۱- خستگی عاطفی : افرادی که از نظر عاطفی دچار فرسودگی هستند اغلب کمال طلب و به طور افراطی درگیر کار و شغلشان هستند و از طرفی گاهی اهداف غیر واقعی را برای خود مجسم می‌کنند . به زبان ساده تر این افراد احساس درک تلاشهایشان از طرف فرا دستانشان را ندارند .

۲- عملکرد شخصی : یعنی فرد شاغل احساس می‌کند فعالیت سودمندی انجام نمی دهد و نمی تواند تمام یا قسمت زیادی از توان و استعداد و انرژی جسمی و روانی خود را برای انجام کار استفاده کند .

۳- مسخ شخصیت : نشان از رفتارهای متفاوت با رفتارهای قبلی و دور از شخصیت واقعی که در گذشته مشاهده شده می‌باشد .به عبارتی سازمان فرد را در راستای رفتاری سوق می‌دهد که مطابق با نظام ارزشی فرد نیست و فرد و نزدیکان وی پس از مدتی احساس می‌کنند که دچار رفتارهای متفاوت با گذشته و ارزش‌های خود شده اند و عمدتآ بار منفی دارد .

۴- درگیری : درگیر شدن بیش از حد در کار و انتظارات غیر واقعی ‌در مورد آنچه می‌تواند انجام شود .

نمره گذاری پرسشنامه مسلش :

برای نمره گذاری مقیاس در هر سئوال دو نمره برای فرد در نظر گرفته می شود.(نمره فراوانی وشدت)

اگر آزمودنی در خانه هرگز علامت زده باشد هم در فراوانی و هم در شدت نمره صفر می‌گیرد . در غیر این صورت با توجه به علامتی که در قسمت فراوانی و شدت گذاشته است در فراوانی نمره یک تا شش (از سالی چند بار تا هر روز ) و در شدت نمره یک تا هفت ( ازخیلی کم تا خیلی زیاد )کسب می‌کند .وقتی نمرات افراد در هر سئوال مشخص باشد با جمع کردن نمرات می توان خرده آزمون‌های چهار گانه را محاسبه کرد . در واقع با جمع نمرات ۹ سئوال خستگی عاطفی در دو مقیاس فراوانی و شدت می‌توان دو نمره برای این خرده آزمون به دست آورد .به همین ترتیب برای سه خرده آزمون دیگر عمل می‌شود و در نهایت هشت نمره (چهار نمره فراوانی وچهار نمره شدت) برای هر فرد به دست می‌آید . لازم به ذکر است که نمرات این چهار مقیاس قابل جمع نیستند چون که در برخی مقیاس‌ها بالا بودن نمرات نمایانگر فرسودگی شغلی است (مثل خستگی هیجانی) و در برخی مقیاس‌ها پایین بودن نمرات بیانگر فرسودگی شغلی است (مثل عملکرد شخصی) .

ج) پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف :این پرسشنامه توسط ریف[۱۱۶] (Reef) در سال ۱۹۸۰طراحی شد .فرم اصلی دارای ۱۲۰سئوال بوده که در بررسی‌های بعدی فرمهای کوتاهتر ۸۴-۵۴-۱۸سئوالی آن نیز طراحی شده است.

مقیاس بهزیستی روانشناختی دارای شش خرده مقیاس پذیرش خود،رابطه مثبت با دیگران ،خود مختاری ،زندگی هدفمند ،رشدشخصی و تسلط بر محیط است. در فرم۸۴ سئوالی هر عامل دارای ۱۴ سئوال است وضریب پایایی این ابزار به وسیله ریف و کیس[۱۱۷] بین ۸۳/ تا ۹۱/ گزارش شده است و پایایی این مقیاس به روش باز ‌آزمایی ۸۵/ به دست آمده است .(ریف و کیس، ۱۹۹۵).

نمرات مؤلفه های این پرسشنامه ‌به این صورت به دست می‌آید که :

۱- پذیرش خود : دیدگاه مثبت نسبت به خود،نمره حاصل از سئوالات ۱۴-۱ میزان پذیرش خود را تعیین می‌کند .

۲- تسلط بر محیط: توانایی ایجاد بافت‌های منطبق با وضعیت روان شناختی خود ، نمره حاصل از سئوالات ۲۸-۱۵ میزان تسلط بر محیط را تعیین می‌کند .

۳- روابط مثبت با دیگران : روابط گرم و قابل اعتماد با دیگران ، نمره حاصل از سئوالات ۴۲-۲۹ میزان روابط مثبت با دیگران را تعیین می‌کند .

۴- هدف در زندگی : هدفمندی و احساس جهت داشتن در زندگی، نمره حاصل از سئوالات ۵۶-۴۳ میزان هدفمندی در زندگی را تعیین می‌کند .

۵- رشد فردی : رشد پیوسته توانایی‌های فردی، نمره حاصل از سئوالات ۷۰-۵۷ میزان رشد فردی را تععین می‌کند .

۶- خود مختاری : استقلال داشتن در تصمیم گیری‌های زندگی، نمره حاصل از سئوالات ۸۴-۷۰ میزان خود مختاری را تعیین می‌کند .

جدول ۳-۲) میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه‌ها