اشتغال

 

نفر

 

۱۰۲۱۸۴۴

 

۱۴۶۰۷۱۶

 

۲۴۸۲۵۶۰

 
 

سهم

 

درصد

 

۴۱

 

۵۹

 

۱۰۰

 
 

متوسط سرمایه گذاری هر واحد

 

میلیارد ریال

 

۵

 

۱۵۹

 

۱۸

 
 

متوسط اشتغال هر واحد

 

نفر

 

۱۲

 

۱۹۰

 

۲۷

 

منبع: دفتر آمار و فرآوری داده ها وزارت صنعت، معدن و تجارت(www.mim.gov.ir)

تعاریف شرکتهای کوچک و متوسط

تعاریف متعددی درباره شرکتهای کوچک و متوسط شده است که در کشورهای مختلف، متفاوت می باشد. بیشتر این تعریفها بر اساس معیارهای کمی مانند تعداد کارکنان و گردشهای مالی مطرح شده اند.
در ایران طبق تعریف وزارت صنایع و معادن و وزارت جهاد کشاورزی، کسب و کارهایی که کارکنان آن کمتر از ۵۰ نفر باشد شرکت کوچک و متوسط محسوب می شود. در تعریف دیگری طبق تعریف کتاب سالنامه آماری کشور در سال ۱۳۷۸، کسب و کارها به ۴ دسته تقسیم می شوند: ۹-۱ نفر، ۴۹-۱۰ نفر، ۹۹-۵۰ نفر و بیشتر از ۱۰۰ نفر. در این دسته بندی سازمان آمار، کسب و کارهای کمتر از ۱۰ نفر را جزو شرکتهای کوچک و متوسط محسوب می کند. در دسته بندی دیگری، بانک مرکزی ایران کسب و کارهای کمتر از ۱۰۰ نفر را شرکت کوچک و متوسط معرفی می کند.

ویژگی شرکتهای کوچک و متوسط

وانگ و آسپینوال[۱۰۸](۲۰۰۴) ویژگی شرکتهای کوچک و متوسط را به ۵ دسته طبقه بندی کردند که در ادامه به شرح هریک از ویژگی های این نوع شرکتها پرداخته می شود:

  • ساختار مالکیت و مدیریت:

اکثر مالکان شرکتهای کوچک و متوسط به عنوان مدیر- مالک فعالیت می کنند و یک نقش مبتکر استراتژیک شرکت را ایفا می کنند. ساختار سلسله مراتبی تخت این نوع شرکتها باعث گردیده است که نسبت به شرکتهای بزرگ از خود انعطاف پذیری بیشتری نشان دهند. خطوط ارتباطات کوتاه در این شرکتها به آنها اجازه می دهد تا جریان اطلاعات به صورت مستقیم تسهیل یابد.این ساختار موجب می گردد که سطح بالایی از هماهنگی ها و ارتباطات و همکاری ها در شرکت صورت گیرد. ولی با محدودیتهایی مثل درجه پایین بودن تقسیم وظایف، پایین بودن تخصص گرایی مواجه هستند.

  • بازارها و مشتریان:

شرکتهای کوچک و متوسط، بر مشتریان کوچک و بازارهای محلی و منطقه ای تمرکز دارند وبه دلیل محدودیت در خطوط تولید محصولات، تمایل کمی برای ورود به بازارهای بین المللی از خود نشان می دهند. کارکنان این نوع شرکتها ارتباط نزدیک و مستقیمی با مشتریان دارند و رضایت مشتری به عنوان معیار مهمی جهت سنجش عملکرد در شرکت محسوب می شود. زیرا از کلمات دهان به دهان به عنوان یک مکانیسم عمده رشد بهره می گیرند. بعلاوه به دلیل نزدیکی ارتباطات با مشتری، نیازهای آنها به خوبی درک می شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • سیستمها، فرایندها و رویه ها

شرکتهای کوچک و متوسط دارای برنامه ریزی و سیستم کنترل ساده ای هستند. قوانین و رویه ها بیشتر جنبه غیر رسمی دارد. استانداردسازی فرایندها در این شرکتها کم و فرایندها بیشتر منعطف هستند. عملیات دارای پیچیدگی کمتری می باشند. کارکنان بیشتر از طریق تسهیم دانش ضمنی مهارت کسب می کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...