شکل ۴-۳- حساسیت مدل قیمت نسبت به تغییر زمان سهامداری
به ترتیب از پایین به بالا زمان تغییر نظر سهامدار را ۵ ، ۱۰ و ۱۵ در نظر گرفته ایم .
همانطور که در نمودار مشخص است با افزایش زمان سهامداری نوسان قیمت کمتر شده و قیمت به میزان بیشتری رشد می کند . این خروجی فرضیه دینامیکی اول را به صورت کامل تایید می کند . زمانی که سهم افزایش قیمت پیدا می کند و سهامداران زیادی در سود هستند ، در صورتی که سهامداران عمده زمان بیشتری سهم را نگه دارند و در مقابل فروش مقاومت کنند موجب می شود که سهم دیرتر وارد روند نزولی شود و جلوی نوسان آن گرفته شود و قیمت افزایش بیشتری پیدا کند .
۴-۲-۲-۲٫ تعدیل سود هر سهم
همانطوری که در مرور ادبیات بیان شد ، ممکن است شرکتی پیش بینی سود خود را بر اساس عملکردش تغییر دهد و آن را افزایش یا کاهش دهد .
در اینجا می خواهیم بررسی کنیم که با تعدیل مثبت یا منفی سود هر سهم چه اتفاقی برای سهم می افتد و قیمت آن چگونه تغییر می کند . خروجی به ما نشان می دهد که اساسا سود سهم بر روند قیمتی سهم و افزایش و کاهش آن چگونه تاثیرگذار خواهد بود .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

سود هر سهم (EPS) را به صورت پیش فرض ۲۵۰ در نظر گرفتیم . برای تحلیل حساسیت مدل نسبت به این متغیر مقدار آن را یک بار ۱۵۰ و بار دیگر ۴۰۰ در نظر می گیریم .

شکل ۴-۴- حساسیت مدل قیمت نسبت به تعدیل سود هر سهم
در نمودار بالا به ترتیب از پایین به بالا سود را ۱۵۰ ، ۲۵۰ و ۳۵۰ در نظر گرفته ایم .
همانطور که در خروجی مشخص است ، افزایش سود سهم موجب کاهش نوسان و افزایش بیشتر قیمت در بازه زمانی مشابه می شود . افزایش سود به معنی عملکرد خوب شرکت است که عامل جذابیت سهم می شود . این عامل موجب افزایش قیمت سهم می شود .
در صورتی که بخواهیم تاثیر تعدیل سود را از زمانی به بعد مورد بررسی قرار دهیم از تابع Step در Vensim برای متغیر EPS استفاده می کنیم .
می خواهیم ببینیم که زمانی که سهم برای تعدیل بسته می شود و بعد از آن باز می شود تاثیر این افزایش سود بعد از آن برهه زمانی به چه صورت خواهد بود .

شکل ۴-۵- حساسیت مدل قیمت نسبت به تعدیل سود بعد از یک زمان خاص
در اجرای بالا یک بار EPS را مقدار پیش فرض ۲۵۰ و بار دیگر ۲۵۰ از ابتدا تا زمان ۱۰۰ و ۳۵۰ از زمان بعد از آن در نظر گرفتیم .
همانطور که مشخص است افزایش سود موجب افزایش بیشتر قیمت سهم می شود و سهم زمان کمتری را در سیر نزولی طی می کند . در این اجرا مشخص است که قیمت سهم بعد از نزول مقدار بیشتری از قیمت قبل از رشد است . افزایش سود دهی یک شرکت نگرش مثبتی را نسبت به آن سهم ایجاد می کند که موجب افزایش تقاضا در مقابل عرضه می شود . چون افزایش قیمت سهم حبابی نبوده و بر اساس پتانسیل خود سهم بوده است این افزایش پایدارتر نسبت به حالت افزایش حبابی خواهد بود .
۴-۲-۲-۳٫ تعدیل سود و تغییر زمان سهامداری
حال اگر سود سهم افزایش یابد و سهامداران مدت بیشتری با سهم بمانند چه اتفاقی میفتد . طبیعتا انتظار می رود که نگرش سهامداران وقتی سود خوب سهم را می بینند نسبت به سهم مثبت شده و آن را مدت بیشتری نگه دارند .

شکل ۴-۶- حساسیت مدل قیمت نسبت به تعدیل سود و زمان سهامداری
در اجرای بالا از پایین به بالا ابتدا سود هر سهم ۲۵۰ و زمان سهامداری ۵ و سود هر سهم ۳۵۰ و زمان سهامداری ۱۵ در نظر گرفته شده است .
این نمودار هم فرضیه های دینامیکی و حلقه قیمت سهم را به صورت کامل تایید می کند . افزایش سود و افزایش توامان مدت زمان سهامداری سهامداران موجب پایداری سهم و افزایش بیشتر قیمت سهم می شود .
۴-۲-۲-۴٫ ورود سهامداران بزرگ به سهم
وقتی شرکتی دارای پتانسیل رشد زیادی است و آینده آن صنعت بسیار درخشان است ممکن سهامداران بزرگ حقیقی و حقوقی با دید بلند مدت تر نسبت به اشخاص حاضر در بازار وارد سهم شوند و از آن حمایت کنند . می خواهیم بررسی کنیم که ورود این سهامداران و سرمایه به سهم چه تاثیری در روند قیمتی دارد .
با ورود این سهامداران تقاضا برای سهم افزایش پیدا می کند . تاثیر ورود آنها را با افزایش تقاضا در زمان ۱۰۰ مورد بررسی قرار می دهیم .

شکل ۴-۷- حساسیت مدل قیمت به تقاضا در زمان مشخص
همانطوری که در نمودار مشخص است با ورود تقاضای جدید قیمت سهم رشد بیشتری می کند و نوسان کمتری دارد .
توجیه این افزایش و ثبات بیشتر کاملا مطابق با فرضیه اول دینامیکی است . با افزایش تقاضا قیمت افزایش می یابد و این افزایش از آنجایی که حبابی نیست و بازار به آینده شرکت و صنعت امیدوار است رشد بیشتری می یابد . حال اگر بعد از افزایش شرکت تعدیل های مثبت سود هم در گزارشات خود داشته باشد این روند رشد ادامه می یابد و دچار نوسانات کمتری می شود.
تا اینجای فصل حلقه قیمت سهم و سناریوهای مختلف موثر بر روند آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ، در ادامه این مدل را بسط داده و برای کل بازار مورد بررسی قرار می دهیم .
۴-۳- مدل کلی بورس اوراق بهادار
برای اجرای مدل در نرم افزار مانند بخش قبل ابتدا باید مدل جریان آن را رسم کنیم . مدل جریان بر اساس مدل علی معلولی مطرح شده در فصل ۳ رسم شده است .
همانطور که می دانیم شاخص کل میانگین وزنی از قیمت سهم ها نسبت به یک مبدا زمانی است . برای اجرای مدل و شبیه سازی در مدل علی معلولی مطرح شده در فصل قبل ، یک متغیر به عنوان میانگین قیمت سهم های بازار در نظر می گیریم و نحوه تاثیر آن بر شاخص کل را مورد بررسی قرار می دهیم .
برای این کار ابتدا باید مدل جریان مدل را تکمیل کنیم . در حلقه قیمت رسم شده در نمودار جریان مدل تمامی متغیر ها مانند قیمت و تقاضا به منزله میانگین قیمت و میانگین تقاضا هستند. مدل جریان رسم شده برگرفته از نمودار علی معلولی مدل است .
برای کشف روابط حاکم بر مدل از تئوری های اقتصاد کلان و روابط رگرسیونی بررسی شده در فصل های قبل استفاده شده است . برای بعضی متغیر ها مقادیری فرضی به عنوان مقادیر ابتدایی آن متغیر ها فرض شده اند . بعضی از این مقادیر تعدیل شده اند تا مقادیر آنها و تاثیرشان مطابق با مقادیر فرضی باشد . معادلات استفاده شده در پیوست ارائه شده اند .
هدف از شبیه سازی و اجرای مدل بررسی نحوه تاثیر سناریوهای مختلف بر شاخص کل بازار سهام است .
مدل جریان را در ادامه مشاهده می کنیم :

شکل ۴-۸- نمودار جریان مدل
برای شاخص کل در ابتدای کار از آنجایی که شاخص قیمت میانگین نسبت به یک مبدا زمانی در نظر گرفته می شود برابر ۱۰۰ فرض شده است . در ابتدای کار سهم بازار بورس از سرمایه گذاری ۴۰ درصد و سهم بانک و بازارهای دیگر هر کدام ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است .
بعد از اجرای مدل با مقادیر اولیه ، خروجی شاخص کل بازار به صورت شکل زیر است :

شکل ۴-۹- خروجی شاخص کل مدل بازار سهام
همانطور که مشاهده می شود ، رفتار شاخص کل مشابه قیمت سهام است ولی تاثیری که بر آن می گذارد تعدیل شده و کاهش یافته است . این کاملا طبیعی است زیرا شاخص کل خود معیاری برای سنجش قیمت است و از قیمت میانگین تاثیر مستقیم می پذیرد . قیمت میانگین در این مدل مشابه قیمت در حلقه قیمت مطرح شده عمل می کند ، با این تفاوت که تاثیری که شاخص کل بر جذابیت بازار و افزایش سرمایه گذاری در آن می گذارد نیز وارد مدل شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...