجاری و …

ب ــ صنایع کارگاهی و کارخانه‌ای :

به آن دسته از واحدهای تولیدی و صنعتی اطلاق می‌شود که دارای خط تولید مشخص بوده و ماشین آلات و تجهیزات کارگاه برای تولید کالاهای خاص طراحی و نصب شده‌اند. مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌های ریسندگی، بافندگی، لوازم خانگی، تولید سیمان و … اینگونه واحدها صرفاً بر حسب حجم تولید یا اشتغال در آن واحد به دو گروه عمده صنایع “کوچک و متوسط” و صنایع “بزرگ” تقسیم می‌شوند.

صنایع کوچک و متوسط:

توسعه اقتصادی هر کشوری تا حد زیادی به موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط وابسته است. فعالیت این شرکت‌ها در چند بعد مطرح است؛ در بعد اجتماعی، بنگاه­های کوچک و متوسط راه پیشرفت افراد را باز می­گذارند. در بعد سیاسی، این بنگاه­ها ساختار سیاسی را اصلاح ‌می‌کنند و از تمرکز قدرت در شهرهای بزرگ جلوگیری به عمل می ­آورند. از لحاظ اقتصادی، بنگاه­های کوچک و متوسط از عمده عوامل ایجاد اشتغال محسوب می­شوند. از نظر فردی نیز این بنگاه­ها زمینه را برای توسعه فردی و تخصصی و ایجاد افق­های روشن حرفه­ای فراهم می ­آورند. بدین ترتیب این گروه از بنگاه­ها سهم به سزایی در اقتصاد رقابتی، پویا، مبتنی بر دانش و نیز توانایی رشد مداوم، ایجاد اشتغال و تحکیم انسجام را دارند.

بنگاه­های کوچک و متوسط (SMEs): واحدهای کوچک و متوسط تولیدی واحدهایی هستند که بر حسب یک یا چند شاخص زیر تعریف می‌شوند :. .۱اشتغال ۲٫ حجم سرمایه ۳٫ حجم تولید ۴٫ نوع تکنولوژی ۵٫صادراتی بودن تولیدات واحد، که کشورهای مختلف با انتخاب یک یا دو شاخص فوق صنایع کوچک خود را کمی کرده و تعریف مشخصی را مبنای برنامه ریزی و حمایت از اینگونه واحدها قرار داده‌اند.

۲-۴-۲- نمونه هایی از طیف گسترده فعالیت‌های بنگاه های کوچک.

۱ ــ صنایع کوچک مدرن که تولید کننده کالاهای مصرفی هستند.

۲ ــ قطعه سازی (مقاطعه کاری فرعی) : تولید اجزا و قطعات برای ماشین آلات و تجهیزات و یا کارهای مونتاژ فرعی.

۳ ــ صنایعی که ریشه در صنایع دستی دارند مثل قالیبافی، سفالگری، آهنگری و …

۴ ــ صنایع دستی مثل جواهر سازی، ۵ ــ صنایع روستایی که از مازاد محصولات و فراورده‌های کشاورزی در کار تولید استفاده می‌کنند مثل پرورش کرم ابریشم، سفید و آسیاب نمودن برنج.

۶ ــ داد و ستد و کسب و کار هم شامل عمده فروشی و هم خرده فروشی در مناطق روستایی و شهری.

۷ ــ ارائه و عرضه خدمات حرفه‌ای و تخصصی مثل خدمات مشاوره‌ای، تبلیغات، آگهی تجاری و…

۸ ــ فعالیت‌های تفریحی و سرگرم کننده، باشگاه‌های نمایش فیلم‌های ویدئو، سالن آرایش و زیبایی و …

۹ــ سایر فعالیت‌ها مثل خشک‌شویی، رستوران داری، باشگاه‌های ورزشی و …(وزارت صنایع،۱۳۷۳:.۱۳۷۴-۱۳۷۶).

بعد از شناخت واحدها و صنایع کوچک و متوسط و معرفی گستره فعالیت آن ها، در این قسمت اشاره‌ای نیز به نقش این صنایع در رشد و توسعه صنعتی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه خواهد شد.

۲-۴-۳- تأثیر و نقش صنایع کوچک در رشد و توسعه صنعتی کشورهای در حال توسعه و نقاط قوت و ضعف آن:

الف ــ ایجاد فرصت‌های اشتغال با سرمایه گذاری نسبتاً کم به خصوص در بخش خدمات:

صنایع کوچک بیشترین قابلیت را جهت ایجاد اشتغال‌های مولد و سازنده و به طورخاص هدایت قشرعظیم جوانان و نیروهای فعال کشورها را دارا هستند. این صنایع بیشترین سهم را در محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال‌های مولد در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور دارند (بنا بر تحقیقاتی که بر روی صنایع کوچک در کشورهای آسیای جنوب شرقی (آسه آن) انجام شده، نشان داده که در بسیاری از بخش‌های صنعتی صنایع کوچک از نظر بهره وری سرمایه‌ای در سطح بالاتری نسبت به صنایع بزرگ قرار دارند (هیمنز،۱۱۱:۱۹۸۳).

ب ــ فراهم کردن امکانات لازم جهت توزیع عادلانه‌تر درآمد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...