۲٫ تهیه فهرست مدارس متوسطه شهر کرمانشاه به همراه شماره تماس هر یک از آن ها.

۳٫ هماهنگی با مدیران مربوطه وحضور به موقع درمدارس.

۴٫ ارائه ی توضیحات لازم در خصوص پژوهش مورد نظر وتوزیع پرسشنامه‌ها.

۵٫ جمع‌ آوری پرسشنامه‌ها ،ضمن تقدیر ‌و تشکر از مدیران محترم مدارس.

۳-۶ ابزار گردآوری داده ها

در این پژوهش، به منظور بررسی رابطه بین هوش هیجانی و اعتماد سازمانی از دو پرسشنامه استفاده گردید. برای گردآوری اطلاعات مربوط به هوش هیجانی، از پرسشنامه سیبریا شرینگ و برای اعتماد سازمانی، از پرسشنامه اعتماد سازمانی مورمن، بلالکی و نیهوف استفاده شد. اطلاعات مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی شامل مشخصات فردی، جنسیت، سن، میزان تحصیلات و میزان سابقه خدمت نیز در ابتدای پرسشنامه هوش هیجانی درج گردید.

۱٫پرسشنامه هوش هیجانی

این پرسشنامه در سال ۱۳۸۰ توسط منصوری ترجمه و هنجاریابی شده است. این پرسشنامه دارای ۳۳ سؤال و ۵ مؤلفه می‌باشد. به هر کدام از این مؤلفه ها سوالاتی اختصاص داده شده است. در جدول (۳-۱) نام مؤلفه ها و گویه های مربوط به آن آورده شده است.

جدول ۳-۱ مؤلفه های هوش هیجانی ‌و سوالات مربوط به آن

شماره مؤلفه

نام مؤلفه

تعداد سؤالات

شماره سؤالات

۱

خود آگاهی

۸

۶-۱۰-۱۲-۱۴-۲۴-۲۷-۳۲-۳۳

۲

خود کنترلی

۷

۲-۵-۱۱-۱۶-۱۸-۲۳-۳۰

۳

خود انگیزی

۷

۱-۹-۱۵-۲۰-۲۱-۲۶-۳۱

۴

همدلی

۶

۳-۴-۱۷-۲۲-۲۵-۲۹

۵

مهارت‌های اجتماعی

۵

۷-۸-۱۳-۱۹-۲۸

این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرتی ۵ درجه ای تنظیم شده است، ‌به این صورت که هر آزمودنی باید یکی از ۵ گزینه همیشه، اغلب، گاهی، به ندرت و هیچ وقت را علامت بزند. روش نمره گذاری گزینه های هر گویه به صورت ۵ درجه ای می‌باشد. در همه گویه ها از راست به چپ امتیاز ۱ تا ۵ تعلق می‌گیرد و گویه های معکوس به صورت معکوس از چپ به راست نمره دهی می‌شوند. گویه های ۱، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۸، ۳۱، ۳۳ معکوس هستند. نمره بیشتر در پرسشنامه هوش هیجانی نشان دهنده هوش هیجانی بیشتر است. دامنه تغییرات این پرسشنامه از ۳۳ تا ۱۶۵ می‌باشد.

۲٫پرسشنامه اعتماد سازمانی

این پرسشنامه توسط مورمن، بلالکی و نیهوف در سال ۱۹۹۹ ساخته شده است که دارای ۸ سوال می‌باشد. توسط گل پرور و عریضی (۱۳۸۵) اعتباریابی شده است.این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرتی ۴ درجه ای تنظیم شده است، ‌به این صورت که هر آزمودنی باید یکی از ۴ گزینه کاملاً موافقم، موافقم، مخالفم و کاملاً مخالفم را علامت بزند. شیوه نمره گذاری: به هر گویه از ۱ تا ۴ امتیاز تعلق می‌گیرد که از چپ به راست، امتیازشان افزایش می‌یابد. گویه های ۱و ۵ معکوس هستند.

۳-۷ روایی و پایایی پرسشنامه‌ها

روایی یک پرسشنامه این را بیان می‌کند که پرسشنامه مورد نظر بایستی واقعاً همان چیزی را بسنجد که مورد نظر ما می‌باشد و پایایی یک پرسشنامه این را بیان می‌کند که اگر پرسشنامه در شرایط مشابه تکرار شود، نتایج مشابه به دست می‌آید.

روایی و پایایی پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ، توسط پژوهشگران بسیاری محاسبه شده است، از جمله منصوری (۸۰)، برای تعیین روایی این آزمون از سنجش روایی سازه استفاده ‌کرده‌است. وی به بررسی همبستگی هوش هیجانی سییریا شرینگ و کوپر اسمیت پرداخت، که بر اساس نتایج به دست آمده(۰٫۶۲) می توان گفت که آزمون مذکور از روایی سازه کافی برخوردار است. همچنین وی پایایی آزمون مذکور و مؤلفه های آن را با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه نموده و نتایج زیر (همان طور که درجدول ۲-۳ مشاهده می شود) حاصل شده است.گل پرور و عریضی(۸۵)،پرسشنامه اعتماد سازمانی مورمن، بلالکی و نیهوف را اعتباریابی کرده‌اند و سنجش روایی ملاک از نوع پیش بین در مجموعه ۳۱۹ نفری تأیید شد. همچنین آن ها پایایی آزمون مذکور را با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه نموده ونتیجه آن (۰٫۸۱) به دست آمده است. به استناد این ضرایب پایایی پرسشنامه مذکور مورد استفاده قرار گرفت.

جدول ۳-۲ ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه های پرسشنامه هوش هیجانی

مؤلفه مورد سنجش

ضریب آلفای کرونباخ

کل آزمون

۰٫۸۴

خودآگاهی

۰٫۷۹

خودکنترلی

۰٫۷۰

خودانگیزی

۰٫۷۴

همدلی

۰٫۷۱

مهارت‌های اجتماعی

۰٫۷۰

همچنین پژوهشگر روایی و پایایی پرسشنامه هوش هیجانی و اعتماد سازمانی را برای پژوهش حاضر محاسبه نمود؛ برای این منظور، پرسشنامه های مذکور به صورت آزمایشی و دو بار در بین ۴۰ نفر از افراد جامعه اجرا شد. پایایی این پرسشنامه‌ها و مؤلفه های آن، با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد (جدول ۳-۳).که ضریب مشاهده شده، نشان دهنده درجه ی بالای قابل اعتماد بودن پرسشنامه‌ها است.

جدول ۳-۳ ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسشنامه‌ها

مؤلفه مورد سنجش

ضریب آلفای کرونباخ

پرسشنامه اعتماد سازمانی

۰٫۷۵

پرسشنامه هوش هیجانی

۰٫۷۹

خودآگاهی

۰٫۷۲

خودکنترلی

۰۷۱

خودانگیزی

۰۷۴

همدلی

۰٫۷۰

مهارت‌های اجتماعی

۰۷۷

۳-۸ روش تجزیه و و تحلیل داده ها

به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات به دست آمده، از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد. جهت توصیف داده ها از جداول توزیع فراوانی، نمودارها، شاخص های مرکزی و پراکندگی استفاده خواهد شد. برای تعیین رابطه از آزمون های همبستگی استفاده خواهد شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS استفاده می شود.

۳-۹ ملاحظات اخلاقی پژوهش

۱٫ به شرکت کنندگان محترم درپژوهش حاضر این اطمینان خاطر داده شد که اطلاعات شخصی آن ها در نزد پژوهشگر کاملاً محرمانه باقی خواهد ماند.

۲ . تعدادی از مدیران محترم خواستار آگاهی یافتن از خلاصه نتایج نهایی پژوهش شدند که در این مورد به آن ها قول مساعد داده شد.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱ مقدمه

پس از جمع‌ آوری داده ها ‌در این فصل با بهره گرفتن از نسخه ۱۶ نرم افزار SPSS به پردازش داده ها پرداخته می‌شود. برای انجام این کار از آمار توصیفی جهت توصیف داده ها (فراوانی و درصد؛ میانگین، میانه، انحراف معیار، کمترین و بیشترین به همراه رسم نمودار) و از آمار استنباطی برای تعیین سطح معنی‌داری استفاده خواهد شد. آمار استنباطی استفاده شده در این پژوهش آزمون همبستگی پیرسون است.

۴-۲ توصیف داده ها

جدول ۴-۱ توزیع فراوانی نمونه برحسب جنسیت

نمونه
فراوانی
درصد
زن

۳۷

۴۸٫۰۵

مرد

۴۰

۵۱٫۹۴

جمع

۷۷

۱۰۰

همان طور که در جدول بالا مشاهده می‌شود، درصد مدیران زن (۴۸٫۰۵%) و درصد مدیران مرد (۵۱٫۹۴%) است.

نمودار۴-۱ درصد فراوانی نمونه برحسب جنسیت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...