متاسفانه انجمنهای صنفی گاهی می‌آیند و بحث سیاسی را پیگیری می‌کنند و به حمایت سیاسی دست

می‌زنند، اگر در کشور احزاب قوی وجود داشته باشد این اتفاق در صنف روزنامه نگاران رخ نخواهد داد اما حالا که حزب قوی وجود ندارد صنوف مختلف کارکرد حزب را می گیرند و فعالیت‌های سیاسی را ادامه می‌دهند البته این موضوع تا حدودی اشکالی ندارد اما در صورت تأکید زیاد بر پیگیری منافع احزاب توسط رسانه ها وظیفه اصلی صنف فراموش می شود.

مشهور شدن در هر صنفی راه و روش خاص خود را می طلبد، بازاری ها اگر خوش قول باشند، وکلا اگر کاربلد باشند، معلمان اگر روش تدریس متفاوتی داشته باشند و …

اما متاسفانه شهرت برای برخی روزنامه نگاران در جامعه بین الملل یک راه دارد، سیاسی کاری و قرار گرفتن در جناح خاص!! همین کارها آنقدر ادامه داشت تا انجمن صنفی روزنامه نگاران که از آن چیزی جز نامش باقی نمانده بود تعطیل شد.

انجمنی که همه روزنامه نگاران از افراد اصولگرا و اصلاح طلب و فرهنگی و سیاسی با آن احساس راحتی نمی کردند و نمی دانستند اعضای آن را چه کسانی برگزیده اند حالا مجددا زمزمه باز شدن یک نظام صنفی نه سیاسی شکل گرفته و قرار است اینبار همه چیز با اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات شروع شود،

بر همین اساس در این گزارش با نماینده یک روزنامه دولتی یک روزنامه خصوصی، یک نماینده کمیسیون فرهنگی و یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی برای بررسی تمامی زوایای این نظام صنفی جدید همکلام شدیم: برخی از افراد انجمن صنفی ساختار نظام را قبول نداشتند. (سایت خط خبر ، کد خبر ۲۳۷۴۶۴سال ۱۳۹۲، ورود به مسایل سیاسی کار اصناف نیست )

۱۶-۲- گفتگوی محمد باقری نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با خط خبر می‌گوید:

نهادهای صنفی برای این شکل می گیرند که مشکلات صنفی خود را پیگیری کنند بر همین اساس فلسفه وجودی این نظام ها قبل از به وجود آمدن مشخص است.

وی ادامه داد: اما توجه ‌به این نکته ضروری است افرادی که در این نظامهای صنفی فعالیت می‌کنند باید ساختار نظام جمهوری اسلامی را قبول داشته باشند قبلا در برخی موارد دیده شده بود افرادی که در نظام صنفی روزنامه نگاران فعالیت می‌کردند ساختار را قبول نداشتند.

نماینده مردم بناب در مجلس نهم اضافه می‌کند: نظام صنفی باید قانون و انتخابات خاص خود را داشته باشد و تابع ساختار کشور باشد. اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران اگر بخواهند مسائل ساختار شکنانه‌ای را که به آن ها مربوط نمی شود را بیان کنند هم برای مجموعه مشکل ساز خواهند بود و هم خودشان دچار مشکل می‌شوند و در ادامه قادر نخواهند بود مشکلات صنفی خود را هم دنبال کنند.

باقری ادامه می‌دهد: این صنف باید انتخاباتی آزاد داشته باشد و به پیگیری مسائل صنفی و حمایت از روزنامه نگاران صالح بپردازد که این مهم جزو وظایف ذاتی صنف است و باید دنبال شود. (سایت خط خبر ، کد خبر ۲۳۷۴۶۴سال ۱۳۹۲، ورود به مسایل سیاسی کار اصناف نیست )

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه انجمن های صنفی گاهی می‌آیند و بحث سیاسی را پیگیری می‌کنند و به حمایت سیاسی دست می‌زنند، اگر در کشور احزاب قوی وجود داشته باشد این اتفاق در صنف روزنامه نگاران رخ نخواهد داد اما حالا که حزب قوی وجود ندارد صنوف مختلف کارکرد حزب را می گیرند و فعالیت‌های سیاسی را ادامه می‌دهند البته این موضوع تا حدودی اشکالی ندارد اما در صورت تأکید زیاد

بر پیگیری منافع احزاب توسط رسانه ها وظیفه اصلی صنف فراموش می شود. (پایگاه خبری فاطر ۲۴ تیرماه ۹۲)

۱۷-۲- محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نهم در اینباره می‌گوید:

ورود در مسائل سیاسی کار اصناف نیست .

نوع فعالیت‌های انجمنهای صنفی در قوانین کشور با توجه به نوع صنف مورد نظر تعیین شده و قانون وظیفه آن را مشخص می‌کند.انجمنها نیز بسته به نوع فعالیت‌های صنفی خود مکلف به اجرای قوانین در این حوزه هستند و باید از ورود به مسائلی که در حیطه فعالیت آن ها نیست خودداری کند.

نماینده مردم فریدون شهر، فریدن و چادگان در این باره ادامه می‌دهد: با توجه به رسالتی که به عهده روزنامه ها و مطبوعات کشور است انجمن صنفی بیشتر از اینکه ورود به بحث کارهای سیاسی و به اصطلاح سیاسی کاری داشته باشد باید پیگیر بحث اطلاع رسانی و کار خبری و مطبوعاتی باشد که رسالت اصلی این صنف است و موانع را برای فعالیت حرفه ای روزنامه نگاران از بین ببرد. به طور کلی باید گفت ‌به این دلیل که اصناف اکثرا مردم نهادهستند در بحث های سیاسی وارد نشده و نباید در آن ورود کنند.

وی افزود: متاسفانه مدتی است که مشاهده شده برخی احزاب و گروه ها برای دنبال کردن اهداف حزبی خود و تبلیغ آن دست به انتشار روزنامه زده و به طور کامل با اهداف سیاسی و حزبی مسائل روزمره را دنبال می‌کنند و مبنای همه فعالیت‌های رسانه خود را کار حزبی می‌گذارند این موضوع قطعا رسالت خبری را تحت الشعاع قرار می‌دهد چه رسد به اینکه بخواهیم در نظام صنفی به دنبال کسب اهداف حزب و گروه سیاسی خاصی باشیم . (سایت خط خبر ، کد خبر ۲۳۷۴۶۴سال ۱۳۹۲، ورود به مسایل سیاسی کار اصناف نیست )

اسفنانی با ابراز امیدواری از احیای انجمن صنفی برای روزنامه نگاران به شیوه قانونی،در قالب نظام جامع رسانه ای خاطرنشان می‌کند: امیدوارم در آینده نظام جامع رسانه ای با برگزاری انتخاباتی صنفی و روی کار آمدن افرادی که دغدغه حمایت از هم صنف های خود و پیگیری مسائل مربوط به آنان را در چارچوب شرع و قانون دارند بر سر کار آمده و فعالیت خود را آغاز کنند.

۱۸-۲- مصطفی کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری و مسئول حزبی با همین نام و نماینده پیشین مجلس نیز در این خصوص می‌گوید: جای کار سیاسی در انجمن صنفی نیست .

انجمن صنفی روزنامه نگاران باید از مجموعه اعضای خانه مطبوعات استان های مختلف شکل گرفته و بر اساس اساسنامه ای مدون ایجاد شود. و بر اساس همان اساسنامه انتخابات صحیح برگزار کرده و فعالیت خود را آغاز و پیگیری کند.وی ادامه می‌دهد: معمولا باید اعضای آن ۳۱ نفر بوده و از هر استان یک نفر برای پیگیری مسائل مربوط به استان خود و هم صنفی های خود در این انجمن حضور فعال داشته باشد به عقیده من این ترکیب هیات مدیره انجمن صنفی را تشکیل می‌دهد. (سایت خط خبر ، کد خبر ۲۳۷۴۶۴سال ۱۳۹۲، ورود به مسایل سیاسی کار اصناف نیست )

کواکبیان ادامه می‌دهد: من معتقدم که اساسنامه این صنف باید طوری تنظیم شود که همه استانها و همه مطبوعات و روزنامه ها بتوانند در آن فعالیت کرده و صنف هم پیگیر کارهای آن ها باشد.در این مجموعه بحث خط و ربط و جناح و مباحث سیاسی نباید ملاک باشد بلکه باید نظامی کاملا صنفی شکل گیرد. وی با اشاره ‌به این نکته که اکنون اساسنامه نهایی توسط آقای انتظامی معاون مطبوعاتی ارشاد دولت یازدهم در حال آماده سازی است، تصریح می‌کند: بر اساس این اساسنامه نهایی مجموعه صنفی شکل خواهد گرفت و من معتقد هستم که اساسنامه قبلی حتما باید اصلاح شود تا این فعالیت صنفی احیا شده و بتواند به شیوه صحیح و در جایگاه خود کارها را دنبال کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...