ابعاد اقتصادی صنعت فوتبال تنها به حضور فوتبال در بورس و یا در بورس بودن فوتبال نیست، بلکه دولت ها نیز از مزایای آن بهره مند می شوند. وزیر ورزش ترکیه درباره نقش فوتبال در اقتصاد امروز می گوید:
دولت ما برای شناسایی خود در جهان باید میلیون دلار خرج می کرد،اما تیم فوتبال ما بدون صرف هزینه ی نه چندان زیاد از پس این کاربرآمد. (استوراد[۸۴]، ۲۰۰۷: ۴۱)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۲۶- قوانین کلی در مورد تامین مالی باشگاه های فوتبال
براساس قوانین کلی فدراسیونها، کنفدراسیونها، انجمنها و سازمانهای / وزرات خانه های ورزشی، راه های کسب در آمد یک باشگاه ورزشی می بایست در چهارچوب ورزش و مسایل فرهنگی پیگیری شوند. این روش های تجاری به غیر از اینکه نباید قوانین کشورها و مناطق را زیر پا گذارند، همچنین نباید از محدوده فرهنگ و ورزش نیز خارج شوند.البته باشگاههایی که به شرکتهای سهامی تبدیل شده اند و یا به بازار بورس کشورشان یا بازار بورس بین المللی راه پیدا کرده اند، در چهارچوب فعالیت خود می توانند تجارتهایی دیگر را نیز انجام دهند.(استوراد، ۲۰۰۷: ۴۱)
۲-۲۷- نتیجه گیری
همه ی این موارد موید این نکته است که صنعت فوتبال را فوتبالیست ها به پیش نمی برند، بلکه مدیران و حمایت کنندگان مالی هستند که بدنه ی اصلی آن را در جهان شکل می دهند و هر یک از آنان که مسئولیت اداره ی سازمان ورزشی و یا بنگاه تجاری را به عهده دارند به خوبی با هنر ورزش ، تجارت و سیاست آشنا هستند.آن ها تنها به این فکر می کنند که چگونه می توان از ورزش فوتبال پول ساخت و یا از امتیازات آن برای تجارت بهره گرفت ، بنابراین بخش بزرگی از امتیازات فوتبال در پس پرده ی مستطیل سبز و هیاهوهای ورزشگاه ها تقسیم شده است.امتیازاتی که با بیش ترین مزایا و کم ترین هزینه ها به دست می آیند. « آژانس وقایع ورزشی و بازایابی»[۸۵] که تحت عنوان TEAM معروف است با هدف ایجاد یک مثلث طلایی با قدرت در حوزه های : ورزش فوتبال ، تلویزیون و حامیان مالی شکل گرفته است و تلاش می کند تا هر چه بیش تر ، علاقه مندی های مربوط به فوتبال را بر روی مسائل تجاری متمرکز نماید.
آنها هیچ گاه متوقف نمی شوند و از همه چیز در این رابطه استفاده می کنند و از فوتبال برای بیان استراتژی های نوظهور اقتصادی یا دلایل سقوط آن بهره می گیرند.برخی از شرکت ها که دارای اعتبار بیش تری هستند به عنوان حامیان مالی به طور رسمی ظاهر می شوند و به طور جدی به این مسئله می اندیشند که چگونه می توانند از طریق برگزاری مسابقات فوتبال رتبه ی تجاریشان را در مقابل رقبا افزایش دهند.در این بخش به بررسی روش های تامین مالی متدوال در ورزش به طور کلی و ورزش فوتبال پرداختیم مطمئنا روش های دیگری در باشگاه های مختلف در حال اجراست که متاسفانه دسترسی به این منابع امکان پذیر نبود. چگونه است که فوتبال حرفه ایی دنیا در کشورهای اروپایی و حتی آسیایی سالانه درآمدهای کلانی را از محل حق پخش تلویزیونی ، تبلیغات ، حامیان مالی ، بلیط فروشی و سایر منابع نصیب خود می سازند ولی فوتبال حرفه ای ایران نه تنها از کسب درآمد حق پخش تلویزیونی مسابقات محروم است بلکه از سایر منابع درآمدی نیز بهره کافی را نبرده است؟ در ایران نیز روش های تامین مالی مختلفی از جمله حامیان مالی ، فروش بلیت و…وجود دارد اما متاسفانه در این زمینه هنوز به طور جدی فعالیت هایی صورت نگرفته است .درایران بیشتر باشگاهها دولتی هستند و یا ازطریق صنایعی (مثل ذوب آهن ، فولاد، ملی مس و…) تامین مالی شده و به نوعی وابستگی مالی در اکثر آنها دیده می شود و باشگاهها در ایران کمتر قدمی در زمینه خودگردان بودن و درآمد زایی برداشته است امید است این پژوهش آغازی برای این حل مشکلات در این زمینه باشد.
۲-۲۸-پیشینه پژوهش
۲-۲۸-۱- مروری بر مطالعات داخلی
۲-۲۸-۱- ۱-تامین مالی و ساختار سرمایه
مهربانی ( ۱۳۸۹) در مقاله ی پژوهشی خود با عنوان بررسی چالش ها و آسیب های بازار پول و سرمایه ایران در تامین مالی سرمایه گذای و راهکار برون رفت از آن به این نتایج دست یافت : علت اصلی توسعه نیافتگی بازار مالی ایران عدم استفاده از ابزار های نوین تامین مالی نمی باشد، بلکه ساختار نامناسب سازمانی و عدم حضور استانداردهای حاکمیت شرکتی می باشد. همچنین با توجه به نقش بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار در رشد و توسعه اقتصادی لازم است در کنار حذف مئانع قانونی و مقرارتی و سیاسی بازار بورس اقدام به آزاد سازی مالی و ورود و خروج سرمایه ههای خارجی و بهبود نظام اطلاعاتی در این بازار پرداخته شود(مهربانی ، ۱۳۸۹: ۶۶۳ – ۶۳۴)
صفری ( ۱۳۸۸) در تحقیق خود عنوان می دارد تامین مالی طرح های اقتصادی ، روش های گوناگونی دارد. یکی از مهم ترین این روش ها، تبدیل پس انداز به سرمایه گذاری است ، که مرسوم ترین شکل خرید و فروش اوراق بهادار در بازار سرمایه است. هر دولتی می کوشد با بکارگیری سازوکارهای بروز و کارآمد، به تسهیل انتقال وجوه از طرف پس انداز کنندگان به طرف دیگر یعنی سرمایه گذاران کمک می کند. بانکداری سرمایه گذاری یکی از این سازوکارهای نوظهور است که با ارائه خدمات و محصولات متنوع باعث رونق هرچه بیشتر بازارهای مالی گشته است. (صفری ، ۱۳۸۸ : ۱۵۴)
فرید ، بردبار و منصوری( ۱۳۸۸) در کار خود به بررسی موانع تامین مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از مفهوم کارایی پرداختند. آنها با بهره گرفتن از روش توصیفی – پیمایشی و با بکارگیری نظرات خیرگان و کارشناسان و با بهره گرفتن از تکنیک دلفی ، ۳۶ مانع فرعی شناسایی و در پنج گروه دسته بندی گردید در نهایت این موانع با بهره گرفتن از روش های آماری MADM مورد رتبه بندی قرار گرفت. نتایج به کارگیری تکنیک های MADM نظیر AHP و TOPSIS حاکی از آن است که از بین موانع پنج گانه، موانع ساختاری بازار بیشترین تاثیر بر تامین مالی شرکت ها داراست.( فرید، ۱۳۸۸ : ۱۲۲-۱۰)
تک روستا ، علی (۱۳۸۷) در مطالعه ی به بررسی نقش بازار اوراق بهادار خارج از بورس بر توسعه بازار سرمایه در ایران با رویکرد پرسشنامه ای پرداخته است. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که ۵/۸۱ درصد پرسش شونده ها ، ایجاد بازار خارج از بورس را در راستای توسعه بازار سرمایه اثربخش ارزیابی کرده اند. همچنین این نتایج نشان میدهد بازار خارج از بورس ایران فاقد قانون مندی مناسب است که می تواند موجب فعالیت نادرست مضاربه ای و بی ثمر ماندن خصوصی سازی شرکت های دولتی شود. همچنین بر اساس نتایج بدست آمده ناآگاهی نسبت به ایجاد این بازار شده که یکی از عوامل اصلی کمتر توسعه یافتگی بازار سرمایه به شمار می رود.(تک روستا ، ۱۳۸۷ : ۱۰۶-۹۱)
عنایت ، سید ابراهیم (۱۳۸۰) در تحقیق خود به بررسی مشکلات و تنگاهای بازار سرمایه در ایران می پردازد. وی عنوان میدارد که بازار سرمایه با توجه به پیشینه طولانی مدت توسعه نیافتگی و عدم کارایی این بازار را عوامل زیر می داند:
- ضعف ساختار تشکیلاتی بورس اوراق بهادار تهران و دخالت و نفوذ مستقیم دولت و سازمان های دولتی
- شفاف نبودن و کمبود اطلاعات در مورد شرکت های پذیرفته شده در بورس
- ضعف و عدم پویایی مقررات
- ضرورت تدوین قانون جامع بازار سرمایه ایران
- عدم تفکیک بازارهای دست اول و دوم سهام و فقدان بازارهای فرعی و ضرورت ایجاد تالارهای جداگانه جهت معاملات سهام
- عدم استفاده از ابزارهای متنوع مالی و فقدان این ابزارها در بورس کالا و بازار سرمایه ایران(عنایت ، ۱۳۸۰: ۱۶۲-۱۳۹)
رجب زاده ،خورشیدی،قلی پور(۱۳۸۵) در مقاله پژوهشی به بررسی تحلیلی وضعیت تامین مالی در کشورهای مختلف جهان و نیز بررسی تحلیل آن در ایران در بخش صنعت پرداختند. در بررسی تحلیل روش های تامین مالی کشورهای مختلف جهان ، نتایج نشان دهنده ی وجود تفاوت بارزی بین روش های تامین مالی در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه است. شرکت های واقع در کشورهای در حال توسعه نسبت به همتایان خود در کشورهای توسعه یافته ، بیشتر بر منابع خارجی تامین مالی تکیه دارند. همچنین سهم بازار سهام به عنوان یک روش تامین مالی در شرکت های واقع در کشورهای درحال توسعه را نشان می دهد. در بررسی تحلیل وضعیت تامین مالی ، در بخش صنعت ایران ابتدا نحوه ی محاسبه ی هزینه هریک از روش های تامین مالی مورد بررسی قرار گرفته است و در قسمت انتهایی نیز با بهره گرفتن از بررسی روابط بین روش های تامین مالی و میانگین موزون t روش های همبستگی و آزمون سرمایه در صنایع مختلف غذایی ، شیمیایی ، نساجی ، کانی غیر فلزی و ماشین آلات پرداخته شده است. در مجموع و با در نظر گرفتن تمام صنایع با یکدیگر و لحاظ ۴۹ شرکت بخش صنعت و معدن بررسی آماری انجام شده و نتایج ، دلالت بر عدم وجود تفاوت معنادار بین تامین مالی از دو روش پول و بازار سرمایه دارد.( رجب زاد ، ۱۳۸۵ : ۱۳۰)
- دسینه (۱۳۸۸) در پژوهش خود به این نتایج دست یافت که ارتباط بین ساختار تامین مالی و تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری منابع در ساختار دارایی ها ی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تایید شده و در این راستا پیشنهاد می نماید که از روش های تامین مالی مناسب مرتبط با نوع سرمایه گذای در انواع دارایی ها در کنا تصمیم گیری مبتنی بر تحلیل های خاص ( همانند تجربیات گذشته ، شرایط فعلی بازارسرمایه، بهره و…) استفاده نمایند.همچنین به مدیران مالی شرکت ها پیشنهاد می کند پیش از تامین منابع مالی ، ابتدا فرصت های سرمایه گذاری مناسب را در راستای حداکثر نمودن ارزش شرکت و توانایی بازپرداخت تسهیلات ، شناسایی و سپس مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایند. ازطرفی در مواقع نیاز به وجه نقد برای مقاصد گوناگون روش های مختلف تامین مالی را بررسی و با توجه به نوع نیاز ( کوتاه مدت یا بلند مدت ، دوره بازگشت کوتاه یا طولانی، بازدهی بالا یا پایین) مناسب ترین روش تامین مالی یا تلفیقی از مناسب ترین روش ها را انتخاب نمایند.(دسینه ، ۱۳۸۸ : ۲۸-۱۸ )
- یکی دیگر از تحقیقات انجام شده در زمینه ساختار سرمایه توسط دهقانی احمد آباد(۱۳۷۷) انجام گرفته که بررسی الگوی تامین مالی ترجیحی پرداخته و نتایج به دست آمده بر اساس فرضیه های تحقیق حاکی از آن است که نحوه تامین مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از الگوی ترجیحی تبعیت می نماید.(دهقانی احمد آباد ، ۱۳۷۷: ۱۲۵)
- لطفی(۱۳۸۳) در تحقیق خود تحت عنوان ” بررسی تاثیر ساختار مالی بر هزینه سرمایه شده در بورس اوراق بهادار طی سال های ۷۴-۸۱ ” صورت گرفته و نتایج آن حاکی از ارتباط مستقیم بین نسبت بدهی در ساختار مالی با قیمت بازار سهام و ارزش بازار شرکت و همچنین ارتباط معکوس بین هزینه سرمایه و نسبت بدهی می باشد.(لطفی ، ۱۳۸۳: ۲۴-۲۱)
جعفری صمیمی (۱۳۸۳) در مطالعه ی خود با عنوان “بررسی رابطه روش های تامین مالی (منابع خارجی ) و بازده و قیمت سهام شرکت های بورس تهران” به این نتایج دست یافت که بیش تر بودن بازده سالانه شرکت هایی که از طریق انتشار سهام تامین مالی کرده اند از شرکت هایی که از طریق استقراض تامین مالی کرده اند به تایید می رسد بنابراین بازده سالانه شرکت هایی که انتشار سهام کرده اند بیشت تر از شرکت هایی است که وام بلند مدت گرفته اند. در ضمن وی پیشنهاد کرده است که تامین مالی از طریق بازار سرمایه و سهام برای شرکت ها را می توان در الویت قرار داد، البته اگر بتوان رفتار گذشته بازار را مبنای مناسبی برای رفتارآینده آن به شمارآورد.(جعفری صمیمی ، ۱۳۸۳ : ۶۴-۳۷)
- مؤمنی و نجقی مقدم (۱۳۸۳) عملکرد اقتصادی شرکت‌های پیشرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از مدل TOPSIS بررسی کردند. (مومنی و نجفی مقدم ، ۱۳۸۳: ۷۵-۵۵)
۲-۲۸-۱- ۲- تامین مالی فوتبال
- نادریان جهرمی (۱۳۹۰) در مقاله ی علمی پژوهشی خود با عنوان “بررسی تجربی موانع و مشکلات فوتبال پایه و الویت بندی عوامل موثر در بهبود فوتبال پایه و الویت بندی عوامل موثر در بهبود فوتبال پایه ” با شرکت ۴۵ کارشناس تربیت بدنی استان اصفهان در این مطالعه به این نتیجه رسید که ۵/۳۴% پاسخ دهندگان به مشکلات مالی و عدم حمایت حامیان مالی از فوتبال پایه در استان اصفهان اشاره کردند و ۵/۴۳% اشاره کردند که زیرساخت ها ی فوتبال پایه در استان اصفهان وجود ندارد و امکانات لازم فراهم نشده است.
الهی (۱۳۸۸) در مقاله ی خود تحت عنوان ” موانع موجود در توسعه جذب درآمد حاصل از حمایت مالی در صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران “بیان می دارد : عمده ترین منابع درآمدی صنعت فوتبال به ترتیب شامل حق پخش تلویزیونی ، حامیان مالی و درآمد روز مسابقه است.باتوجه به رسمیت نیافتن حق پخش تلویزیونی به عنوان یک منبع درآمدی در صنعت فوتبال ایران ، لازم است که باشگاه ها ( به عنوان بنگاه های اقتصادی صنعت فوتبال ) و نیز سایر نهاد های ذیربط صنعت فوتبال در وضعیت کنونی به موضوع حمایت مالی دید ویژه ای داشته باشند . (الهی،۱۳۸۸ : ۱۹۰) همچنین وی بیان داشت شناخت اهداف شرکت ها از حمایت مالی ورزشی در ایران برای مدیران صنعت فوتبال از اهمیت بالایی برخوردار است.
همچنین مانع شناسایی شده دیگر منابع مالی باشگاههای فوتبال توسط نهادهای دولتی است. مالکیت دولتی باشگاه ها باعث شده است تا ساختاری دولت محور ، وابسته و غیر رقابتی در صنعت فوتبال بوجود آید. از این رو لازم است گام های اساسی در جهت خصوصی سازی باشگاه های فوتبال برداشته شود.به هر حال مالکیت خصوصی باعث می شود تا اولا باشگاه ها به جای ارتزاق از منابع دولتی ملزم به جذب درآمد برای خود باشمد و ثانیا بین آنها ساختاری رقابتی برای جذب درآمدهای هرچه بیشتر بوجود آید. همین موضوع با عث می شود تا باشگاه در گزینش نیروی انسانی خود بازاریابان را به کار گیرد.
در ادامه وی به این نکته اشاره کرد که وجود مشکلات عمده در زمینه قانون حقوق مالکیت معنوی و کپی رایت در کشور یکی دیگر از موانع شناسایی شده است این مشکل تنها گرایبانگیر صنعت ورزش نبوده و صنایع دیگری چون صنعت سینما را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
از جمله مشکلات دیگر در این زمینه شرایط نامناسب استادیوم های فوتبال ، مدیریت و برنامه ریزی زمانی نا مناسب و عدم اصول ارتباطی و انگیزاننده با حامیان مالی به عنوان سه مانع مهم دیگر در برابر توسعه درآمد های حاصل از حامیان مالی در صنعت فوتبال شناسایی شده اند.(الهی ، ۱۳۸۸ :۲۰۲-۱۹۰)
محمد کاظمی (۱۳۸۱) در مقاله خود تحت عنوان ” بررسی عناصر محصول از عناصر آمیخته بازاریابی در لیگ برتر فوتبال کشور “بیان می دارد: امروزه شرکت های تجاری و صاحبان صنایع مختلف دریافته اند که حمایت مالی می تواند به منزله یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند برای آنها عمل می کند.در واقع یکی از مهم ترین و موثرترین عناصری که موجب پیوند رویدادهای ورزشی و اقتصاد شده است ، موضوع حمایت مالی ورزشی به عنوان یک روش تبلیغاتی برای شرکت های حامی مالی است.(محمدکاظم،۱۳۸۱ : ۲۴)
ایزدی (۱۳۸۴) در پژوهش خود با عنوان ” توصیف عوامل موثربر جذب اسپانسرشیپ” به توصیف اهداف شرکت های حامی مالی فوتبال ایران پرداخت .وی به این نتیجه رسید که حمایت مالی از فوتبال تا حدودی توانسته به شرکت ها در ارتباط با بازار مورد نظر و رقابت با سایر شرکت های مالی فوتبال در نظر نگرفته اند. وی چنین دریافت که مهم ترین اهداف حمایت مالی برای شرکت ها شامل گسترش بازار فروش ، توسعه آگاهی ، ایجاد تصویر مثبت ، رقابت با سایر شرکت ها و افزایش میزان فروش بوده است. همچنین عمومیت زیاد فوتبال در کشور و متعاقب آن حمایت رسانه ای بیشتر باعث شده است تا شرکت ها از بین ورزش های موجود فوتبال را به عنوان صحنه تبلیغات خود انتخاب کنند.(ایزدی،۱۳۸۸: ۴۶-۴۰)
سلطانی(۱۳۸۹) در مقاله ی پژوهشی خود با عنوان ” سرمایه گذار ی در بازیکنان حرفه ایی” به این نتایج دست یافت که بازاریابی و سرمایه گذاری در خرید بازیکنان ضمن اینکه ساختار مناسب سازمانی را برای ارتقاء ورزش قهرمانی فراهم می سازد، ارزش فعلی خالص درآمدهای آتی باشگاههای خصوصی را افزایش داده و آثار ثانوی گسترده ای بر ارتقاء رفاه اقتصادی جامعه و ساختارهای ارزشمند فرهنگی ، سیاسی، آموزشی در بر خواهد داشت. ارزیابی قیمت خرید بازیکنان رشته نسبتاً جدیدی است و برای بررسی آن در شرائط عدم اطمینان ، تحقیقات و تحلیل های آماری زیادی لازم است که نیاز به همکاری و همیاری همه باشگاههای حرفه ای و ارائه اطلاعات مالی و آماری دارد.
سلطانی (۱۳۸۹ ) در مقاله ی خود با عنوان” حسابداری باشگاه ها و بازیکنان فوتبال” به اینکه اشاره می کند که : رویه های حسابداری باشگاه های فوتبال بسیار پراکنده بوده و باشگاه ها در ارائه صورت های مالی خود منابع مالی و مبنای قیمت گذاری بازیکنان خود را افشاء نمی کنند و بالاخره دوره های مالی مختلفی را مورد استفاده قرار می دهند. همانطور که کمیته تحقیق چستر[۸۶] در انگلستان و کمیته های مشابه در سایر کشورها توصیه هایی را به باشگاه ها ارائه می نمایند، فدراسیون فوتبال در کشور ما نیز باید برای باشگاه ها رویه های استاندارد را تعریف نماید و نسبت به استفاده از رویه های حسابداری باشگاه ها علاقه مندی بیشتری نشان داده و حتی الامکان دسترسی خود را به اطلاعات در زمینه وضعیت مالی باشگاه ها بهبود بخشد. به هر حال در این مورد اقدامات چندانی انجام نشده. ما همچنین تأکید می کنیم قیمت گذاری بازیکنان فوتبال و کارکنان مسئله با اهمیتی است که نیاز به توجه بیشتری دارد و عدم انعکاس این چنین دارایی هایی در ترازنامه باشگاه ها و شرکت ها نگران کننده است.(سلطانی ، ۱۳۸۹: ۱۵)
تجاری (۱۳۸۹) در پژوهش خود با عنوان ” تحلیل وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و انگیزشی تماشاگران فوتبال “به این نکته اشاره می کند که : بازاریابی ورزشی به سه دسته تقسیم می شود ، بخش فعالیت ها و رویداد های ورزشی ، بخش کالاهای ورزشی و بخش تبلیغات ورزشی. لیگ های فوتبال هر کشوری مهم ترین بخش بازاریابی رویدادهای ورزشی محسوب می شود پس در این زمینه باید برنامه های مدون طراحی شود.بازاریابی رویدادهای ورزشی به درآمدزایی لیگ های فوتبال کمک ویژه می نماید و همچنین این مورد به پیشرفت آن لیگ کمک کننده خواهد بود.( تجاری، ۱۳۸۹ : ۱۲۷-۱۰۹)
- عبدی(۱۳۸۹) در پژوهش خود با عنوان ” مطالعه ی تطبیقی وضعیت داوری فوتبال در ایران و انگلستان “به بررسی تطبیقی وضعیت داوری ایران و انگلستان پرداخت و نتایج زیر حاصل آمد : ساختار و تشکیلات داوری فوتبال همانند دیگر سازمان ها و موسسات نقش مهمی در بهره وری و پیشرفت دارد.(فراهانی ، ۱۳۸۳ : ۱۵)کمیته داوری فوتبال ایران می تواند با هماهنگی فدراسیون مربوطه و با بهره گیری از روش هایی همچون مهندسی مجدد، ساختار تشکیلات داوری فوتبال ایران را بار دیگر ارزیابی کند. شاید این وضعیت که داوران انگلیسی جایگاه بهتری نسبت به به داوران ایرانی داشته و از لحاظ کمی و کیفی بیشتر در میادین بین المللی حضور دارمد تا حدودی طبیعی و منطقی به نظر برسد زیرا لیگ انگلستان قدمت و مرتبه ی خیلی بالاتری نسبت به لیگ فوتبال ایران دارد. انگلستان جز کشورهای صاحب نام فوتبال و تیم ملی آن نیز قهرمان جهان است. قدمت اتحادیه فوتبال انگلستان ۵۷ سال بیشتر از قدمت فدراسیون فوتبال ایران است و در نهایت ، فوتبال و داوری در انگلستان بسیار حرفه ای تر از ایران است. (عبادی ، ۱۳۸۹ : ۱۳۵-۱۱۹ )
باقری(۱۳۹۰) در مقاله خود با عنوان “بازاریابی در فوتبال پایه و مدل ۴CS” به این نکته اشاره کرد که : یکی ازگام های بازاریابی در فوتبال پایه تصویری از واقعیت های فوتبال پایه ( تحقیقات بازاریابی در فوتبال پایه ) است که با مدل معروف ۴cs تطبیق داده می شودومدل ۴CS می تواند در حیطه بازارشناسی به محققان بازار در امر فوتبال و همچنین فوتبال پایه کمک های بسیاری نماید.
- الهی ( ۱۳۸۳) در پژوهش خود با عنوان” بررسی وضعیت استادیوم های کشور در مقایسه با استاندارد های اروپایی".(الهی ، ۱۳۸۳ : ۲۵) به این نتایج دست یافت:
۱- نتایج تحقیقات نشان می دهد استادیوم های فوتبال کشور در اکثر حیطه های مورد بررسی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند .وضعیت بسیار ضعیف اکثر استادیوم های فوتبال کشورد در حیطه ی امکانات برای تماشاگران ویژه ، بیانگر عدم توجه کافی به تماشاگران ورزش کشور است. این در حالی است که به کرات گفته شده تماشاگران سرمایه های اصلی ورزش کشورند.
۲- کیفیت پایین زمین چمن مسابقه بر کیفیت مسابقات اثر سویی دارد. به نظر می رسد با توجه به وجود ارتباط مستقیمی که افزایش کیفیت مسابقات و جذب حامیان منابع مالی بیشتر ( تبلیغات ، حامیان مالی و…) وجود دارد، این مقوله باید مورد توجه قرار گیرد.
۳- ذکر این نکته ضرورت دارد که ساخت استادیوم های ورزشی به سرمایه های بسیار کلان نیاز دارد و بسیاری از باشگاه ها نمی توانند هزینه ی ساخت استادیوم های اختصاصی را تقبل کنند. از این رو در کشورهای مختلف هزینه اصلی ساخت و نگهداری استادیوم های بزرگ معمولا برعهده دولت است. (الهی ، ۱۳۸۳ : ۷۹- ۶۳)
گرزی(۱۳۸۸) در پژوهش خود با عنوان ” مدلسازی پیش بینی جایگاه تیم ملی فوتبال ایران در رده بندی فیفا با بهره گرفتن از شبکه های عصبی فازی ” به این نکته اشاره دارد که با گذشت بیش از نیم قرن فعالیت فوتبال در کشور ما، امروزه این ورزش طرفداران بسیاری در نقاط مختلف ایران پیدا کرده است و تیم ملی فوتبال ایران توانسته بارها قهرمان بازی های آسیا، جام ملت های آسیا، و قهرمان باشگاه های آسیا شود و دو باره به بازی های المپیک و سه بار نیز به مسابقات جام جهانی راه پیدا کند. دهه ی گذشته معرفی فوتبال ایران به دنیا بوده است، به طوری که در این دهه ، تیم ملی فوتبال ایران در رده بندی فوتبال دنیا(فیفا) حدود یک صد پله صعود کرده و بازیکنان برجسته ای را به بزرگ ترین تیم های باشگاهی اروپا معرفی کرده است.( گرزی، ۱۳۸۸ : ۱۱۴)
محمد کاظمی (۱۳۸۷) در پژوهش خود با عنوان ” بررسی وضعیت مولفه های تشکیل دهنده ی قیمت در لیگ حرفه ای فوتبال ایران با لیگ برتر ژاپن و کره ی جنوبی ” به این یافته ها رسید: از دیدگاه مدیران باشگاه های حاضر در لیگ فوتبال ایران اکثریت متغیر های مورد بررسی از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نمی باشند، در این میان لیگ ژاپن نسبت به لیگ های ایران و کره جنوبی از وضعیت مناسبتری برخوردار می باشد. کشور ژاپن از دید مدیران باشگاه های مورد بررسی بالاترین کیفیت را در ارائه محصول (برگزاری مسابقات و لیگ مناسب) درا می باشد. در این ارتباط می توان لیگ کره جنوبی را بافاصله کمی با لیگ ژاپن مورد توجه قرارداد اما نکته حائز اهمیت اختلاف معناداری است که میان محصول لیگ برتر ایران با کشورهای مورد اشاره مشاهد می شود. با نگاهی دقیق تر به جداول آماری این پژوهش می توان مشاهد نمود که ، بیشترین اختلاف در مولفه های مورد بررسی میان لیگ برتر ایران و لیگ کره جنوبی و ژاپن شامل مولفه ها ی واگذاری سهام باشگاه های لیگ برتری به عموم ، اجرای قانون کپی رایت هم برای باشگاه ها و هم برای سازمان لیگ ، همچنین در ارائه منظم و مداوم محصول که همان برگزاری منظم مسابقات بوده است در واقع این شاخص ها از بدترین وضعیت در میان سایر مولفه ها برخوردار بوده اند. (محمد کاظمی، ۱۳۸۷ : ۱۱۸-۱۰۷)
همچنین وی اذعان می کند که بازی فوتبال در داخل زمین دستخوش تغییراتی شده ، گرچه نام و اندازه زمین فوتبال به یک شکل خود را حفظ کرده است، ولی تغییرات فوتبال در خارج از زمین به شکل دیگری است و از حالت یک بازی ساده کاملا خارج شده و رفته رفته خود را در کنار صنایع و کار و حرفه های موجود مطرح می نماید. همانگونه که در صنعت می بایستی برنامه ریزی دقیقی انجام گیرد و نوع سرمایه گذاری، نوع محصول حساب سود و زیان ، هزینه ها و نیروی انسانی متخصص و… همگی مشخص و مدون باشند، لیگ های حرفه ای در جهان نیز در این سمت و سو در حرکت می باشند. نه تنها لیگ های منطقه ای و قاره ای بلکه امروزه لیگ های داخلی ( در داخل کشورها) نیز دارای ارزش قیمت خاص خود هستند و محصول خود را که همان ارائه یک بازی و مسابقه می باشد به حاضرین در استادیوم و شنوندگان رادیو و بینندگان تلویزیون عرضه می کنند. (محمد کاظمی،۱۳۸۷: ۱۱۸-۱۰۷)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...