دانلود پایان نامه در رابطه با بررسی تأثیر فنآوری ... |
منبع: رمهاردت، ۱۹۹۸
۲-۲-۲۳ مدل «هفت سی»
این مدل بر مبنای هفت واژه که حرف اول آنها «C» است، بناشده است و ازاینرو، بانام مدل «هفت سی» شناخته میشود. اجزای این مدل به همراه شرح هر یک در شکل ۵ نمایش دادهشده است.
خلق – ایجاد
Create
ایجاد و تفاهم جدید در کار با همکاران، مشتریان و مؤسسات بیرونی
فرهنگ
Culture
بسط فرهنگ تسهیم دانش در تمامی سازمان
مبادله - ارتباط
Communicate
کمک به دیگران برای توجه به دانش و فایده دانش خارجی و بیرونی که ارزش فراگیری دارد
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
صرف کردن
Consume
استفادهی تمامی دانش جمعی برای آنچه که باید انجام دهیم
در دام انداختن (مقید کردن)
Capture
تعیین ایدههای بهتر و مستند نمودن آنان
بسط - تسهیم
Contribute
تسهیم ایدههای خود برای کمک به دیگران
همکاری
Collaborate
تبادل دانش در سطح عمومی
شکل شمارهی ۱۰-۲: مدل هفت سی
منبع: مرکز کیفیت و تولید آمریکا، ۱۹۹۶
۲-۲-۲۴ مدل بک من[۷۸]
بک من (۱۹۹۹) هشت مرحله زیر را برای فرایند مدیریت دانش پیشنهاد داده است:
شناسایی[۷۹]: تعیین صلاحیتهای درونی، منبع استراتژی، قلمرو دانش.
تسخیر[۸۰]: رسمی کردن دانش موجود.
انتخاب کردن[۸۱]: تعیین ارتباط دانش، ارزش و دقت، رفع دانشهای ناسازگار.
ذخیره کردن[۸۲]: معرفی حافظه یکی شده در مخزن دانش با انواع الگوهای دانش.
پخش کردن[۸۳]: توزیع دانش برای استفاده کنندگان بهطور خودکار بر پایه علاقه و کار و تشریکمساعی دانش در میان گروههای واقعی.
به کار بردن[۸۴]: بازیافتن و استفاده دانش در تصمیمگیریها، حل مسائل، خودکار کردن و پشتیبانی کار و مددکاری شغل و آموزش.
ایجاد[۸۵]: تولید دانش جدید در حین تحقیقات، تجربه کردن کار و فکر خلاق.
تجارت[۸۶]: فروش و معامله، توسعه و به بازار عرضه کردن دانش جدید در محصولات و خدمات.
۲-۲-۲۵ مدل «بکوویتز» و «ویلیامز» (۱۹۹۹)
اجزای فرایند مدیریت دانش ارائهشده از سوی «بکوویتز» و «ویلیامز» شامل هفت عامل؛ یافتن، بهکارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد، نگهداری و حذف است که باید برای ایجاد سرمایهبر پایهی دانش بهصورت یکپارچه مدیریت شوند.
۲-۲-۲۶ مدل هیسیگ (۲۰۰۰)
مدل «هیسیگ» از چهار فرایند زیر تشکیل شده است:
- خلق کن: این امر به توانایی یادگیری و ارتباط برمیگردد. برای توسعه این قابلیت، دانش موجود و تجربه تسهیم دانش، ایجاد ارتباط بین ایدهها و ساختن ارتباطهای متقاطع با دیگر موضوعات از اهمیت کلیدی برخوردار است.
- ذخیره کن: بهعنوان دومین عنصر موردنیاز مدیریت دانش است که از طریق آن، قابلیت ذخیره سازمانیافتهای که امکان جستجوی سریع اطلاعات، دسترسی به اطلاعات برای کارمندان دیگر و تسهیم مؤثر دانش را فراهم میکند، به وجود میآید. در این سامانه، میبایست، دانشهای لازم بهآسانی برای استفاده همه ذخیره شود.
- نشر کن: این فرایند به توسعه یک روح جمعی کمک میکند که در آن افراد بهعنوان همکاران در جهت دنبال کردن اهداف مشترک، احساس پیوستگی به هم دارند و در فعالیتهایشان به یکدیگر وابستهاند.
- به کار ببر: چهارمین فرایند از این ایده شروع میشود که ایجاد دانش بیشتر توسط کاربرد عینی دانش جدید میسر است. این عنصر، حلقهی فرایند مرکزی مدیریت دانش یکپارچه را تکمیل میکند.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 04:55:00 ق.ظ ]
|